Announcement

Collapse
No announcement yet.

Benzinon ja Brennerin myymät lastut, onko niistä mihinkään?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ody
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 93
    • Vaasa

    #16
    Jos nuolla jotain käytännön hyötyä saa, niin miksei niitä toosia ole ohjelmoitu jo niin BMW:llä?
    E36 318is Coupe

    Comment

    • Juhaska
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 3983
      • Suomi

      #17
      Originally posted by Ody View Post
      Jos nuolla jotain käytännön hyötyä saa, niin miksei niitä toosia ole ohjelmoitu jo niin BMW:llä?
      Tämä johtunee eri maiden erilaatusista bensoista... En kyllä muista että oliko se tarkalleen noin.
      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

      Comment

      • jsr85
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1375
        • Oulainen

        #18
        Originally posted by Rubu View Post
        Täällä herää kysymys kannattaako johonkin 318 laittaa lastua...(jotain hyötyä?)
        Voisi silläkin rahalla ostella vaikka uudet sandaalit kesäksi.

        totuushan on et mikään muu ei kannata ku henkselit! se on se raha mikä tahtoo ratkaista, toisilla ei oo mahd laittaa sitä über hienoa isomukista kärryä mikä sul on jokainen laittaa mahdollisuuksien/mielenkiintonsa mukaan eikä siihen tarvi muiden sekaantua jos ei kysytä piste. ihme et tääl on aina näitä suunsoittajia. ja tuo hyöty on nii suhteellista, voimaa.comin ohjelmalla 540i bemuun tulee 10kw lisä tehoa kun taas 318i 8kw, mut se kummassa se tuntuu enemmän luulis olevan selvää jos 83kw lisätään 8kw vai 210kw lisätään 10kw???? prosentteina 1.8 teho kasvaa koneen kokoon nähden kohtuu paljon enemmän! EIKÄ HERNEITÄ
        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

        Comment

        • os951
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 447
          • Kerava

          #19
          Itse tilasin Benzinolta E30 316i (173 loppuinen) lastun, mutta se ei jostian syystä toiminut. Ilmeisesti jonkun verran ollut ongelmia näiden kanssa.
          En tunne näitä lastuja kauppaavia kavereita, mutta todennäköisesti lastun kotipoltto on mennyt pieleen ja ns. cheksum bitti on poikittain.Käytännössä Motronicissa on käytetty 1988 ja uudemmissa 28 piikkistä epromia, vanhemmissa taas 24 piikkistä. Näissä 24 piikkisessä epromilla oleva ohjelman koko on 4 kiloa ja 28 piikkisessä taasen 8 kiloa.

          Pieleen menneen lastun polton pystyy toteamaan helposti jos on epromin ohjelmointi laite käytössä ja tutkii lastua tarkemmin. Jos cheksum bitti on poikittain on latun ohjelman koko aina paljon suurempi kuin originaali koodin, eli useita kymmeniä kiloja. Tällainen lastu ei toimi autoon asennettaessa, itsellenikin on näin käynyt pari kertaa. Olenkin siirtynyt käyttämään uudemman sukupolven ns. eepromeja, jotka voidaan tyhjentää sähköisesti eprommerilla.Vanhempi epromihan pitää tyhjentää ultravioletti valolla ja on aikaa vievää hommaa. Kannattaa myös tsekata se, että lastu on asennettu oikein päin, tosin väärinpäin asennettu lastu kärvähtää yleensä välittömästi.
          Bemareita en ole latuttanut, mutta Porschesta on kokemusta paljonkin, kaikkiaan olen lastuttanut tähän asti 23 Porschea laidasta laitaan eli seuraavia malleja: 944, 944S, 944 S2, 944 Turbo, 964, 968 ja 993. Kaikissa perusrakenteeltaan sama Motronic kuin vanhemmissa eri BMW malleissa.
          Vapaastihengittävissä Motronic autoissa voidaan oikeastaan koskea vain muutamaan asiaan polttoaineen suihkutuksen ajoitukseen ja suihkutusajan pituuteen ja sytytysennakkoon. Kovin suuria tehonlisäyksiä on turha odottaa. Jos otetaan esimerkiksi 163 heppainen 944 Porsche, niin lastulla saadaan mitatusti 7-10 hv extraa riippuen muista "virityksistä" ja auton kunnosta. Mistään rakettitieteestähän ei ole kysymys, vaan kartastoja on suhteellisen helppo muuttaa sopivilla ohjelmilla. Toki pitää tietää mitä on tekemässä. Kotikonstein homma onnistuu ehkäpä kuitenkin helpoiten ns. piggyback tyyppisillä laitteilla, jotka asennetaan Motronicin johtosarjaan. laitteella voidaan sitten "huijata" Motronicia. Tällaisia laitteita on esim. Link Electrosystemsin AFM LINK boxi tai vaikkapa Perfect Powerin SMT 6 tai 7.
          Parasta näistä boxeissa on se, että vanhemmissa Bemareissa käytetty mekaaninen ilmamäärämittari voidaan korvata MAF tai MAP anturilla. Ilmamäärämittauksen muutoksella saadaan silläkin jokunen extra hevonen pellin alle. SMT boxit toimivat parhaiten MAF anturilla. AFM LINK boxissa on sisäänrakennettu MAP anturi, joten originaali ilmamäärämittarin tilalle voi ruuvata vaikka suoran putken pätkän. Itsellä kokemusta tuosta AFM LINK boxista ja se toimii hyvin Moronicin kanssa yhteen. Jos käytössä on virilastu, voi senkin toimintaa vielä tehostaa mainitsemillani boxeilla, koska niitä voidaan säätää reaaliaikaisesti.

          Quote:
          Originally Posted by Ody
          Jos nuolla jotain käytännön hyötyä saa, niin miksei niitä toosia ole ohjelmoitu jo niin BMW:llä?

          Tämä johtunee eri maiden erilaatusista bensoista... En kyllä muista että oliko se tarkalleen noin
          Pääsääntöisesti Motronic boxissa on epromille tallennettu kaikkien markkina-alueiden kartastot. Koodi saadaan valittua Motronic boxissa olevasta ns. FQS kytkimestä. Kun tehdään virilastuja on mahdollista tehdä valmiita kartastoja eri käyttötarkoitusta varten. Voidaan tehdä vaikkapa normaali arki kartasto, ratapäivä kartasto ja vaikkapa vaimolle oma, vähemmän tehoa tuottava kartasto. FQS kytkimellä voidaan sitten valita eri kartastojen väliltä. 944 turbo Porschessa on vielä Motronicin johtosarjassa ns. Area Code Plug. Se on yleensä kaksinapainen plugi, jonka navat voidaan jättää kytkemättä toisiinsa, laittaa väliin hyppylanka ja viimeisenä laitetaan väliin tietyn arvoinen vastus. Kaikkia näitä kombinaatioita käytettäessä voidaan lastulle ohjelmoida 16 eri kartastoa. Uskon saman olevan mahdollista myös BMW Motronicissa.
          Last edited by os951; 31-05-2007, 19:06.

          Comment

          • Ody
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 93
            • Vaasa

            #20
            Mitenkäs nämä voimaa.com lastut, 318is:ään luvataan 150hp/190nm ja vakionahan on 140hp/175nm, pitääköhän vain paikkansa tuo teholupaus?
            E36 318is Coupe

            Comment

            • os951
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 447
              • Kerava

              #21
              Aika maksimi on 10 hv:n lisäys vapaastihengittävässä. Uskoisin kuitenkin 5-8 hv lisäys olevan lähempänä totuutta. 10+hv:n lisäys vaatii käytännössä hengityksen parantamista imu ja pakopuolella.
              Täytyy muistaa, että nämä "yleis lastut" ovat juuri aika yleis sellaisia. Paras tulos saavutetaan kuitenkin autokohtaisella lastulla. Toki hintakin on ihan eri luokkaa. Mielestäni nämä halpis lastut ajavat kuitenkin asiansa ja ovat hintansa arvoisia.
              Last edited by os951; 31-05-2007, 19:17.

              Comment

              • Oldtimer
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 350
                • Ähtäri

                #22
                Minulla on tuo Benzinon kauppaama lastu ja kyllä se komeasti hintansa arvoinen on. Tehoja en ole mitannut mutta perstuntumalta auton käytös on huomattavasti miellyttävämpi, vääntöä tuli lisää. Testasin vielä silleen että pistin vakiolastun takaisin pariksi viikoksi ja taas teholastu takaisin, eron kyllä huomasi.

                Tuolla minun autolla on kellotettu 0-100km/h Driftboxilla lastulla 8.1s ja vakiosta E34 535iA ilmoitetaan 9.1s. Vakiolastulla en ole samassa paikkaa testannut kun ei ollut silloin kaverin Driftboxia lainassa, voisi joskus testata kiihtyvyyttä vakio ja virilastulla peräkkäin jos jaksaa.
                ----: Fuck The Fuel Economy :----

                Z3 2.8i Supercharged - E92 335i

                Comment

                • jsr85
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1375
                  • Oulainen

                  #23
                  voimaa.comin lastut ei oo mielestäni halpis lastuja (499€) kaveri laitto 530d touringiin kyseisen optimoinnin nii täytyy sanoa et tuli niinku uus auto.
                  ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                  Comment

                  • Jaghaath
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1273
                    • Helsinki

                    #24
                    Taisi olla Benzino keneltä kaveri hommasi lastunsa E34 530:iin. Dynossa ennen ja jälkeen veto peräjälkeen ja huipputeho kasvoi 14hp ja vääntöalue parani läpi kierrosalueen tuntuvasti.

                    Comment

                    • Rubu
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 809
                      • Kuopio

                      #25
                      Originally posted by jsr85 View Post
                      totuushan on et mikään muu ei kannata ku henkselit! se on se raha mikä tahtoo ratkaista, toisilla ei oo mahd laittaa sitä über hienoa isomukista kärryä mikä sul on jokainen laittaa mahdollisuuksien/mielenkiintonsa mukaan eikä siihen tarvi muiden sekaantua jos ei kysytä piste. ihme et tääl on aina näitä suunsoittajia. ja tuo hyöty on nii suhteellista, voimaa.comin ohjelmalla 540i bemuun tulee 10kw lisä tehoa kun taas 318i 8kw, mut se kummassa se tuntuu enemmän luulis olevan selvää jos 83kw lisätään 8kw vai 210kw lisätään 10kw???? prosentteina 1.8 teho kasvaa koneen kokoon nähden kohtuu paljon enemmän! EIKÄ HERNEITÄ
                      Tuo luvattu tehon lisäys vaan kuulostaa niin huvittavalta. Onko noiden lastujen valmistajalla näyttää dynopaperia mille kohtaa se luvattu teho/vääntö tulee vai saadaanko tuo pieni nousu sillä että nostetaan rajoittajaa ylemmäs?
                      Voisin kuvitella että kannattaisi ostaa mielummin hengittävyyttä parantavia osia. Esim. peltisarja jos sellaista ei sieltä jo löydy?
                      Sinänsä minun kulkuneuvo ei liity tähän mielipiteeseen millään tavalla, koska se on diesel ja tämä on topic on bensa-auton lastutuksesta alunperin.
                      Lueskelin tuossa lisää ja kyllähän tuo näköjään hinnan puolesta on aika edullinen lastutus jos vähänkin vaan toimii. Kai se ainakin kokeiltava on noilla hinnoilla.
                      Last edited by Rubu; 31-05-2007, 21:34.

                      Comment

                      • os951
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 447
                        • Kerava

                        #26
                        voimaa.comin lastut ei oo mielestäni halpis lastuja (499€)
                        vaikuttaa todellakin ns. "normaali hintaiselta" lastulta. Mä en nyt mitään tiedäkkään BMW lastutuksesta.
                        Last edited by os951; 31-05-2007, 22:17.

                        Comment

                        • -Tate-
                          Moderator
                          • Jan 2004
                          • 3210
                          • Nurmijärvi

                          #27
                          Itse ostin joskus omaan E34 540iA:han lastun benzinolta ja auton vääntöalue muuttui mieluisammaksi ja kierrosherkkyys parani. Kulutus tippui ajotietokoneen mukaan 0,5l/100km. Oli kyllä hintansa arvoinen kaikin puolin.
                          I Believed I Would Die.

                          Comment

                          • Axu83
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 601
                            • Vantaa

                            #28
                            Onko kukaan lastuttanut täällä E39 540:stä? Minkä merkkinen tuossa voisi toimia parhaiten (mallia "halpa")?
                            10hv 1000e:lla ei ole se mitä haen Pieni kulutuksen lasku tosin olisi aina plussaa.

                            E: ilmeisesti ei saa lastua tuohon?
                            Last edited by Axu83; 01-06-2007, 13:07.
                            E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                            E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                            Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                            It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                            And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                            Comment

                            • olaus
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2003
                              • 687
                              • jyväskylä

                              #29
                              Upsolutelta löytyy sipsiä myös vähän uudempiin siemenssin boksilla oleviin.
                              Hinta taitaa olla n. 399e.

                              Esim. E36 328 ja E39 V8.

                              Specialized in chip tuning for European brands. Includes company profile and product database.

                              Comment

                              • Mystinen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2005
                                • 1206
                                • Kehä3

                                #30
                                Öööh.. Kumpikos myy x-treme merkkisiä lastuja? Semmonen iteltäni löytyy. 535i E34.

                                Vaparien virittäminen on säälittävää
                                350hp/480Nm@0,666bar
                                xxxhp/670Nm@1,6bar
                                - Mystinen.Fi -
                                -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎