Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tds '92 alavääntö / heikko herääminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ioni
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 125
    • Viiala

    525tds '92 alavääntö / heikko herääminen

    Tervehdys,

    Sivusin aihetta jo hiukan toisen topikin puolella, mutta kysytään nyt vielä, kuinka tuttua tällainen on.
    Siis alakierroksilla on kuollutta, ja turboa pitää "herätellä" että lähtisi ahtamaan. Sitten kun lähtee, niin menee ihan mukavasti, mutta jos ei herättele, niin 5. vaihteella 80 -100km/h kestää tunnista kolmeen viikkoon. Päästää kaasun pois ja polkaisee kerralla pohjaan, niin yleensä herää ja ahdot lähtee nousuun.
    Kun lähtee valoista, ja kierrokset pääsee tippumaan alle 2000rpm, niin mummot rollaattorilla potkii ohi vaikka polkisi kaasua pohjaan. kaasu ylös ja uudelleen niin taas mennään.
    Eli jos kunnolla määrätietoisesti käskee niin pelaa kuin hirvi - jos nössöilee vähän niin hyytyy kuin ...hmmm...Jonin 525tds.

    ioni
    --
    ioni

    "What's red and bad for your teeth?

    A brick.
    "
  • ioni
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 125
    • Viiala

    #2
    niin tuolla toisessa threadissa jollain oli samankuuloisia ongelmia uudemmalla ('98) 525tds:llä ja syyksi ehdoteltiin rikkinäistä turboa, mutta voiko noin olla, jos käskettäessä kuitenkin pelaa ihan ok?
    --
    ioni

    "What's red and bad for your teeth?

    A brick.
    "

    Comment

    • -Dobermann-
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1021
      • Jyväskylä

      #3
      Miten sitä turboa oikein herätellään? Ei siis toimi aina kunnolla, vai ei vaan lähde mukaan kun kierroksilla? Muutaman sata kilometriä tuommoisella kikottimella olen ajellut ja hyvin bensakonemaiseltahan tuo vaikutti. Alavääntöä ei todellakaan ollut ja moottoria sai ihan reiluisti polkea ja kierrättää että menoon sai yhtään puhtia. Eli todella erillainen kokemus mitä nuo nykypäivän dieselit tuntuvat tarjoavan.

      Comment

      • ioni
        Bimmer Rookie
        • Aug 2007
        • 125
        • Viiala

        #4
        sillä herättelemisellä tarkoitan sitä, että joutuu pumppaamaan kaasulla että lähtisi ahdot nousemaan. Esim ajat vakionopeussäätimellä 100km/h ja yrität lähteä ohittamaan niin mitään ei tapahdu kaasua painaessa - pitää tiputtaa säädin pois ja nostaa jalka kaasulta - sitten polkaisee pohjaan, niin ahdot saattaa lähteä nousemaan ja sitten lähtee ihan jees.
        ioni
        --
        ioni

        "What's red and bad for your teeth?

        A brick.
        "

        Comment

        • MasaTDS
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1606
          • Tampere

          #5
          oli omassa samoja oireita,otin egr:n,eli pakokaasun uudelleenkierrätyksen kokonaan pois käytöstä ja urin pois kaiken siihen liittyvän,niin alkoi auto toimia,nyt mukava ajella koko kierrosalueen.
          E24 635csi
          M-B W140
          Citroen c4 coupe
          H-D sportster chopper

          Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
          Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
          Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
          www.mpanet.fi

          Comment

          • ioni
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 125
            • Viiala

            #6
            Originally posted by MasaTDS View Post
            oli omassa samoja oireita,otin egr:n,eli pakokaasun uudelleenkierrätyksen kokonaan pois käytöstä ja urin pois kaiken siihen liittyvän,niin alkoi auto toimia,nyt mukava ajella koko kierrosalueen.
            Hmmm...mahtaakohan olla jotain eroa, kuinka paljon noita EGR-kamoja purkaa. Itse kokeilin tukkia vain sen ohjauksen alipaineletkun, mutta sillä ei ollut oikein mitään vaikutusta.
            onko siellä imusarjassa, mihin se egr:n putki menee, oikein jokin läppäsysteemi vai mitä?
            --
            ioni

            "What's red and bad for your teeth?

            A brick.
            "

            Comment

            • MasaTDS
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1606
              • Tampere

              #7
              ei sielä imusarjassa mitään läppää ole,venttiili on ahoputken yhteydessä juuri ennen imusarjaa,itse tein uuden ahtoputken ja umpinaisen laipan pakosarjaan egr putken tilalle.Sitten otin anturista piuhan irti ja alipaineletkut tukkoon.
              En tiedä mitä tapahtui,mutta auto ei jostain syystä heti mennyt edes sillain miten ennen,mutta alkoi pikkuhiljaa toimia paremmin.Sitten luetin vikakoodit joita ei ollut ja kovaa ajoa vaan.Toimii paremmin kun koskaan ennen,nyt siis ihan ajettava peli.
              E24 635csi
              M-B W140
              Citroen c4 coupe
              H-D sportster chopper

              Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
              Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
              Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
              www.mpanet.fi

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                #8
                Tuosta kaasun pumppaamisesta tulee ensimmäiseksi mieleen kaasupolkimen asentoanturi/potikka.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • ioni
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2007
                  • 125
                  • Viiala

                  #9
                  Originally posted by muuris View Post
                  Tuosta kaasun pumppaamisesta tulee ensimmäiseksi mieleen kaasupolkimen asentoanturi/potikka.
                  tjaa...olisikohan noiden testaamiseksi jokin Pirkka-niksi / yleismittaritesti vai onko tehtävä niinkuin merkkikorjaamossa että ostetaan uusi ja kokeillaan auttoiko.
                  --
                  ioni

                  "What's red and bad for your teeth?

                  A brick.
                  "

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 923
                    • Sotkamo--Oulu

                    #10
                    Turbon heikko herääminen voi kyllä johtua pielessä olevista ajoituksistakin. Itelle jouduin vahingon kautta vaihtamaan uudet jakoketjut ja siinä samalla sitten tuli noita nokka-akselin ja pumpun ajoituksia säädettyä, niin ero entiseen on suuri. Alavääntöjä tuli reilusti lisää ja turbo herää paljon aiemmin, tosin se on vielä menossa huoltoon. Pitää kattoo mitä se vielä saa aikaan.
                    Paljon muuten autolla ajettu?. Tuli vaan mieleen, että mulla oli 354tkm mittarissa ja olen nyt iloinen että jouduin nuo ketjut vaihtamaan. Oli nimittäin varsinkin toinen ketju niin kulunut , että näytti melkein olevan poikki toisista kohti.
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • ioni
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 125
                      • Viiala

                      #11
                      autolla ajettu 327tkm, joista itse viimeiset 20tkm viimeisen kahden kk aikana...käyttöauto, you know
                      Kukas olisi se viksu, joka nuo ajoitukset saisi kohdalleen? Onko Haynes -tason kikka vai tarviiko jonkun gurun paikalle?
                      Tuo ketjujen uusiminen on vissiin etwaksen verran työläämpi homma?
                      siis ei talvella pimeällä pihalla lumisateessa -juttu.

                      Vähän OT, mutta tietääkö joku tampereen/akaan seudulla jotain kivaa tee-se-ensin-itse -hallia, jossa pääsisi hiukan edullisemmin nosturin tai montun päälle kuin korjaamolla?
                      --
                      ioni

                      "What's red and bad for your teeth?

                      A brick.
                      "

                      Comment

                      • ioni
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2007
                        • 125
                        • Viiala

                        #12
                        savuruuvi

                        Moro,

                        osaattekos tuollaista sanoa, kun jostain M21-konetta koskevasta threadista löytyi tuollainen namiska kuin savuruuvi (smoke adjustment screw), jolla saisi lisättyä tuota alakierrosten syöttöä yksinkertaisesti.
                        Löytyykö vastaava ruuvi myös tästä M51:stä tai löytyisikö vastaavasti jotain neuvoa pumpun ajoituksen kanssa leikkimiseen? Siitäkin tunnutaan puhuvan jonkinlaisena viisasten kivenä, jolla kaikki maailman ongelmat ratkeaa. Yleensäkin koneen ajoitukset voisi olla hyvä tarkastaa, kun takana kuitenkin kohta 330tkm eikä tietoa, onko ketju(j)a koskaan vaihdettu.

                        Tänään vaihtui hehkut - ei suostunut edes vähän kylmemmässä käynnistymään ilman 10min tappelua, mutta nyt tuntuisi pelaavan. kerran näinkin että korjauksesta on jotain hyötyä
                        --
                        ioni

                        "What's red and bad for your teeth?

                        A brick.
                        "

                        Comment

                        • muuris
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3501
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Pumpun ajoituksen tarkastamiseen ja säätöön tarvitset heittokellon ja adapterin sen ja pumpun väliin (ei ole paha tehdä itse). Searchilla löytyy ohjeet, ei vaadi gurua.

                          M51 pumpussa ei taida olla M21 pumpun tapaan sellaisia mekaanisia säätöjä, joihin paranee koskea "tuosta vaan".
                          E30 325iX '86
                          Instagram

                          Comment

                          • ojanhe7
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2004
                            • 94
                            • Tampere

                            #14
                            Mulla on omassa e39 samaa vikaa..varsinkin kylmänä lähtee todella huonosti liikkeelle, paranee hieman kun kone lämpenee kunnolla. kone vetää parhaiten jossain +3000 kierrosta..osaako joku sanoa miten kuuluisi toimia. ajettu "vain" 257tkm..Samaa pohdin että missä vika =)
                            e39 530d, e61 525d

                            ex. e39 525 tds
                            ex. bmw 320

                            Comment

                            • ioni
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2007
                              • 125
                              • Viiala

                              #15
                              Originally posted by muuris View Post
                              Pumpun ajoituksen tarkastamiseen ja säätöön tarvitset heittokellon ja adapterin sen ja pumpun väliin (ei ole paha tehdä itse). Searchilla löytyy ohjeet, ei vaadi gurua.
                              Kiitos vaan...ohje löytyi pienellä kaivelulla, mutta edelleenkään ei pumppu säädy - puuttuu se heittokello, adapteri ja äly.
                              Eli osaisiko joku kertoa sellaisen määrän asennuskaljaa, jonka tuotuani voisin tulla viereen kädestä pitäen katsomaan, miten tuo onnistuisi. Tai vaihtoehtoisesti mitähän jokin paja tuollaisesta ottaisi?
                              Onkos tuota kuinka suositeltavaa mennä sokkona säätämään, eli kolhisi sitä hiukan johonkin suuntaan ja niin päin pois. Kuinka helppo siinä on rikkoa jotain?
                              --
                              ioni

                              "What's red and bad for your teeth?

                              A brick.
                              "

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎