Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 24v -91 Porisee. Taas heiluu lämpömittari. Nyt taitaa toimia!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pope
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 687
    • Harjavalta

    525 24v -91 Porisee. Taas heiluu lämpömittari. Nyt taitaa toimia!

    Eli auto on vuoden -91 525 m50b25 moottorilla. Autolla on ajettu 255tkm.

    Jäähdytysnesteet on ilmattu useaan kertaan, paisuntasäiliön korkki ja ilmausruuvi vaihdettu. Kuskin jalkatila ei kastu. jäähdytysnesteistä pakokaasut mitattu huollossa eikä mitään ollut, myös paineistettu eikä löytynyt vuotoa. Huollon mukaan vika mittaristossa eikä porinalle löytynyt syytä.

    Ongelmana on että auto porisee välillä ajon jälkeen ja ajotietokone alkaa aika pian herjamaan jäähdytysnesteestä. Lisäksi kun moottori on ollut vähän aikaa sammuksissa (varmasti vielä lämmin) ja lähdetään ajamaan niin lämpömittari nousee vasta n.2-5 min ajon jälkeen yht'äkkiä nopeasti pois sinisen alarajalta puolenvälin paikkeille. kotipihassa autoa ihmetellessäni lämpömittari sahasi hetken ja tuntui reagoivan kaasuun, jonka jälkeen tippui alas eikä noussut enää, kuin vasta seuraavana päivänä. Lisäksi ylävesiletku tuntuisi menevän aika kovaksi. Paisuntasäiliön korkkia ei kai kuumana pitäisi avata, mutta jos avaa niin vettä pulppuaa yli, kun taas kavereiden bemareissa ei vesiraja muutu. Lämpömittari ei ole kertaakaan noussut kuin karvan verran puolenvälin yläpuolelle.

    Mistä alkaisin vikaa etsimään tai mitä tulisi ensimmäiseksi tehdä? :think

    Niin termostaatti on vaihdettu ja sen jälkeen ajettu pyöreät tuhat km ongelmitta ja taas lämpömittari kenkkuilee välillä (nousee vasta muutaman minuutin päästä puoleenväliin muutamassa sekunnissa vaikka kone on lämmin ja kerran tipahti yht'äkkiä kesken ajon puolesta välistä siniselle) ja ajotietokone valittanut kerran jäähdytysnesteestä. Neste pinta on kuitenkin n. cold tasolla.

    onkohan vika jossain muualla vaiko termostaatti mahdollisesti taas rikki?

    Kiitokset jo etukäteen vastanneille
    Last edited by pope; 26-07-2007, 23:33. Reason: olisikohan nyt kunnossa!
    e34 m60b40 tuplaturbo 912hv
  • Stroop
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 287
    • Jyväskylä

    #2
    Voisikos termostaatti temppuilla...?

    Comment

    • pope
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 687
      • Harjavalta

      #3
      Originally posted by Stroop View Post
      Voisikos termostaatti temppuilla...?
      Olen miettinyt samaa, mutta voikohan se aiheuttaa sittä että ajotietokone herjaa jäähdytysnesteistä ja kun lämmöt eivät kuitenkaan mittarin mukaan ole nousseet liian ylös.
      Last edited by pope; 07-06-2007, 16:44.
      e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

      Comment

      • Jesper
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1448

        #4
        Termostaatti vaihtoon ja ilmaus PERINPOHJAISESTI!
        Silleen että oot 200% varma ettei siellä ole ilmaa.

        Comment

        • Haukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 1366
          • Valkeala

          #5
          Originally posted by pope_ View Post
          Olen miettinyt samaa, mutta voikohan se aiheuttaa sittä että ajotietokone herjaa jäähdytysnesteistä ja kun lämmöt eivät kuitenkaan mittarin mukaan ole nousseet liian ylös.
          Voi.

          Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

          Comment

          • pope
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 687
            • Harjavalta

            #6
            Pitänee sitten kokeilla josko tulisi termostaatin vaihdolla kuntoon.
            Onko kuitenkin mahdollista että esim. vesipumppu voisi olla syyllinen? Että kannattaisiko se uusia samalla?
            e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

            Comment

            • illu^^
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 1703
              • Kajaani

              #7
              Voithan tuon vesipumpukin samalla kertaa termostaatin kanssa vaihtaa ja ilmaa _KUNNOLLA_ jäähdytysjärjestelmä.

              Comment

              • pope
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 687
                • Harjavalta

                #8
                Ehkä kokeilen sittenkin ensin pelkällä termostaatin vaihdolla
                e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                Comment

                • pope
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 687
                  • Harjavalta

                  #9
                  Edelleen jotain hämminkiä..

                  Termostaatti on nyt vaihdettu ja sen jälkeen ajettu noin 800 km. Muuten toiminut mutta kun tossa ajelin lämmöt olivat puolessa välissä ja hetken päästä kun katsoin lämpömittaria se oli sinisellä. Noin 5 min Päästä se nousi muutamassa sekunnissa takaisin puoleenväliin. Sen jälkeen toimi yhden ajelun normaalisti mutta seuraavaksi lähdettyäni kylmällä koneella lämpömittari ei noussut kuin vasta 5 km päässä taas muutamassa sekunnissa puoleenväliin.
                  Mikähän voisi olla?
                  Ajotietokone ei kuitenkaan ole enää jäähdytys vesistä herjannut eikä ole porissut..
                  e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                  Comment

                  • Jesper
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1448

                    #10
                    Originally posted by pope_ View Post
                    Termostaatti on nyt vaihdettu ja sen jälkeen ajettu noin 800 km. Muuten toiminut mutta kun tossa ajelin lämmöt olivat puolessa välissä ja hetken päästä kun katsoin lämpömittaria se oli sinisellä. Noin 5 min Päästä se nousi muutamassa sekunnissa takaisin puoleenväliin. Sen jälkeen toimi yhden ajelun normaalisti mutta seuraavaksi lähdettyäni kylmällä koneella lämpömittari ei noussut kuin vasta 5 km päässä taas muutamassa sekunnissa puoleenväliin.
                    Mikähän voisi olla?
                    Ajotietokone ei kuitenkaan ole enää jäähdytys vesistä herjannut eikä ole porissut..
                    Lämpöanturi hajalla?

                    Comment

                    • pope
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 687
                      • Harjavalta

                      #11
                      Ajotietokonekin

                      No nyt se ajotietokone on jo kerran valittanut jäähdytysvesistä kun sammutin auton, mutta sen jälkeen ei taas ole. Lämpämittarille taas on jo yleistä että on aluksi vähän aikaa sinisellä ennen kuin nousee kun käynnistää vaikka kone on lämmin.
                      Niin ja termostaatti on motonetista.
                      e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                      Comment

                      • pope
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 687
                        • Harjavalta

                        #12
                        Originally posted by Jesper View Post
                        Lämpöanturi hajalla?
                        Niin nyt tuo ajotietokonekin jo kerran herjannut jäähdytys nesteestä. Vaikuttaakohan lämpöanturi siihen?
                        Missä päin lämpöanturi sijaitsee?
                        e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                        Comment

                        • Pande
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 1324
                          • Helsinki

                          #13
                          Kun oot ajanut kuumaks ja sen jälkeen odotellut muutaman tunnin että on auto jäähtynyt niin onko nesteen pinta siinä cold merkin kohdalla?
                          Jos on alle sen niin viittais siihen että on ilmaa koneessa.

                          Toi lämpömittarin toiminta vaikuttaa kyllä anturi vialta.

                          Itse yritin ilmata huolellisesti mutta silti tulvi aluks yli nesteet ja sen jälkeen ei ollut nestesäiliössä juuri yhtään nestettä, vaikka lisäs niin sama juttu.

                          Piti ilmata uudestaan niin alko toimii.

                          Niin ja siis ajotietokone herjaa nesteen tasosta vai? Se anturi on paisuntasäiliön alla. Tosta lämpöanturista en tiedä.
                          Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
                          330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
                          sigpic

                          Comment

                          • jopsis
                            Newbiemmer
                            • Jun 2007
                            • 20

                            #14
                            itsellä kanssa lämmöt tippuu varsinki matkaajossa melkein siniselle:thinknäkyy toi viskokytkin olevan särki kun rupee heti puhallin pyörii kun tulille panee....eikä pysähdy vaikka esim.harjalla yrittää pysäyttää.laakeri ei oo pettäny ja muutenkin käsin pyörii niinkun pitääkin kun piili on sammuksissa.mut pitäs kai termostaatin pitää lämmöt normaalissa varsinki näin kesällä.mut liekkö sit seki paskana:thinkja siitä pottujen keittämisestä paisuntasäiliössä....kunnon ilmaus!bemarii saa varmaan puoltuntii vähintään käyttää ennenkun on varmasti kaikki ilma tullu poiskokemusta on
                            Last edited by jopsis; 02-07-2007, 11:05.

                            Comment

                            • pope
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 687
                              • Harjavalta

                              #15
                              Koneen ollessa kylmä nesteen pinta on aika tarkkaan siinä cold tasossa.
                              Ilmaaminen tehtiin tältä sivustolta löytyvän limsapullo ohjeen mukaan ja siihen vierähti reilu pari tuntia.

                              Ajotietokone valittaa nimenomaan jäähdytysnesteen pinnasta.

                              Visko itsellänikin pyörii jo heti kylmänä käynnistettäessä ja sen voi kyllä ihan kädellä pysäyttää, mutta ei kai se voi aiheuttaa tällaista lämpömittarin heilumista. Jos se vaikuttaa niin eikö sen pitäisi pikemminkin olla niin että se ei vain lämpeä. Ei niin että lämmöt nousevat muutamassa sekunnissa siniseltä puoleenväliin.

                              Ihmetyttää vain se että jos kyseessä on anturivika niin miksi termostaatin vaihdon jälkeen sai ajaa liki tuhat km rauhassa ennen kuin vika palasi ja miksi ajotietokone valitti kerran siitä nesteen pinnasta.
                              Last edited by pope; 02-07-2007, 18:56.
                              e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎