Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutama kysymys 525 Touringista.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Regency
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 8

    Muutama kysymys 525 Touringista.

    Olen ostamassa -93 mallista 525 Touringia ja muutama asia askarruttaa. Mitä tarkoittaa Vanos-moottori? Lisäksi autossa on kaksi osainen kattoluukku eli takapenkkiläisillä on myös luukku, onko yleinen? Minkälaisia tyyppivikoja? Autolla on ajettu n.203 tkm. ainakin mittarin mukaan ja tuontiautohan tämä on joten siitä ei ole varmuutta. On kuitenkin todella siisti ja ehjä ja siksi se kiinnostaakin.
  • Night-Wind
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1534
    • 02

    #2
    Tuplakattoluukku on näissä sanotaanko aika yleinen, vanos tuli markkinoille -93 ja on siis se pyöreä mötikkä moottorin etuosassa. Ei vanoksella olevat taitavat hörpätä sitä bensiiniä hitusen enemmän, onko sitten niitä lapsenvikoja korjattu suuntaan jos toiseen, viisaampi yksilö selittäkööt.
    ex: BMW E38 735iA -97
    ex: MB W211 E200CDI -03
    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
    ex: BMW E39 528iA -96
    ex: MB W126 300SE -89
    ex: BMW E34 525iAT -95
    ex: BMW E36 316iA -91

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14349
      • Oulu

      #3
      Muunlaista kattoluukkua ei ole E34 Touringiin saanut, kuin tuota tuplakattoluukkua. E34:ssa taitaa olla yleistä tuo etupään kolinat. Kannattaa siis tarkistaa, onko eteen vaihdettu alatukivarsia, reaktiotankoja, koiranluita, apusimpukan helaa, ohjauksen keskitankoa hiljakkoin. Noihin kun saa palamaan rahaa, jos ei kunnossa ole.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Anselmo H
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 942
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by zener View Post
        Muunlaista kattoluukkua ei ole E34 Touringiin saanut, kuin tuota tuplakattoluukkua. E34:ssa taitaa olla yleistä tuo etupään kolinat. Kannattaa siis tarkistaa, onko eteen vaihdettu alatukivarsia, reaktiotankoja, koiranluita, apusimpukan helaa, ohjauksen keskitankoa hiljakkoin. Noihin kun saa palamaan rahaa, jos ei kunnossa ole.
        Aamen. Jos automaatti, niin vaihda/vaihdata loodan öljyt + suodin. Tietty vuotavat laatikon stefat ja sen semmoiset + peräöljyt menee samalla keikalla.
        F11 523iA Touring
        E93 325i cabrio
        E81 116i
        Triumph Daytona 955i

        Comment

        • Vecara
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 342
          • Rovaniemi

          #5
          Tuosta tuplaluukusta vielä.. Älä edes kokeile, toimiiko se, anna olla kiinni.
          ** S203 C250 CDI 4Matic ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **

          Comment

          • Night-Wind
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 1534
            • 02

            #6
            Originally posted by Vecara View Post
            Tuosta tuplaluukusta vielä.. Älä edes kokeile, toimiiko se, anna olla kiinni.
            Miksi näin?
            ex: BMW E38 735iA -97
            ex: MB W211 E200CDI -03
            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
            ex: BMW E39 528iA -96
            ex: MB W126 300SE -89
            ex: BMW E34 525iAT -95
            ex: BMW E36 316iA -91

            Comment

            • Janza182
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4987
              • 013

              #7
              Jos en väärin muista niin tuplaluukussa muovirattaat ja voit arvata onko ne huippukunnossa 15vuoden jälkeen ja korjaus ei ole helppoa.
              Vanos = muuttuva nokan ajoitus. Itse en oo juuri eroa huomannu vanos ja vanoksettoman välillä.

              Comment

              • Night-Wind
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 1534
                • 02

                #8
                No ei sen iän luulisi haittaavan, enemmänkin se paljonko sitä on käytetty ja miten, itse syksyllä koitin niin toimi kuin unelma.
                ex: BMW E38 735iA -97
                ex: MB W211 E200CDI -03
                ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                ex: BMW E39 528iA -96
                ex: MB W126 300SE -89
                ex: BMW E34 525iAT -95
                ex: BMW E36 316iA -91

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14349
                  • Oulu

                  #9
                  Jos pakkasta on ja jäätäny luukun reunoille, niin kannattaa jättää aukasematta. Mutta jos kesällä ostelee, niin sillon tottakai se kannattaa kokeilla. Onkos tuo Touringin luukku muka jollain rattailla toteutettu? Eikai... Kyllä kai se ihan vaijereilla liikkuu sekin, kahden moottorin voimin.

                  Ainoa mikä iän myötä rapsahti omasta oli metallinen ohjuri, joka piti luukun kiskoilla. Ne tosin oli helppo vaihtaa.

                  Niin ja vielä noista etupään kolinoista. Jos reaktiotankojen/alatukivarsien sisähelat on paskana, niin ei kannata luottaa, että pallonivelet olisi ehjät. Ne kun hakkautuu äkkiä väljäksi, jos nuo sisähelat on paskana. Takapäässäkin apurungon puslat tahtoo repeillä iän myötä, huomaa kyllä jos ovat vaihto kunnossa kun perä vie autoa. Ja jos automaatti-ilmastointi on ja vanhempi systeemi (onko saanut Touringiin vanhempaa mallia?), niin lämmösäätimet kannattaa kokeilla toimiiko.
                  Last edited by zener; 05-12-2007, 18:31.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • -kiki-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1160
                    • Hämeenkyrö

                    #10
                    Vanos= muuttuva imuventtiilien ajoitus
                    Itsellä oli joskus E34 muuten ihan ok peli mut pohja oli mätä. Pohjassa on ainakin 2kpl tämmöisiä ilmastointi reikiä/läppiä kuskinpenkin kohdalla.
                    Läpistä pääsee pohjan sisäpuolelle vettä, kuraa,suolaa jos läpät eivät toimi suunnitellusti.

                    Siitä seurasi 2kpl nyrkin kokoista reikää= hitsattavaa
                    Ekaksi kun niitä läppiä tutkin kaikki näytti olevan kunnossa, hiukan toinen läppä oli jotenkin hassun näköinen ja sitä rupesin ronkkimaan ja loppujen lopuksi näky oli ikävä.
                    F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      #11
                      Originally posted by -kiki- View Post
                      Vanos= muuttuva imuventtiilien ajoitus
                      Itsellä oli joskus E34 muuten ihan ok peli mut pohja oli mätä. Pohjassa on ainakin 2kpl tämmöisiä ilmastointi reikiä/läppiä kuskinpenkin kohdalla.
                      Läpistä pääsee pohjan sisäpuolelle vettä, kuraa,suolaa jos läpät eivät toimi suunnitellusti.

                      Siitä seurasi 2kpl nyrkin kokoista reikää= hitsattavaa
                      Ekaksi kun niitä läppiä tutkin kaikki näytti olevan kunnossa, hiukan toinen läppä oli jotenkin hassun näköinen ja sitä rupesin ronkkimaan ja loppujen lopuksi näky oli ikävä.
                      Ei ne mitään ilmastointiläppiä ole vaan maalien yms. keitoksien valumareikien tulpat, jotka kuuluu olla ihan umpipeltiä, joka on koriliimalla liimattu reikään. Nuo kun onnistuu kolauttamaan kiveen, niin että saumaan pääsee vettä ym. paskaa ruostuu tulpat. Jos tulpat ei näytä hyviltä, niin ne kannattaa repiä pois ja pistää tilalle vaikka Teollisuus-Etolasta kuminen koritulppa (löytyy juuri sopivaa kokoa).

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        #12
                        Originally posted by Regency View Post
                        Minkälaisia tyyppivikoja? Autolla on ajettu n.203 tkm. ainakin mittarin mukaan ja tuontiautohan tämä on joten siitä ei ole varmuutta. On kuitenkin todella siisti ja ehjä ja siksi se kiinnostaakin.
                        Koeajolla kannattaa tutkia kriittisesti alustan toiminta, jos alustasta kuuluu kolinaa ja auto vetelee urissa/täristää/ravistaa kannattaa sellainen 1000-1500 euroa varata alustaremppaan ellei mitään ole alustalle vielä tehty.

                        Onko näitä tehty Suomessakin eli eivätkö ne kaikki BMW:t ole tuontiautoja?

                        Comment

                        • torant
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2002
                          • 213

                          #13
                          Sillä ne kolinat saa koitettua kojiksella kun on, että sihtailee vaan kuoppiin(kohtuus kaikissa, ettei ihan paskaksi vedä) kun ajaa, niin eiköhän rupee kolinat kuulumaan, jos vaan välyksiä on. Itellä oli 525 touring, ja ainakin pirun mukava se on ajaa, mutta alustasta kuului kolinoita, varsinkin kun kuoppiin ajoi.

                          Comment

                          • Regency
                            Newbiemmer
                            • Sep 2006
                            • 8

                            #14
                            Kiitokset tiedoista. Auto oli koeajossa todella mukava päästellä ja hiljainen. Kattoluukkuakin uskalsin kokeilla ja kyllä se toimi, ainakin nyt. Vielä kun saadaan hintaa hiottua hieman niin eiköhän kauppoihin päästä.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎