Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nopea kiihdytys manuaalilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #31
    Originally posted by DONNERWETTER View Post
    Ei katota muuten...lue läksyt
    Perustele nyt toi jotenkin?

    Omissa mopoissa olen aina ajoittanut vaihtovalon suurimman tehon kohdalla, niin että seuraavalla vaihteella olisi maksimi teho käytössä.

    Jos ajoittaisin nykyisen mopon vääntökäyrän perusteella tulisi vaihtovalo yli 4000rpm alemmas jolloin tehoa on 25hv vähemmän:think


    Millä kierroksilla vaihtaisit kuvan käppyrän perusteella?
    Aprilia RSV4

    Comment

    • culli
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 378
      • Helsinki

      #32
      Originally posted by DONNERWETTER View Post
      Ei katota muuten...lue läksyt
      Kyllä nyt on parempi, että sinä kaivat fysiikan kirjat kaapista..
      G20 320i M-sport
      Alfa GTV 1750

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7459
        • Oulu

        #33
        Originally posted by jannmann View Post
        Perustele nyt toi jotenkin?
        Vaihdetta vaihdetaan optimaalisesti siinä kohdassa jossa takapyörältä mitatut vääntökäyrät eri vaihteilla leikkaa. Eli tarkoitus on pitää tapapyörältä saatava vääntö tapissa. Kyse on kuitenkin kiihdytykseen käytettävissä olevan tehon optimoinnista, ei mistään muusta.

        Esimerkki tälläisesta kuvaajasta löytyy vaikka tästä:


        Käyrien leikkaiskohdat ovat optimaaliset vaihtokohdat, ja ne on tuohon merkitty nuolilla.

        Originally posted by jannmann View Post
        Omissa mopoissa olen aina ajoittanut vaihtovalon suurimman tehon kohdalla, niin että seuraavalla vaihteella olisi maksimi teho käytössä.
        Käytännön tilanteessa ilman parempaa tietoa tämä onkin varmasti paras approksimaatio ylläolevasta.

        Originally posted by jannmann View Post
        Jos ajoittaisin nykyisen mopon vääntökäyrän perusteella tulisi vaihtovalo yli 4000rpm alemmas jolloin tehoa on 25hv vähemmän:think
        Tästä ei todellakaan ole tässä kysymys, vaan moottorin vääntökäyrän lisäksi pitää tietää välitykset. Vääntö takapyörällä = vääntö moottorilla x välitys.

        Originally posted by jannmann View Post
        http://www.btcf.fi/forum/attachment....0&d=1178617463
        Millä kierroksilla vaihtaisit kuvan käppyrän perusteella?
        Ilman tietoa välityksistä ei voi sanoa mitään, ja laskemistahan se vaatii vaikka ne tietäisikin, ei sitä tuosta kuvasta suoraan kukaan voi nähdä.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 16-08-2007, 07:13.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Erich
          BTCF Member
          • Apr 2005
          • 783
          • Hämeenkyrö

          #34
          Originally posted by culli View Post
          Kyllä nyt on parempi, että sinä kaivat fysiikan kirjat kaapista..
          Kerrohan, mikä on se teoria, johon sinä perustat väittämäsi? Tottahan osaat sen kertoa, kun kerran fysiikka noin hyvin hallussa on..?
          6 - E24 635
          7 - E38 740
          8 - E31 850

          Comment

          • tonnikala
            Bimmer Rookie
            • Dec 2002
            • 199
            • Mikkeli

            #35
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Vaihdetta vaihdetaan optimaalisesti siinä kohdassa jossa takapyörältä mitatut vääntökäyrät eri vaihteilla leikkaa. Eli tarkoitus on pitää tapapyörältä saatava vääntö tapissa. Kyse on kuitenkin kiihdytykseen käytettävissä olevan tehon optimoinnista, ei mistään muusta.
            Juuri näin se menee! Käytännön esimerkkinä sanottakoon E34 M5 3.6, jolla kannattaa vetää jokainen vaihde "rajoittajaan" ennen vaihtamista. Moottorin vääntömomentin ja (vaihteen) välityssuhteen tulo laskee aina seuraavalla vaihteella, vaikka kiihdytetään edellinen vaihde rajoittajaan.

            Autoa eteenpäin "työntävä voima" on pyörällä oleva vääntömomentti jaettuna pyörän säteellä (F=M/x; voima on vääntömomentti jaettuna etäisyydellä). Ykkösellähän auto kiihtyy 5000rpm:stä paremmin, kuin kakkosella 5000rpm:stä, vaikka teho olisi sama. (ja alle 80km/h ilmanvastukset ei vaikuta juurikaan)
            Last edited by tonnikala; 16-08-2007, 08:28.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #36
              Mitenkäs, jos yleinen olettamus on että tiheemmällä perällä auto kiihtyy nopeemmin niin onko semmonen tilanne mahdollinen että perä onkin liian tiheä ja kiihtyis paremmin harvemmalla perällä. Omaan kulkineeseen on laitettu 3.73 perä vaikka kuuluis olla 3.23. Kyllähän se pienemmillä kierroksilla kiihtyy ok mutta jos kierrättää kunnolla niin tuntuis kuin mitään ei tapahtuis, kierrokset vaan nousee. Eli kuinka paljon kiihtyvyys huononee/paranee jos viskaan alkuperäisen perän takaisin kiinni? Tuleeko paljonkin laiskempi? Matka ajossa hyvinki ärsyttävä toi tiheempi perä kun saa huudattaa konetta.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Erich
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 783
                • Hämeenkyrö

                #37
                Originally posted by Supa View Post
                onko semmonen tilanne mahdollinen että perä onkin liian tiheä ja kiihtyis paremmin harvemmalla perällä.
                Ei ole. Käytännön realiteetit sitten erikseen. Jos välitykseksi laitettaisiin vaikka 20:1, ei sillä paljoa valoissa pärjättäisi...

                Originally posted by Supa View Post
                Eli kuinka paljon kiihtyvyys huononee/paranee jos viskaan alkuperäisen perän takaisin kiinni?
                Pökälettä kiihdyttävä voima pienenee suorassa suhteessa välityssuhteen muutokseen. Lukaise ajatuksella Petri.Kekkosen aiempi postaus ja mieti vaihtoajankohdat kohilleen.
                6 - E24 635
                7 - E38 740
                8 - E31 850

                Comment

                • DONNERWETTER
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1666
                  • Turku, Finland

                  #38
                  Originally posted by culli View Post
                  Kyllä nyt on parempi, että sinä kaivat fysiikan kirjat kaapista..
                  Muut selittivät jo puolestani. Voin vannoa, että mulla on kaapissa enemmän fysiikan ja teknisten alojen kirjoja kuin sinulla. Lisäksi osa niistä on jopa päässä

                  Vääntökäyrä ja välitykset ratkaisevat...ei teho. Tästä oli iso artikkeli esim. VM:ssä alkuvuonna, joten tuskin se on sen arvoista, että toistan muiden jo kirjoittamia tähän threadiin.

                  Kiitos P.Kekkonen kun säästit aikaani!!!
                  Porsche 911/996 GT3 Mk II
                  Porsche 911/997 Turbo MK I
                  BMW M Coupe DS Motorsport
                  BMW F20 120iM -16
                  ____________________________
                  Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
                  Ex. BMW E30 318i -88

                  "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #39
                    Originally posted by DONNERWETTER View Post
                    Tästä oli iso artikkeli esim. VM:ssä alkuvuonna
                    ...joka oli muuten parasta rautalankaa aiheesta pitkään aikaan. Kannattaa lukea ja sisäistää, jos tuntuu siltä, että teho/vääntö-keskusteluista on jäänyt jotain hampaankoloon.
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • Bääm
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 401
                      • Pori

                      #40
                      Keskustelua lisätäkseni väitän, että kyllä se tehokäyräkin vaikuttaa. Tehokäyrähän lasketaan vääntökäyrästä. Nm = joule ja taas teho on joulea sekunnissa. Formulaahan käytetään aina esimerkkinä, eli kun vääntöä ei pahemmin saada kasvatettua, niin lisätään kierroksia. Eli silloin saadaan noita jouleja per sekuntti enemmän, mutta tämä taas lasketaan vääntökäyrästä. Tosi selkeää. Vaihteistolla ja perällä tämä taas muutetaan väännöksi. Oliko se sitten muna vai kana, mutta vääntökäyrä on ensiksi ja sitten vasta muut...
                      330d -03 M57N

                      Comment

                      • Kiree äMMä
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 309
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Nm ja joule ovat yksikköinä samat mutta kuvaavat aivan eri ilmiötä(jotka tosin ovat kiinteässä suhteessa toisiinsa)

                        Eli Nm vääntöMOMENTIN yksikkönä on vaikuttava voima x voiman varsi

                        kun taas energian yksikkönä E[J] = voima x voiman "vaikutusmatka"

                        Comment

                        • DONNERWETTER
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 1666
                          • Turku, Finland

                          #42
                          Originally posted by Kiree äMMä View Post
                          Nm ja joule ovat yksikköinä samat mutta kuvaavat aivan eri ilmiötä...
                          Ymmärrän mitä tarkoitat kun puhutaan moottoreista, mutta muutoin tuo yllä oleva on kohteliaasti sanottuna potaskaa. Yksikköinä samat...ei mitään yhteistä.

                          Joule on energian yksikkö, eikä tässä tapauksessa ole kuin linkitettävissä käytettävään polttoaineeseen (toki yhdistettäen muuhun dataan saadaan teho). Nm on taasen kuten jo kirjoititkin, ainakin kutakuinkin
                          Porsche 911/996 GT3 Mk II
                          Porsche 911/997 Turbo MK I
                          BMW M Coupe DS Motorsport
                          BMW F20 120iM -16
                          ____________________________
                          Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
                          Ex. BMW E30 318i -88

                          "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

                          Comment

                          • Kiree äMMä
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 309
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Siis yksikkö sama = Nm mutta mitattava SUURE aivan eri, juuri tätä tarkoitin...

                            Comment

                            • Kiree äMMä
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 309
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Pelkässä yksikkötarkastelussa ei voida tietämättä eroittaa kuvataanko vääntömomenttia vai energiaa joten tämän takia ehdottomasti SI-järjestelmässä on käytettävä energiasta pelkkää yksikköä Joule ja vääntömomentista yksikköä Nm(koska tälle ei ole omaa yksikköä, voisi hyvin olla)..

                              Comment

                              • Slow_M3
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2004
                                • 779

                                #45
                                Moottorin väännöllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vain koneen teholla. Hommahan on sikälikin aika selkeä että teholla nimenomaan tarkoitetaan "tehtyä työtä" jollaiseksi esim auton kiihdyttäminen voidaan mainiosti laskea. Vähemmän tehoa eli työtä, hitaampi kiihtyvyys.

                                500hp/500nm moottorilla varustettu auto kiihtyy hitaammin kun saman painoinen 750hp/250nm koneella varustettu mikäli vaihteistot ovat kullekin autolle sopiviksi säädettävät. Tosin suuri vääntö helpottaa em laitetta lähdössä kun jälkimmäisen esimerkin konetta pitää jonkun verran kierrättää ennen kuin se pääsee huipputehoalueelle jonka jälkeen se pysyy siellä kiitos vaihteistonsa.

                                MOT.
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎