Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuelcut korkeilla kierroksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomippa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 656
    • pk-seutu

    Fuelcut korkeilla kierroksilla

    Eli tuossa kaverin kanssa hieman tutkittiin ja pähkäiltiin seiskan yläkierroksilla tapahtuvaa voimakasta nytkähdystä noin +6000RPM jälkeen, eli auto suorastaan "jarruttaa" ahtopaineiden ollessa 0,42Bar. Meno sitten jatkuu taas normaalisti, kun kierrokset noin 4000RPM kohdilla, eli ilmeisesti ECU sitten tajuaa jatkaa bensansyöttöä.
    Aluksi tuli luultua, että vaihdelaatikko olisi sanomassa itseään irti, mutta näyttää tosiaan tuon nytkähdyksen syyksi tulevan tuo ns. "fuelcut".
    Onko tosiaan niin, että 730:n bensapumppu ei riittäisi suuremmille tehoille, mitä vakio on? Tällä hetkellä 50+hv enemmän, mitä vakiossa.
    Onko 730/740 malleissa saman tehoinen bensapumppu, tuskin?

    Pitäisi seuraavaksi hommata järeämpi bensapumppu, jossa tosiaan bensansyöttö riittää yli 200hv:n tehon lisäyksiin saakka, mutta mikä kannattaisi hommata?
    Varmaan voi käyttää käytännössä mitä tahansa bensapumppua, missä tuotto vain riittää? :think
  • Hammu
    Moderator
    • Nov 2006
    • 3971
    • Nurmijärvi

    #2
    Hm, kuinkahan 730 originaali pumppu jaksaa pumpata...?
    Realoem ei ainakaan kertonut mulle vastausta.

    Walbron 255lph high pressure malli olis varmaan hyvä ja jos se ei riitä niin laittaa sitten samantien 2kpl niitä niin ei varmasti lopu kesken.

    Comment

    • tomippa
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 656
      • pk-seutu

      #3
      Originally posted by Hammu View Post
      Hm, kuinkahan 730 originaali pumppu jaksaa pumpata...?
      Realoem ei ainakaan kertonut mulle vastausta.

      Walbron 255lph high pressure malli olis varmaan hyvä ja jos se ei riitä niin laittaa sitten samantien 2kpl niitä niin ei varmasti lopu kesken.
      Ilmeisesti näköjään 730 bensapumppu olisi sama, kuin 740 ja 750 malleissa, eli voi olla, että bensapumppu olisi viallinen tai bensapaineet ei vain riitä. :think
      Mikäli tuo vakio bensapumppu olisi mennyt, niin tuommonen walbron pumppu olisi varsin varteenotettava vaihtoehto!

      Comment

      • Hammu
        Moderator
        • Nov 2006
        • 3971
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by tomippa View Post
        Ilmeisesti näköjään 730 bensapumppu olisi sama, kuin 740 ja 750 malleissa, eli voi olla, että bensapumppu olisi viallinen tai bensapaineet ei vain riitä. :think
        Mikäli tuo vakio bensapumppu olisi mennyt, niin tuommonen walbron pumppu olisi varsin varteenotettava vaihtoehto!

        Nojuu, realoem näyttää ainakin samaa osanumeroa bensapumpulle 730-740-750.
        Jonkinverran viittais ainakin siihen että B-pumpussa on jotain häikkää, kun yläkierroksilla hyytyy, muttei se ainoa vikamahdollisuus ole.

        Onko bensafiltterit tarkistettu?
        Ahtovuotoja?

        Tietysti, jos teettäis softan mistä on poistettu tuo fuelcut...
        Jos sellaisen teettää, niin kannattaa olla 100% varma että seokset on kunnossa.


        [MUTU]
        Miten sulla on moottorin huohotus toteutettu?
        Moottorin huohotuskaasuthan ovat ainakin osittain palavaa kamaa.
        Jos huohotuskaasut menee ulkoilmaan, niin mun järjen mukaan kippo kävis jonkin verran laihemmalla ja siks fuelcut vois iskeä isoilla kierroksilla.
        [/MUTU]

        Teikäläisellekkin kun sitä kilkettä ja palikkaa kun on tulossa jos jonkunlaista, niin bensapaineensäädin olis varmaan kohtuu fiksu ostos.

        Comment

        • tomippa
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 656
          • pk-seutu

          #5
          Originally posted by Hammu View Post
          Onko bensafiltterit tarkistettu?
          Ahtovuotoja?

          Tietysti, jos teettäis softan mistä on poistettu tuo fuelcut...
          Jos sellaisen teettää, niin kannattaa olla 100% varma että seokset on kunnossa.

          [MUTU]
          Miten sulla on moottorin huohotus toteutettu?
          Moottorin huohotuskaasuthan ovat ainakin osittain palavaa kamaa.
          Jos huohotuskaasut menee ulkoilmaan, niin mun järjen mukaan kippo kävis jonkin verran laihemmalla ja siks fuelcut vois iskeä isoilla kierroksilla.
          [/MUTU]

          Teikäläisellekkin kun sitä kilkettä ja palikkaa kun on tulossa jos jonkunlaista, niin bensapaineensäädin olis varmaan kohtuu fiksu ostos.
          Eipä ole nyt vähään aikaan tullut niitä tarkistettua, hyvä pointti.
          Ahtovuotoja ei ole, kyllä se näkyisi mittarissa jo, eikä ainakaan tuollaista nyökkäystä tekisi, vaikka kaikki ahdot lähtisi.
          En ihan välttämättä uskaltaisi poistaa ohjelmallisesti fuelcuttia, kun ei siitä ainakaan haittaa ole, muut säädöt vain kuntoon.
          Moottori ei huohota ulkoilmaan, eikä varmaan oikein mikään 90 -luvun jälkeen rakennetuista autoista..

          Comment

          • Hammu
            Moderator
            • Nov 2006
            • 3971
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by tomippa View Post
            Moottori ei huohota ulkoilmaan, eikä varmaan oikein mikään 90 -luvun jälkeen rakennetuista autoista..

            Niinniin, tässä olikin pointtina että ettet ole tehnyt mitään los patentos viritystä ja siksi olisi huohotus vituillaan.

            Niitäkin on nimittäin nähty, ainakin tuolla nintendopiireissä.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Ei siellä pumppu ole tapissa. Jos tuo vedon katkeaminen johtuisi siitä, että menee liian laihalle, olisi se koko motti jo sulanut. Moottorinohjauksesta ei myöskään löydy paineanturia, jonka perusteella syöttö katkaistaisiin.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • tomippa
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 656
                • pk-seutu

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Ei siellä pumppu ole tapissa. Jos tuo vedon katkeaminen johtuisi siitä, että menee liian laihalle, olisi se koko motti jo sulanut. Moottorinohjauksesta ei myöskään löydy paineanturia, jonka perusteella syöttö katkaistaisiin.
                Onneksi ei ole motti sulanut Liian laihalla ei ainakaan pitäisi käydä. Tietenkin, kun lisäsyöttö bensalle on tehty 2 lisä suuttimella suoraan kaasuläpälle, niin bensa/rikastus ei välttämättä mene kaikille pytyille samanlaisena, eli jokin pytty kävisi liian laihalla ja siinä olisi juuri tämä sulamisriski. Pytyn sulamisen huomaisi hyvin äkkiä.. Noilla paineilla/säädöillä ei varmasti ainakaan ole pelkoa minkään pytyn sulamisesta.
                Tarkoitus olisi päivittää kaikki suuttimet järeämpiin ja hommata täysin säädettävä ECU, esim Autronic SM4, niin varmasti kaikille pytyille tulisi silloin tasainen suihkutus/rikastus.
                Vaihdelaatikosta ei ainakaan pitäisi johtua, muutenhan sen huomaisi samantien, esim. herkästi tulevassa ja kuuluisassa "transmission failsafe program" muodossa. B-pumpun kyllä pitäisi riittää hyvin 500hv saakka, samoin kuten bensapaineet... Itsellä jää vain mieleen, että voisi olla viallinen pumppu?.. :think
                Last edited by tomippa; 16-11-2007, 13:03.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Edelleen, jos pumpusta loppuisi tuotto ja siten bensanpaineet laskisivat, vähenisi myös ruiskutettava bensamäärä -> laihalle.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • tomippa
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 656
                    • pk-seutu

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Edelleen, jos pumpusta loppuisi tuotto ja siten bensanpaineet laskisivat, vähenisi myös ruiskutettava bensamäärä -> laihalle.
                    Pitäisikö tuon näkyä voimakkaana moottorijarrutuksena?

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Noo, tuskin. Tai tietysti jos nakutuksentunnistin lyö pelin seis kun ei enää voi myöhäistää sytkää tarpeeksi, olettaen että tuossa semmoinen on, ei muista suoraan. Jos se vetäisi niin laihalle ettei pala edes enää, niin kyllä sen huomaisi, ainakin siitä että se tuskin kestäisi enempää kuin yhden kerran tuota.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • tomippa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 656
                        • pk-seutu

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        Noo, tuskin. Tai tietysti jos nakutuksentunnistin lyö pelin seis kun ei enää voi myöhäistää sytkää tarpeeksi, olettaen että tuossa semmoinen on, ei muista suoraan. Jos se vetäisi niin laihalle ettei pala edes enää, niin kyllä sen huomaisi, ainakin siitä että se tuskin kestäisi enempää kuin yhden kerran tuota.
                        Nakutusta ei tule laisinkaan, enkä tahdo uskoa, etteikö sytkä riittäisi. Aikaisemmin pelasi hienosti noilla pikkupaineilla.. Tosin jos esimerkiksi ECU olisi lyönyt itsensä pelistä pois, niin se varmasti näkyisi vikakoodeissa, kun ECUhan silloin pistää itsensä "turva tilaan".
                        Tietenkin, kun koko moottorinohjausyksikkö vaihtuu ja tulee uudet suuttimet, niin ongelma varmasti ratkeaa.

                        EDIT:Mitäs moottorinohjausyksikköä kannattaisi käyttää M60B30 padan kanssa? Mielellään alle 1000€ hintainen ja pitäisi olla sellainen, mitä monessa paikkaa osataan säätää penkissä.
                        Katselin netisä hieman erilaisia vaihtoehtoja ja KMS ainakin nappasi omaan silmään, mutta osaako sitä säätää kovin moni ja onko miten fiksu valinta tuohon tekniikkaan, sekä tietenkin ilmeisesti ei voi kokonaan poistaa alkuperäistä ECUa, kun se ohjaa joitakin mittariston toimintoja jne, eli olisiko se vaikea homma asentaa ns. Vakio ECUn rinnalle?
                        Last edited by tomippa; 16-11-2007, 16:33.

                        Comment

                        • Bad boy bmw
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 80
                          • P-savo tuusniemi

                          #13
                          Miten ois dta p8pro tai p48 ruisku?
                          Last edited by Bad boy bmw; 16-11-2007, 17:02.

                          Comment

                          • tomippa
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 656
                            • pk-seutu

                            #14
                            Originally posted by Bad boy bmw View Post
                            Miten ois dta p8pro tai p48 ruisku?
                            Hmm.. Hinta kyllä menee jonkinverran yli tuosta tavoitetusta, mutta vaikuttaisi varsin asialliselta laitteelta. Tuohonkin hintaan pitäisi vielä lisätä järeämmät suuttimet yms, eli koko paketille varmaan tulisi asennuksineen hintaa melkein 3000€
                            Tosin tuo moottorinohjaus on huono pää lähteä säästämään...
                            Täytyy ottaa vaihtoehdoksi tämäkin.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Alle tonnilla ehdottomasti mega ennemmin kuin kms, se kms on vähän niin ja näin. Lootan kanssa voikin tulla ongelmia, sähköohjatut automaatit voi olla ihmeissään.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎