Mulla on omassa e39 samaa vikaa..varsinkin kylmänä lähtee todella huonosti liikkeelle, paranee hieman kun kone lämpenee kunnolla. kone vetää parhaiten jossain +3000 kierrosta..osaako joku sanoa miten kuuluisi toimia. ajettu "vain" 257tkm..Samaa pohdin että missä vika =)
kerrohan ihmeessä minullekin, jos apu löytyy. Lähdetään yhdessä ristiretkelle etsimään tampereelta gurua
En ole itsekään, ainakaan vielä, sitä pumpun ajoitusta heittokellolla säätänyt, mutta kyllä sen käsivaralla säätämälläkin saa aika lähelle oikeaa.
Eli tyyli on se, että muoveja edestä pois ja sopivilla avaimilla pumpun muttereita hieman löysälle. Sitten vaan testaamaan pienillä säädöillä, luultavasti aikaisemmalle, eli pumpun yläpäätä koneeseen päin. Ja pultit sopivasti kiinni että ei pääse pumppu liikkumaan ja kokeilemaan lähteekö paremmin käyntiin.
Jos lähtee hyvin käyntiin mutta kone kalisee liikaa, niin luultavasti jo liian aikaisella.
No pakko kuitenkin sanoa, että entisillä venyneillä ketjuilla en koskaan saanut säädettyä pumppua sellaiseen asentoon, että kone ois lähteny hyvin käyntiin ja samalla kalina ei ois ollu kohtuulliseen kovaa. Myös tyhjäkäynti oli hieman humpaavaa ja auto tärisi tyhjäkäynnillä.
Ketjuja vaihtaessani ymmärsin miksi. Koska myös nokka-akseli jää ketjun venymisen seurauksena ajooitukseltaan jälkeen ja lisäksi ketju pääsee kaasua löysätessä liikkumaan pyörällä hieman(lenkit kuluvat). Eli tyhjäkäynti humppaa koska ajoitus muuttuu koko ajan pikkuisen.
Mutta jos ei aiempaa kokemusta pumpun säädöstä (ja myös nokka-akseli kannattaa säätää, koska sitä voi helposti säätää portaattomasti, Mielellään uusi pultti tilalle) niin ei kannata yksin kokeilla. Ja nokka-akselin säätö tuskin yksin onnistuukaan jos ei omista BMW-merkkisiä apulaitteita.
BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04 Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01 Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Eli tyyli on se, että muoveja edestä pois ja sopivilla avaimilla pumpun muttereita hieman löysälle. Sitten vaan testaamaan pienillä säädöillä, luultavasti aikaisemmalle, eli pumpun yläpäätä koneeseen päin. Ja pultit sopivasti kiinni että ei pääse pumppu liikkumaan ja kokeilemaan lähteekö paremmin käyntiin.
Jos lähtee hyvin käyntiin mutta kone kalisee liikaa, niin luultavasti jo liian aikaisella. .
hmm...tuohan kuulostaa yksinkertaiselta...jopa näin insinöörikin tajuaa
Jossain threadissa joku kehui tehneensä tuon säädön koneen käydessä tyyliin käännetään aiemmalle, ja kun kone rupeaa kalisemaan, käännetään hiukan takas. Suositteletko tuota?
No pakko kuitenkin sanoa, että entisillä venyneillä ketjuilla en koskaan saanut säädettyä pumppua sellaiseen asentoon, että kone ois lähteny hyvin käyntiin ja samalla kalina ei ois ollu kohtuulliseen kovaa. Myös tyhjäkäynti oli hieman humpaavaa ja auto tärisi tyhjäkäynnillä.
Ketjuja vaihtaessani ymmärsin miksi. Koska myös nokka-akseli jää ketjun venymisen seurauksena ajooitukseltaan jälkeen ja lisäksi ketju pääsee kaasua löysätessä liikkumaan pyörällä hieman(lenkit kuluvat). Eli tyhjäkäynti humppaa koska ajoitus muuttuu koko ajan pikkuisen. .
mitäs tahtoo sanoa venynyt ketju? siis onko kokemusta millaisista kilometreistä suunnilleen puhutaan? Onko oireena aina tuo humppaaminen eli kun nyt ei humppaa, niin voinko olettaa ettei ole liikaa venynyt? takana 330tkm.
Mutta jos ei aiempaa kokemusta pumpun säädöstä (ja myös nokka-akseli kannattaa säätää, koska sitä voi helposti säätää portaattomasti, Mielellään uusi pultti tilalle) niin ei kannata yksin kokeilla. Ja nokka-akselin säätö tuskin yksin onnistuukaan jos ei omista BMW-merkkisiä apulaitteita.
tuokin kiinnostaisi...muttei tosiaan noita erikoistyökaluja ole. nyt pitäisi se guru saada motivoitua...oletkos sinä kuinka kaukana
hmm...tuohan kuulostaa yksinkertaiselta...jopa näin insinöörikin tajuaa
Jossain threadissa joku kehui tehneensä tuon säädön koneen käydessä tyyliin käännetään aiemmalle, ja kun kone rupeaa kalisemaan, käännetään hiukan takas. Suositteletko tuota?
En usko että kantsii mennä sitä pumppua käynnissä pyörittelemään, koska se saattaa aika herkästi pyörähtää ihan äärilaitaan kun ketju pyörittää sitä.
mitäs tahtoo sanoa venynyt ketju? siis onko kokemusta millaisista kilometreistä suunnilleen puhutaan? Onko oireena aina tuo humppaaminen eli kun nyt ei humppaa, niin voinko olettaa ettei ole liikaa venynyt? takana 330tkm.
No ketjuhan venyy kuten vaikka pyörässäkin. Mulla oli kilometrejä pikkasen yli 350tkm kun jouduin ketjut vaihtamaan, koska sain viskoa vaihtaessa hyppyytettyä jakoa yhdellä hampaalla kampiakselilta. Jako taas pystyi hyppäämään noiden venyneiden ketjujen takia,mutta enpä sitä nyt selitä, kun hieman vaikea selittää. Ja humppaamisen yleisyydestä en tiedä, mutta mulla sitä ainakin jonkin verran esiintyi. Ja toi humppaamisen syy on mun oma päätelmäni.
Ja nokka-akselin säätöön ei siis tarvitse välttämättä erikoislaitteita, jos on vain toinen henkilö pitelemässä nokka-akseli oikeassa asennossa kun toinen kiristää pultin.(ketjupyörä on siis vain pultilla kiinni akselin päässä, ei ole kiilaa)
Ja minä olen aika kaukana(Tampereen seudulta), koska liikun Sotkamo-Oulu välillä lähinnä.
Ps. Ongelmalapsi varmasti rempannu näitä enempi kuin minä.Itellä eka bemari.
BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04 Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01 Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment