Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mielipiteitä renkaista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 730ia
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 1457
    • pohjois-pohjanmaa, oulu

    #76
    tuossa kun juttelin ohimennen rengasliikeen omistajan kanssa nii sanoi että todellisuudessa mitään nastarengasta ei ole tarkoitettu ajettavaksi yli 120km/h.. no kysymys kuuluu,onko niitä sitten erinopeusluokan nastarenkaita olemassa?

    neuvoivat ajamaan nastarengasta mieluiten 1000km sisään, eli ei mitään äkkikiihdytyksiä tai jarrutuksia ja nopeuskaan ei saisi olla mikään motarinopeus.. :shock:

    kyllä se on aika se ja sama tuon melun kanssa jos kyse on turvallisuudesta, jos ei korvat kestä pikkusen isompaa ääntä niin laittaa radiosta volaa isommalle ja kuvittelee olevansa nuori villi ja vapaa mies 8)
    F20 118d Aut.
    ________
    Volvo S40
    MB W204
    e90 320d
    e46 coupe
    e32 730ia

    Comment

    • Jaa
      Bimmer Rookie
      • Apr 2004
      • 32
      • Kuopio

      #77
      Mites ois ne uudet kitkarenkat, jossa on reilu neljänneskilo teollisuustimantin kaltaisia hippuja sotkettuna renkaan pintaan?
      Toimii kuin olis hiekkaa renkaan alla

      Comment

      • jamo1
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 90

        #78
        [quote="Keimo"]
        Originally posted by tertsunen
        Originally posted by ZoMbiE
        näinhän se menee, kitka-miesten ikäväksi pettymykseksi, että nasta pieksee kitkan joka tilanteessa, paitsi melussa! quote]
        Tuulilasin tekemä testi kertoo seuraavaa:

        Jarrutuspito jäällä:
        paras nastarengas Continental 20,4m
        paras kitkarengas Nokian 20,2m

        Jääympyrä:
        paras nastarengas 47,8sek
        paras kitkarengas 44,1sek

        Kiihdytyspito lumella:
        paras nasta 4,9sek
        paras kitka 4,4sek

        Että näin tuulilasin testissä...
        TM:stä: ABS jarrutus jäällä; nasta 37,5 ja kitka 51m
        Kannattaa huomioida että Tuulilasin testissä oli alustana karhennettu jää ja TM:ssä sileä jää.

        Comment

        • jamo1
          Bimmer Rookie
          • Dec 2003
          • 90

          #79
          Originally posted by Esko

          mites muuten sitte ku esim TM järjestää ton talvirengas-testin monen muun eurooppalaisen autolehden kanssa kimpassa ni kuitenkin keski-euroopassa käytetään ihan eri mallisia kitkarenkaita ku täällä pohjolassa ja taitaa euroopassa olla noi nastat jopa kiellettyjä ni mitä ne hyötyy tosta kimppatestauksesta?
          Tohon testiin ei osallistu Kesi-Eurooppalaisia lehtiä. Maat olivat muistaakseni Suomi, Ruotsi, Norja, Venäjä, Viro ja oisko ollu Islanti. Ton testin on muuten toteuttanu Test World
          Tästä linkistä löytyy vähän informaatiota noiden kahden testin vertailukelpoisuudesta. Toi linkki ei näköjään toimi, mut löyttyy kuitenkii osoitteesta www.mainio.net sieltä autot ja varusteet.

          Comment

          • Benu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2536
            • Espoo

            #80
            Ite en kyllä mitään halpoja paskoja uskaltais ostaa! Vaikka en nyt aja ihan limitillä niin usein ni kyllä se on aivan eri tunne ajaa laadukkailla renkailla!
            "Fat chicks are like mopeds, they are fun to ride but you dont want your buddies to catch you riding them"

            Comment

            • dunkelblau
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 1151
              • Uusimaa

              #81
              Originally posted by Esko
              ...mutta väittäähän ne rengasliikkeissäkin nastoista, että kun muutama nasta irtoaa renkaasta ni paras pito on poissa ja rengas menettää ominaisuutensa ja viimeistään kolmen talven jälkeen tulisi vaihtaa uusiin! osa noista puheista on pelkkää rengasliikkeiden myyntipuheita saada porukkaa ostamaan useammin renkaita...
              Ei ole myyntipuheita nuo, jotkut ei vaan usko...

              Itellä on juuri tuo tilanne tällä hetkellä päällänsä. Nastat (3v.) olen ihan 'malliks' laittanu alle pyörimään siihen saakka, kunnes on hieman otollisemmat kelit uusien HP2:ten hankinnalle ja sisäänajolle.

              Tänään oli eka "tie jäässä aamu", ja voin kertoa että ajoin noilla vanhoilla nastoilla varmastikin vieläkin varovaisemmin, kuin nuo syksyllä uudet kesärenkaat alleen vaihtaneet. Oli meinaan niin korppua nuo kumit tossa jäätiköllä, eikä asiaa varmaankaan yhtään auttanut se, että noin joka kolmas nasta on niistä lentänyt liian lähellä ajavien tuulilaseille... :|

              Samasta syystä en enää milloinkaan sekaannu huonolaatuisiin halpistalvirenkaisiin, ne kun eivät tule loppujen lopuksi yhtään halvemmaksi, vaan päinvastoin. Ne joutuu puolen vuoden ajon jälkeen vaihtamaan rahalla kunnollisiin merkkirenkaisiin, syystä että halpikset ovat käytännössä mahdottomia hyvänkään kuskin ajaa liukkaalla. Jos ei kumi vippaa, niin sitten liukuu... ja pahimmassa tapauksessa lasia myöten sisään saakka koko keula. :shock:

              Sliksissäkin on hieman tärkeämpiäkin vertailukohtia kuin ainoastaan pinnan muoto... (vai mitä Hemi?)
              "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

              Comment

              • dunkelblau
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 1151
                • Uusimaa

                #82
                Originally posted by HJP
                Elikäs, auto on e36 325 coupe, m-tech alustalla, eli ei mikään hirmuisen matala. Ostin 16" vanteet, edellisillä 16" vanteilla olevat 225/50 kumit olivat mielestäni liian leveät ja korkealla profiililla.

                Nyt ajattelin ostaa 205 leveät kumit, 205/50-16 kumeja on hyvin harvoin käytettynä myynnissä, joten ajattelin kysyä mahtuuko tommoinen 205/55-16 kumi pyörimään siellä esteettä? Laskujen mukaanhan noiden eri kumien + vanteen korkeudet:

                225/50 = 631mm
                205/50 = 611mm
                205/55 = 631.5mm.

                Nuo 225/50 kumit raapivat välillä kaaria, mutta raapivatko nuo 205/55, nehän olisivat kuitenkin sen verran kapeammat ettei ihan niin ulos tulisi.
                Mulla on 205/55VR16 suvikumit. Mahtuvat tottakai pyörimään paremmin kuin 225/50 yhdistelmä. Kuten antamistasi mitoista huomaat, kokoero on ainoastaan millin osia... Epäilenkin että syynä raapimiseen matalalla alustalla varustetussa autossasi on vanteen ET-arvo. Sen pitäs olla jotain 40-45mm väliltä. Se on myös painettu yleensä vanteen pintaan.
                "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                Comment

                • z3
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 273
                  • Tre

                  #83
                  HJP

                  Jännä että sulla raapii M-alustalla, vaikka sehän ei ole mikään kovin matala edes? 25mm vai paljon se madallus? Mulla on tuo sama auto vakiokorkeana ja mahtuis vaikka 225/40R19 pyörimään ilman, että raapisi mihinkään. Nyt on 225/40R18. Tosiaan vanteen ET voi olla se ratkaiseva.
                  - Parin Bemarin kokemuksella -

                  Comment

                  • HJP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1282
                    • Helsinki

                    #84
                    Originally posted by z3
                    HJP

                    Jännä että sulla raapii M-alustalla, vaikka sehän ei ole mikään kovin matala edes? 25mm vai paljon se madallus? Mulla on tuo sama auto vakiokorkeana ja mahtuis vaikka 225/40R19 pyörimään ilman, että raapisi mihinkään. Nyt on 225/40R18. Tosiaan vanteen ET voi olla se ratkaiseva.
                    Jep, nykyään ei noita vanteita enää ole edes olemassa, mutta ne oli siis 7,5 tuumaa leveät, et oli 35.

                    Ero on pieni, mutta luultavasti tuo 20mm lisäleveys ja sama korkeus on se tekijä joka laittoi raapimaan joissakin kohdissa, 205/55 varmaan mahtuisi ihan hyvin.

                    M-tech alusta siinä pitäs olla, se ainakin tehtaalla siihen laitettu, ja ei se ainakaan edestä matalampi ole.



                    Tuossa on vielä kiinni nuo kyseiset vanteet + kumit. Saattaa olla että taakse on sitten vaihdettu jotkut muut jouset, mutta ei tuo kovin matalalta silti näytä.

                    Tuo sun 225/40-18 yhdistelmä on yhteensä 5mm korkeampi kuin tuo 225/50-16, joten jos alusta on vaikka 30mm korkeampi niin silloin tuuman vannelisäyksellä olisi vertailukelpoinen noiden mun entisten kanssa.

                    Taidan yrittää kuitenkin etsiä 205/50-16 kumit, vaikka vähän harvinaisempia ovatkin, ei kai ne nyt liian pienet sinne ole. Mutta jos ei löydy niin 205/55, ja vaikka uudet jouset taakse jos ei mukamas mahtuisi pyörimään.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎