Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aloittelija osti bemun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kauko
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 35

    Aloittelija osti bemun

    Tervehdys! Ostin viime viikolla elämäni ensimmäisen munuaiskeulan. Pakko oli ostaa kun halvalla sai, vaikka tulikin vähän sika säkissä. Yritän hiljalleen selvittää millainen sika on kyseessä...
    Auto on vm. 83 323i, eli E30 koppa. Kiva osuus alkaa siitä, että auto on joskus tehty tekniikan vaihto ja huhujen mukaan siinä on vm 88 325i:n tekniikka.
    Ostaessa auto oli ihan kauhea, ei meinannut startata ja sammui koko ajan. liikkuminen oli hirveää rynkytystä, jollei kaasu pohjassa vetänyt. Nopeasti katselin, että imusarjan alipaineletku oli miltei irtipoikki, ja tulpat niin löysällä että sormin kierrettävissä irti. Nuo paikat kuntoon laittamalla siitä tuli reilusti sivistyneempi ja jopa ajokelpoinen. Kun kone lämpenee, alkaa siinä olla jo kivasti vetojakin, ainakin paikalliset hiekkatiet ovat käyneet kapeiksi Sairaan hauska peli!

    Sellainen oire siihen vielä jäi, että kun polkaisee tyhjäkäyniltä kaasun nopeasti pohjaan, niin se ihan pikkuhetken epäröi, meinaa sammuakin ja sitten vasta nostaa kiekat. Olen tutkinut eri kohtia ja nyt on syynäyksessä ilmamäärämittari. Käsittääkseni tuossa on Motronic, ja eri lähteistä tältäkin palstalta olen lukenut että sen mallin imm ei ole yleismittarilla mitattavissa, joku taas sanoi että on, ja resistanssiarvo muuttuu läppää käännettäessä nätisti ja tasaisesti. Tästä mun imm:sta ei saa mitään järkevää lukemaa millään. Arvo muuttuu kyllä, mutta aina välillä se kautta rangen jotenkin romahtaa, ehkä noin 30% alaspäin ja nousee taas. Ja "tapissaan" imm ei anna maksimiarvoa, vaan n. 75% alueensa maksimista. Kysymys: Kuuluuko sen olla tällainen?? Yritin siirtää piirilevyä, mutta se ei auttanut lainkaan, vaan sama hyppely resistansseissa jatkui. Siirtäminenkin oli hankalaa, koska kaikki 3 ruuvia olivat tiukassa ja lopulta katkesivat avattaessa.

    Saako ilmamäärämittareita uusina enää mistään ja mitä maksavat? Pelottaa ostaa käytetty, jos se on heti samanlainen. Ja enhän edes ole varma, onko tuossa vikaa vai missä...

    Jos tietoa tähän löytyy, niin olisin kiitollinen. Olisi mukava saada tuo uusi lelu rokkaamaan oikein. Nytkin se on jo niin hauska, että väkisinkin miettii, miksi tuhrasin 10 vuotta ranskalaisten autojen kanssa. Mutta parempi myöhään...

    Ai niin, onko mistään ladattavissa käyttöohjekirjaa E30 bemuihin? En ole löytänyt.

    Kiitos ja anteeksi.
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Toimivan IMM:n resistanssi ei muutu tasaisesti, jännite muuttuu.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4646
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by Kauko View Post
      Saako ilmamäärämittareita uusina enää mistään ja mitä maksavat? Pelottaa ostaa käytetty, jos se on heti samanlainen. Ja enhän edes ole varma, onko tuossa vikaa vai missä...

      Ai niin, onko mistään ladattavissa käyttöohjekirjaa E30 bemuihin? En ole löytänyt.
      Heheh, hauska yhdistelmä; "Ongelmat - Aloittelija osti bemun"

      Mutta mutta, uutena ilmamäärämittareita ei taida saada juurikaan mistään ja vaikka saisikin niin hintaa olisi useita satasia.

      Katsopa ilmamäärämittarista varaosanumero ja kokeile jonkun muun vastaavalla imm:llä, luulisi noita kuitenkin löytyvän sieltä-täältä ja vaihto & kokeilu on 10min homma.. Toimivia ilmamäärämittareita löytyy kyllä, hintaa yleensä 100e kieppeillä.

      Foorumin FAQ-osiosta löytyy Haynesin ja Bentleyn korjauskäsikirjat, suosittelen lataamaan
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #4
        Originally posted by Jonsku View Post
        Mutta mutta, uutena ilmamäärämittareita ei taida saada juurikaan mistään ja vaikka saisikin niin hintaa olisi useita satasia.
        Ei kai noiden saatavuudessa mitään ongelmia ole? Merkkiliikkeestä tai BOSCH-huolloista noita saa. Eihän ne mitään ilmaisia ole ja itse asiassa taitaa olla näihin vanhempiin kalliimpia. Alppilan autosähköstä n. 800 euroa kun Motronic-koneisiin sai alle 600:lla muutama vuosi sitten.

        On näissä paljon muitakin (kuluvia) osia, jotka maksavat useita satasia...

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          #5
          avaa ilmamäärä mittarin kansi ja tarkista miten kulunut on liukupinta ja että läppä ei jumita missään kohdin. tarvittaessa sitten siirtää hiukan sitä viisaria ehjälle kohdalle...
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • Kauko
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 35

            #6
            Jees, toi mittari on mulla levällään pöydällä koko ajan, ja siirsin sitä piirilevyä -kuten sanoin niin kaikki 3 kiinnitysruuvia katkesivat avatessa... Nyt se levy on epoksilla kiinni, toivottavasti pysyy.

            Onkelma onkin siinä, että levyn siirto ei vaikuttanut noihin pöllöihin mittaustuloksiin mitään, vaan sekoilua on yhä, mutta ilmeisesti niin sitten kuuluukin olla. Joka tapauksessa neulat olivat tehneet kyllä jo aikamoiset urat levyyn.

            Tossa mittarin muovikannessa lukeepi Bosch 015 ja hillitön numerosarja 02802020821286615.9

            Toi Bentleyn manuaali on ihan älyttömän hyvä! Se on oikee manuska kun haynes on sellasta kevyttä kenttälukemistoa...

            Comment

            • Kauko
              Bimmer Rookie
              • Aug 2007
              • 35

              #7
              Originally posted by Jonsku View Post
              Foorumin FAQ-osiosta löytyy Haynesin ja Bentleyn korjauskäsikirjat, suosittelen lataamaan


              Suokaa anteeksi puusilmäisyyteni, mutten millään löydä foorumilta linkkiä Bentleyn e30 manuaaliin. Jotain 5-sarjalaisten bentley-manuskoita löysin kyllä. Yritin kahlata joka hiton topicin läpi. Auttakee, pliis...

              Comment

              • Heksula
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 2285
                • Porvoo

                #8
                KilKKliK

                Manuaalia..
                2020 G20 320i xdrive

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Kauko View Post
                  Suokaa anteeksi puusilmäisyyteni, mutten millään löydä foorumilta linkkiä Bentleyn e30 manuaaliin. Jotain 5-sarjalaisten bentley-manuskoita löysin kyllä. Yritin kahlata joka hiton topicin läpi. Auttakee, pliis...
                  En minäkään, mutta tuosta Heksulan laittamasta linkistä löytyvä opas hakkaa Bentleyt ja muut mennen tullen...
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16457
                    • Asikkala

                    #10
                    Onko virranjakaja kannen päässä=motronic eli ehkä 2,5l vai laturin takana=l-jet eli luult. alkup. 2,3 joka mullakin on

                    Comment

                    • Kauko
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 35

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Onko virranjakaja kannen päässä=motronic eli ehkä 2,5l vai laturin takana=l-jet eli luult. alkup. 2,3 joka mullakin on
                      Jakaja on kannen päässä. Ja siitäkö nuo erottaa nyrkkisäännön omaisesti? Hyvä tietää. Myyjä oli tosiaan ihan ulalla, eikä merkintöjä koneesta näkynyt, niin oli ostettava ylläri. Ja kun käynti oli surkean huonoa, miltei ajokelvotonta, niin kulkupuolestakaan ei osannut päätellä onko kone peräti 320i:n vaihdokki, vaiko 325i.

                      Olisin ehkä mieluummin ottanut orkkiskoneisen, eli 2,3 l. Mutta auto ei montaa satasta tosiaan maksanut, niin ei voi valittaa. On sentään 323i:n paprut ja koppa. Ei oo jokapojalla niitäkään


                      Joo, hyvä manuska tuokin on, jonka Heksula laittoi. Mulla on kirjastosta lainassa Bentleyn "puhelinluettelo". Se on hyvä myös, mutta en ehkä jaksa käyttää kaikkia iltojani skannerin parissa...

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16457
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Kauko View Post
                        Jakaja on kannen päässä. Ja siitäkö nuo erottaa nyrkkisäännön omaisesti? Hyvä tietää. Myyjä oli tosiaan ihan ulalla, eikä merkintöjä koneesta näkynyt, niin oli ostettava ylläri. Ja kun käynti oli surkean huonoa, miltei ajokelvotonta, niin kulkupuolestakaan ei osannut päätellä onko kone peräti 320i:n vaihdokki, vaiko 325i.

                        Olisin ehkä mieluummin ottanut orkkiskoneisen, eli 2,3 l. Mutta auto ei montaa satasta tosiaan maksanut, niin ei voi valittaa. On sentään 323i:n paprut ja koppa. Ei oo jokapojalla niitäkään


                        Joo, hyvä manuska tuokin on, jonka Heksula laittoi. Mulla on kirjastosta lainassa Bentleyn "puhelinluettelo". Se on hyvä myös, mutta en ehkä jaksa käyttää kaikkia iltojani skannerin parissa...
                        Seuraavaks katot kannen yläreunasta pakosarjan päältä sellasen pyöreän kohouman, jos siinä on merkintä 2.5 niin se on 2.5, jos ei ole mitään se on 2.0
                        Toisella puolella lohkon alareunassa pieni koneistettu alue jossa meistettyjä numeroita, siitä selviää koko ja öljytikun edessä alhaalla jossakin kohtaa jos on 84 niin se on 2.5:n poraus. Meniköhän tää ihan oikein, viisaammat korjaa.
                        Mulla on 323i:n paperit, koppa ja kone kaikki yhdessä läjässä tuossa pihalla, katsastettu viimekuussa

                        Comment

                        • Kauko
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2007
                          • 35

                          #13
                          Täytyy tehdä moottoripesu ja alkaa etsiä noita merkintöjä paremmalla ajalla. On nimittäin sellasessa töhkässä tuo konehuone. Nyt kun pahimmat alipainevuodot sain kuntoon, että kone käy ja kukkuu, varsinkin korkeemmilla kierroksilla heittää soraa ihan kivastikin, niin sen puolesta sanoisin ettei se ainakaan 320i voi olla. Mutta perstuntuma kyllä joskus valehtelee, ja siihen vaikutta oma fiilinki ja toiveet...

                          Kiitoksia avuista kovasti. Jos pääsen illalla pakenemaan perhe-elämää hetkeksi niin pesen koneen ja etsin fikkarilla noita merkintöjä. Hyvä että on suuntaa nyt.

                          On tossa vielä pari juttua(ja varmaan lisää tulee), jotka mua askarruttaa, mutta kyselen lisää kun kehtaan. Ensin täytyy yrittää itse

                          ps. Tämäkin kottero on keväällä leimattu, en kyllä voi ymmärtää miten se on saatu läpi. Jotenkin nuo myyjät tuntuvat saavan läpi sellasia kulkineita, etten minä ikinä. Minut naurettaisiin Lahden konttoreilla ulos, jos veisin näytille sinne yli 20-vuotiasta bemua, joka ei käy tyhjäkäyntiä, akku on kiinni vain kaapeleillaan, kaasupoljin on kasassa roudarinteipillä, mittaristo polttaa koko ajan emergencyä, rattilukko ei toimi, apparin ovilukko ei aukea,
                          lämppärin puhallin ei pyöri ja vaihdekeppi on kuin keitetty spagetti. Puhumattakaan peukalonpään kokoisista ruostereijistä siellä sun täällä lattioissa ja takakontissa. Lisäksi mitaristosta oli pimeinä nopeus-, lämpö- ja polttoainemittarit. Mutta laitetaan Baijerilainen kuntoon, hiljaa hyvä tulee...
                          Last edited by Kauko; 14-08-2007, 08:54.

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16457
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by Kauko View Post
                            Täytyy tehdä moottoripesu ja alkaa etsiä noita merkintöjä paremmalla ajalla. On nimittäin sellasessa töhkässä tuo konehuone. Nyt kun pahimmat alipainevuodot sain kuntoon, että kone käy ja kukkuu, varsinkin korkeemmilla kierroksilla heittää soraa ihan kivastikin, niin sen puolesta sanoisin ettei se ainakaan 320i voi olla. Mutta perstuntuma kyllä joskus valehtelee, ja siihen vaikutta oma fiilinki ja toiveet...

                            Kiitoksia avuista kovasti. Jos pääsen illalla pakenemaan perhe-elämää hetkeksi niin pesen koneen ja etsin fikkarilla noita merkintöjä. Hyvä että on suuntaa nyt.

                            On tossa vielä pari juttua(ja varmaan lisää tulee), jotka mua askarruttaa, mutta kyselen lisää kun kehtaan. Ensin täytyy yrittää itse

                            ps. Tämäkin kottero on keväällä leimattu, en kyllä voi ymmärtää miten se on saatu läpi. Jotenkin nuo myyjät tuntuvat saavan läpi sellasia kulkineita, etten minä ikinä. Minut naurettaisiin Lahden konttoreilla ulos, jos veisin näytille sinne yli 20-vuotiasta bemua, joka ei käy tyhjäkäyntiä, akku on kiinni vain kaapeleillaan, kaasupoljin on kasassa roudarinteipillä, mittaristo polttaa koko ajan emergencyä, rattilukko ei toimi, apparin ovilukko ei aukea,
                            lämppärin puhallin ei pyöri ja vaihdekeppi on kuin keitetty spagetti. Puhumattakaan peukalonpään kokoisista ruostereijistä siellä sun täällä lattioissa ja takakontissa. Lisäksi mitaristosta oli pimeinä nopeus-, lämpö- ja polttoainemittarit. Mutta laitetaan Baijerilainen kuntoon, hiljaa hyvä tulee...
                            Oletko Lahdesta vai ympäriltä, 323i:tä suorastaan parveilee kohta täälläpäin.

                            Comment

                            • Kauko
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2007
                              • 35

                              #15
                              Lahden ympäriltä ollaan... Tämä 323i ei kylläkään ihan heti parveile juuri missään Sen verran nolossa kunnossa o, etten kehtaa edes työmatkoja ajella.

                              Sain muutes äsken kurat pois lohkon kyljestä ja siinä ympyriäisessä patissa lukee selvästi 2,5. Voin siis lopettaa spekuloinnin. Takapuoleni oli kerrankin oikeassa

                              Sain sen räpeltämäni ilmamäärämittarinkin äsken takaisin kiinni. Toiminta oli kuin ennenkin, eli hyvin pelaa muuten mutta kun tyhjäkäynniltä polkaisee tallaa, niin ensin kone "nielaisee" ja sitten mennään. Päätin huvikseni ruuvata sitä mittarin naksupyörää pari raatia tiukemmalle, josko vaikka olis mittarin jousi löystynyt. Mielestäni se pahensi sitä "nielaisua".

                              Sitten toinen ongelma/kymysys: Kun auto aiemmin kävi huonosti ja tyhjäkäynti seilasi välillä 400-1500 rpm, niin aina kierrosten sukeltaessa jokin kolisi. Nyt kolisee vähemmän, tuskin lainkaan, koska kone käy tasaisemmin. Kun auton sammuttaa, niin kuuluu taas voimakkaat klonk-klonk-klonks! juuri ennen koneen lopullista pysähtymistä. Mielestäni tuo ääni tulee enemmänkin lootasta kuin itse motista. Moottori tuntuu olevan hyvin kiinni, eikä heilu. Onko ideoita? Lootan kiinnityksiä en ole päässyt katsomaan, voiko niistä tulla noin kova kolahdus, että kuskin penkissä asti tuntuu? Entäpä kardaanin tukilaakeri? Voiko hajota noin pahasti, että kolahtelee vaikkei kardaani pyöri?

                              Kolmas ongelma: Ykkösellä liikkeelle lähtiessä auton alta/lootan seudulta kuuluu muutaman metrin matkalla jyrinää/korinaa. Sama toistuu vaihdettaessa kakkoselle taas vähän matkaa. Loota toimii muuten, ei äännä, vaihteet kytketyvät ja pysyvät päällä. Ainoa havaittava vika lootassa on tuo kepin velttous, joka ei kai sinänsä haittaa ajoa, koska pelaa muuten ok. Tämä jyrinäprobleemi saattaa liittyä tuohon kakkosvikaankin. Onko kokemuksia, voisiko hajonnut tukilaakeri aiheuttaa molemmat?

                              Avusta kiitollisna...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎