Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laajakaistalambdan piuhojen kytkentä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///saMi
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1198
    • 52300

    Laajakaistalambdan piuhojen kytkentä?

    koitin tässä lähes tunnin etsiskellä ohjeita tuollaisen AEM-laajakaistalambdamittarin kytkemiseen, mutta ei löytynyt sitten millään ja ajattelin kumminkin täältä kysellä, jos joku osaisi kertoa miten tällaisen mittarin kytkentä tapahtuu:



    mittarilta tulee kahdessa eri nipussa piuhoja, toisessa värit ovat seuraavat:

    Punainen = 12V virta
    Musta = Maadoitus ..joka tehdään ilmeisesti samaan paikkaan kuin anturinkin?
    Valkoinen = 0.5V Output ?
    Sininen = Serial Output ?

    ja nämä loput piuhat varmaankin lambda-anturille, näiden kytkentään kaipailisin ohjeita..

    Valkoinen = lämpö?
    Punainen = virta?
    Vihreä =
    Oranssi =
    Ruskea = maa?
    Musta = signaali mittarille?

    lambda-anturia ei vielä ole, eli se olisi hankittava.. jostain ulkomaalaiselta sivustolta löysin uudesta kyseisestä mittarista kuvan ja joitan tietoja, siinä oli seuraavanlainen anturi jo valmiina: " BOSCH LSU4.2 UEGO Sensor " itselläni ei tuota anturia ollut kun mittarin piuhat oli pätkäisty poikki.. Mietiskelin vain, että ei taida ihan mikä tahansa esim. BOSCH:in lämmin 4-johtoinen anturi kelvata? fiksummat kertokoon tarkemmin
    Last edited by ///saMi; 10-12-2007, 18:20.
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2043
    • Riihimäki

    #2
    Laajakaistalambdamittariin tarvitset - yllätys yllätys - laajakaistalambda-anturin joita on myöskin useammanlaisia. Tavallinen nelijohtoinen ei siis riitä.

    Selvitä AEM:ltä mikä tuo sun mittari on http://www.aempower.com ja mikä anturi siihen kuuluu. Tuo saattaa olla pelkkä näyttö mikä vaatii anturin lisäksi erillisen kontrollerin. Näyttö edustaa hinnassa varmaan 5% paketista eli voit heittää sillä vaikka oravaa. Jos se on kontrollerin sisältävä malli niin anturin hankkiminen vielä kannattaa.

    Antureita ja tarvikkeita http://www.vpv-motorracing.com/

    Comment

    • Tzeimi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 2067
      • Banshee - Jyväskylä

      #3
      Mulla on tuollainen mittari ja tietty ohjeet siihen.

      Mittarin johdoista:

      Valkoinen: 0-5V analog output. Connects to any auxially unit that accepts a 0-5 volt input. Voit työntää laajakaista singnaalia mihin tahansa purkkiin, joka vaan sitä ymmärtää.

      Sininen: Serial output. Connects to a RS-232 com port for hyper-terminal data logging.

      Lamdan johdot - ei mitään käryä. Ohjeissa ei ole ko. hommasta mitään, koska mittarin ja lamdan välillä on liitin = ei tarvi tietää. Kikotin itse kertoo kuitenkin seuraavaa:
      Mittarin johdot ------- lamda-ant. (0 280 007 200, LSU 4.2)
      oranssi - keltainen
      ruskea - harmaa
      musta - musta
      vihreä - (tyhjä)
      valkoinen - valkoinen
      punainen - punainen
      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
      & 02 tulpo saniteetti dyno




      Älä väkisin, ota isompi vasara.
      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

      Comment

      • ///saMi
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1198
        • 52300

        #4
        Originally posted by Tzeimi View Post
        Mulla on tuollainen mittari ja tietty ohjeet siihen.
        Onko sulla jonkinlainen moottorinohjausyksikkö kytkettynä tuohon mittariin? täytyy varmaankin ottaa yheyttä tuonne aem:lle, jos vaikka englanti sen verran taipuisi että saisi nuo tiedot selville..

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2067
          • Banshee - Jyväskylä

          #5
          Originally posted by ///saMi View Post
          Onko sulla jonkinlainen moottorinohjausyksikkö kytkettynä tuohon mittariin? täytyy varmaankin ottaa yheyttä tuonne aem:lle, jos vaikka englanti sen verran taipuisi että saisi nuo tiedot selville..
          Ei. Vain lambada ja mittari. Sen verran meidän mittareissa on eroa, että mulla asteikko on AFR. Tuskin vaikuttaa kytkentoihin.
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          • Jampsu87
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 1335
            • Rovaniemi

            #6
            No niin kaikki tietäjät koolle. Pitäisi laittaa e36 318is:ään laajakaistalambda ja seossuhdemittari ennen läppärunkojen asennusta. Ite oon ihan kujalla noiden mittareiden ja kaistojen kanssa niin tarvis neuvoa tuon hommaamiseen.

            Tämä tuli ebaysta bongattua: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...904#vi-content

            Onkos tuossa nyt kaikki tuohon seossuhdemittarin asentamiseen tarvittava mukana? Eikös tuo ole ihan edullinen ja vaikuttaisi ainakin laadukkaalta mittarilta.

            Mitens tuon lambda-anturin sopivuus autooni? Paketissa tulee mukana tuo Boschin UEGO LSU4.2.

            Ja tämä löytyi suomalaiselta verkkokaupalta: http://www.veku.net/product_info.php?products_id=518
            E91 lci 330xd.

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              #7
              noissa on nykyään kaikissa toi bosch:n lamda
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • Jampsu87
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1335
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by Tonton View Post
                noissa on nykyään kaikissa toi bosch:n lamda
                Eli ilmeisesti käy tuohon minunki autoon.
                E91 lci 330xd.

                Comment

                • Jampsu87
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1335
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Tämä tuli heti mieleen että tarviiko tuo laajakaistalambda oman paikan putkistoon vai saako tuon laitettua auton oman lambda-anturin paikalle ja se hoitelee sitten seossuhdemittaria ja auton moottorinohjausta?
                  E91 lci 330xd.

                  Comment

                  • Hammu
                    Moderator
                    • Nov 2006
                    • 3971
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Joo saa sen puukotettua ohjaamaan orkkis moottorinohjausta tosta 0.5v kapeakaista outputista.

                    Laajakaista outputti on sit se 5v joka kytketään mittarille.

                    Comment

                    • Jampsu87
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 1335
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by Hammu View Post
                      Joo saa sen puukotettua ohjaamaan orkkis moottorinohjausta tosta 0.5v kapeakaista outputista.

                      Laajakaista outputti on sit se 5v joka kytketään mittarille.
                      Päädyin ostamaan tuon Innovaten Db laajakaistapaketin sen kliinin ulkonäön vuoksi. Nyt pitäisi saada tuo kytkettyä autoon. Tuossa laajakaistassa on nuo kaksi ulostuloa, tuleeko auton vakiomoottorinohjaus kytkeä tuohon keltaiseen johtoon. Mittari täytyy ohjeen mukaan laittaa ruskeaan johtoon.
                      Ohje sanoo näin:

                      6. Optionally, the YELLOW (Analog out 1) and/or BROWN (Analog out 2) can be connected
                      to the analog inputs of other devices such as data loggers, ECUs, or gauges. If either one or
                      both of these wires are not being used isolate and tape the wire(s) out of the way. The default
                      analog outputs are as follows: Analog output one is 1.1V = 14 AFR and .1V = 15 AFR. This is
                      a simulated narrowband signal. Analog output two is setup as 0V = 7.35 AFR and 5V = 22.39
                      AFR. Note: The LC-1’s heater ground and system ground wires should share the same
                      grounding location of the analog input’s ground. Refer to chapter 2.2 for recommended
                      wiring schematics

                      Saanko minä sen moottorinohjaukselle menevän johdon parhaiten kaapattua siitä alkuperäisestä lambda-anturille menevästä johtosarjasta? Johdon väri?
                      E91 lci 330xd.

                      Comment

                      • Jampsu87
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1335
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by Jampsu87 View Post
                        Päädyin ostamaan tuon Innovaten Db laajakaistapaketin sen kliinin ulkonäön vuoksi. Nyt pitäisi saada tuo kytkettyä autoon. Tuossa laajakaistassa on nuo kaksi ulostuloa, tuleeko auton vakiomoottorinohjaus kytkeä tuohon keltaiseen johtoon. Mittari täytyy ohjeen mukaan laittaa ruskeaan johtoon.
                        Ohje sanoo näin:

                        6. Optionally, the YELLOW (Analog out 1) and/or BROWN (Analog out 2) can be connected
                        to the analog inputs of other devices such as data loggers, ECUs, or gauges. If either one or
                        both of these wires are not being used isolate and tape the wire(s) out of the way. The default
                        analog outputs are as follows: Analog output one is 1.1V = 14 AFR and .1V = 15 AFR. This is
                        a simulated narrowband signal. Analog output two is setup as 0V = 7.35 AFR and 5V = 22.39
                        AFR. Note: The LC-1’s heater ground and system ground wires should share the same
                        grounding location of the analog input’s ground. Refer to chapter 2.2 for recommended
                        wiring schematics

                        Saanko minä sen moottorinohjaukselle menevän johdon parhaiten kaapattua siitä alkuperäisestä lambda-anturille menevästä johtosarjasta? Johdon väri?
                        Eikös löydy elektroniikka-miehiä foorumilta?
                        E91 lci 330xd.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by Jampsu87 View Post
                          tuleeko auton vakiomoottorinohjaus kytkeä tuohon keltaiseen johtoon. Mittari täytyy ohjeen mukaan laittaa ruskeaan johtoon.
                          Correct.

                          Saanko minä sen moottorinohjaukselle menevän johdon parhaiten kaapattua siitä alkuperäisestä lambda-anturille menevästä johtosarjasta? Johdon väri?
                          Saat. Piuhan väri löytyy ETM:stä, joita löytyy vaikka tuolta:



                          Myös faq:sta etm:iä, mutta noilla pärjää.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Jampsu87
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1335
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Correct.



                            Saat. Piuhan väri löytyy ETM:stä, joita löytyy vaikka tuolta:



                            Myös faq:sta etm:iä, mutta noilla pärjää.
                            Jep. Onhan tuossa tuo jännitealue sitten oikea etten polta koko boksia, vai mitä tämä nyt sitten ikinä tarkoittaakaan. Analog output one is 1.1V = 14 AFR and .1V = 15 AFR.

                            Onko noilla luvuilla merkitystä? Kun tuolta web-sähkökaavioista löyty tuommoinen kuva missä on lambda ja siitä lähtee kaksi johtoa dme:lle (musta ja keltainen). Kummassakin on sitten jotku ihme sähkömerkinnät dme:n päässä joita en tunne ja Keltaisessa lukee lisäksi 5v.
                            E91 lci 330xd.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎