Announcement

Collapse
No announcement yet.

EML merkki ja luistonesto (ASC) ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anton_nokelainen
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 27
    • Espoo

    EML merkki ja luistonesto (ASC) ?

    Terve!! Auto e39 523i -99 manual.


    Viikonloppuna tuli ajettu juna kiskojen yli Kauklahdessa (Espoo) ja nopeus oli noin 5 km/h ja siinä vaiheessa syttyi toi EML ja samalla luistoneston valomerkit.
    Painoin kaasua, mutta auto ei kiihtynyt.
    Noin 4 sec. päästä merkki valot sammuivat ja auto taas toimi normaalisti.

    Niin onko tuo eml ja luistoneste jotenkin yhteydessä ?
    Ja jos on mikä voisi olla se hetkellinen ongelma ?
    Nyt auto toimi normaalisti.

    Kiistos !!
  • -PT-
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 580
    • Rovaniemi

    #2
    Taitaa viitata tuo EML varoitus kaasuläppä systeemiin . Mulla itellä tuo E46:n talvella sammu ihan yhtä äkkiä ja EML valo ilmestyi palamaan. Tais johtua siitä, että olin juuri ottanut auton lämpimästä hallista ja sen jälkeen lähdin heti pakkaseen ajamaan (-25c).
    Peugeot 407 HDi 136 -04
    Ex: E46 320i -00
    Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

    Comment

    • anton_nokelainen
      Newbiemmer
      • May 2007
      • 27
      • Espoo

      #3
      Originally posted by -PT- View Post
      Taitaa viitata tuo EML varoitus kaasuläppä systeemiin . Mulla itellä tuo E46:n talvella sammu ihan yhtä äkkiä ja EML valo ilmestyi palamaan. Tais johtua siitä, että olin juuri ottanut auton lämpimästä hallista ja sen jälkeen lähdin heti pakkaseen ajamaan (-25c).
      Niin, muuta miten tuo luistoneste tähän liityy???

      Comment

      • -PT-
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 580
        • Rovaniemi

        #4
        Luistonesto rajoittaa moottorin tehoa kaasuläpän kautta.
        Peugeot 407 HDi 136 -04
        Ex: E46 320i -00
        Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

        Comment

        • anton_nokelainen
          Newbiemmer
          • May 2007
          • 27
          • Espoo

          #5
          Originally posted by -PT- View Post
          Luistonesto rajoittaa moottorin tehoa kaasuläpän kautta.
          Mutta se rajoittaa jos pyrät lyövät tyhjään ?!
          Mutta kun mun nopeus oli noin 5 km/h ja 1 vaihdella.
          Ja ne valot syttyivät kun ajoin kiskojen yli molemmat ja vasta kun pääsin niiden yli, niin vastoin silloin painoin kaasu (vähän).

          Voiko olla että joku anturi (abs?) saanut pikku iskun? Mutta kun pääsin yli niin taas alkoi toimia kunnolla?

          Comment

          • V-Power
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2006
            • 1333
            • Varsinais-Suomi

            #6
            Toi abs-anturi ei kyllä liity tohon millään tavalla!
            E36 95 316i Sedan
            E39 97 540i Touring
            E46 99 320Ci Coupe
            E53 01 X5 4,4 V8
            E65 05 730d
            F10 11 523i Sedan
            F90 08 320i Sedan

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7425
              • Oulu

              #7
              Originally posted by anton_nokelainen View Post
              Mutta se rajoittaa jos pyrät lyövät tyhjään ?!
              Mutta kun mun nopeus oli noin 5 km/h ja 1 vaihdella.
              Ja ne valot syttyivät kun ajoin kiskojen yli molemmat ja vasta kun pääsin niiden yli, niin vastoin silloin painoin kaasu (vähän).
              Luistoneston valo syttyy palamaan yhtäjaksoisesti silloin kun luistonesto on syystä tai toisesta pois päältä. Valo kertoo kuljettajalle että luistonestojärjestelmä ei ole sillä hetkellä toiminnassa vaikka luistoa ilmenisi. Ei valon syttymiseen tarvita siis mitään luistoa missään, vaan se kertoo järjestelmän tilasta.

              Tässä tapauksessa tuo EML-ongelma aiheutti myös luistoneston putoamisen pois päältä, koska tuon kaasuläppäsysteemin pitää toimia oikein jotta luistonesto voi toimia. Samalla tavalla se voi pudota pois jos jokin anturi pimenee kesken ajon. Ei silloinkaan tarvita minkäänlaista luistoa valon syttymiseen.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 12-06-2007, 22:15.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6937
                • N/A

                #8
                Kokemuksia E34 samasta hommasta, aina kun ajo luistonesto päällä esm rautatiekiskojen yli tai johonkin monttuun mistä tärähti kunnolla niin autosta hävis vedot sanotaan 2-4 sekunniks, tavallaan tuntu että luistonesto rajottaa.
                Sitten taas mentiin kohta.
                Lueskelin joskus jenkkien foorumeita niin se vika taisi johtua eml:n ohjainlaitteesta. Toki siiton vuosia aikaa että ei voi muistaa ihan varmaksi mutta ihan samanlaiset oireet oli, sillä erolla että mulla välähti vaan se luistoneston valo ja sit veti hetkeks vedot pois.
                Omassa autossakin oli siis sähköiset kaasuläpät.

                Comment

                • anton_nokelainen
                  Newbiemmer
                  • May 2007
                  • 27
                  • Espoo

                  #9
                  Säilykö muistiin jonkunnäköinen vikakoodi tästä tapauksesta?
                  Olisi kiva tietää mikä sai aivotärähdyksen ja voisko sen suhteen tehdä jotain.

                  Comment

                  • anton_nokelainen
                    Newbiemmer
                    • May 2007
                    • 27
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Luistoneston valo syttyy palamaan yhtäjaksoisesti silloin kun luistonesto on syystä tai toisesta pois päältä. Valo kertoo kuljettajalle että luistonestojärjestelmä ei ole sillä hetkellä toiminnassa vaikka luistoa ilmenisi. Ei valon syttymiseen tarvita siis mitään luistoa missään, vaan se kertoo järjestelmän tilasta.

                    Tässä tapauksessa tuo EML-ongelma aiheutti myös luistoneston putoamisen pois päältä, koska tuon kaasuläppäsysteemin pitää toimia oikein jotta luistonesto voi toimia. Samalla tavalla se voi pudota pois jos jokin anturi pimenee kesken ajon. Ei silloinkaan tarvita minkäänlaista luistoa valon syttymiseen.
                    Elikkä tarkoitat että se kaasuläppäsysteemi sai tärähdyksestä syttymään se EML ja sen seuraukseena sytty toi luistoneston valo ??

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7425
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by anton_nokelainen View Post
                      Elikkä tarkoitat että se kaasuläppäsysteemi sai tärähdyksestä syttymään se EML ja sen seuraukseena sytty toi luistoneston valo ??
                      Tärähdyksestä tai muusta syystä.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Toipis
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2004
                        • 122
                        • Kotka

                        #12
                        Lainataanpa topiccia:

                        Auto sigun 525iA -02, moottori M54 sähköisellä kaasuläpällä.
                        Mulla ollut samantyylinen ongelma, eli kesken ajon syttyy eml sekä asc valot, vaihdelaatikko(tai moottori?) menee vikatilaan. Nyt lähiaikoina syttynyt myös moottorivalo. Ongelma poistuu ja valot sammuu kun auton käynnistää uudelleen. Sama vika toistuu nyt yhä useammin.

                        Autosta on vaihdettu kaasuläppäyksikkö ja päivitetty vaihdelaatikon ohjelma(?). Vikakoodeja luettaessa viimeksi oli herjannut tuota kaasuläppäyksikköä.

                        Mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi? DME:n päivitys? Jotain antureita vialla?
                        Last edited by Toipis; 02-09-2007, 21:57.
                        ex. E39 528iA -96
                        ex. E61 530xdA -08
                        ex. E91 320iA Touring -08
                        ex. E39 525iA Sedan -02
                        ex. E36 318is Coupe -92

                        Comment

                        • -PT-
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 580
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by Toipis View Post
                          Lainataanpa topiccia:

                          Auto sigun 525iA -02, moottori M54 sähköisellä kaasuläpällä.
                          Mulla ollut samantyylinen ongelma, eli kesken ajon syttyy eml sekä asc valot, vaihdelaatikko menee vikatilaan. Nyt lähiaikoina syttynyt myös moottorivalo. Ongelma poistuu ja valot sammuu kun auton käynnistää uudelleen. Sama vika toistuu nyt yhä useammin.

                          Autosta on vaihdettu kaasuläppäyksikkö ja päivitetty vaihdelaatikon ohjelma(?). Vikakoodeja luettaessa viimeksi oli herjannut tuota kaasuläppäyksikköä.

                          Mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi? DME:n päivitys? Jotain antureita vialla?
                          Nollattiinko mukautumat kaasuläpän vaihdon yhteydessä?
                          Peugeot 407 HDi 136 -04
                          Ex: E46 320i -00
                          Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                          Comment

                          • Toipis
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2004
                            • 122
                            • Kotka

                            #14
                            Originally posted by -PT- View Post
                            Nollattiinko mukautumat kaasuläpän vaihdon yhteydessä?
                            Enpä tiedä, ei se ainakaan erityisesti maininnut. Mitäs tuo muuten käytännössä tarkoittaa?

                            Vaihdoin muuten akun tuossa pe 15.pv eikä ainakaan vielä ole valot herjannu. Akku alkoi olla jo aika heikossa hapessa, voiko se aiheuttaa moista ongelmaa?
                            ex. E39 528iA -96
                            ex. E61 530xdA -08
                            ex. E91 320iA Touring -08
                            ex. E39 525iA Sedan -02
                            ex. E36 318is Coupe -92

                            Comment

                            • -PT-
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 580
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by Toipis View Post
                              Enpä tiedä, ei se ainakaan erityisesti maininnut. Mitäs tuo muuten käytännössä tarkoittaa?

                              Vaihdoin muuten akun tuossa pe 15.pv eikä ainakaan vielä ole valot herjannu. Akku alkoi olla jo aika heikossa hapessa, voiko se aiheuttaa moista ongelmaa?
                              Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että korjaamolla pitää olla olla DIS millä nollataan nuo mukautumat. Jos tuo kaasuläppä on vaihdettu muualla kuin merkkikorjaamolla niin aika suurella todennäköisyydellä mukautumat on jäänyt nollaamatta. Heikko akku voi tosiaan aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä vikakoodeja.
                              Peugeot 407 HDi 136 -04
                              Ex: E46 320i -00
                              Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎