Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelma 730 bemun pyyhkijöissä ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kinuli
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 21

    Ongelma 730 bemun pyyhkijöissä ??

    Eli seuraavanlainen probleema... AUTO 730ia vm-1995
    yht´äkkiä pyyhkijät alkoi "pykiä" ja välillä toimi kun ratin korkeus/syvyys säätöä räpläsi ( satunnaisesti pyyhkäs ) ensin toki tarkastin sulakkeet jne. ei vikaa. Sitten vaihdoin viiksen, ei edelleenkään apua. Nyt on tsekattu vielä releitä, mutta ei tunnu vikaa löytyvän. Ajattelin etä viiksi sen on oltava kun välillä toimi pissapoika mutta ei pyyhkijät, mutta nyt siis molemmat pimeenä. Itse pyyhkijänmoottoria ei ole tsekattu, mutta tuo pissapoika/pyyhkijät toimii/ei toimi vaikuttaisi että moottorissa ei ole vikaa ?

    Kuulin että joku ohjausboxi vois aiheuttaa tuon ? eli konehuoneessa on kolme boxia ( moottori, vaihdelaatikko ja sitten kolmas hieman erilainen "muovinen" loota) joka kuulema ohjaisi "Korin mukavuustoimintoja"

    Nyt tarvis hyviä neuvoja ja vinkkejä, kun itsellä alkaa mielikuvitus loppua !

    Kaikkea tätä vielä hankaloittaa se että autodatan kuvat on ihan erilaisia kun auton sulake ja rele kaaviot.
  • kake
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2002
    • 590
    • Kerava

    #2
    Tuo konehuoneen puolella oleva kolmas "muovinen" boxi taitaa olla kuitenkin cruisen boxi?
    Sähköiselle rattipylväälle on muistaakseni ihan oma ohjausboxi ja pyyhkijöitä ohjataan korimodulilla ja molemmat löytyvät auton sisältä, ei konehuoneesta. Tietysti myös viiksissä voi vika olla?

    Mulla on jäänyt hyllyyn ylimääräiseksi korimoduli, ratin-boxi ja viikset, jos tarvetta ilmenee.. :think
    Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

    Comment

    • kinuli
      Newbiemmer
      • Jan 2005
      • 21

      #3
      Originally posted by kake View Post
      Tuo konehuoneen puolella oleva kolmas "muovinen" boxi taitaa olla kuitenkin cruisen boxi?
      Sähköiselle rattipylväälle on muistaakseni ihan oma ohjausboxi ja pyyhkijöitä ohjataan korimodulilla ja molemmat löytyvät auton sisältä, ei konehuoneesta. Tietysti myös viiksissä voi vika olla?

      Mulla on jäänyt hyllyyn ylimääräiseksi korimoduli, ratin-boxi ja viikset, jos tarvetta ilmenee.. :think
      Joo niin taitaa olla.. kävin just laakkosella kyselemässä ja siellä bemu asentaja puhui samaa. Täytyy vielä tsekata maadotukset jne. Onko kellään tietoa onko kuskin tai apparin penkin alla joku maadotus paikka ? ja onko kuskin jalkatilassa joku maadotusyksikkö ja yksi sulake ? tällaista infoa sain laakkoselta....

      Comment

      • kake
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2002
        • 590
        • Kerava

        #4
        Originally posted by kinuli View Post
        Joo niin taitaa olla.. kävin just laakkosella kyselemässä ja siellä bemu asentaja puhui samaa. Täytyy vielä tsekata maadotukset jne. Onko kellään tietoa onko kuskin tai apparin penkin alla joku maadotus paikka ? ja onko kuskin jalkatilassa joku maadotusyksikkö ja yksi sulake ? tällaista infoa sain laakkoselta....
        Kuskin jaloissa on kyllä noita maadoituspisteitä, mutta sulaketta en siellä muista olevan? Apparin jaloissa on sulakkeita enemmänkin..

        Joku joskus taisteli seiskan pyyhkijöiden kanssa (en muista nimimerkkiä) ja lopulta vika selvisi -> oli johto ottanut maihin jossain kohtaa tai siis kulunut/hankautunut poikki..
        Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

        Comment

        • kinuli
          Newbiemmer
          • Jan 2005
          • 21

          #5
          No niin... nyt luulin jo että vika löyty kun molempien pyyhkijöiden releiden johtoja oli releen pohjasta hapettunut poikki.... no piuhat kiinni suoraan releen pohjaan, niin pyyhkijät on päällä jatkuvasti, ja vain yhdellä ( hitaimmalla nopeudella ) Nyt herää kysymys, että mikäs nyt mättää ?? onko tossa vielä joku paikka joka noita vitun vispilöitä ohjaa.....
          Last edited by kinuli; 29-10-2007, 22:25.

          Comment

          • kinuli
            Newbiemmer
            • Jan 2005
            • 21

            #6
            Originally posted by kinuli View Post
            No niin... nyt luulin jo että vika löyty kun molempien pyyhkijöiden releiden johtoja oli releen pohjasta hapettunut poikki.... no piuhat kiinni suoraan releen pohjaan, niin pyyhkijät on päällä jatkuvasti, ja vain yhdellä ( hitaimmalla nopeudella ) Nyt herää kysymys, että mikäs nyt mättää ?? onko tossa vielä joku paikka joka noita vitun vispilöitä ohjaa.....
            Ihan kaikki ideat tervetulleita ennenkuin menee käpy totaalisesti... ( alkaa keli olla sellainen että toimivat pyyhkijät ois ihan kova juttu ! )

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9138
              • Oulu

              #7
              Originally posted by kinuli View Post
              No niin... nyt luulin jo että vika löyty kun molempien pyyhkijöiden releiden johtoja oli releen pohjasta hapettunut poikki.... no piuhat kiinni suoraan releen pohjaan, niin pyyhkijät on päällä jatkuvasti, ja vain yhdellä ( hitaimmalla nopeudella ) Nyt herää kysymys, että mikäs nyt mättää ?? onko tossa vielä joku paikka joka noita vitun vispilöitä ohjaa.....
              Miten olet todennut releiden kunnon? Nythän tuo kuulostaisi siltä, että rele 1 (kytkevä, releelle 2) vetää jatkuvasti ja rele 2 (vaihto 1- ja 2-nopeuksien välillä) ei vedä lainkaan. Jos releet ovat varmasti kunnossa ja viiksi on uusi, ongelman jatkuessa vian täytyy olla korimodulissa tai johdotuksessa.

              Kurkkaa WDS:stä: Body -> Wipe and wash systems
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • kinuli
                Newbiemmer
                • Jan 2005
                • 21

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Miten olet todennut releiden kunnon? Nythän tuo kuulostaisi siltä, että rele 1 (kytkevä, releelle 2) vetää jatkuvasti ja rele 2 (vaihto 1- ja 2-nopeuksien välillä) ei vedä lainkaan. Jos releet ovat varmasti kunnossa ja viiksi on uusi, ongelman jatkuessa vian täytyy olla korimodulissa tai johdotuksessa.

                Kurkkaa WDS:stä: Body -> Wipe and wash systems

                Onko korimoduli tuolla apparin jalkatilassa, alhaalla oikealla sellainen "täysmuovi loota" eli ei sellainen metallipintainen kun esim. moottorinohjausboxi ? Purin hieman muoveja ja tuollainen musta n. 7-8cm x 15cm laatikko pisti silmään.. toinen "boxihan on siellä hanskalootan alla vasemmalla ( lähellä keskikonsosia ) ja se on saman näköinen kun moottorinboxi, mutta tosin niin vittumaisessa paikassa että näyttää ettei mahtuisi tulemaa pois ennenkuin purkaa edestä jonkun lämppärin ilmanohjaimen ??

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9138
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by kinuli View Post
                  Onko korimoduli tuolla apparin jalkatilassa, alhaalla oikealla sellainen "täysmuovi loota" eli ei sellainen metallipintainen kun esim. moottorinohjausboxi ? Purin hieman muoveja ja tuollainen musta n. 7-8cm x 15cm laatikko pisti silmään.. toinen "boxihan on siellä hanskalootan alla vasemmalla ( lähellä keskikonsosia ) ja se on saman näköinen kun moottorinboxi, mutta tosin niin vittumaisessa paikassa että näyttää ettei mahtuisi tulemaa pois ennenkuin purkaa edestä jonkun lämppärin ilmanohjaimen ??
                  Jospa en nyt laitakaan suoraan linkitettyä kuvaa. Oletko yrittänyt etsiä WDS:stä?
                  Body -> Wipe and wash functions -> Windscreen wipers -> Wipe wash control. Tuosta kuvasta löydät korimodulin (General module, A1). Hakukenttään isket "A1". Avaat A1 ja kappas siitä löytyy yhtenä kuva modulin sijainnista. Liittimet ovat Xx ja taas haulla löydät liittimien pinnikaavion. Piirikaavion johtojen kohdalta näet piuhan värin, paksuuden ja siinä kulkevan signaalin laadun.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • kinuli
                    Newbiemmer
                    • Jan 2005
                    • 21

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Jospa en nyt laitakaan suoraan linkitettyä kuvaa. Oletko yrittänyt etsiä WDS:stä?
                    Body -> Wipe and wash functions -> Windscreen wipers -> Wipe wash control. Tuosta kuvasta löydät korimodulin (General module, A1). Hakukenttään isket "A1". Avaat A1 ja kappas siitä löytyy yhtenä kuva modulin sijainnista. Liittimet ovat Xx ja taas haulla löydät liittimien pinnikaavion. Piirikaavion johtojen kohdalta näet piuhan värin, paksuuden ja siinä kulkevan signaalin laadun.
                    Jep se löytykin kun jaksoi ryömiä lampun kanssa tuonna jalkotilaan... kiitos tuosta WDS vinkistä.. luulen että sitä tarvitaan vielä ennenkuin nuo pyyhkijät toimii !!

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by kinuli View Post
                      Jep se löytykin kun jaksoi ryömiä lampun kanssa tuonna jalkotilaan... kiitos tuosta WDS vinkistä.. luulen että sitä tarvitaan vielä ennenkuin nuo pyyhkijät toimii !!
                      Onhan tuo WDS aluksi hieman sekavalta tuntuva, mutta harjoittelu palkitsee lopulta. Ei muuta kuin perse edellä puuhun. Eli esim. releiden kantojen ohjausnastoilta katsot, antaako loogisesti jännitettä pyyhkimen asennon mukaisesti. Siitä sitten tarpeen mukaan korimodulin ja viiksen suuntaan tai pyyhkimen moottoria ja lähinnä sen pääteasennon kytkintä tutkien. Releet itsessään kannattaa tutkia irrotettuna ottamalla vaikka suoraan akulta jännitteen ohjausnastoihin.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎