Originally posted by maXmauku
View Post
318iS tehonlisäys
Collapse
X
-
M40:n elementtiin tulee sekä nesteputket että jotkut ilmaputket, niinkuin tuosta sinun linkistä näkyy. Eli jos haluat poistaa kokonaan sen elementin, etkä vaan ohittaa sitä, niin sinun pitää ohittaa nekin ilmaputket. Toisaalta en edes tiedä vaikuttaako tuo M40:n elementti mihinkään tehoihin."Position One, Position One"
Punainen miesten voimisteluauto

BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18
-
Ilman ilmastointia olevissa E30 ja E36 318is:ssä ei ole kaksoismassavp:ää vaan ihan normi pyörylä. Näin siis ETK:n mukaan, joskin 3/90 eteenpäin ETK tarjoaa E30 318is:ään jostain syystä sitä kaksoismassaa oli ilmastointia tai ei. Mutta painava se normimallikin on, kuitenkin suht helposti kevennettävissä.Originally posted by os951 View PostToinen E30 M42 yleisesti käytetty kikka on koneen todella painavan tuplamassa vauhtipyörän korvaaminen E30 320-325 vauhtipyörällä. Tällä modilla saadaan väitteiden mukaan merkittävä tehonlisäys ja paremmin kaasuunreagoiva moottori.
Vauhtipyörän kevennyksellä ei saada yhtään tehonlisäystä, mutta herkempi moottori kuitenkin.
Tätä olisi kyllä kiva kokeilla. Onko sulla tietoa miten johdotuksien kanssa menetellään?Originally posted by os951 View PostImupuolella tarvitaan ilmamäärämittauksen muuttaminen toimimaan MAF anturilla, joka onnistuu esim. Perfect Powerin SMT6 piggyback boxilla.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
Onkos tuota lämpölevyn poistamisen vaikutusta mitattu dynossa tyyliin ennen-ja-jälkeen? Kävin alkukesästä dynottamassa omani ja tulos oli 144hp. Muutoksena vain cat-back (G-power). Tuosta mitataan järjestään noin 140-150hp jo vakionakin. Riippuu tietenkin dynosta ja sen tarkkuudesta.
Comment
-
On Porsche puolelta, jossa periaatteessa samanlainen Motronic järjestelmä. Sopivia MAF antureita saa suhteellisen halvalla.Tätä olisi kyllä kiva kokeilla. Onko sulla tietoa miten johdotuksien kanssa menetellään?
Mulla on enemmän kokemusta AFM Link boxista, joka on periaatteessa samankaltainen piggyback boxi kuin SMT6. Tosin tuota AFM Link boxia ei taida enää olla markkinoilla, korvaava tuote on Intercept Link. AFM Link boxissa on sisään rakennettu MAP anturi. Intercept Link toimii paremmin MAF anturilla. Molempia Linkin boxeja voidaan käyttää myös originaali ilmamäärämittarin yhteydessä, tuolloin niitä voidaan käyttää virilastun korvikkeena ja myös monitorointi tehtävissä.
Comment
-
Oli tuon jutun auto mitattu dynossa ja 162 konia oli antanut. Eli siinä oli K&N vapaavitaus suodin(paneeli), avarampi putkisto ja molemmat lämpölevyt poistettu/ohitettu.Originally posted by MarttiKK View PostOnkos tuota lämpölevyn poistamisen vaikutusta mitattu dynossa tyyliin ennen-ja-jälkeen? Kävin alkukesästä dynottamassa omani ja tulos oli 144hp. Muutoksena vain cat-back (G-power). Tuosta mitataan järjestään noin 140-150hp jo vakionakin. Riippuu tietenkin dynosta ja sen tarkkuudesta.
Tuossa jutussa vähän viitattiin, että BMW olisi tahallisesti pudottanut tehoja 318iS:stä tuolla lisälämpölevyllä. Kun eihän muissa malleissa esim. M40 ole kun yksi pieni lämpölevy, joten tehojen lisääminen sitä kautta voi olla aika minimaalista M40:ssä.:think
Edittiä: Joo tosiaan dynoissa on eroja ja olihan tuossa jotain että 149 heppaa oli antanut käsittääkseni ilman tota muutosta samalla dynolla. En nyt allekirjoita tätä, kun ei ole lehti tässä nenäni edessä.Last edited by maXmauku; 25-07-2007, 16:04.sigpic
Flickr
MatiasJurvanenPhotography Facebook page
Kesä >E30 Cab 320i -89
Talvi >Jeep Cherokee -03
ex:E36 Taxi 328i -97, E46 325Ci M-SportII -02, E30 318i Touring -89, E30 316i 2D -89
Comment
-
Kysymys taisikin olla penkitettiinkö sitä moottoria ENNEN muutosta.. Kuulostaa koko touhu kyllä aika hurjalta - jos dBilas lupaa erillisillä läppärungoilla tehon nousevan 10-15hp, vakioimusarjalla saisi yli 20 heppaa lisää pari läppää poistamalla...?
Toisaalta TBMW:n jutut monesti ovat toki aika kyseenalaisia, mutta ei kai nekään nyt rupea penkkituloksia päästään keksimään.
Ducati 998 -02 //
Comment
-
Tuo TBMW on höpölehti, täynnä asiavirheitä ja täysin joutavanpäiväisiä artikkeleita. Odotin itsekin tuota 318is-artikkelista vähän enemmän, mutta olisivat vaan jättäneet kirjoittamatta.Originally posted by eeki View PostKysymys taisikin olla penkitettiinkö sitä moottoria ENNEN muutosta.. Kuulostaa koko touhu kyllä aika hurjalta - jos dBilas lupaa erillisillä läppärungoilla tehon nousevan 10-15hp, vakioimusarjalla saisi yli 20 heppaa lisää pari läppää poistamalla...?
Toisaalta TBMW:n jutut monesti ovat toki aika kyseenalaisia, mutta ei kai nekään nyt rupea penkkituloksia päästään keksimään.
Tuskinpa eli lisämäällä vielä KN-filtterin ja ottamalla tuon hässäkän pois saisin 18hp lisää...hmm. Hyvä jos 1-2 hp saisi, niin olisin tyytyväinen.
Comment
-
Krhm... Vaikea uskoa että 160 konia irtoaa pelkällä imusarjan lämmityksen poistolla. 10 C asteen lämpötilan lasku nostaa ilman tiheyttä 3,3% minkä teoriassa pitäisi muuttua samassa suhteessa lisätehoksi. Jos pelkkä imuilman lämpötilaa pudottamalla halutaan tehoja nostaa 140 -> 160 se on melkein 15% tehonnousu -> ilman lämpötilan pitäisi pudota 40-50 C astetta. Varmasti imusarja lämpenee muutenkin kuin tuon lämmittimen kautta.
Lisäksi täyskaasulla moottorinohjaus ei käsittääkseni välitä lambdasta tai ilmamäärä/massamittarista eli bensaa ruiskutetaan kiinteiden karttojen mukaan. Jos kylmää ja samalla tiheämpää ilmaa imetään moottoriin mutta bensaa ruiskutetaan sama määrä kuin kuumaankin ilmaan niin eikös seos ole laihempi?
Korjatkaa heti jos puhun ihan täyttä puppua
Mullakin on M42 piristysprojekti menossa, juttua toisella kotimaisella juuri tuolla M42Clubissa:
180 heppaa olisi minimitavoite... Pitäisi kyllä onnistua helposti kunhan koneen saa kiertämään 8000 asti. Nyt olisi mahdollisesti kiikarissa S42 kisamoottorin venttiilinnostimet ja venttiilijouset, noilla pitäisi kyllä onnistua venttiilikoneiston puolesta ja kevyillä takomännillä alakerrankin rasitukset saisi kuriin, ehkä. Niin paljon tehtävää, niin vähän aikaa ja rahaa.
M42 on hieno moottori, ensimmäinen BMW:n 4 venttiilimoottori M autojen ja kilpa-autojen ulkopuolella. M50 tuli vasta vuoden, puolentoista päästä.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
Juuri näin, ilmaisia lounaita ei ole olemassakaan. Suurempia tehoja haettaessa tarvitaan rajumpia muutoksia. Kuutiotilavuuden kasvattaminen ja rajumpien nokkien asentamisella saavutetaan ehkäpä tuo 18hv lisäys.Tuskinpa eli lisämäällä vielä KN-filtterin ja ottamalla tuon hässäkän pois saisin 18hp lisää...hmm. Hyvä jos 1-2 hp saisi, niin olisin tyytyväinen.
Onko kenelläkään käsitystä kuinka suurelle halkaisijalle M42 lohkon voi porata? Hyödynnän Porschessa 104mm porauksella olevaa lohkoa (originaali 100mm). Myös iskun pituutta on kasvatettu, jolloin originaali 2,5 L tilavuus on nostettu tasan 3,0 litraan. Ilmeisesti M47 akselilla kuutiotilavuus saadaan 2,1 litraiseksi.
Comment
-
Suurin ylikoko S50B32 moottorille on 86,565 mm ETK:n mukaan. Tuon luulisi olevan myös M42 moottorin ylärajalla kun lohkot on samaa tavaraa ja sylinterien keskikohdat yhtä kaukana toisistaan.Originally posted by os951 View PostOnko kenelläkään käsitystä kuinka suurelle halkaisijalle M42 lohkon voi porata? Hyödynnän Porschessa 104mm porauksella olevaa lohkoa (originaali 100mm). Myös iskun pituutta on kasvatettu, jolloin originaali 2,5 L tilavuus on nostettu tasan 3,0 litraan. Ilmeisesti M47 akselilla kuutiotilavuus saadaan 2,1 litraiseksi.
2,1 litraa lienee vielä aika "helposti" saavutettavissa, resepti yleensä juuri M47 kampiakseli ja ylikokoon poraus.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
Originally posted by eeki View PostToisaalta TBMW:n jutut monesti ovat toki aika kyseenalaisia,
Kerro esimerkki?
Aika ajoin törmää näihin kommentteihin, perustelisitko hiukan?Originally posted by MarttiKK View PostTuo TBMW on höpölehti, täynnä asiavirheitä ja täysin joutavanpäiväisiä artikkeleita.
Mielestäni TBmw on loistolehti, paras Bmw julkaisu mitä kaupasta saa. Virheitä joskus, mutta tekevälle sattuu.
Englannissa asiat vaan tehdään toisin kuin täällä, taatusti hekin pitäisivät meidän juttuja höpönä ja jöutavanpäiväisenä.
Comment
-
Mutta jos BMW on halunnut tiputtaa tehoja takoituksella imuilmaa lämmittämällä (mielestäni aika järeä lämmityslevy siinä välissä), niin kyllähän se helposti lämpenee monia kymmeniä asteita, kun siinä kiertää kuuma vesi (luulisin >80 astetta) ja sitä kautta tehoja tippuu roimasti. Ja tämä tehojen vähennys operaatio on johtunut siitä, että kalliit 325 bemut pysyy mallistossa selvästi tehokkaampana. Tätä on tapahtunut mm. Volvolla, kun tuli uusi S80 isolohko V8 niin 2.5Turbosta pudotettiin tehoja, ettei 90000€ lippulaiva ole tehottomampi, kun mallisarjan halvemmat versiot.
Mielenkiintoista vaan olisi saada luotettavaa tietoa tästä asiasta, juuri sellainen ennen-jälkeen testi dynossa.sigpic
Flickr
MatiasJurvanenPhotography Facebook page
Kesä >E30 Cab 320i -89
Talvi >Jeep Cherokee -03
ex:E36 Taxi 328i -97, E46 325Ci M-SportII -02, E30 318i Touring -89, E30 316i 2D -89
Comment
-
Joo eiköhän se vesi ole siellä 80 - 90 C asteen tienoilla. Tosin kyllä uskoisin sen imusarjan kuumenevan muutenkin, se on kiinni isolta pinta alalta sylinterikannessa joka ei sekään ole kovin viileä.Originally posted by maXmauku View PostMutta jos BMW on halunnut tiputtaa tehoja takoituksella imuilmaa lämmittämällä (mielestäni aika järeä lämmityslevy siinä välissä), niin kyllähän se helposti lämpenee monia kymmeniä asteita, kun siinä kiertää kuuma vesi (luulisin >80 astetta) ja sitä kautta tehoja tippuu roimasti. Ja tämä tehojen vähennys operaatio on johtunut siitä, että kalliit 325 bemut pysyy mallistossa selvästi tehokkaampana. Tätä on tapahtunut mm. Volvolla, kun tuli uusi S80 isolohko V8 niin 2.5Turbosta pudotettiin tehoja, ettei 90000€ lippulaiva ole tehottomampi, kun mallisarjan halvemmat versiot.
Mielenkiintoista vaan olisi saada luotettavaa tietoa tästä asiasta, juuri sellainen ennen-jälkeen testi dynossa.
Lisäksi pitäisi vielä tietää se että jos alunperin +20 asteinen ilma menee vaikka +80 asteisen imusarjan läpi niin onko sen ilman lämpötila +80 astetta vai kenties vähemmän? Eli ehtiikö se ilma kuumentua imusarjan lämpötilaan siinä ajassa minkä se viettää matkalla.
Dynamometrissähän tuo selviäisi lopullisesti, ensialkuun joku voisi mittailla imusarjan ja ilman lämpötiloja ennen/jälkeen muutoksen.
HUOM! Tsekkasin juuri M40 ja M50 moottoreiden kaasuläpät ETK:sta. 316i ja 318i malleissa on myös erillinen lämmitinelementti. M50 moottoreissa lämmitys on sisäänrakennettu itse kaasuläppään, pyörittelen sellaista juuri käsissäni. Eli kyseessä ei ole yksittäinen M42 koneen sabotointiyritys.
HUOM2! Lämmitys voi olla rakennettu ihan niin viattomasta syystä kuin jäätymisen ehkäisemiseksi. Ainakin lentokoneissa kaasuttimissa on lämmitys.
Aika helposti voi käydä niin että käynnistämisen jälkeen kylmää ilmaa virtaa suurella nopeudella kaasuläppähärdellin ohi. Ei tarvitse olla paljon kosteutta kun se voi tiivistyä ja jäätyä läpän kurkkuun niin ettei se mene enää kokonaan kiinni, melko ei-toivottu tilanne...
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
Tuosta virtaa läpi kylmää ilmaa kuitenkin esim. satasen vauhdissa melkosen paljon, sais se elementti olla kohtuu paksu että tehot putoais merkittävästi tuon takia, em. testi olis hyvä nähdä.Originally posted by maXmauku View PostMutta jos BMW on halunnut tiputtaa tehoja takoituksella imuilmaa lämmittämällä (mielestäni aika järeä lämmityslevy siinä välissä), niin kyllähän se helposti lämpenee monia kymmeniä asteita, kun siinä kiertää kuuma vesi (luulisin >80 astetta) ja sitä kautta tehoja tippuu roimasti. Ja tämä tehojen vähennys operaatio on johtunut siitä, että kalliit 325 bemut pysyy mallistossa selvästi tehokkaampana. Tätä on tapahtunut mm. Volvolla, kun tuli uusi S80 isolohko V8 niin 2.5Turbosta pudotettiin tehoja, ettei 90000€ lippulaiva ole tehottomampi, kun mallisarjan halvemmat versiot.
Mielenkiintoista vaan olisi saada luotettavaa tietoa tästä asiasta, juuri sellainen ennen-jälkeen testi dynossa.
Comment
Comment