Announcement

Collapse
No announcement yet.

530da touring -00 ajettu ~250tkm nykii ja pieni "pyyhkijä" pulma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pete74
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 63
    • Kemi

    530da touring -00 ajettu ~250tkm nykii ja pieni "pyyhkijä" pulma

    kulkine: 530da touring -00 ajettu ~250tkm

    taustaa:
    • korjattu kaikki PA-suuttimet (ei ohivuotoa)
    • vaihdettu uudet PA-pumput (siirto ja kork.paine)
    • viimeksi kun tarkistettiin ei anturivikoja
    • kulkineelle on annettu "forte" käsittely
    ongelma:
    1. nykii tasakaasulla (vakionopeuden säätimellä) ajaessa kierrosten ollessa ~2000 r/min (+-500 r/min). kiihdyttäessä mitään nykimistä ei esiinny.
    2. lämpimänä tyhjäkäynti seilaa hieman esim. kun ajat liikennevaloihin.
    3. vielä viimeiseksi jumittaako jollakulla muulla takalasin pyyhkijä, ts. millä ilveellää sen saa purettua ja rasvattua/puhdistettua kunnolla.
    ratkaisua ongelmaan ei valitettavasti ole tiedossa ainakaan vielä, mutta yritys ratkaista ongelma on kuitenkin valtaisa.

    tänään kokeilen puhdistella antureiden koskettimet josko ne olisivat vain "hapettuneet", auttoi nimittäin minun "äänet" katoaa ongelmaankin.

    ps. olen kokeillut "SEARCH" toimintoa mutta en ole löytänyt ratkaisua ongelmaan

    kiitoksia jo hieman etukäteen kaikille
    530da touring -00 (E39)
    ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7395
    • Oulu

    #2
    Originally posted by pete74 View Post
    ps. olen kokeillut "SEARCH" toimintoa mutta en ole löytänyt ratkaisua ongelmaan
    Nämä jo siis luit?

    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • MakeJ
      BTCF Member
      • Jun 2005
      • 323
      • Hml

      #3
      Originally posted by pete74 View Post
      kulkine: 530da touring -00 ajettu ~250tkm

      taustaa:
      • korjattu kaikki PA-suuttimet (ei ohivuotoa)
      • vaihdettu uudet PA-pumput (siirto ja kork.paine)
      • viimeksi kun tarkistettiin ei anturivikoja
      • kulkineelle on annettu "forte" käsittely
      ongelma:
      1. nykii tasakaasulla (vakionopeuden säätimellä) ajaessa kierrosten ollessa ~2000 r/min (+-500 r/min). kiihdyttäessä mitään nykimistä ei esiinny.
      2. lämpimänä tyhjäkäynti seilaa hieman esim. kun ajat liikennevaloihin.
      3. vielä viimeiseksi jumittaako jollakulla muulla takalasin pyyhkijä, ts. millä ilveellää sen saa purettua ja rasvattua/puhdistettua kunnolla.
      ratkaisua ongelmaan ei valitettavasti ole tiedossa ainakaan vielä, mutta yritys ratkaista ongelma on kuitenkin valtaisa.

      tänään kokeilen puhdistella antureiden koskettimet josko ne olisivat vain "hapettuneet", auttoi nimittäin minun "äänet" katoaa ongelmaankin.

      ps. olen kokeillut "SEARCH" toimintoa mutta en ole löytänyt ratkaisua ongelmaan

      kiitoksia jo hieman etukäteen kaikille
      Tasakaasulla nykiminen saattaa johtua railin paineanturista tai sen liittimen kontakteista. Aika monella on ollut kontakti häiriöitä tässä paineanturin liittimessa. Ainakin omassa autossa nykimiset loppuivat kun putsasi liittimen kontaktit. Pari kertaa olen tämän opertaation joutunut tekeen. Seuraavan kerran kun alkaa nykimään niin pitää vaihtaa liitin ja anturi uuteen. Anturi sijaitsee moottorin takaosassa imusarjan alla. Siihen pääse ihan kohtuullisesti käsiksi kun ottaa kuskinpuolelta raitisilma suodatin kotelon putken pois.

      Touringin takalasin pyyhkijän jumittaminen on myös hyvin tavallista. Akselin väliin menee paskaa ja se jumittuu. Tämäkin ongelma oli omassa autossa aikoinaan, mutta otin sen pyyhkijän akselin pöydälle ja irrotin juuttuneen akselin. Hyvää rasvaa väliin ja on tähän asti toiminut hyvin. Purkamisessa on helposti ongelmana sen kahvan kannen irti saaminen. Sielä on pieni ruuvi jolla se on kiinni, mutta usein se pyörii tyhjää. Omassa autossa jouduin poraamaan ruuvin pois. Onneksi se kansi pysyy siinä ilman sitä ruuviakin ihan hyvin. Kun kannen saa auki purkaminen käy helposti.
      E60 535dA LCI -07 M-sport
      E39 530dAT -99 "M-sport"

      Comment

      • sand
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 155
        • palokka

        #4
        Yksi ratkaistu nykiminen: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=81940

        Comment

        • pete74
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 63
          • Kemi

          #5
          kiitoksia neuvoista

          tänään putsaan nuo paineanturin liittimet ja kontaktipinnat "CRC:llä" katsotaan sitten miten käynti muuttuu.

          ja tuo takalasin pyyhkijä takertelee silloin tällöin. olen sitä jo putsaillut mutta en ole saanut sitä "kantta" pois jonka alla se mutteri ja muut "härpäkkeet" sijaitsevat. käsin liikuteltuna kun lasi on "ylhäällä" tuntuu liike "jäykältä" ja "tahmealta", joten ei ole ihme jos moottori vetää hieman hernettä nenään. luulen että sekin tulee vielä tänään kuntoon kun tiedän nyt miten tuo avataan .

          t: Pete

          ps. kirjoittelen lisää auttoiko tuo puhdistelu tuohon "nykimiseen"
          530da touring -00 (E39)
          ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

          Comment

          • Tomppa111
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 92

            #6
            Originally posted by pete74 View Post
            kiitoksia neuvoista

            tänään putsaan nuo paineanturin liittimet ja kontaktipinnat "CRC:llä" katsotaan sitten miten käynti muuttuu.


            t: Pete

            ps. kirjoittelen lisää auttoiko tuo puhdistelu tuohon "nykimiseen"
            Anna auton käydä tyhjäkäyntiä ja samalla ala nykimään sitä paineanturin johtoa. Jos käynti alkaa pätkiä niin voi olla johto poikki liittimessä. Mulla oli johto poikki liittimen sisällä.

            Comment

            • pete74
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 63
              • Kemi

              #7
              kiitoksia vinkistä, pitänee kokeilla noin heti aluksi
              530da touring -00 (E39)
              ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17837
                • PKS

                #8
                Originally posted by MakeJ View Post
                Touringin takalasin pyyhkijän jumittaminen on myös hyvin tavallista. Akselin väliin menee paskaa ja se jumittuu. Tämäkin ongelma oli omassa autossa aikoinaan, mutta otin sen pyyhkijän akselin pöydälle ja irrotin juuttuneen akselin. Hyvää rasvaa väliin ja on tähän asti toiminut hyvin. Purkamisessa on helposti ongelmana sen kahvan kannen irti saaminen. Sielä on pieni ruuvi jolla se on kiinni, mutta usein se pyörii tyhjää. Omassa autossa jouduin poraamaan ruuvin pois. Onneksi se kansi pysyy siinä ilman sitä ruuviakin ihan hyvin. Kun kannen saa auki purkaminen käy helposti.
                Auta minua samalla, sillä uskon että tämä ongelma voi olla myös topikin aloittajalla.

                Ulkoinen kansi lähti pois iloisesti ja alta paljastui mutteri, jolla pyyhkijän varsin on kiinni akselissa. Sekin lähti vielä iloisesti auki, mutta millä ihmeellä saan sen pyyhkijänvarren pois siitä akselilta? On hakattu ja väännelty sen mitä uskaltaa ettei lasi tai varsi hajoa.

                Kiitos!
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36
                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                Muut talouden vehkeet:
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Happosetä
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2004
                  • 171
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Auta minua samalla, sillä uskon että tämä ongelma voi olla myös topikin aloittajalla.

                  Ulkoinen kansi lähti pois iloisesti ja alta paljastui mutteri, jolla pyyhkijän varsin on kiinni akselissa. Sekin lähti vielä iloisesti auki, mutta millä ihmeellä saan sen pyyhkijänvarren pois siitä akselilta? On hakattu ja väännelty sen mitä uskaltaa ettei lasi tai varsi hajoa.

                  Kiitos!
                  monesti on niin tiukassa että ei lähde ilman jonkunlaista ulosvetäjää irti.

                  Comment

                  • pete74
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 63
                    • Kemi

                    #10
                    no niin nyt on liitintä hieman herkistelty ja pienen testiajon jälkeen tai paremminkin aikana ei nykimistä havainnut. totuus kuitenkin selviää huomenna kun ajelen aamusella töihin ja pääsen motarilla kunnolla ajelemaan vakionopeuden säätimen kanssa. joten huomenna olen sen asian suhteen paljon viisaampi.

                    se lätkä siinä pyyhkijän päällä ei lähtenyt irti kun väkivalloin ..... ts. rikkomalla. en jaksanu alkaa irroitelemaan pyyhkijän vartta (lapset alkoivat käydä malttamattomiksi), joten päädyin vaan herkistelemään WD-40:llä. hieman se "löystyi" mutta ei tarpeeksi. viikonloppuna otan sen kokonaan irti ja laitan kerralla kuntoon.

                    ilmoittelen huomenissa josko nykiminen loppui.
                    530da touring -00 (E39)
                    ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                    Comment

                    • pete74
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2007
                      • 63
                      • Kemi

                      #11
                      huomenia kaikille vaan tasapuolisesti

                      auto on nyt kun "uudesti syntynyt" ei tietoakaan nykimisestä. kiva kun joskus näinkin helpolla jokin vika tulee korjattua.

                      t: Pete
                      530da touring -00 (E39)
                      ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                      Comment

                      • pete74
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2007
                        • 63
                        • Kemi

                        #12
                        nyt on pyyhkijäkin korjattu avasin, purin ja puhdistin kaikki paikat. laitoin kaikki takaisin paikoilleen ja voiteloin aseöljyllä ja johan liikkuu viiksi kevyesti. ei ollut paha remontti eikä vienyt kauaa aikaakaan voin suositella kaikkille jotta ei palaisi pyyhkijän moottoreita turhan takia.

                        t: Pete
                        530da touring -00 (E39)
                        ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎