Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d kitkalukko ja tekniikan tehonkesto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makketee
    Newbiemmer
    • Jul 2003
    • 25

    530d kitkalukko ja tekniikan tehonkesto?

    Moi


    Voi olla, että asiasta on kyselty ennenkin, mutta en selvää vastausta pikaisella haulla löytänyt.

    Elikkäs onko 530d E39 malleissa jonkun sortin kitkalukko vakiona tai saanut lisävarusteena?

    Kokeilemassani 728 bemussa ainakin tuntui kitkalukko puuttuvan. Asvaltti ajossa päättelin.

    Entäs 530d diesel pumppu ja polttoaineen syöttö? jos tavoitteena se 300+hv ja hommaa riittävän suuren ahtimen ja coolerin, niin mihin asti polttoaineen syöttö riittää ja mitä muutoksia pitää tehdä?
    Minkä tyyppinen pumppu 530d:ssa on?

    Mersuforumin pojat taitavat käyttää yksinkertaista rivipumppua ja vähimmäis määrällä sähköheebeleitä konepellin alla, mutta miten tässä mallissa?

    Bemareissakin taitaa automaattivaihteisto kestää paremmin noita 300+hv ja 600+Nm voimia, varsinkin vahvistettuna?

    Valaiskaapa mua hieman
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Lukkoja ei ole kuin ämmissä, muihin ei ole saanut tehtaalta, noissa e39:ssä. Pelkällä säädöllä päästään liki 300hv:hen ja n.600Nm. Sörtsillä löytyy kilometritolkulla juttua pumpuista, virityksestä ym.
    esim: http://www.btcf.fi/forum/showthread....t=530d+viritys
    Last edited by reddewil; 21-09-2007, 09:06.
    ...

    Comment

    • makketee
      Newbiemmer
      • Jul 2003
      • 25

      #3
      Mikähän idea on jättää noin vääntävästä ja tehokkaasta autosta kitkalukko pois?
      Eikö todella monissa mersuissakin ole ASD lukko/ luistonrajoitin.

      No kaippa halutessaan sen ämmäläisen tai 750 (joku sanoi, että 750:ssäkin olisi) perän heittää 530d:een suht helposti?

      Juuri mikään ei ole sen rasittavampaa kuin kaasua painaessa toinen rengas hakkaa tyhjää ja auto ei liiku mihinkään =D

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #4
        Onnea yritykseen, täältä löytyy kyllä juttua M5:sen lukkoperän asentamisesta 530d:hen. Ongelma ei ole asennus itse vaan luistonesto, sitä ei ole suunniteltu lukkoperälle ja se tuppaa sekoilemaan lukon kanssa. Söörtsillä löytyy rivimetreittäin juttua tuosta lastutuksesta ja lukoista.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • makketee
          Newbiemmer
          • Jul 2003
          • 25

          #5
          Originally posted by NokiLeka View Post
          Onnea yritykseen, täältä löytyy kyllä juttua M5:sen lukkoperän asentamisesta 530d:hen. Ongelma ei ole asennus itse vaan luistonesto, sitä ei ole suunniteltu lukkoperälle ja se tuppaa sekoilemaan lukon kanssa. Söörtsillä löytyy rivimetreittäin juttua tuosta lastutuksesta ja lukoista.
          Menee aika säätämiseksi, mutta eikös sitä luistonestoa saa pois päältä sitten?
          Vai onko kuten volvossakin, vaikka otat pois niin silti osa toiminnoista on päällä väkisin, esim. luisussa mentäessä yht äkkiä jarruttelee jotain rengasta.

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #6
            Jos on pelkkä ASC niin sen saa kokonaan pois päältä, mutta se pitää silloin ottaa pois joka kerta kun auton käynnistää. DSC taitaa olla monimutkaisempi juttu, mutta kyllä senkin taitaa saada kokonaan pois, ehkä. Omassa on pelkkä vetoluistonesto ja se lähtee kokonaan pois nappia painamalla.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Originally posted by reddewil View Post
              Pelkällä säädöllä päästään liki 300hv:hen[/url]
              No jopas? Mitäs uutta ohjelmiin on keksitty jos noin paljon irtoaa? Eiköhän M57 maksimi hepojen puolesta ole 250 hepan tuntumassa jos pelkkään ohjelmaan kosketaan.

              Luistoneston voi modata lähtemään automaattisesti pois päältä startissa. Joku jenkki on tehnyt kyseisestä modista jutun nettiin, eikun googlaamaan.
              ---

              Comment

              • makketee
                Newbiemmer
                • Jul 2003
                • 25

                #8
                Korjatkaa jos on väärää tietoa, mutta eräs bemarin omistava kaverini sanoi, että tuskin saman korimallin M5:ssä erilaista luistonestoa on kuin 530d:ssä ja kuitenkin aika varmasti M5 on luistonestolla varustettu.

                Vai onko M5 ja 530d luistonestoissa jokin eri toimintaperiaate?

                Toisen lukkoperä threadin perusteella M5 tai dana perän saisi paikalle, mutta nyt ongelmaksi jää välitysten erilaisuus. Joku nopeasti laski, että nyt menee 100km/h @ n.2000rpm ja M5 perällä 2600rpm joten matka-ajossa hitusen kasvaa kulutus ja moottorinääni? ei varmaankaan niin merkittävästi.

                Menee varmaan jo liian tekniseksi jos yhdistäisi M5 lukkoperän ja 530d, että käyttäisi 530d välityksiä? Tai olisiko jossain 750 malleissa lukkoa?

                Tai sitten hommaa vaan niin jäätävän suuren vanteet =P

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7397
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by makketee View Post
                  Korjatkaa jos on väärää tietoa, mutta eräs bemarin omistava kaverini sanoi, että tuskin saman korimallin M5:ssä erilaista luistonestoa on kuin 530d:ssä ja kuitenkin aika varmasti M5 on luistonestolla varustettu.
                  Täältä ja muualta luetun perusteella uskaltaisin arvella että bemarin omistava kaverisi ei tiedä mistä puhuu. Tavallisen (ei-M5) E39:n ASC+T luistonestohan toimii myös sähköisenä tasauspyörästön lukkona, eli liikkeellelähdöissä jarruttaa sutivaa pyörää. Kun M5:ssä kuitenkin on ihan oikea tasauspyörästön lukko niin lienee selvää että ASC+T toimii autoissa eri tavalla.

                  Originally posted by makketee View Post
                  Vai onko M5 ja 530d luistonestoissa jokin eri toimintaperiaate?
                  En oikeasti tiedä, mutta en silti usko että periaate on eri kuin ehkä tuon sutivan pyörän jarruttamisen osalta, mutta toteutus ainakin jossain määrin erilainen softan osalta.

                  EDIT: Mielenkiintoista juttua Torsen-tasauspyörästön ja ASC+T:n suhteesta löytyy:



                  EDIT2: Quaife myy E39 540i:hin sopivaa Torsen-tyyppistä lukkoperää:

                  Tuon ilmeisesti täytyy jotenkin toimia E39:n ASC+T/DSC:n kanssa....? Tämä ois kyllä mun ykkösupgrade jos ois todella tehokas ei-M5 E39 alla.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 21-09-2007, 12:43.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • sirkus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 2195
                    • kaustinen

                    #10
                    Ilmeisesti ongelmia lukkoperästä on tullut kun se on asennettu autoon jossa on pelkkä asc joka ei estä kuin vetoluistoa ja kun lukkoperällä perä pyrkii sivulle vetoluistossa ja samalla asc jarruttaa takapyöriä nopeasti estääkseen sutimisen niin sivuluisto vaan pahenee. En usko et vastaavaa ongelmaa syntyy jos autossa on dsc tai asc+t. e38-> 750 ei lukkoa ole saanut e32 on.
                    Chrysler 300c crd touring 2010
                    Daily driver
                    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                    Man cave on wheels
                    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                    Built not bought
                    V8, only juice&milk come in 2 litres

                    Kawasaki zzr1100 fighter


                    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7397
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by sirkus View Post
                      En usko et vastaavaa ongelmaa syntyy jos autossa on dsc tai asc+t.
                      Eikös Hemin E39:ssä ollut kuitenkin ASC+T? http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...8&postcount=12
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Aukes!
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2003
                        • 2014
                        • Riihimäki

                        #12
                        Originally posted by makketee View Post
                        Eikö todella monissa mersuissakin ole ASD lukko/ luistonrajoitin.
                        Eipä ole ei. Kun tuli tämä w210 E-sarja (-95) niin sen jälkeen ei ole Mersullakaan enään lukkoja näkynyt muissa kun AMG malleissa (ja G:ssä). Aikaisemminkaan ASD ei ollut mikään itsestäänselvyys, -90 vuonna tuli vakioksi 6-sylinterisiin w124 korisiin, niissäkään ei loppupäässä enään lukkoja ole kun mallimerkintä muutettiin E:ksi. Näin se vaan on, ei ole lukkoja enään juuri kenelläkään, Hiace ja Hilux taitaa olla ainoat
                        Last edited by Aukes!; 21-09-2007, 14:17.


                        - E60 -05 "too small to mention"
                        ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          #13
                          Originally posted by Aukes! View Post
                          Eipä ole ei. Kun tuli tämä w210 E-sarja (-95) niin sen jälkeen ei ole Mersullakaan enään lukkoja näkynyt muissa kun AMG malleissa (ja G:ssä).
                          Tästä en todellakaan ole 100% varma, mutta eikö monesta uudemmasta Mersun AMG mallista myös puutu lukkoperä? Eli just joku E55 AMG malli tai vastaava muistaakseni oli sellainen, että luistonesto yms löytyi kyllä, mutta ei mekaanista lukkoperää. Joku MB asiantuntija voi varmasti kertoa tarkemmin asiasta.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            DSC toimii ajonvakautuksena ja korjailee auton kulkua jarruttamalla yksittäistä pyörää. Jos taka-akselilla on tasauspyörästön lukko, koitappa jarruttaa yhtä pyörää jarruttamatta toista...

                            Ei ne toimi samalla tavalla, ohjelmointierolla tuosta selviää, eli ei M5:ssä ole tasan samanlaista järjestelmää kuin lukottomissa. Mikään ei myöskään estä aftermarket-valmistajaa tarjoamasta lukkoa vaikkei luistonesto sen kanssa toimisikaan. Torsenin toiminta ei ole tarpeeksi tarkkaan itsellä hallussa että osaisin sanoa miten se toimii eri suuntiin, mutta yksittäisen pyörän samanlaista kontrollia silläkään tuskin on mahdollista toteuttaa kuten avoimella tasauspyörästöllä.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              #15
                              E39 M5:n DSC ei varmaan ole ohjelmoitu samalla tavalla kuin normi E39 mallien DSC. Mutta sellainen varuste kuitenkin E39 M5:sta löytyy vakiona ja se ei ole pelkkä takapyörien luistonesto, vaan osaa myös jarrutella eri renkaita jos auto meinaa esim. mutkassa lähteä lapasesta.

                              Kannattaa muistaa, ettei tuo E39 M5:nkaan tasauspyörästön lukko ole todellakaan mikää 100% lukkoperä! Eikä pidäkään olla. Kannattaa lukea nuo nimimerkki Petri.Kekkosen postaamat linkit.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎