Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toinen akku autoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1847
    • Lappeenranta, Finland

    Toinen akku autoon

    Ensi syksyn ohjelmassa on ehkä webaston asennus autoon, kumpaan, sitä ei vielä tiedä. Mutta, merkistä riippumatta, mitä seikkoja pitäis ottaa huomioon jos haluais laittaa autoon toisen akun ?

    Riittääkö yksinkertaisesti vaan piuhat kiinni jonnekin, mistä on suora yhteys varsinaiseen akkuun ? Olettamus on siis se, että oman akun viereen (tai edes lähelle) ei toista mahdu eikä suurempia kaapelinvetoja tartteis tehdä.

    Koko homman motiivi on se että vaimo vaihtaa duunia ja uudessa paikassa ei ole tolppapaikkoja. Auton siis ON LÄHDETTÄVÄ käyntiin kaikissa olosuhteissa. Suomeksi: webasto tms pitää olla ja tarpeeksi virtaa käytettävissä.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • terode
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 39

    #2
    Lukemattomia omakohtaisia kokemuksia kun webasto vienyt kovilla pakkasilla akun niin kuiville ettei jaksaa enää starttailla.... toinen akku vaan mukaan, sijoitettuna mihin sitten sopiikin. Kytkentä tapoja montakin mutta vaikka niin että toinen akku webaston käytössä ainoastaan ja ottaa autosta vaan lataus jännitteen ja senhän voi ottaa vaikka mistä periaatteessa....

    Comment

    • Noppe
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 535
      • Veneen alla

      #3
      Toista akkua ei Webaston yms. kanssa tarvita kunhan ajoa on väh. yhtä paljon kun lisälämmitin on päällä eli: Auto lämpiää päivässä yht. tunnin, on autolla ajettava vähintään tunti, että akku riittää.
      Tietenkin toinen akku auttaa (vähentää ajon tarvetta), mutta jos käyntiin lähdön on oltava varma, kannattaa ajaa saman verran mitä se lämmitin käy.

      Comment

      • terode
        Bimmer Rookie
        • Apr 2006
        • 39

        #4
        Originally posted by Noppe View Post
        Toista akkua ei Webaston yms. kanssa tarvita kunhan ajoa on väh. yhtä paljon kun lisälämmitin on päällä eli: Auto lämpiää päivässä yht. tunnin, on autolla ajettava vähintään tunti, että akku riittää.
        Tietenkin toinen akku auttaa (vähentää ajon tarvetta), mutta jos käyntiin lähdön on oltava varma, kannattaa ajaa saman verran mitä se lämmitin käy.
        Kyllä tämä on paskaa, kahdella uudella autolla ja akkuja takuuseen vaihtaneena voisin väittää että ei riitä virtaa kovemmilla pakkasilla... eikä muutenkaan aina jos haluaa tunnin autoa lämmittää. Näinhän sitä liikkeessä on kerrottu että tunti ajoa ja niin poispäin mutta käytäntö ollut aina eri. Sitten ihmetellään aamulla mistä saadaan apuvirtaa. Eli jos tosiaan tarvitaan varma käynnistys ja lämmitys niin pakko suositella toista akkua tähän
        Last edited by terode; 30-05-2007, 22:32.

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          #5
          Mielummin panostaisin yhteen kunnon akkuun, ts. parempi 1 täysi akku kuin 2 vajaata.. mutta jos akun laitat niin kontista löytyy mahdollisesti valmis paikka n. 28-30 Ah akulle, releellä erotat akut jotta virtaa jää vielä käynnistykseenkin ja huohotinletkun laitat akulta ulkoilmaan.
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • saastuttaja
            Bimmer Rookie
            • Feb 2003
            • 139

            #6
            Kahta akkua ei kannata kytkeä suoraan toisiinsa, sillä johdot saattaa sulaa. Käsittääkseni väliin tarvitaan jonkinlainen diodi-kytkentä.

            Viisaammat neuvokoon.

            Comment

            • terode
              Bimmer Rookie
              • Apr 2006
              • 39

              #7
              Originally posted by Axum View Post
              Mielummin panostaisin yhteen kunnon akkuun, ts. parempi 1 täysi akku kuin 2 vajaata.. mutta jos akun laitat niin kontista löytyy mahdollisesti valmis paikka n. 28-30 Ah akulle, releellä erotat akut jotta virtaa jää vielä käynnistykseenkin ja huohotinletkun laitat akulta ulkoilmaan.
              Jeps... mutta ei edes rahalla saanut parempaa akkua mitä takuusta tuli, kokeiltua tuli kaikkea kun autot ei jaksanut käyntiin lähteä. Eli itsellä ei auttanut vaikka lataus oli kunnossa ym.

              edit. Kykennöistä vielä että ainoastaan se webasto toiselle akulle ja tänne ainostaan se latausjännite autosta.
              Last edited by terode; 30-05-2007, 22:52.

              Comment

              • Axum
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 4416
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by terode View Post
                Kykennöistä vielä että ainoastaan se webasto toiselle akulle ja tänne ainostaan se latausjännite autosta.
                jep... eli rele virtakaapelin väliin ja heräte virtalukolta.

                E34:n orkkis-asennuksessa DME antaa herätteen releelle kun moottori pyörii.. mutta sen sielunelämästä en tiedä enempää
                - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                - E39 528ia
                - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                Puretaan 520ia -97
                https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #9
                  Originally posted by 525iiäxä View Post
                  Ensi syksyn ohjelmassa on ehkä webaston asennus autoon, kumpaan, sitä ei vielä tiedä.
                  Kerrankin joku on ajoissa liikkeellä...

                  Originally posted by 525iiäxä View Post
                  Riittääkö yksinkertaisesti vaan piuhat kiinni jonnekin, mistä on suora yhteys varsinaiseen akkuun ? Olettamus on siis se, että oman akun viereen (tai edes lähelle) ei toista mahdu eikä suurempia kaapelinvetoja tartteis tehdä.
                  Piuhat voi kytkeä suoraakin, mutta tällöin molemmat akut purkautuvat ihan yhtälailla. Rinnan kytkettäessä ei yleensä suositella erikokoisten/erityyppisten akkujen käyttämistä, jotkut ovat havainneet tuon lyhentävän akkujen elinikää.

                  Jos siis haluat pyhittää toisen akun starttiakuksi ja käyttää vain toisella lämmitintä, niinkuin järkevintä kai on, pitää ne erottaa toisistaan ja yhteisestä latauspiiristä, tuskin kuitenkaan haluat laittaa autoon toista laturia? Tällöin voi huoletta käyttää myös erikokoisia akkuja.

                  Erottamisen voi tehdä diodisillalla tai releellä, molemmissa tapauksissa on tärkeää, että virrankesto on riittävä, eli mitoitettu oikein maks.latausvirtaan nähden. Valmiita ratkaisuja on saanut ainakin venetarvikeliikkeistä.

                  Mutta ennenkuin teet mitään muuta, niin varmistu että auton nykyinen starttiakku ja latauspiiri ovat varmasti kunnossa.


                  Originally posted by 525iiäxä View Post
                  Koko homman motiivi on se että vaimo vaihtaa duunia ja uudessa paikassa ei ole tolppapaikkoja. Auton siis ON LÄHDETTÄVÄ käyntiin kaikissa olosuhteissa. Suomeksi: webasto tms pitää olla ja tarpeeksi virtaa käytettävissä.
                  Kuinka pitkä työmatka on? Bensa vai diesel, iso vai pieni? Jos on pidempi matka niin ei tarvitse kahta akkua.

                  Pro-ratkaisu olisi tietty kaksi akkua, lämmittimelle omansa ja vielä oma verkkovirralla toimiva laturi autossa ja auto töpselin päässä aina kun se on kotona. Esim. Ctek7000 taitaa löytyä autosta muiltakin foorumilaisilta, kuin vain meikäläiseltä...

                  Originally posted by terode View Post
                  Kyllä tämä on paskaa, kahdella uudella autolla ja akkuja takuuseen vaihtaneena voisin väittää että ei riitä virtaa kovemmilla pakkasilla... eikä muutenkaan aina jos haluaa tunnin autoa lämmittää.
                  Tunnin lämmitysaika on aika pitkä. Onhan se kivempi mennä lämpimämpään autoon, mutta kyllä vähempikin riittää jo siihen, että starttaa paremmin. Ja se kai sen tarkoitus on..?

                  Sulla oli siis uusi Webasto? Missä autossa? Hassu juttu, mulla on kokemuksia lähinnä Eberistä ja tilanne täysin päinvastainen. Vaikka kuinka tyhjensi tohottimella akkua niin alijännitesuoja puuttui aina sen verran ajoissa peliin, että jaksoi startata hetken elpymisen jälkeen. Siis silloin, kun akku oli ehjä. Kyllä mäkin pari akkua olen tuolla ja pakkasilla tappanut, mutta ihan vaan sen vuoksi, että ne nyt vaan eivät kaupungissa nurkka-ajossa koskaan latautuneet täyteen.
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    Ei tosiaan tee kaksi akkua yhtään autuaammaksi jos ajomatka käytön jälkeen jää kovin lyhyeksi. Jos ei ehdi lataamaan edes sitä yhtä täyteen, vielä vähemmän kahta.
                    Jos taas joutuu kuitenkin turvautumaan siihen akkulaturiin, niin miksi viritellä sinne mitään patentteja?
                    Investoi senkin edestä sinne yhden kunnon akun.

                    Itsellä webaston kanssa on 105Ah teollisuusakku joka on tarkoitettu hitaalle purkautumiselle, ilman että jännite romahtaa. Hyvin on riittänyt, mutta mulla sisäpuhallin onkin vain ykkösasennossa ja ajoa lämmityksen jälkeen kertyy riittävästi.

                    Webaston asennuksen yhteydessä huolsin myös laturin.
                    Itse webasto ei paljoa virtaa vie, sisäpuhallin sen sijaan on virtasyöppö.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1847
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Työmatka on alle 10 km. Reilu 10 minuuttia ajoaikaa. Bensavehje kyseessä. Tarkoittaa siis sitä, että ajamalla ei juuri akut lataudu.

                      Olen varautunut siihen, että oli niitä akkuja yksi tai useampi, niin varmaan kerran viikossa pitää ladata täyteen. Siis jos webasto on asennettu.

                      Kahta eri filosofiaa on siis liikkeellä. No, tässä on aikaa vielä tuumia. Ja kukaties autokin vielä saattaa vaihtua, mutta se ei luultavasti tilannetta muuta.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • Noppe
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 535
                        • Veneen alla

                        #12
                        Originally posted by terode View Post
                        Kyllä tämä on paskaa, kahdella uudella autolla ja akkuja takuuseen vaihtaneena voisin väittää että ei riitä virtaa kovemmilla pakkasilla... eikä muutenkaan aina jos haluaa tunnin autoa lämmittää. Näinhän sitä liikkeessä on kerrottu että tunti ajoa ja niin poispäin mutta käytäntö ollut aina eri. Sitten ihmetellään aamulla mistä saadaan apuvirtaa. Eli jos tosiaan tarvitaan varma käynnistys ja lämmitys niin pakko suositella toista akkua tähän
                        Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmaa akun riittävyyden kanssa.
                        Tuli tosin talvella aina viikonloppuna ajettua pitempää matkaa, eli akkukin pääsi latautumaan kunnolla.
                        Ja sitä puhallintahan ei tosiaan kannata pitää täysillä.

                        Comment

                        • Hebbu ///M3
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 1627
                          • Dallas

                          #13
                          Onkos teillä kotona mahollista pitää roikassa? Eikö defalla oo niitä akkulatureita jotka tulee roikkajohtoon ja samalla ku auto on roikassa lataa myös akkua? Samalla latautus kotona akku yön aikana niin eiköhän töissäkin riitä virta tarttailla. Mulla kerran jäätyny akku joka ei syksyllä kestäny radion kuunteluu puoltatuntii parkissa sai vielä 20asteen pakkasilla puoltuntisen lämmityksen jälkeen auton käymään, sit siitä kylmemmäks niin joutu uuden akun laittaa, loppu talven oli 100amppeerinen eikä mitään ongelmia, tosin puhallinta en pitäny kertaakaan päällä, mut ajo matkatkaan ei ollu ku 20-30km päivään
                          Sotkamo Connection

                          Comment

                          • Jantunen
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2002
                            • 251
                            • Mustasaari

                            #14
                            Suosittelen c-tech:in laturia! Itellä oli tossa kakkos autossa (tdi passat ) viime talvena käytössä kyseinen keksintö ja virta piisas mainiosti. N. 10km työ matka täälläkin ja kotosalla aina yön piuhan päässä ja eberi päällä n.30min per suunta.

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #15
                              Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                              Onkos teillä kotona mahollista pitää roikassa? Eikö defalla oo niitä akkulatureita jotka tulee roikkajohtoon ja samalla ku auto on roikassa lataa myös akkua?
                              Onhan niillä, muuta viimeksi kun tsekkasin, tarjolla oli vain joku 3 A malli, jolle kertyi listahintaa yli 200e. Omasta mielestäni tuo on varauskapasitettiinsa nähden kallis. Ctek XS 7000 saa melkein puoleen hintaan, ja tuo on paljon monikäyttöisempi laite...
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎