Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eberin asennuksesta...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anu
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 22

    #16
    Mulla toi sähkövastus sijaitsee vasemman ajovaloumpion takana, joten letkut menee hieman erilailla, omassani on myös vastushässäkän yhteydessä bemun oma kiertovesipumppu ja vesiventtiili.
    Mutta vaikka laittamasi kuva on erilainen, niin mulla eeberi o kytketty vastaavaan letkuun kuin kuvassa letku 7, itse ymmärrän virtaussuunnan samoin, eli Letku 1->8.

    Comment

    • Cojootti
      Bimmer Rookie
      • May 2007
      • 155

      #17
      Originally posted by WSE1 View Post
      Kytkentä on samanlainen vaikka olisi automaati-ilmastointi.
      Voitko kertoa tarkemmin kytkennästä. Olen pian asentamassa webastoa E46:seen.(328 autom.ilmast) ja ainoa kysymysmerkki on tuo puhaltimen kytkentä.

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Cojootti View Post
        Voitko kertoa tarkemmin kytkennästä. Olen pian asentamassa webastoa E46:seen.(328 autom.ilmast) ja ainoa kysymysmerkki on tuo puhaltimen kytkentä.
        Webaston 6-napaiselta liittimeltä (pin 4, tuulettimen ohjaus) releelle, joka ohjaa jännitteen ilmastoinnin ohjausyksikölle (sulakkeen F28 kautta tuleva syöttö). Eli esim. vaihtorele, normaalisti jännite kiskon/sulakkeen kautta, releen vetäessä ilmastointiyksikkö saa jännitteen virta-avaimen asennosta riippumatta. Jännitteen saat esim. sulaketaulun alkupään (pieninumeroiset) virtakiskolta.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #19
          Originally posted by Cojootti View Post
          Voitko kertoa tarkemmin kytkennästä. Olen pian asentamassa webastoa E46:seen.(328 autom.ilmast) ja ainoa kysymysmerkki on tuo puhaltimen kytkentä.
          Niin siis periaatteessa samanlainen. kytkentäpiste on eri.
          ota ilmastoinnin paneeli pois kojelaudasta, oikeaoppinen irroitus=vaihdekonsolit, tuhkakupit ym pois jotta pääsee takaa painamaan paneelin irti. saa omassa autossaan tietysti kammeta välistäkin mutta sillä riskillä jotta tekee jälkiä keskikonsoliin...
          johdota releen 2 kytkentäjohtoa (navoista 87a ja 30) paneelin taakse.
          paneelin takana vasemmassa reunassa on kuusinapainen liitin, pinni 2 tulee virtajohto, vihreäkeltainen. tämä poikki ja webaston / eberin releeltä tulevat johdot päihin kiinni. webalta punainen paneelille menevään ja musta sarjalta tulevaan. eberillä musta paneelille menevään ja punamusta sarjalta tulevaan.
          MUISTA VAIHTAA RELEELLE VIRTAA SYÖTTÄVÄ SULAKE 5 AMPEERIN SULAKKEEKSI!!!

          Comment

          • Cojootti
            Bimmer Rookie
            • May 2007
            • 155

            #20
            Originally posted by Clavurion View Post
            Webaston 6-napaiselta liittimeltä (pin 4, tuulettimen ohjaus) releelle, joka ohjaa jännitteen ilmastoinnin ohjausyksikölle (sulakkeen F28 kautta tuleva syöttö). Eli esim. vaihtorele, normaalisti jännite kiskon/sulakkeen kautta, releen vetäessä ilmastointiyksikkö saa jännitteen virta-avaimen asennosta riippumatta. Jännitteen saat esim. sulaketaulun alkupään (pieninumeroiset) virtakiskolta.
            Mulla on uusi webaston johtosarja. Pitääkö siis kytkeä johtosarjassa olevan releen lisäksi vielä toinen rele?

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Cojootti View Post
              Mulla on uusi webaston johtosarja. Pitääkö siis kytkeä johtosarjassa olevan releen lisäksi vielä toinen rele?
              Johtosarjassa oleva rele on todennäköisesti tuohon aiemmin kuvattuun tarkoitukseen. EBA:sta löytyy BMW:n ohjeistusta jälkiasennus-Webaston asennukseen, mutta liekö siinä valmis johtosarja erilainen?
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Cojootti
                Bimmer Rookie
                • May 2007
                • 155

                #22
                Originally posted by Clavurion View Post
                Johtosarjassa oleva rele on todennäköisesti tuohon aiemmin kuvattuun tarkoitukseen. EBA:sta löytyy BMW:n ohjeistusta jälkiasennus-Webaston asennukseen, mutta liekö siinä valmis johtosarja erilainen?
                Joo niin arvelinkin. Mutta pysyykö myös puhallinkanavien läpät auki releen vetäessä? Nehän on kiinni kun virrat on pois päältä.

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Cojootti View Post
                  Joo niin arvelinkin. Mutta pysyykö myös puhallinkanavien läpät auki releen vetäessä? Nehän on kiinni kun virrat on pois päältä.
                  Kun rele vetää, ilmastoinnin ohjausyksikkö saa jännitteen ja aktivoituu. Eli tilanne on sama, kuin virta-avainta käännettäessä. Kanavien läpät ja vesiventtiilit saavat jännitteensä suoraan ilmastointiyksiköltä. Ilmastointiyksiköltä lähtee ohjaus puhaltimen pääteasteelle, joka puolestaan on jatkuvasti akkujännitteessä kiinni.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #24
                    juurikin tuo webaston tai eberin johtosarjan rele on tuohon tarkoitukseen. Automaatti-ilmastoinnin paneelille tuodaan käyttösähkö ko releen ja kytkennän kautta webastoa/eberiä käytettäessä joten kaikki ilmastoinnin säädöt ovat käytettävissä ja sisätilan lämmitys toimii niiden mukaisesti.

                    edit : clavurion oli nopeampi

                    Comment

                    • --=laiz=--
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2007
                      • 54

                      #25
                      Jatkan tänne omaa kymysystäni, joka on 320D:lle manuaali ilmastoinnilla (-00).

                      Joku mainitsi täällä että tuossa manuaalivehkeessä kannattaisi puhaltimen ohjaus kytkeä siten, että kytkee sen etuvastuksella suoraan puhaltimelle. Tällöin ei olisi merkitystä, missä asennossa katkaisijat on hytissä kun eeberi lähtee päälle, vaan puhallin pyörii aina tuon etuvastuksen edellyttämällä nopeudella. Lisäksi tuossa eeberipaketissa tuli automaatti-ilmastoinnin rele mukana, jolla saa aikaseksi 0-10V ulostulo-ohjauksen, jota ilmeisesti jotkin vehkeet vaativat tuohon ohjaukseen. Riittäkö tuossa releessä virransyöttökyky ohjaamaan tuota puhallinta halutulla nopeudella(siinä olisi ruuvisäätö tuolle jännitteelle, joten tuo oikean nopeuden hakua olisi aikasta helppoa)? Vähän tuntuu että ei riitä, mutta pakko nyt kysyä kuitenkin.

                      Olisiko tietoa mihin piuhoihin tämäntyyppinen kytkentä pitäisi tehdä? Tällöin ilmeisesti eeberin puhallinsulakkeen pitäisi olla 25 amppeerinen, mutta entä jos kytkee manuaali-ilmastoinnin kuten ohjeissa on sanottu (eli tuon nopeuskäyttökytkimen kautta) tuleeko silloin käyttää kumpaa sulaketta. Kuvista päätellen piuhat on niin ohkaisia, että tällöin(kin) pitäisi käyttää 5A :n sulaketta, mutta pitääkö nokkela päättelyni paikkansa?

                      Onko tuolle ohjeissa olleelle kytkentätavalle vaihtoehtoa, eli löytyykö tuo sama piuha mikä lähtee puhaltimen nopeussäätimeltä jostain esim. hanskalokeron takaa? Omat piuhat tulee tuolta sisään nyt, joten kytkentä olisi merkittävästi helpompi.

                      Vaikka tuo vehjes on manuaali-ilmastoinnilla, on siinä silti vesiventtiili ja lisävesipumppu heti syylärin jälkeen. Pitääkö tuota ventiiliä ohjata jotenkin kun eeberi menee päälle, vai jääkö ventiili auki kun virrat katkeaa?
                      Last edited by --=laiz=--; 13-12-2007, 09:43.

                      Comment

                      • Cojootti
                        Bimmer Rookie
                        • May 2007
                        • 155

                        #26
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        juurikin tuo webaston tai eberin johtosarjan rele on tuohon tarkoitukseen. Automaatti-ilmastoinnin paneelille tuodaan käyttösähkö ko releen ja kytkennän kautta webastoa/eberiä käytettäessä joten kaikki ilmastoinnin säädöt ovat käytettävissä ja sisätilan lämmitys toimii niiden mukaisesti.

                        edit : clavurion oli nopeampi
                        No sittenhän se on ihan helppo homma. Kiitoksii vaan kauhiasti!

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎