Tervehdys! Ostin viime viikolla elämäni ensimmäisen munuaiskeulan. Pakko oli ostaa kun halvalla sai, vaikka tulikin vähän sika säkissä. Yritän hiljalleen selvittää millainen sika on kyseessä...
Auto on vm. 83 323i, eli E30 koppa. Kiva osuus alkaa siitä, että auto on joskus tehty tekniikan vaihto ja huhujen mukaan siinä on vm 88 325i:n tekniikka.
Ostaessa auto oli ihan kauhea, ei meinannut startata ja sammui koko ajan. liikkuminen oli hirveää rynkytystä, jollei kaasu pohjassa vetänyt. Nopeasti katselin, että imusarjan alipaineletku oli miltei irtipoikki, ja tulpat niin löysällä että sormin kierrettävissä irti. Nuo paikat kuntoon laittamalla siitä tuli reilusti sivistyneempi ja jopa ajokelpoinen. Kun kone lämpenee, alkaa siinä olla jo kivasti vetojakin, ainakin paikalliset hiekkatiet ovat käyneet kapeiksi Sairaan hauska peli!
Sellainen oire siihen vielä jäi, että kun polkaisee tyhjäkäyniltä kaasun nopeasti pohjaan, niin se ihan pikkuhetken epäröi, meinaa sammuakin ja sitten vasta nostaa kiekat. Olen tutkinut eri kohtia ja nyt on syynäyksessä ilmamäärämittari. Käsittääkseni tuossa on Motronic, ja eri lähteistä tältäkin palstalta olen lukenut että sen mallin imm ei ole yleismittarilla mitattavissa, joku taas sanoi että on, ja resistanssiarvo muuttuu läppää käännettäessä nätisti ja tasaisesti. Tästä mun imm:sta ei saa mitään järkevää lukemaa millään. Arvo muuttuu kyllä, mutta aina välillä se kautta rangen jotenkin romahtaa, ehkä noin 30% alaspäin ja nousee taas. Ja "tapissaan" imm ei anna maksimiarvoa, vaan n. 75% alueensa maksimista. Kysymys: Kuuluuko sen olla tällainen?? Yritin siirtää piirilevyä, mutta se ei auttanut lainkaan, vaan sama hyppely resistansseissa jatkui. Siirtäminenkin oli hankalaa, koska kaikki 3 ruuvia olivat tiukassa ja lopulta katkesivat avattaessa.
Saako ilmamäärämittareita uusina enää mistään ja mitä maksavat? Pelottaa ostaa käytetty, jos se on heti samanlainen. Ja enhän edes ole varma, onko tuossa vikaa vai missä...
Jos tietoa tähän löytyy, niin olisin kiitollinen. Olisi mukava saada tuo uusi lelu rokkaamaan oikein. Nytkin se on jo niin hauska, että väkisinkin miettii, miksi tuhrasin 10 vuotta ranskalaisten autojen kanssa. Mutta parempi myöhään...
Ai niin, onko mistään ladattavissa käyttöohjekirjaa E30 bemuihin? En ole löytänyt.
Kiitos ja anteeksi.
Auto on vm. 83 323i, eli E30 koppa. Kiva osuus alkaa siitä, että auto on joskus tehty tekniikan vaihto ja huhujen mukaan siinä on vm 88 325i:n tekniikka.
Ostaessa auto oli ihan kauhea, ei meinannut startata ja sammui koko ajan. liikkuminen oli hirveää rynkytystä, jollei kaasu pohjassa vetänyt. Nopeasti katselin, että imusarjan alipaineletku oli miltei irtipoikki, ja tulpat niin löysällä että sormin kierrettävissä irti. Nuo paikat kuntoon laittamalla siitä tuli reilusti sivistyneempi ja jopa ajokelpoinen. Kun kone lämpenee, alkaa siinä olla jo kivasti vetojakin, ainakin paikalliset hiekkatiet ovat käyneet kapeiksi Sairaan hauska peli!
Sellainen oire siihen vielä jäi, että kun polkaisee tyhjäkäyniltä kaasun nopeasti pohjaan, niin se ihan pikkuhetken epäröi, meinaa sammuakin ja sitten vasta nostaa kiekat. Olen tutkinut eri kohtia ja nyt on syynäyksessä ilmamäärämittari. Käsittääkseni tuossa on Motronic, ja eri lähteistä tältäkin palstalta olen lukenut että sen mallin imm ei ole yleismittarilla mitattavissa, joku taas sanoi että on, ja resistanssiarvo muuttuu läppää käännettäessä nätisti ja tasaisesti. Tästä mun imm:sta ei saa mitään järkevää lukemaa millään. Arvo muuttuu kyllä, mutta aina välillä se kautta rangen jotenkin romahtaa, ehkä noin 30% alaspäin ja nousee taas. Ja "tapissaan" imm ei anna maksimiarvoa, vaan n. 75% alueensa maksimista. Kysymys: Kuuluuko sen olla tällainen?? Yritin siirtää piirilevyä, mutta se ei auttanut lainkaan, vaan sama hyppely resistansseissa jatkui. Siirtäminenkin oli hankalaa, koska kaikki 3 ruuvia olivat tiukassa ja lopulta katkesivat avattaessa.
Saako ilmamäärämittareita uusina enää mistään ja mitä maksavat? Pelottaa ostaa käytetty, jos se on heti samanlainen. Ja enhän edes ole varma, onko tuossa vikaa vai missä...
Jos tietoa tähän löytyy, niin olisin kiitollinen. Olisi mukava saada tuo uusi lelu rokkaamaan oikein. Nytkin se on jo niin hauska, että väkisinkin miettii, miksi tuhrasin 10 vuotta ranskalaisten autojen kanssa. Mutta parempi myöhään...
Ai niin, onko mistään ladattavissa käyttöohjekirjaa E30 bemuihin? En ole löytänyt.
Kiitos ja anteeksi.
Comment