Announcement

Collapse
No announcement yet.

alujen kiillotuksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lurkki3
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 657
    • ylivieska

    alujen kiillotuksesta

    millä ootta tehny tuon loppu kiillotuksen?1200 vesihiomapaperiin asti on hiottu ny ni millä se ns hullun kiilto saadaan?riittääkö autosol ja rättilaikka?
    Last edited by lurkki3; 22-10-2007, 14:20.
    E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
    Bagged e32
    Ex E61 525d m-sport -06
    Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
    Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä
  • Hammu
    Moderator
    • Nov 2006
    • 3971
    • Nurmijärvi

    #2
    Mä ainakin jynssäisin viimeisenä jollain 2000 ja sen jälkeen autoglymin metal polishilla ja jollain kiillotusliinalla käsin

    Omat tein pelkästään nitromors + metalpolishilla
    Tuli ihan hyvä kiilto, pari kertaa joutu vetää kesän aikana metalpolishin niskaan uusiks kun rupesi hapettumaan.
    No, talvella maalaus + kiilloitus uudestaan.


    NSX:n valssit meni siinämielessä helposti, nitromorssilla lakat pois ja metalpolishia pintaan niin tuli ihan hyvä.
    Olishan noistakin saanut kiiltävämmät jos olisi jaksanut hioa vielä.

    Comment

    • cojama
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1421
      • www.e30m3.fi

      #3
      Originally posted by lurkki3 View Post
      millä ootta tehny tuon loppu kiillotuksen?1200 vesihiomapaperiin asti on hiottu ny ni millä se ns hullun kiilto saadaan?riittääkö autosol ja rättilaikka?
      Hullun kiilto saadaan näin: 1200:lla muutama tunti vielä sen jälkeen kun uskoo sen jo riittävän, sen jälkeen 1500:lla niin että kun hionta suuntaa muuttaa, niin edellinen hionta jälki häipyy parilla pyyhkäisyllä, silloin ollaan varmoja siitä, että pinta on 100% tasainen, tämän jälkeen pintaa valmistellaan alumiinin tummaamalla peukalonahalla, kun tämä on tehty voidaan aloittaa itse kiilloitus eri hiontakarkeuden omaavilla tahnoilla ja lopuksi vahalla joka ei jätä himmentävää lakkamaista kalvoa pintaan.

      Comment

      • PeteS
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 2766
        • Ylivieska

        #4
        Ite en tehny muuta ku solmasterilla lakat pois ja hiontatahnalla hinkkasin pari kertaa läpi ja sit autoglymin metal polishilla ja ihan ookoot tuli, Talven aikana jos jaksais nyt sit hioa ne.


        Vähä huono kuva...
        Last edited by PeteS; 19-10-2007, 22:43.
        Originally posted by EGoman
        on kyllä mahtavat nuo sun lenson kopiot
        Satakertaa ennemmin M10-1,8i, kuin tuo kammottava paskakasa M20B20.
        E21 315 -81, E39 530iA, Skoda Octavia Rs

        Comment

        • Laakeri
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 983
          • Rovaniemi

          #5
          Ja hapettumat pysyy hyvin poissa kun vetää tentulla kostutetulla paperilla kiillotukset lävitte. Pelaa muuten, vaikka vanteet sotkukin niin riitti pelkkä sienellä ja pesuaineella pesu ja taas kiilsi ko hullun mulkku.
          E34 S38B38
          E36 S50B30us hx52 ->M50B32
          2gen RAM 5.9 cummins

          Comment

          • lurkki3
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 657
            • ylivieska

            #6
            Originally posted by Laakeri View Post
            Ja hapettumat pysyy hyvin poissa kun vetää tentulla kostutetulla paperilla kiillotukset lävitte. Pelaa muuten, vaikka vanteet sotkukin niin riitti pelkkä sienellä ja pesuaineella pesu ja taas kiilsi ko hullun mulkku.
            täytynee kokeilla.
            E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
            Bagged e32
            Ex E61 525d m-sport -06
            Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
            Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

            Comment

            • lurkki3
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 657
              • ylivieska

              #7
              täsä ku jaksaa ni koittaan mikä tuntuu helpoimmalta ja miellyttää omaa silmää
              E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
              Bagged e32
              Ex E61 525d m-sport -06
              Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
              Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

              Comment

              • Panu.K
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 824
                • Salo

                #8
                Tuossa kiilloitus ohjeet Bomber forumin FAQ osiosta. Itse kiilloittanut näiden ohjeiden mukaan moottoripyörän moottorin suurimmaksi osaksi, vanteet kokonaan ja paljon muuta osaa. Ohjeet ovat kirjoitettu mp osia silmällä pitäen, mutta samalla tavalla ne vanteetkin saa kiiltämään. Autosolilla ei saa peili kirkasta, koska se on liian karkeaa vaan tarvitaan lisäksi joku hienonpi kiilloitustahna.

                Kiilloituksen jälkeen olen vahannut osat autoglymin kultaisella (joidenkin mielestä kunnon peilipinnalla autoglymin punainen vähentää kiiltoa )ja hyvin ovat kestäneet hapettumatta. Vahauksen olen uusinut parikertaa vuodessa. Talvisin olen uudelleen vetäissyt lumppulaikalla ja kiiltää kuin peili. Lakkaus vähentää kiiltoa ja itse suosin vahausta hapettumista estämään.

                kiillottaminen:

                irrota osa jonka aiot kiillottaa ensin (jos mahdollista, runko hieman hankala poistaa mut sekin hemmetin paljon helpompi kiillottaa ilman moottoria.

                puhdista osa _perusteellisesti_ liuottimella liuota ensin kaikki vanha rasva/piki/paska muu pois pinnasta.

                sitten maalit pois, maalinpoistoaineena mainio on esim K-raudassa myytävä rakennuskemian "maalinpoistoaine", hyvin nimetty eikö? samaa kamaa kuin kuuluisa nitro mors mutta halvempi eikä tartte ostaa puolta litraa kerralla ellei tartte niin isoa purkkia. noudata pakkauksen ohjetta ja USKO KUN SANOTAAN siinä purkissa että ei saa joutua paljaalle iholle tai muihin herkkiin kohtiin. toi kirvelee niin perkeleesti.

                vesihiomapaperia seuraavaks käteen, jotkut aloittaa jopa niin karheasta kuin 280 mutta se jättää jo melkoisia naarmuja jotka on vaikeita saada pois hienommalla paperilla. itse käytin näitä kokoja 600-800-1200-2000. hio kunnes pinta on tasainen, vaihda hienompaa ja hio taas kunnes pinta on tasainen, 2000 ei välttämättä tarvitse ellei halua olla oikein oikein pikkutarkka.

                lisäys: palautteena tullut vihje joka tekee duunista kyllä rankempaa mutta tulee tosiaan parempi jälki kun jaksaa tehdä, eli aloittaa yhdensuuntaisesti yhdellä paperilla, sitten hienompaan siirryttäessä kääntää suunnan 90 astetta, eli poikittain edelliseen verrattuna ja jatkaa siihen suuntaan kunnes kaikki edellisen kiekan jäljet on hävinnyt.. näin tietää että koko pinta on varmasti käsitelty.. huono puoli on siinä että joutuu hiomaan enemmän.

                Sitten tullaan hauskaan osaan, ota porakone ja huopa/rättilaikka ja laita siihen kiillotustahnaa (näitä on yleensä paria karkeutta, itse vain käyttänyt yhtä.. jos käyttää ensin karkeaa niin voi ehkä skipata kokonaan ton 2000 vesihiomapaperin?) ja sitten eiku laikka laulamaan.. ensin ei näytä tapahtuvan mitään mutta kun kiillotettava osa alkaa lämpenemään niin alkaa tapahtua. paina kiillottaessa, tää ei ole mitään tissiposkien vellipöksyjen hommaa.

                kun hiomatahnalla on saatu niin hyvä pinta kun on mahdollista saada (melkein peilikirkas) siirrytään viimeistelyyn eli purkki mothersin kiillotustahnaa tai esim autoglymin metal polishia ja sitten hinkkaamaan.. puhdista ensin pinnat kiillotustahnan jämistä ja sitten ota puhdas rätti, siihen vähän tahnaa ja pyörivällä liikkeellä jynssäämään (ei tartte painaa lujaa, tahna tekee hommat, ei sormi) kun tahna muuttuu mustaks töhnäks, ota rätistä puhdas kohta ja putsaa pois, ota puhdas kohta uudestaan ja toista kunnes pinnasta ei lähde enää tummaa mössöä, sitten lisää tahnaa purkista ja hieromaan.. repeat ad peilikirkas pinta.

                juuri toissapäivänä tätä tehdessä todettiin että ultimaalisen peilipinnan saaminen vaatii 10-20 näitä kiillotustahna-rätissä-ja-kädessä-rakkuloita kiillotuskertoja.. sitten se on _ihan_ peili.. tiedätte mitä tarkoita kun kesällä nähdään tuo pyörä

                Sitten tullaankin kiistakapulaan, jotkut sanovat että ei pidä lakata, toiset vannoo sen nimeen. homman ydin on kuitenkin tässä: hapen (eli ilman) pääseminen paljaalle kiillotetulle alumiinipinnalle on estettävä, muuten se tummuu (happi ja alumiini reagoi, alumiini oksidoituu alumiinioksidiksi (valkoista) joka "himmentää" pinnan). itse kiillotustahnassa on jonkinverran suojaa mutta se yksin ei riitä, joko vaha tai lakka on laitettava päälle.

                vaha pitää uusia aina kun pesee vahaa liuottavilla aineilla pyörää, lakkaa ei mutta se saattaa kellastua/hilseillä, etenkin jos pyörä seisoo ulkona parkissa (auringonvalon ultraviolettisäteet tekee kyllä tehtävänsä..).

                ei muuta kuin kiillottelemaan.. verrataan sitten rakkuloita kesällä
                Kulkuvälineet:
                Etsintä käynnissä
                ex BMW:t
                e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                ex muun merkkiset:
                Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #9
                  Tohon on lisättävä se tieto että toi sivuttaissuuntainen voima käy helvetisti porakoneen istukan laakerien päälle... Sitä kun ei ole suunniteltu sen suuntaisen voiman kestämiseen.

                  Itsellä meni aikoinaan kiillotuksessa 2kpl. porakoneita paskaksi. Onneksi ne oli ostettu honkkarista ja molemmat meni siellä takuuseen. Tosin oli ihmettelya miten ne nyt noin pian hajos
                  Porakoneen on syytä olla +800wattinen, sen verran kovin ottaa se huopalaikka ja hiomatahna kiinni.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • S2.
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2007
                    • 104
                    • 03

                    #10
                    Porakonetta parempi vaihto ehto on säätö rälläkkä. saa tarpeeks kierroksia ja kestää.
                    e28 -86 M535i
                    Audi S2 Avant -96

                    ex. e28 -86 518i, e30 -88 M3, e30 -86 325i, e30 -89 320iS, e39 -99 540i M-Sport, e28 -87 518i, e30 -89 325i M-techII, e30 -86 318i, e30 -84 316, e30 -90 316i bavaria

                    Comment

                    • lurkki3
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 657
                      • ylivieska

                      #11
                      Originally posted by S2. View Post
                      Porakonetta parempi vaihto ehto on säätö rälläkkä. saa tarpeeks kierroksia ja kestää.
                      ite aattelin ihan samaa.koitetaan ny mitä rättilaikalla rälläkällä ja hiomatahnalla saa aikaan.jos ei kiillä niin antaa olla
                      E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                      Bagged e32
                      Ex E61 525d m-sport -06
                      Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                      Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                      Comment

                      • S2.
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2007
                        • 104
                        • 03

                        #12
                        normi rälläkkä pyörii liian lujaa. eli täytyy olla säätö kierroksille.
                        e28 -86 M535i
                        Audi S2 Avant -96

                        ex. e28 -86 518i, e30 -88 M3, e30 -86 325i, e30 -89 320iS, e39 -99 540i M-Sport, e28 -87 518i, e30 -89 325i M-techII, e30 -86 318i, e30 -84 316, e30 -90 316i bavaria

                        Comment

                        • MasaTDS
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1606
                          • Tampere

                          #13
                          aloitettu kans vanteiden kiilotus,aluks vedin nitro morssilla,sitten 1000 vesissä ja Pol merkkisellä hopean/metallin kiillotustahnalla,ei todellakaan vielä valmis pinta,mutta jo alkaa eron huomata,kehä oli samassa värissä kun puolat.Puolat maalataan,ehkä kultaiseksi,ja niiden välistä metallimustaks korin väriin,mutta siihen vielä tovi menee aikaa,
                          E24 635csi
                          M-B W140
                          Citroen c4 coupe
                          H-D sportster chopper

                          Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                          Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                          Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                          www.mpanet.fi

                          Comment

                          • MasaTDS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1606
                            • Tampere

                            #14
                            no en nyt sitten saanutkaan kuvaa tuleen
                            E24 635csi
                            M-B W140
                            Citroen c4 coupe
                            H-D sportster chopper

                            Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                            Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                            Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                            www.mpanet.fi

                            Comment

                            • lurkki3
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 657
                              • ylivieska

                              #15
                              kyllähän sen eron huomaa jo itelläki....mut miellyttää silmää vasta sitteku sopivasti peilaa....ei kuitenkaan esittely käyttöön olla tekemäsä.säretään ny noi vanhat porakoneet mitä nurkista löytyy ja katotaan mihin suuntaan homma etenee,eipä ole sinänsä mitään kiirusta.taitaa paskin homma olla jo takana ku tappelin paskalla maalinpoistoaineella ne maalit "pois" kuitenki hiomalla melko paljon joutu työstään että sai alumiinin näkyviin.
                              E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                              Bagged e32
                              Ex E61 525d m-sport -06
                              Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                              Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎