Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusi 530 dA:n omistaja.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toperi
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 105

    Uusi 530 dA:n omistaja.

    Tulin hommaanneeksi kyseisen kulkuneuvon. Auto on suomiauto vuosimallia -99 ja ajettu 247 tkm. Siihen liittyen olisinkin tiedustellut että minkämoisiin toimenpiteisiin ryhtyisin kun ajattelin siitä pitokalun ottaa... Ainakin näkyy nuo imusarjan läpät olevan turhat? Vai onko täs ensimmäises mallis kyseisiä hepeneetä ollenkaa?
    Kävin tänään merkkiliikkeessä tiedustelemassa vaihdelaatikon öljyjen vaihtoa. Sanoivat siellä, että niissä on "lifetime" öljyt eli eliniän kestää. Toki lisäsivät, että elinikä saattaa olla lyhyt ellei niitä vaihdeta...
    Ilmamäärämittari pitänee jossain vaihees myös vaihtaa... Mistä kannattaa laittaa. Alkuperäinen bosch on tyyris mutta onko muilla mitää virkaa?
    Bemus turbo vinkuu aika herkästi, onko syytä huoleen? Oon kuullu kyllä vastaavan auton ääntävän samoin mutta oliko sillä kaikki hyvin?

    Eli nuo operaatiot lienevät ainakin edessä mutta mitä muuta olisi syytä laittaa/ennakoida?

    Etukäteen kiittäen, T-P
  • Night-Wind
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1534
    • 02

    #2


    Siellä kiitettävästi juttua laatikon öljyn vaihdosta. Se on aika ristiriitainen juttu kieltämättä, varmaan myös mallikohtainen asia mihin kannattaa edes vaihtaa. Itsellä öljyjen, suodattimen ja tiivisteiden vaihto pian edessä.
    ex: BMW E38 735iA -97
    ex: MB W211 E200CDI -03
    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
    ex: BMW E39 528iA -96
    ex: MB W126 300SE -89
    ex: BMW E34 525iAT -95
    ex: BMW E36 316iA -91

    Comment

    • toperi
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 105

      #3
      Originally posted by Night-Wind View Post
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=77005

      Siellä kiitettävästi juttua laatikon öljyn vaihdosta. Se on aika ristiriitainen juttu kieltämättä, varmaan myös mallikohtainen asia mihin kannattaa edes vaihtaa. Itsellä öljyjen, suodattimen ja tiivisteiden vaihto pian edessä.

      Joo ristiriitoja näkyy olevan. Loogisesti ajatellen luulisi, että järkevintä olisi vaihtaa. Mahtaako kukaan tietää täällä pohjanmaalla pätevää tahoa tuohon hommaan? Onko merkkiliikkeet tässä tapauksessa paras vaihtoehto?

      Comment

      • TROCK
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 435
        • Tampere

        #4
        Originally posted by toperi View Post
        Ilmamäärämittari pitänee jossain vaihees myös vaihtaa... Mistä kannattaa laittaa. Alkuperäinen bosch on tyyris mutta onko muilla mitää virkaa?
        Bemus turbo vinkuu aika herkästi, onko syytä huoleen? Oon kuullu kyllä vastaavan auton ääntävän samoin mutta oliko sillä kaikki hyvin?

        Eli nuo operaatiot lienevät ainakin edessä mutta mitä muuta olisi syytä laittaa/ennakoida?

        Etukäteen kiittäen, T-P
        No on tuo ilmamäärämittari sen verran tyyris orkkiksena, ettei sitä huvikseen kannata vaihtaa. Vaihdatat sitten kun auto ei enää kulje niin kuin pitäisi.

        Ainakin omassa saman ikäisessä 530dA:ssa turbo vihelsi jonkin verran koko sen ajan mitä se meillä oli eikä se siitä miksikään muuttunut. Uskoisin olevan ihan normaalia.
        - - - - - - -
        F10 520dA
        ex E61 530dA, ex E39 530dA

        Comment

        • JonasG
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 2160
          • Porvoo/Helsinki

          #5
          Alustan osat kannattaa käydä läpi että väljää ei löydy ja apurungonpuslat..Siinä nyt jotain.

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by toperi View Post
            Bemus turbo vinkuu aika herkästi, onko syytä huoleen?
            Tämä pisti heti silmään. Aika monella D:llä ajanut eikä ole niistä autoista korviin vinkumista kantautunut. Joskus joku "viisas" sanoi, että turbossa on vikaa jos se vinkuu, mene ja tiedä..
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Mutta moni on myös ajanut vinkuvalla turbolla vielä pitkään. Myös vuotavat pakoputken joustohaitarit aiheuttavat vislausta, ja kuulostaa ihan turbon vislaukselta.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • toperi
                Bimmer Rookie
                • Aug 2007
                • 105

                #8
                Originally posted by JonasG View Post
                Alustan osat kannattaa käydä läpi että väljää ei löydy ja apurungonpuslat..Siinä nyt jotain.

                ok. muuten ei kolaja eikä tunnu olevän väljää mutta kuskin puolen etupäästä jostain kuuluu kolahdus kun ajaa monttuun tms. elikkä sieltä pitänee hakea väljää paikkaa. noita vaihtoehtoja siellä näkyy olevan kun siellä alla tänään ryömin. muuten tuntuis pelaavan eikä ylimääräisiä ääniä päästele eikä kolinoita kuulu.

                Comment

                • toperi
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2007
                  • 105

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Mutta moni on myös ajanut vinkuvalla turbolla vielä pitkään. Myös vuotavat pakoputken joustohaitarit aiheuttavat vislausta, ja kuulostaa ihan turbon vislaukselta.
                  niin tuo turpon vinkuminen. kai se vinkuu niin kauan ku vinkuu ja ku lakkaa niin se on sökö...onko turpolle jotaki huoltoja tehtävä vai onko se kerta ja laaki systeemi?

                  tuo pakoputkistoasia pitää tarkistaa. kiitokset vinkistä vaa...

                  Comment

                  • janim110
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 79
                    • Kangasala

                    #10
                    Kyllä se ahdin vislaa ehjänäkin kun antaa vähän kenkää.
                    Siis tasakierroksilla sisälle kuuluva vislaus ei ole ihan nosrmaalia
                    Huolestua kannattaa jos savutus alkaa kasvamaan ja vääntö alhaalta hiipuu.
                    Kyllä jotkus pajat kyseisiä ahtimia huoltaa.
                    Itse huollatin oman gt2556v ahtimen http://www.lds-turbo.com/...
                    e39 530dat-99

                    Comment

                    • -kiki-
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1160
                      • Hämeenkyrö

                      #11
                      Originally posted by janim110 View Post
                      Kyllä se ahdin vislaa ehjänäkin kun antaa vähän kenkää.
                      Siis tasakierroksilla sisälle kuuluva vislaus ei ole ihan nosrmaalia
                      Huolestua kannattaa jos savutus alkaa kasvamaan ja vääntö alhaalta hiipuu.
                      Kyllä jotkus pajat kyseisiä ahtimia huoltaa.
                      Itse huollatin oman gt2556v ahtimen http://www.lds-turbo.com/...
                      Paljonkos turbon huolto maksoi ? paljon oli korjaus sarjan/työn osuus. Olisi mielenkiintoista tietää kun kaweri noita turboja töiden ohessa tovereille huoltaa.

                      Itsellä ei kyllä turbon oikein mitään meteliä pidä, joten tuskin sen kuuluu hirveetä meteliä pitää.
                      Ainoastaan jos ikkunan avaa niin just kuulee et kyllä siellä semmoinenkin on !

                      Äsken juuri vein auton huoltoon ja ilmamassamittarin siellä vaihtavat, itse ostin peetrus nimiseltä hepulta mittarin mutta itse en alkanut vaihtamaan kun isot pojat kertoivat että homma ei ihan plug/play välttämättä olekkaan, kulku oli parempaa ilman mittarin johtoa, joten tästä oli helppo pohtia vian syy.

                      Tämä 5-lapainen torx aiheutti myös päänvaivaa = ei löytynyt mistään
                      Last edited by -kiki-; 08-09-2007, 08:31.
                      F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

                      Comment

                      • Snow Dog
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 185
                        • Raisio

                        #12
                        Originally posted by toperi View Post
                        Tulin hommaanneeksi kyseisen kulkuneuvon. Auto on suomiauto vuosimallia -99 ja ajettu 247 tkm. Siihen liittyen olisinkin tiedustellut että minkämoisiin toimenpiteisiin ryhtyisin kun ajattelin siitä pitokalun ottaa... Ainakin näkyy nuo imusarjan läpät olevan turhat? Vai onko täs ensimmäises mallis kyseisiä hepeneetä ollenkaa?
                        Kävin tänään merkkiliikkeessä tiedustelemassa vaihdelaatikon öljyjen vaihtoa. Sanoivat siellä, että niissä on "lifetime" öljyt eli eliniän kestää. Toki lisäsivät, että elinikä saattaa olla lyhyt ellei niitä vaihdeta...
                        Ilmamäärämittari pitänee jossain vaihees myös vaihtaa... Mistä kannattaa laittaa. Alkuperäinen bosch on tyyris mutta onko muilla mitää virkaa?
                        Bemus turbo vinkuu aika herkästi, onko syytä huoleen? Oon kuullu kyllä vastaavan auton ääntävän samoin mutta oliko sillä kaikki hyvin?

                        Eli nuo operaatiot lienevät ainakin edessä mutta mitä muuta olisi syytä laittaa/ennakoida?

                        Etukäteen kiittäen, T-P

                        imusarjan läpät tuli vasta 3/2000
                        F01 740d -11
                        F11 530d -13
                        E93 325 -07
                        ex: E38 730d -00
                        ex: E39 523AT -97
                        ex: E39 530dAT -00

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 945
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by toperi View Post
                          ok. muuten ei kolaja eikä tunnu olevän väljää mutta kuskin puolen etupäästä jostain kuuluu kolahdus kun ajaa monttuun tms. elikkä sieltä pitänee hakea väljää paikkaa. noita vaihtoehtoja siellä näkyy olevan kun siellä alla tänään ryömin. muuten tuntuis pelaavan eikä ylimääräisiä ääniä päästele eikä kolinoita kuulu.
                          Itselläni kolahteli e39 530iA:sta etupää juuri monttuihin tai muihin koloihin ajettaessa. Epäilin koiranluita eli kallistuksenvakaajan ja "tolpan" yhdystankoja. Halvat ja ainoat täysin mämmikouran vaihdettavissa olevat osat etupäästä kun olivat, niin vaihdoin ja kolina hävisi. Motonetissä 20e luokkaa ja Laakkosella 27e, joten otin kokeeksi orkkiksen toiselle puolen ja toiselle halpiksen. Näin pääsen tekemään vertailevaa kestotestiä kyseisitä osista.

                          Kun alustaa kokeiltiin katsastuksessa, ei mitään väljää löytynyt, vaikka vaiva oli jo silloin. Väljyyden huomasi vasta, kun otti osan irti ja vekslasi niveltä käsissä.
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • toperi
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2007
                            • 105

                            #14
                            Originally posted by janim110 View Post
                            Kyllä se ahdin vislaa ehjänäkin kun antaa vähän kenkää.
                            Siis tasakierroksilla sisälle kuuluva vislaus ei ole ihan nosrmaalia
                            Huolestua kannattaa jos savutus alkaa kasvamaan ja vääntö alhaalta hiipuu.
                            Kyllä jotkus pajat kyseisiä ahtimia huoltaa.
                            Itse huollatin oman gt2556v ahtimen http://www.lds-turbo.com/...

                            joo ei se tyhjäkäynnillä vislaa mutta jo pienessäki kiihdytykses kuuluu sisälle kun radio ei ole päällä...

                            mutta ei savuta eikä väännös alhaalla onkelmia.

                            Comment

                            • toperi
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2007
                              • 105

                              #15
                              Originally posted by Snow Dog View Post
                              imusarjan läpät tuli vasta 3/2000

                              joo niin määki olen lukenu mutta halusin varmistuksen. eli tämä tieto lienee 100 rosenttinen kun se monelta taholta on näin sanottu?...

                              tämä sopii mulle vallan mainiosti. tattista vain tästä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎