Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämmöt liian alhaalla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skunkki^
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 688
    • Espoo

    Lämmöt liian alhaalla?

    Njuu, e28 520i (86) ei tunnu nostavan lämpöjä ollenskaa. Normi maantie ajossa parhaimmillaan hieman alle 1/4 mittarista (alle 45c?), kaupungissa hieman yli. Kunnolla kun kengittää, voi tuurilla saada lämmöt hieman yli mittarin puolivälin. Miten hitossa saan lämmöt nousemaan normaali lukemiin, (ilman että otan jäährytysnesteet poijjes?) ?
    KIA Optima PHEV

    Exät:
    520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Vaihda termostaatti uuteen.

    Comment

    • Skunkki^
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 688
      • Espoo

      #3
      Juups, unohtu, eli termari vaihdettu juuri viikko sitten, ei mitään vaikutusta. Mittaristossa ei luulis olevan vikaa koska on kahdella kokeiltu.

      Aaapuva!
      KIA Optima PHEV

      Exät:
      520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10037
        • KVLA

        #4
        Visko jumissa?Mittarin anturi?Omassani rupesi lämmöt seilaamaan,mukamas.Viallinen mittarin anturi aiheutti ko. harhan.Uudella anturilla viisari nököttää keskellä näyttöä,missä pitääkin.
        Last edited by Heguli 31; 02-08-2007, 00:11.

        Comment

        • djanni
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 883
          • 03

          #5
          Originally posted by Pinxi View Post
          Juups, unohtu, eli termari vaihdettu juuri viikko sitten, ei mitään vaikutusta. Mittaristossa ei luulis olevan vikaa koska on kahdella kokeiltu.

          Aaapuva!
          Tarkista vielä se termari. Voi se uusi termarikin olla rikki, elikkäs juuttunut auki.

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17844
            • PKS

            #6
            Originally posted by djanni View Post
            Tarkista vielä se termari. Voi se uusi termarikin olla rikki, elikkäs juuttunut auki.
            Tai asennettu virheellisesti...
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Alhimiq
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 194
              • Helsinki

              #7
              Voisiko tätä topiikkia käyttää...

              Sama ongelma mulla, mutta autona e46, 320i -99. En ole vaihtanut termostaattia, joten se vaihto on edessä. Kattelin tuosta motonetista noita termostaatteja ja sinä näkyi olevan kaksi. Yksi on irtoelementti ja toinen on koteloitu. Kumpaa tuohon autoon laitetaan?
              "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

              Comment

              • Make H.
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 1278
                • Kokkola

                #8
                Voihan nuo bemarin lämpömittaritkin jumittaa. Itse en ainakaan niihin luottaisi pätkän vertaa! Koita laittaa joku yleisvedenlämpömittari joka toimii kunnolla. Itselläkin aina lämmöt hieman sinisen alueen yläpuolella, vaikka uusi termari jne. Luulisin että tuo mittari vaan jumittaa, koska joskus pomppinut tuolla puolessakin välissä viisari...

                Comment

                • Wille83
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2007
                  • 98
                  • Tampere

                  #9
                  Onko vesipumppu vaihdettu joskus?

                  Itsellä teki ihan samaa ja ihmettelin ilmiötä aikani kunnes maantien pätkällä yhtäkkiä pärähti lämmöt punaiselle.

                  Ei muuta kuin hinattiin auto korjaamolle. Asentaja väitti että vesipumppu paskana. Vesipumpun vaihdon jälkeen on lämmöt pysyneet normaalissa.

                  Suosittelen että teet ongelmalle nopeasti jotain enne kuin keittää...

                  Autohan on 523i - 96.

                  Comment

                  • kaol
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 5007
                    • Ilmajoki

                    #10
                    Originally posted by Pinxi View Post
                    Njuu, e28 520i (86) ei tunnu nostavan lämpöjä ollenskaa. Normi maantie ajossa parhaimmillaan hieman alle 1/4 mittarista (alle 45c?), kaupungissa hieman yli. Kunnolla kun kengittää, voi tuurilla saada lämmöt hieman yli mittarin puolivälin. Miten hitossa saan lämmöt nousemaan normaali lukemiin, (ilman että otan jäährytysnesteet poijjes?) ?
                    Ootko kokeillut moottorin lämpöä kädellä, eli onko se moottori oikeasti kylmä?
                    Myöskään lämpöanturin viallisuus ei ole poissuljettu. Eihän anturin liittimessä ole hapettumaa ja liitin on kireällä.
                    Kokeilemalla se selviää...

                    Comment

                    • Alhimiq
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 194
                      • Helsinki

                      #11
                      visko ja lämmöt

                      Kertokaapas viisaammat. Jos tuo tuuletin (visko, propelleri, mikä se nyt on) heiluu siinä tangossa jonkin verran ja jos siitä yhdestä propellerin siivestä puuttuisi 2 cm pala, niin vaikuttaako se jotenkin häiritsevästi termostaattiin? Meinaa tuli tuossa kyseltyä asiasta ja tuli kuultua, että propelleri ei ole enää balansissa, jonka seurauksena termostaatti pettää, moottori ja sen osat ylikuumenevat ja mäntä saattaa leikata kiinni. Eli suomeksi ei jäähdytä tarpeeksi. Niin, se termostaatti ei muuten toimi. Lämmöt eivät nouse normaaliin tasoon, Tätä kysynkin, sillä ihmettelen, onko edessä kummankin vaihto, vai pelkästään termostaatin???
                      "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                      Comment

                      • Make H.
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1278
                        • Kokkola

                        #12
                        Originally posted by Alhimiq View Post
                        Kertokaapas viisaammat. Jos tuo tuuletin (visko, propelleri, mikä se nyt on) heiluu siinä tangossa jonkin verran ja jos siitä yhdestä propellerin siivestä puuttuisi 2 cm pala, niin vaikuttaako se jotenkin häiritsevästi termostaattiin? Meinaa tuli tuossa kyseltyä asiasta ja tuli kuultua, että propelleri ei ole enää balansissa, jonka seurauksena termostaatti pettää, moottori ja sen osat ylikuumenevat ja mäntä saattaa leikata kiinni. Eli suomeksi ei jäähdytä tarpeeksi. Niin, se termostaatti ei muuten toimi. Lämmöt eivät nouse normaaliin tasoon, Tätä kysynkin, sillä ihmettelen, onko edessä kummankin vaihto, vai pelkästään termostaatin???
                        Kuulostaa kyllä tosi oudolta. itseltänikin puuttuu yhden siiven päästä parin sentin pala. Vaihdoin tuon viskon ehkä n. 1tkm sitten kun kone kuumeni yhtäkkiä niin paljon että halkaisi koko syylärin päädyn. Vaihtoon meni termari ja vanhan "löysähkön" viskon tilalle tuli vähän käytetty visko jonka yhden siiven päästä puuttui toi parin sentin palanen. Ei tuo mun visko kyllä mitenkään heilu, eli laakeri on kunnossa kyllä.

                        Itsellänikään ei lämmöt mittarin mukaan nouse kuin vähän sinisen yläpuolelle, kuitenkin reilusti jää alle puolen välin. Silti kun ottaa lämmintä moottoria ylävesiletkusta kiinni niin ei siinä kovin kauaa voi kättä pitää, sen verran lämmin on, eli tuskin kylmänä käy .

                        Toivottavasti tuo ei ainakaan totta ole, kuulostaa kyllä ainakin maallikon korvaan aika kaukaa haetulta, mutta toivottavasti joku järkevämpi tietää .
                        Last edited by Make H.; 02-08-2007, 15:50.

                        Comment

                        • Skunkki^
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 688
                          • Espoo

                          #13
                          Jepulisjee, vikahan oli siinä anturissa, kovemmissa vauhreissa vissiin pääs tuulemaan, tai jotain, antureihin. Uuden anturin vaihdoin ja suojasin sen jesarivirittimellä (kokeilumielessä ) "lämmöt" pysyy kohillaan.
                          KIA Optima PHEV

                          Exät:
                          520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            #14
                            Originally posted by Alhimiq View Post
                            Kertokaapas viisaammat. Jos tuo tuuletin (visko, propelleri, mikä se nyt on) heiluu siinä tangossa jonkin verran ja jos siitä yhdestä propellerin siivestä puuttuisi 2 cm pala, niin vaikuttaako se jotenkin häiritsevästi termostaattiin? Meinaa tuli tuossa kyseltyä asiasta ja tuli kuultua, että propelleri ei ole enää balansissa, jonka seurauksena termostaatti pettää, moottori ja sen osat ylikuumenevat ja mäntä saattaa leikata kiinni. Eli suomeksi ei jäähdytä tarpeeksi. Niin, se termostaatti ei muuten toimi. Lämmöt eivät nouse normaaliin tasoon, Tätä kysynkin, sillä ihmettelen, onko edessä kummankin vaihto, vai pelkästään termostaatin???
                            Ei se varsinaisesti termostaattiin vaikuta, vaan vesipumppuun, jonka akselissa viskotuuletin on kiinni. Eli viskotuulettimen laakerin välys ja propellin epätasapaino syö pumpun nopeasti pilalle - > pumppu menee rikki -> lämmöt nousee -> kone keittää (ei ensimmäisenä leikaa kiinni).
                            Eli sun autossa on kaksi eri vikaa: visko löysä / löysällä ja termostaatti jumittanut.

                            Originally posted by Pinxi View Post
                            Jepulisjee, vikahan oli siinä anturissa, kovemmissa vauhreissa vissiin pääs tuulemaan, tai jotain, antureihin. Uuden anturin vaihdoin ja suojasin sen jesarivirittimellä (kokeilumielessä ) "lämmöt" pysyy kohillaan.
                            Eipä oo ensimmäinen.. Sama vika oli entisessä E28 528i:ssäkin.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              #15
                              Et todellakaan oo ensimmäinen jolla tollasta syndroomaa.. Kaverin 520i:ssä mietitty samaa juttua jo puoltoista vuotta. Ei edes rääkkäämällä kesähelteellä nouse lämmöt kauheesti, ei koskaan puhalla lämmintä, korkeintaan haaleata. Termostaatti uusittiin, lämpöanturi tsekattiin->ok. moottori ei ajon jälkeen oo mitenkään kauheen lämmin, sellane et pystyy kättä pitämään hyvin venakopalla jne. Huomattiin tossa n. kuukaus sit että visko yksinkertasesti on jumissa, puhaltaa koneen kierrosten mukaan melkeen kokoajan. Se vaihtoon jos on jumissa. (kaverin viskoa ei saatu vaihdettua, jumissa )
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎