Eli auto on vuoden -91 525 m50b25 moottorilla. Autolla on ajettu 255tkm.
Jäähdytysnesteet on ilmattu useaan kertaan, paisuntasäiliön korkki ja ilmausruuvi vaihdettu. Kuskin jalkatila ei kastu. jäähdytysnesteistä pakokaasut mitattu huollossa eikä mitään ollut, myös paineistettu eikä löytynyt vuotoa. Huollon mukaan vika mittaristossa eikä porinalle löytynyt syytä.
Ongelmana on että auto porisee välillä ajon jälkeen ja ajotietokone alkaa aika pian herjamaan jäähdytysnesteestä. Lisäksi kun moottori on ollut vähän aikaa sammuksissa (varmasti vielä lämmin) ja lähdetään ajamaan niin lämpömittari nousee vasta n.2-5 min ajon jälkeen yht'äkkiä nopeasti pois sinisen alarajalta puolenvälin paikkeille. kotipihassa autoa ihmetellessäni lämpömittari sahasi hetken ja tuntui reagoivan kaasuun, jonka jälkeen tippui alas eikä noussut enää, kuin vasta seuraavana päivänä. Lisäksi ylävesiletku tuntuisi menevän aika kovaksi. Paisuntasäiliön korkkia ei kai kuumana pitäisi avata, mutta jos avaa niin vettä pulppuaa yli, kun taas kavereiden bemareissa ei vesiraja muutu. Lämpömittari ei ole kertaakaan noussut kuin karvan verran puolenvälin yläpuolelle.
Mistä alkaisin vikaa etsimään tai mitä tulisi ensimmäiseksi tehdä? :think
Niin termostaatti on vaihdettu ja sen jälkeen ajettu pyöreät tuhat km ongelmitta ja taas lämpömittari kenkkuilee välillä (nousee vasta muutaman minuutin päästä puoleenväliin muutamassa sekunnissa vaikka kone on lämmin ja kerran tipahti yht'äkkiä kesken ajon puolesta välistä siniselle) ja ajotietokone valittanut kerran jäähdytysnesteestä. Neste pinta on kuitenkin n. cold tasolla.
onkohan vika jossain muualla vaiko termostaatti mahdollisesti taas rikki?
Kiitokset jo etukäteen vastanneille
Jäähdytysnesteet on ilmattu useaan kertaan, paisuntasäiliön korkki ja ilmausruuvi vaihdettu. Kuskin jalkatila ei kastu. jäähdytysnesteistä pakokaasut mitattu huollossa eikä mitään ollut, myös paineistettu eikä löytynyt vuotoa. Huollon mukaan vika mittaristossa eikä porinalle löytynyt syytä.
Ongelmana on että auto porisee välillä ajon jälkeen ja ajotietokone alkaa aika pian herjamaan jäähdytysnesteestä. Lisäksi kun moottori on ollut vähän aikaa sammuksissa (varmasti vielä lämmin) ja lähdetään ajamaan niin lämpömittari nousee vasta n.2-5 min ajon jälkeen yht'äkkiä nopeasti pois sinisen alarajalta puolenvälin paikkeille. kotipihassa autoa ihmetellessäni lämpömittari sahasi hetken ja tuntui reagoivan kaasuun, jonka jälkeen tippui alas eikä noussut enää, kuin vasta seuraavana päivänä. Lisäksi ylävesiletku tuntuisi menevän aika kovaksi. Paisuntasäiliön korkkia ei kai kuumana pitäisi avata, mutta jos avaa niin vettä pulppuaa yli, kun taas kavereiden bemareissa ei vesiraja muutu. Lämpömittari ei ole kertaakaan noussut kuin karvan verran puolenvälin yläpuolelle.
Mistä alkaisin vikaa etsimään tai mitä tulisi ensimmäiseksi tehdä? :think
Niin termostaatti on vaihdettu ja sen jälkeen ajettu pyöreät tuhat km ongelmitta ja taas lämpömittari kenkkuilee välillä (nousee vasta muutaman minuutin päästä puoleenväliin muutamassa sekunnissa vaikka kone on lämmin ja kerran tipahti yht'äkkiä kesken ajon puolesta välistä siniselle) ja ajotietokone valittanut kerran jäähdytysnesteestä. Neste pinta on kuitenkin n. cold tasolla.
onkohan vika jossain muualla vaiko termostaatti mahdollisesti taas rikki?
Kiitokset jo etukäteen vastanneille
![Smile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_smile.gif)
Comment