Announcement

Collapse
No announcement yet.

tulppien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tattis
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 38
    • tampere

    tulppien vaihto

    Niin onko jotain erikoista mitä pitäis tietää kun vaihtaa tulpat 325 e36?
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Kannattaa imeä tai puhaltaa jollain vehkeellä tulpankoloista kaikki lika ja kuona pois ettei niitä pääse sylinteriin. Ovat todella syvällä nuo tulpat. Oikea kiristystiukkuus on todella tärkeä ja kierteen alkuun uuteen tulppaan kannattaa sipaista hieman kuparipastaa, ei takuulla sitten lähde ikinä kierteet jumimaan tuossa alumiinisylinterikannessa.

    Oikeanlaiset tulpat ovat itsestään selvyys. Itsellä on Boschin kaksikärkiset, mitkä siihen kuuluukin.

    Comment

    • tattis
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 38
      • tampere

      #3
      en omista mittaria millä tietää oikeen tiukkuuden. Onko muuta keinoa?

      Comment

      • -Tate-
        Moderator
        • Jan 2004
        • 3210
        • Nurmijärvi

        #4
        ei tartte kiristää niin kovaa kuin jaksaa, mutta sillee että pysyy kiinni.
        I Believed I Would Die.

        Comment

        • Spud
          BTCF Member
          • Mar 2003
          • 810
          • Helsinki

          #5
          poskitutinamomenttiin

          No ei tod.

          Käsin niin tiukalle ku menee ja sit avaimella jotain 45-90 astetta..
          Bad whiskey is better than wine
          ---------------------

          Comment

          • tattis
            Bimmer Rookie
            • Jul 2004
            • 38
            • tampere

            #6
            tulpat ovat merkkiä NGK ja kirjan mukaan kuuluu juuri tähän malliin.

            Comment

            • sko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 295

              #7
              [quote="Spud"]poskitutinamomenttiin quote]

              Comment

              • jouskari318is
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 215
                • Tampere

                #8
                Kieli hampaitten väliin kiristettäessä, sit kun sattuu niin lopeta kiristys :P

                Comment

                • dunkelblau
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 1151
                  • Uusimaa

                  #9
                  Hee...

                  Se auton mukana tullut tulpan avaimen varsi on siks niin lyhyt, ettei sillä voi vääntää liian lujasti.

                  (En kyllä välttämättä sitä linkoa ite uskaltas käyttää...)
                  "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                  Comment

                  • Rocker
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 1023
                    • Suburb of SUUR-Oulu

                    #10
                    Originally posted by tattis
                    tulpat ovat merkkiä NGK ja kirjan mukaan kuuluu juuri tähän malliin.
                    NGK ei oo mihinkään moottorikäyttöiseen kulkuneuvoon tarkoitettu tulppa ja piika ei ole nainen! Tässäpä kansantieteitä sen syvistä riveistä. Laita boscin tulpat, ja autosi voi pelatakkin jollakin lailla!
                    T:Tero
                    2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                    Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                    EX: 524Tda, 324TdicT
                    Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                    ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                    Comment

                    • wj
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 3253
                      • Järvenpää

                      #11
                      Not kun puhutaan tulpista heitetään tähän väliin kysymys.
                      Säädin aluks tota konetta tulpista. Meneeko ne tossa operaatiossa pilalle?
                      Jossain topicissa pisti silmään. "Kahdet tulpat ja paljon bensaa tai sitten penkkiin säädettäväks"

                      Nyt kone on säädoissä mutta se käy epätasasesti kylmänä.
                      - 2006 Mustang cabriolet
                      - Sleekcraft Enforcer 28'

                      Comment

                      • Bm]V[^]V[3
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2003
                        • 178
                        • Uusimaa

                        #12
                        20NM-25NM on tulpien kiristys momentti :wink:

                        Comment

                        • Cee.Koo
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 354
                          • Twilight zone

                          #13
                          Originally posted by Wittu_joo
                          Not kun puhutaan tulpista heitetään tähän väliin kysymys.
                          Säädin aluks tota konetta tulpista. Meneeko ne tossa operaatiossa pilalle?
                          Jossain topicissa pisti silmään. "Kahdet tulpat ja paljon bensaa tai sitten penkkiin säädettäväks"

                          Nyt kone on säädoissä mutta se käy epätasasesti kylmänä.
                          Tietty jos kone käy pirun rikkaalla niin se tappaa tulpat pitemmän päälle. Ennenvanhaan toi tulppien mukaan seoksien päättely oli helpompaa kun oli lyijyllistä bensaa. Kävi vaan haiweillä ottamas hiukan nopeutta ja jos kynttilät oli kahvinruskeet niin kaikki abaut ok. Lyijyttömällä bensalla ei käsittääkseni ole tätä "värjäys" ominaisuutta. sen tietty näkee et jos kynttilät on ihan valkoset niin laihalla mennään.
                          Oma kippo on kans säädöissä mut römpöttää kylmänä joka taas johtuu nostetuista bensanpaineista, rauhottuu heti kun on lämmenny.
                          With jap crap, life sucks and then you die

                          Comment

                          • Z3BMW3
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2004
                            • 159
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Wittu_joo
                            Not kun puhutaan tulpista heitetään tähän väliin kysymys.
                            Säädin aluks tota konetta tulpista. Meneeko ne tossa operaatiossa pilalle?
                            Jossain topicissa pisti silmään. "Kahdet tulpat ja paljon bensaa tai sitten penkkiin säädettäväks"
                            Nyt kone on säädoissä mutta se käy epätasasesti kylmänä.
                            Olen myös kuullut samaa, kuin Cee.Koo, eli nykybensalla ei noita värejä niin näe.

                            Lambda sinne putkeen ja yleismittari kabiiniin. Kaipa peruslambda (2-johtoinen) esim. Motonetissa/biltemassa jossain 30e paikkeilla. Yleismittari, joka pitää olla digitaalinen, 5-10e.

                            Noilla saapi sitten säätöihin. Yhden le3-jetronicin olen noilla onnistuneesti säätänyt.

                            Laihalla, jos käy, menee tulppien lisäksi venttiilit ja mäntään voi palaa reikä. Liian rikkaalla tehot alenevat ja tietty bensaa menee.
                            Z3BMW3

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎