Jos nuolla jotain käytännön hyötyä saa, niin miksei niitä toosia ole ohjelmoitu jo niin BMW:llä?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Benzinon ja Brennerin myymät lastut, onko niistä mihinkään?
Collapse
X
-
Originally posted by Ody View PostJos nuolla jotain käytännön hyötyä saa, niin miksei niitä toosia ole ohjelmoitu jo niin BMW:llä?ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostTäällä herää kysymys kannattaako johonkin 318 laittaa lastua...(jotain hyötyä?)
Voisi silläkin rahalla ostella vaikka uudet sandaalit kesäksi.
totuushan on et mikään muu ei kannata ku henkselit! se on se raha mikä tahtoo ratkaista, toisilla ei oo mahd laittaa sitä über hienoa isomukista kärryä mikä sul on jokainen laittaa mahdollisuuksien/mielenkiintonsa mukaan eikä siihen tarvi muiden sekaantua jos ei kysytä piste. ihme et tääl on aina näitä suunsoittajia. ja tuo hyöty on nii suhteellista, voimaa.comin ohjelmalla 540i bemuun tulee 10kw lisä tehoa kun taas 318i 8kw, mut se kummassa se tuntuu enemmän luulis olevan selvää jos 83kw lisätään 8kw vai 210kw lisätään 10kw???? prosentteina 1.8 teho kasvaa koneen kokoon nähden kohtuu paljon enemmän! EIKÄ HERNEITÄ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...
Comment
-
-
Itse tilasin Benzinolta E30 316i (173 loppuinen) lastun, mutta se ei jostian syystä toiminut. Ilmeisesti jonkun verran ollut ongelmia näiden kanssa.
Pieleen menneen lastun polton pystyy toteamaan helposti jos on epromin ohjelmointi laite käytössä ja tutkii lastua tarkemmin. Jos cheksum bitti on poikittain on latun ohjelman koko aina paljon suurempi kuin originaali koodin, eli useita kymmeniä kiloja. Tällainen lastu ei toimi autoon asennettaessa, itsellenikin on näin käynyt pari kertaa. Olenkin siirtynyt käyttämään uudemman sukupolven ns. eepromeja, jotka voidaan tyhjentää sähköisesti eprommerilla.Vanhempi epromihan pitää tyhjentää ultravioletti valolla ja on aikaa vievää hommaa. Kannattaa myös tsekata se, että lastu on asennettu oikein päin, tosin väärinpäin asennettu lastu kärvähtää yleensä välittömästi.
Bemareita en ole latuttanut, mutta Porschesta on kokemusta paljonkin, kaikkiaan olen lastuttanut tähän asti 23 Porschea laidasta laitaan eli seuraavia malleja: 944, 944S, 944 S2, 944 Turbo, 964, 968 ja 993. Kaikissa perusrakenteeltaan sama Motronic kuin vanhemmissa eri BMW malleissa.
Vapaastihengittävissä Motronic autoissa voidaan oikeastaan koskea vain muutamaan asiaan polttoaineen suihkutuksen ajoitukseen ja suihkutusajan pituuteen ja sytytysennakkoon. Kovin suuria tehonlisäyksiä on turha odottaa. Jos otetaan esimerkiksi 163 heppainen 944 Porsche, niin lastulla saadaan mitatusti 7-10 hv extraa riippuen muista "virityksistä" ja auton kunnosta. Mistään rakettitieteestähän ei ole kysymys, vaan kartastoja on suhteellisen helppo muuttaa sopivilla ohjelmilla. Toki pitää tietää mitä on tekemässä. Kotikonstein homma onnistuu ehkäpä kuitenkin helpoiten ns. piggyback tyyppisillä laitteilla, jotka asennetaan Motronicin johtosarjaan. laitteella voidaan sitten "huijata" Motronicia. Tällaisia laitteita on esim. Link Electrosystemsin AFM LINK boxi tai vaikkapa Perfect Powerin SMT 6 tai 7.
Parasta näistä boxeissa on se, että vanhemmissa Bemareissa käytetty mekaaninen ilmamäärämittari voidaan korvata MAF tai MAP anturilla. Ilmamäärämittauksen muutoksella saadaan silläkin jokunen extra hevonen pellin alle. SMT boxit toimivat parhaiten MAF anturilla. AFM LINK boxissa on sisäänrakennettu MAP anturi, joten originaali ilmamäärämittarin tilalle voi ruuvata vaikka suoran putken pätkän. Itsellä kokemusta tuosta AFM LINK boxista ja se toimii hyvin Moronicin kanssa yhteen. Jos käytössä on virilastu, voi senkin toimintaa vielä tehostaa mainitsemillani boxeilla, koska niitä voidaan säätää reaaliaikaisesti.
Pääsääntöisesti Motronic boxissa on epromille tallennettu kaikkien markkina-alueiden kartastot. Koodi saadaan valittua Motronic boxissa olevasta ns. FQS kytkimestä. Kun tehdään virilastuja on mahdollista tehdä valmiita kartastoja eri käyttötarkoitusta varten. Voidaan tehdä vaikkapa normaali arki kartasto, ratapäivä kartasto ja vaikkapa vaimolle oma, vähemmän tehoa tuottava kartasto. FQS kytkimellä voidaan sitten valita eri kartastojen väliltä. 944 turbo Porschessa on vielä Motronicin johtosarjassa ns. Area Code Plug. Se on yleensä kaksinapainen plugi, jonka navat voidaan jättää kytkemättä toisiinsa, laittaa väliin hyppylanka ja viimeisenä laitetaan väliin tietyn arvoinen vastus. Kaikkia näitä kombinaatioita käytettäessä voidaan lastulle ohjelmoida 16 eri kartastoa. Uskon saman olevan mahdollista myös BMW Motronicissa.Last edited by os951; 31-05-2007, 19:06.
Comment
-
-
Aika maksimi on 10 hv:n lisäys vapaastihengittävässä. Uskoisin kuitenkin 5-8 hv lisäys olevan lähempänä totuutta. 10+hv:n lisäys vaatii käytännössä hengityksen parantamista imu ja pakopuolella.
Täytyy muistaa, että nämä "yleis lastut" ovat juuri aika yleis sellaisia. Paras tulos saavutetaan kuitenkin autokohtaisella lastulla. Toki hintakin on ihan eri luokkaa. Mielestäni nämä halpis lastut ajavat kuitenkin asiansa ja ovat hintansa arvoisia.Last edited by os951; 31-05-2007, 19:17.
Comment
-
-
Minulla on tuo Benzinon kauppaama lastu ja kyllä se komeasti hintansa arvoinen on. Tehoja en ole mitannut mutta perstuntumalta auton käytös on huomattavasti miellyttävämpi, vääntöä tuli lisää. Testasin vielä silleen että pistin vakiolastun takaisin pariksi viikoksi ja taas teholastu takaisin, eron kyllä huomasi.
Tuolla minun autolla on kellotettu 0-100km/h Driftboxilla lastulla 8.1s ja vakiosta E34 535iA ilmoitetaan 9.1s. Vakiolastulla en ole samassa paikkaa testannut kun ei ollut silloin kaverin Driftboxia lainassa, voisi joskus testata kiihtyvyyttä vakio ja virilastulla peräkkäin jos jaksaa.----: Fuck The Fuel Economy :----
Z3 2.8i Supercharged - E92 335i
Comment
-
-
Originally posted by jsr85 View Posttotuushan on et mikään muu ei kannata ku henkselit! se on se raha mikä tahtoo ratkaista, toisilla ei oo mahd laittaa sitä über hienoa isomukista kärryä mikä sul on jokainen laittaa mahdollisuuksien/mielenkiintonsa mukaan eikä siihen tarvi muiden sekaantua jos ei kysytä piste. ihme et tääl on aina näitä suunsoittajia. ja tuo hyöty on nii suhteellista, voimaa.comin ohjelmalla 540i bemuun tulee 10kw lisä tehoa kun taas 318i 8kw, mut se kummassa se tuntuu enemmän luulis olevan selvää jos 83kw lisätään 8kw vai 210kw lisätään 10kw???? prosentteina 1.8 teho kasvaa koneen kokoon nähden kohtuu paljon enemmän! EIKÄ HERNEITÄ
Voisin kuvitella että kannattaisi ostaa mielummin hengittävyyttä parantavia osia. Esim. peltisarja jos sellaista ei sieltä jo löydy?
Sinänsä minun kulkuneuvo ei liity tähän mielipiteeseen millään tavalla, koska se on diesel ja tämä on topic on bensa-auton lastutuksesta alunperin.
Lueskelin tuossa lisää ja kyllähän tuo näköjään hinnan puolesta on aika edullinen lastutus jos vähänkin vaan toimii. Kai se ainakin kokeiltava on noilla hinnoilla.Last edited by Rubu; 31-05-2007, 21:34.
Comment
-
-
Onko kukaan lastuttanut täällä E39 540:stä? Minkä merkkinen tuossa voisi toimia parhaiten (mallia "halpa")?
10hv 1000e:lla ei ole se mitä haen Pieni kulutuksen lasku tosin olisi aina plussaa.
E: ilmeisesti ei saa lastua tuohon?Last edited by Axu83; 01-06-2007, 13:07.E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.
Comment
-
Comment