Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymyksiä katalysaattorista!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fabsu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1754

    Kysymyksiä katalysaattorista!

    Äsken kävin paikallisella pikkupajalla vilkasees päästöjä. Ne näytti aivan mitä sattuu! Ukko kysy et onks tää kone lämmin vastasin et joo (Kävin polettaa just ennen mittausta oikein kunnolla). Äijä vaa totes et ei tälle voi tehä mitää, et vie merkkiliikkeeseen. En osaa noista luvuista sen kummemmin sanoo kun et joku eka luku oli yli 1,5 %, kun sallittu olis kuulemma max 0,5 %! Lambdan arvokii näytti vissii väärin, tai jotai sellasta se patu horis. Tietääks kukaan saako tohon hommattuu mistää tarvikekatteja (eiks tohon mee kaks)? Uudet maksaa vissii merkkiliikkestä jotain 700 € kpl!!!! Ekaks nyt jos vaihtas ton lambdan ja jos se ei auta, ni täytyy alkaa metsästää noit katteja...
    Auto on e 36 325 i -91
    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
    e30 318i -88
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: Kysymyksiä katalysaattorista!

    Originally posted by Fabsu
    Äsken kävin paikallisella pikkupajalla vilkasees päästöjä. Ne näytti aivan mitä sattuu! Ukko kysy et onks tää kone lämmin vastasin et joo (Kävin polettaa just ennen mittausta oikein kunnolla). Äijä vaa totes et ei tälle voi tehä mitää, et vie merkkiliikkeeseen. En osaa noista luvuista sen kummemmin sanoo kun et joku eka luku oli yli 1,5 %, kun sallittu olis kuulemma max 0,5 %! Lambdan arvokii näytti vissii väärin, tai jotai sellasta se patu horis. Tietääks kukaan saako tohon hommattuu mistää tarvikekatteja (eiks tohon mee kaks)? Uudet maksaa vissii merkkiliikkestä jotain 700 € kpl!!!! Ekaks nyt jos vaihtas ton lambdan ja jos se ei auta, ni täytyy alkaa metsästää noit katteja...
    Auto on e 36 325 i -91
    Ei varmaan kannata katista sitä korjaamista aloittaa... Selvitä lambdan toimivuus ja varmista että kone on säädöissä ja ehjä. Kun kone on kunnossa niin ei se katti siellä juuri mitään tee -> mulla olisi mennyt oma katiton katiska katillisen päästöarvoihin... :wink:

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Justiinsa niin, eli jos/kun kone on säädöissään, menee se päästöistä läpi vaikka ilman kattia. Jos arvot ovat mitä on, ei katti voi edes toimia.

      Comment

      • Fabsu
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1754

        #4
        Pitää alottaa sit tosta lambda anturista, jos se vika ois vaikkapa siinä!
        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
        e30 318i -88

        Comment

        • Fabsu
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1754

          #5
          No nyt sain lambdan vaihdettua autosta ja päästöt meni sallittuihin rajoihin. Siellä oli ennestään joku tarvike lambda, ne kuulemma tuppaa hajoamaan. Tilalle orkkis, jossa on kahen vuoden takuu. Nyt kuiteskii tuntuis et kaikki ei oo iha kohillaan! Auto tuntuu jotenkin tukkoselta ja kiihtyvyys on jotenkin sellasta aallottaista. Osaiskohan joku sanoo et mikä on pielessä?
          AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

          ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
          e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
          e30 318i -88

          Comment

          • Fabsu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1754

            #6
            Löytyskö keltään tietoa, et mikä vois olla pielessä?!? Oireet ilmeni heti sen jälkeen, kun uusi lambda saatiin vaihdettua. Lisäoireeina huomasin tänään, että tuntuu ettei pienissä nopeuksissa auto jaksa mennä vitosella. Tuntuu et joku painas jarrua kokoajan pikkasen! Kulutusmittarikin seilaa omituisesti, kun kiihdyttää sellai normaalisti puolella kaasulla... Auto tuntuu kaiken kaikkiaan huonommalta, kuin ennen korjaamolle vientiä.
            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
            e30 318i -88

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Niin no tässäkin on ehkä kysymys jonkinasteisesta ilmavuodosta joka nyt uudella lambdalla pudottaa arvot katsastukseen riittäviksi mutta käyttää konetta pirun laihalla. Tarkista muuten että etujarrut ei oikeasti laahaa. Mikäi kone saa ilmansa rikkoutuneen jarrutehostimen kautta voi molemmat ongelmat ilmetä samanaikaisestikkin.

              Comment

              • nemesis
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 617
                • kymenlaakso

                #8
                nyt pitää heittää ihan villi arvaus mutta eikös joku joskus selittänyt suu vaahdossa siitä lambdan koodauksesta tms judanssista näiden "uudempien" kuin e30 aikaisten lambdojen kanssa?

                jotain tällästä muistelen lukeneeni täällä foorumeilla mutta search varmaan auttais jos jaksais...

                eli tarkotin sanoa että noihin uudempii (ittellä ei oo ollu ku e30set työn alla toistaseks) niin tartteis kait koodata tota lamdaa tai ruiskun ohjausboxia kun lamda vaihdetaan tai se sa jonkun ihme virta/kylmä/kuuma piikin joka rikkoo sen uuden lamdan?...
                E30 kesä-autona

                Comment

                • dunkelblau
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 1151
                  • Uusimaa

                  #9
                  Kunhan nyt edes sen vikamuistin nollais.
                  "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                  Comment

                  • Fabsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1754

                    #10
                    No todellakiin on vikamuisti tyhjennetty...
                    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                    e30 318i -88

                    Comment

                    • jam75
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 654
                      • Tornio

                      #11
                      Mitäs se testeri sanoo? Meneekö lambda edelleen "sekaisin"? Kyselehän sitä lambdan thermoshokki-juttua ja mieti sitä... siinä on ehkä ratkaisu sinunkin pulmaan.

                      Ilmavuodot kannattaa tarkastuttaa ja sen jälkeen teetätä tuo eprommin päivitys ennenkuin annat niiden korjaajien alkaa vaihtaan osia puskurista puskuriin. Kyllähän se korjaantuu tuollakin tavalla mutta tulee toosi kalliiksi. Vianhaku meinas tulla kalliiksi mullekkin, mutta onneksi tajusin alkaa kyseleen itse apua maahantuojalta.

                      Itse eprom maksoi 50 euroa ja tunteja tuossa hommassa pitäis mennä 1-3 osaamistaidosta riippuen korjaamolla. Prommin päivitys auttoi mulla ja sinunkin auto näyttää olevan just tuota "ongelma" ryhmää, 91-92 e34/36 m50, ei vanos. Oma kulkuväline on e36 325iA coupe 11/91.

                      Comment

                      • Bemarimies
                        BTCF Member
                        • Aug 2003
                        • 85
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by jam75
                        Mitäs se testeri sanoo? Meneekö lambda edelleen "sekaisin"? Kyselehän sitä lambdan thermoshokki-juttua ja mieti sitä... siinä on ehkä ratkaisu sinunkin pulmaan.

                        Ilmavuodot kannattaa tarkastuttaa ja sen jälkeen teetätä tuo eprommin päivitys ennenkuin annat niiden korjaajien alkaa vaihtaan osia puskurista puskuriin. Kyllähän se korjaantuu tuollakin tavalla mutta tulee toosi kalliiksi. Vianhaku meinas tulla kalliiksi mullekkin, mutta onneksi tajusin alkaa kyseleen itse apua maahantuojalta.

                        Itse eprom maksoi 50 euroa ja tunteja tuossa hommassa pitäis mennä 1-3 osaamistaidosta riippuen korjaamolla. Prommin päivitys auttoi mulla ja sinunkin auto näyttää olevan just tuota "ongelma" ryhmää, 91-92 e34/36 m50, ei vanos. Oma kulkuväline on e36 325iA coupe 11/91.
                        Kerrotko hieman lisää tosta epromin päivityksestä? Eli mitä siellä päivityksessä käytännössä tehtiin?

                        Comment

                        • Masinol
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 988
                          • "Turku"

                          #13
                          Aaltomainen kiihtyminen ja kulutusmittarin seilaus johtuu just siitä että lambda säätää seosta koko ajan oikeaksi :!: Mutta sen pitäijsi olla TODELLA pientä, mutta kuitenkin huomattavissa. Itselläkin joskus oli rikkinäinen lambda ja sillä kone oli aavistuksen pirteämpi, mutta päästöt siis viturallaan.
                          Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                          Comment

                          • Fabsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1754

                            #14
                            Sillon kun auton ostin, toimi auto moitteetta ja ei tuntunu minkäänlaisia "hyytymisiä" kiihdytettäessä. Jotain siellä kyllä pielessä on. Mites noi ilmavuodot pystyy tarkistamaan?
                            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                            e30 318i -88

                            Comment

                            • Fabsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1754

                              #15
                              Siis mikä toi eprom juttu on? :(b) Mitä se tekee ja missä se sijaitsee ja mitä ihmeessä tarkoittaa sen päivitys?!?
                              AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                              ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                              e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                              e30 318i -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎