Announcement

Collapse
No announcement yet.

525iA vai 525d/530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zaci
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 460
    • Kuopio

    #16
    Originally posted by Ekape View Post
    Mutta hei! kuka ostaa e39 bemarin päästäkseen pienillä kustannuksilla?
    Todellakin näin Mutta sitten on lisäksi meitä köyhiä jotka haluaa päästä osalliseksi siitä ajonautinnosta mitä corollat ei tarjoa Toisaalta, jos ei olisi ikinä istunut e39:n rattiin, niin kaikki olis ok
    BMW F20 120xDa 2016 140kW

    Comment

    • mttm
      Newbiemmer
      • May 2007
      • 19

      #17
      niin mutta

      Mutta hei! kuka ostaa e39 bemarin päästäkseen pienillä kustannuksilla?[/quote]

      Joo, tosiaan ei taida se halvin mahdollinen olla toi e39, mutta kun sitä haluis jotain ees rahoilleen vastinetta . Niin ja se ajonautinto, enpä oo vielä samanlaista missään muussa autossa kokenu, siis näissä mihin esim. perusduunarilla on yleensä varaa. Ja vielä sekin, että jos joskus on omistanut bmw:n, niin ei sitä kehtais olla heti merkkiä vaihtamassa. Vaikka on tässä jo muitakin tullut välillä kokeiltua...

      Comment

      • Mauritius
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 327
        • KRS

        #18
        Mulla oli just ihan sama tilanne elikkä piti siirtyä kolmossarjasta (E36) tuohon viitossarjaan (E39)

        Tuli kokeiltua 523i, 528i ja 530d:tä. Aluksi oli kyllä aikomus hankkia bensa malli mutta jotenkin tuo 523i tuntui laiskalta ja 528i ja 530d aikalailla samantehoisilta.

        Ja tourinkia ei ollut myöskään aikomus hankkia mutta sitten sattui löytyä eräs tosi siisti ja erikoinen 530dAT M-sport individual (bmw:n dienstfahrzeug) vm 2000 ja myös ihan loistikunnossa oleva. Varustelista melkein kaksi A4:sta!

        Ja arvatkaa jos on yhtään tullut katumapäälle.!? Olen tosi tyytyväinen tähän autoon ja jälkeenpäin mietittyä niin en ottaisi bensa mallia enää.

        Comment

        • KATKU
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 230
          • Vaasa

          #19
          Mutta tässäkin voi olla porsaanreikiä, esim. -99 530d:lle ei ole määritetty automaattivaihteisena veroprosenttia, eli sen saisi "halvalla" jne.

          Eli jos prosenttitaulukossa (tulli) ei ole oikeata mallia käytetään riviä muu
          500 sarja. Eli tässä -99 esimerkissä prosentti 26%.
          Vielä mielenkiintoisempi on vuosi 2000, jolloin jolloin 530 d touringille (soppakauha) löytyy prosentti 31%, mutta 530 dA touringkia ei edelleenkään löydy taulukosta, jolloin taas muu 500 sarja prosentti 26%.

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3861
            • Nokia

            #20
            Näkökantani lyhyesti:

            Miksi ostaa noilla kilsoilla diesel?

            -ei mitään syytä, ellei nyt tykkää dieselin luonteesta erityisesti

            Miksi ostaa bensa?

            -ei hajoavia ahtimia, siirtopumppuja jne dieselien tyyppivikoja
            -paljon hienostuneempi käyntiääni
            -M54-koneet ovat todella taloudellisia
            BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 54*BMW

            Comment

            • Laxa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1363
              • Tampere

              #21
              kopkopkop

              Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä tätä etukäteen kustannuksiin laskettavia mahdollisia turbo, ilmamäärämittari yms. korjauksia. Eri juttu tietenkin jos ostaa 330 tkm ajetun niin varmasti menee pelimerkkejä remonttiin, jossain vaiheessa, mahdollisesti. Mutta eivät ne ole kuluja ennen kuin ne hajoaa. Todennäköisyyksien lisäämisellä ei saa kuin karman kääntymään vastaan että osat varmasti hajoaa.

              Itsellä ei ole mennyt puoleen vuoteen moottoriin ison huollon jälkeen mitään muuta kuin polttoainetta ja öljyt. Käsittääkseni bensa-autojakin saa huoltaa. Pari pientä häiriötä parkkitutkassa, mutta nämä tuskin ovat johtuneet dieselistä. Ja kaiken kukkuraksi vielä Europlus takuu vielä voimassa puoli vuotta. Huoletonta ajoa.

              Eli nämä kuuluisat yleistykset dieseleiden hajoavista osista voi vetää omasta puolestani vessanpöntöstä alas, toistaiseksi, sillä taakse jääneet 26 tkm kertoo vain toista tarinaa...
              Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

              E30 325i Cabrio M-Tech II -91

              EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
              EX: E61 530xdAT -07
              EX: E60 520dA Sedan -08
              EX: F30 320dA xDrive Sport -13
              EX: E39 530dAT -02
              EX: E36 320iA -91
              EX: R1150RT -03

              Comment

              • zaci
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 460
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by Laxa View Post
                Eli nämä kuuluisat yleistykset dieseleiden hajoavista osista voi vetää omasta puolestani vessanpöntöstä alas, toistaiseksi, sillä taakse jääneet 26 tkm kertoo vain toista tarinaa...
                Ongelma syntyykin siitä, kun tällä foorumilla ei ole niitä topikkeja, joissa kehutaan että "hyviä nämä 530d:t kun ei ole tarvinnu 60 000km aikana muuta kuin öljyt vaihtaa pariin kertaan, lisätä menovettä ja pissapoikaa täytellä silloin tällöin..jne" Käyttäjät tuovat lähinnä aina vain ongelmat esiin, mitäs valittamista autossa on jos se toimii ?

                Itselläni on ainakin suuria vaikeuksia hahmottaa, miten yleisiä nämä viat (turbot,pumput,ilmamassamittarit) loppupeleissä ovat ? Lastutus on asia erikseen ja siinä omistaja ottaa omasta mielestäni ihan tietoisen riskin useampaa osaa kohtaan.

                Joku galluppi vois olla paikallaan tyyliin : "Onko 520d/525d/530d aiheuttanut sinulle omasta mielestäsi kohtuuttomia lisäkuluja normaalien kulutusosien lisäksi?" Tässä jokainen omistaja sitten laittaisi kyllä/ei sen mukaan, miten olettaisi BMW:n diesel-tekniikan kestävän. Joku toinen ehkä arvioi, että turboja menee, toinen ei sitten ymmärrä sitä ollenkaan. Nimenomaan omakohtaisia mielipiteitä diesel-BMW:n kestämisestä.

                Omat autot ovat tähän asti aina olleet bensoja, porukoilla taas aina dieseleitä. Mukava se on reissuun lähtä porukoiden diesel-piheillä farkuilla kun tankki täyteen kerran reissun aikana, litroja menee mittarilla enempi kuin euroja ja eikun 1400km ajoa.. Bensat (etenkin bmw:ssä) taas ovat hienostuneempia ja kutosen ääni suloinen
                BMW F20 120xDa 2016 140kW

                Comment

                • Laxa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1363
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by zaci View Post
                  Ongelma syntyykin siitä, kun tällä foorumilla ei ole niitä topikkeja, joissa kehutaan että "hyviä nämä 530d:t kun ei ole tarvinnu 60 000km aikana muuta kuin öljyt vaihtaa pariin kertaan, lisätä menovettä ja pissapoikaa täytellä silloin tällöin..jne" Käyttäjät tuovat lähinnä aina vain ongelmat esiin, mitäs valittamista autossa on jos se toimii ?

                  Itselläni on ainakin suuria vaikeuksia hahmottaa, miten yleisiä nämä viat (turbot,pumput,ilmamassamittarit) loppupeleissä ovat ? Lastutus on asia erikseen ja siinä omistaja ottaa omasta mielestäni ihan tietoisen riskin useampaa osaa kohtaan.

                  Joku galluppi vois olla paikallaan tyyliin : "Onko 520d/525d/530d aiheuttanut sinulle omasta mielestäsi kohtuuttomia lisäkuluja normaalien kulutusosien lisäksi?" Tässä jokainen omistaja sitten laittaisi kyllä/ei sen mukaan, miten olettaisi BMW:n diesel-tekniikan kestävän. Joku toinen ehkä arvioi, että turboja menee, toinen ei sitten ymmärrä sitä ollenkaan. Nimenomaan omakohtaisia mielipiteitä diesel-BMW:n kestämisestä.

                  Omat autot ovat tähän asti aina olleet bensoja, porukoilla taas aina dieseleitä. Mukava se on reissuun lähtä porukoiden diesel-piheillä farkuilla kun tankki täyteen kerran reissun aikana, litroja menee mittarilla enempi kuin euroja ja eikun 1400km ajoa.. Bensat (etenkin bmw:ssä) taas ovat hienostuneempia ja kutosen ääni suloinen
                  Aika osuvasti sanottu...
                  Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                  E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                  EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                  EX: E61 530xdAT -07
                  EX: E60 520dA Sedan -08
                  EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                  EX: E39 530dAT -02
                  EX: E36 320iA -91
                  EX: R1150RT -03

                  Comment

                  • Ileee
                    BTCF Member
                    • Oct 2005
                    • 1025
                    • Espoo

                    #24
                    Kutosen ääni on oikein suloinen

                    Kerran vain eletään, eikös siihen elämään saisi mahtua mahdollisimman paljon bensakutosen laulua
                    __________
                    E92 BMW 335i M-Sport -12

                    "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                    Comment

                    • Tomi T
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 3861
                      • Nokia

                      #25
                      Originally posted by zaci View Post
                      Ongelma syntyykin siitä, kun tällä foorumilla ei ole niitä topikkeja, joissa kehutaan että "hyviä nämä 530d:t kun ei ole tarvinnu 60 000km aikana muuta kuin öljyt vaihtaa pariin kertaan, lisätä menovettä ja pissapoikaa täytellä silloin tällöin..jne" Käyttäjät tuovat lähinnä aina vain ongelmat esiin, mitäs valittamista autossa on jos se toimii ?
                      Eipä hirveästi ole valiteltu bensakutosten vioista kuitenkaan.. Se nyt lienee fakta että bensakutonen on luotettavampi kuin diesel E39:ssä?
                      BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                      ex. 54*BMW

                      Comment

                      • zaci
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 460
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by Tomi T View Post
                        Eipä hirveästi ole valiteltu bensakutosten vioista kuitenkaan.. Se nyt lienee fakta että bensakutonen on luotettavampi kuin diesel E39:ssä?
                        Sitä en ole kiistänytkään. Tarkoitin vain sitä, että minulla ei ole käsitystä näiden dieseleiden vikojen yleisyyksistä. Viat tuntuvat kuitenkin olevan suunnilleen samat. Olisi mukava tietää mikä on todellinen vikatiheys, koska monet itseni mukaan lukien miettivät tätä valintaa. Nämä tupla-vanokselliset kuutoskoneet ovat varmasti luotettavimpia koneita ja niissä on hyvä teho/kulutussuhde, ainakin omasta mielestäni.

                        Raha on kuitenkin jännä asia, jos 2 diesel-kilometriä saa yhden bensa-kilometrin hinnalla (viitaten em. laskuun) niin kyllä se pistää yhden jos toisenkin miettimään.. Ja tuon 530d:n suorituskyky ei todellakaan ole huono esim. 528i:n rinnalla. Ominaisuuksiltaanhan koneet ovat tietysti täysin erilaiset, kummallakin puolensa.
                        Last edited by zaci; 28-05-2007, 21:59.
                        BMW F20 120xDa 2016 140kW

                        Comment

                        • pmv
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 2032
                          • tornio

                          #27
                          Ei kai noissa dieseleissä ne yksittäiset viat sillä tavalla kirpaise. Mutta se mikä pännii on se, että viat eivät ole yksiselitteisiä. Esim. tehojen kateissa oleminen(jos huomaa kun voivat hiipua salakavalasti) voi olla ilmamäärämittarista, turbosta, antureista tai dieselpumpuista johtuvaa. Tai käynnistysongelmat johtuvat ylivuotavista suuttimista, startista, pumppuongelmista tai viallisista antureista. Näitten vikojen metsästäminen tuntuu vievän yhtä paljon rahaa, jos ei enemmänkin kuin itse uusien osien laittaminen. Ja sitten siinä on turhautuminen kun auto ei pelaakkaan oikein, ei ole kyse pelkästään rahasta.

                          Mielestäni ainoat todella kirpaisevat hinnat ovat kaiketi vain korkeapainepumpulla ja turbolla. 100-200 euron osia nyt joutuu autoon kuin autoon vaihtelemaan silloin tällöin.

                          Sanoisin että kun tässä vuosia menee eteenpäin, niin nämä M57:t tulee harrastajaväelle tutuiksi, niin että samoja virheitä ei toisteta kerta toisensa perään.

                          Nyt alla on diesel, vähemmillä kilometreillä(nyt n. 30tkm/vuosi) alla olisi varmasti bensa e39.

                          Comment

                          • juster
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 624

                            #28
                            Kannattavuus laskelmia tehdessä kannattaa huomioida että dieselin ja bensan hinnanero ei ole vakio. Polttoaineiden hintaerot riippuvat vuodenajoista. Kesällä on dieselin hinta halvimmillaan ja bensa kalliimmillaan. Talvella taas toisin päin, eli diesel on kalliimmillaan ja bensa halvimmillaan. Bensan ja dieselin hinnanero vaihteli viime vuonna n.15 -40 sentin välillä.

                            Itsellä oli vaihtoehdot joko, 530 DAT 8,5 l tai 530 IAT 10,9 l. Omien laskelmien mukaan n. 11000 km. jälkeen diesel tulee polttoainekulujen osalta halvemmaksi. 20 000 km. kohdalla säästö olisi noin 50 euroa kuussa dieselin hyväksi.

                            Kun kävin kokeilemassa molempia, oli valinta heti selvä. Dieselin lähemmäs 100 kiloa suurempi omapaino on kaikki etuakselilla ja se alkaa jo tuntua ajo-ominaisuuksissa. Vaikka Bemarin 6-dieselien ääni ei ole paha on bensa kuutosen ääni ihan jotain muuta.

                            Näiden syiden takia siis itse valitsin bensan, mutta jos kilometrejä tulisi selvästi enemmän, olisi diesel varteen otettava vaihtoehto.
                            Last edited by juster; 29-05-2007, 08:35.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #29
                              Originally posted by pmv View Post
                              Sanoisin että kun tässä vuosia menee eteenpäin, niin nämä M57:t tulee harrastajaväelle tutuiksi, niin että samoja virheitä ei toisteta kerta toisensa perään.
                              Juu, mutta ikävä kyllä harrastajaväki ei ole samaa joka autoja huoltaa. Toissaviikolla kaveri kertoi vieneensä (yhtäkkiä) täristäneen ja savuttaneen 530d:n huoltoon pajaan, joka mainostaa olevansa BMW-asiantuntijoita. Ensimmäinen kommentti pajasta oli, että "juu, tuttu juttu, näistä menee tosi usein jako sekaisin". Eikä siinä vielä kaikki, auton oltua kuukauden pajalla, selitys on että liuotellaan suuttimia, kun niistä on kolme rikki. Eivät kuulemma ole kuulleetkaan mistää suuttimien korjausarvoista tai vikadiagnostiikasta.. Kerron pajan nimen kun tuo episodi joskus saadaan päätökseen. Lainasin ehjiä suuttimia omistajalle, jos toimisivat kättäpidempänä neuvotteluissa..
                              ---

                              Comment

                              • Axu83
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 601
                                • Vantaa

                                #30
                                Itse vertaisin ennemmin V8 ja diesel kutosta.. En ole tosin muita ajanut kuin omaa 540iA mutta kuvittelisin että 528 on pelkkää kauraa dieselin rinnalla. Itse ainakin arvostan vääntöä tälläisessä autossa. Jos ei lasketa huoltokustannuksia (mitä ei voi KOSKAAN ennustaa) ja arvioidaan että 18tkm kohdalla diesel alkaa kannattamaan, ottaisin dieselin vaikka kilsoja tulis 12tkm vuodessa. Miksi? Koska "superdieselit" on helvetin kovia autoja..

                                Tuo päästöverotus astuu voimaan n. 2010 joten kuka sitä oikeasti vielä miettii? Ottakaa nyt se bensakasi kun vielä kerkeätte
                                E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                                E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                                Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                                It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                                And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎