Announcement

Collapse
No announcement yet.

K1 antoi väärää tietoa koneenvaihdosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JD
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1195
    • Espoo

    K1 antoi väärää tietoa koneenvaihdosta

    Jos ei mitään valmiiksi tietäisi BMW tekniikasta niin taas olisi Espoon K1 konttorilta saanut pelkkää puppua tekniseltä neuvojalta mukaansa, huonosti käy jos noiden ohjeita heti uskoisi.

    -Kysyin että mitä dokumentteja haluavat kun tulen muutoskatsastamaaan -88 318i:n 2.0 kutoskoneelle.
    Kaveri alkaa plarata Bemarimappia ja kertoo viisaasti:
    K1: Tarvitset dokumentin jossa on yksilöity vaihdetun moottorin täyttävän xxx päästövaatimukset .

    -Mitä tarkoittaa yksilöity, teillä on varmaan nippu papereita vastaavista vaihdoista joista lötyy dokumentti jossa sanotaan näiden moottoreiden täyttävän vaatimukset? Tuon ikäisiä autoja josta kone on on liikenteessä vaikka kuinka paljon.

    K1: Ei se riitä, kone täytyy olla yksilöity ja dokumentoitu että täyttää xxx vaatimukset. Tai varustaa katalysaattorilla.

    -Mitä tarkoittaa yksilöity, sehän on massatuotantokone joita on liikenteessä kymmeniätuhansia, eihän ne ole yksilöitä?

    K1 (Toinen tietävä kaveri säestämään vierestä että) Se tarkoittaa että kone pitää olla yksilöity ja siitä on oltava luotettava dokumentti.

    -Ehdotin että jos kysyisivät AKE:n neuvonnasta, siellä varmasti on dokumentti tälläisestä Bemarin koneesta.
    Tässä vaiheessa mappia plaraava löytää jonkun dokumentin jota näyttää kaverilleen ja kuiskuttelee että mitähän tämä tarkoittaa. Toinen ei tiedä.

    Kysyn että mitä siinä sanotaan ja siinäpä tiedotteessa luki, että kaikki BMW moottorit 1983 alkaen täyttävät tämän kyseisen päästövaatimuksen.

    Tähän totesin että homma lienee sitten tällä selvä kun vain näytän koneen lohkosta ja kannesta vuosilukumerkinnät joista näkee koneen oleva uudempi kuin -83.

    Että silleen, jos joku olisi uskonut mitä sanovat niin täysin väärillä tiedoilla olisi joutunut jatkamaan.
    Jos joku asia tyrmätään niin ei kannata heti uskoa vaan käydä itse keräämässä AKE:n & verottajan viralliset dokumentit, perusinssit konttoreilla ei välttämättä löydä vaadittua tietoa. Ei se silti välttämättä ole edes heidän vika, jos ei ole rutiinia niin ei ole, ja kieltopykäliä suomessa kyllä riittää.
    Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 685

    #2
    Ilmeisesti nämä tämmöiset tekniikanvaihto hommat eivät kovinkaan rutiinia ole kun tieto tuntuu olevan todella puutteellista / vaihtelevaa eri konttoreitten välillä. Täytyy siis itse selvittää asiat pitkälle ennen kuin rupeaa konetta ym vaihtamaan. Itse vaihdoin m50b20 moottorin -> b25: n ja tietenkin voimansiirron ym tarvittavan enkä tarvinnut konttorilla mitään papereita. Ainut mitä katsottiin niin koneen tunnistenumero lohkosta. Auto oli e36.

    Comment

    • JD
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1195
      • Espoo

      #3
      No niin, nyt on näytetty autokin ja homma eteni lopulta ihan mallikkaasti:
      Printtasin mukaan täältä http://bmwfans.info/original/
      dokumentit eroista. Yksi nippu 318i -88 osaluetteloita ja toinen nippu vastaavista osista 320i -88 mukaisesti.
      Printit otin etukallistuksenvakaajasta, etutolpista +iskarit, etujousista, etujarruista, takaiskareista, takajousista, takajarruista sekä varmuuden vuoksi vetoakseleista ja perästä.
      Molemmista nipuista sitten korostin kyseisten osien numerot jolloin näki onko samat vai pitikö vaihtaa.
      M40=>M20 vaihto vaati koneen+laatikon+kardaanin+etujarrujen+takajarrusyl intereiden vaihdon.
      Koneesta & laatikosta haluttiin kuitti mistä/keneltä ostettu, myös puretun auton rek.numero olisi riittänyt.
      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2510
        • Länsirannikko

        #4
        Mulkkuja tai kokemattomia löytyy joka konttorilta, yleensä myös se yksi asiallinen kaveri. Itse olen yleensä ladannut kaikkien keskustelujen aluksi aina ensin itse faktat tiskiin ja kysynyt vasta sen jälkeen, että mitä on herrat insinöörit mieltä.

        Vastaanotto on ollut hyvä niin asemilla kuin AKE:ssakin, eikä vielä ole kättä joutunut vääntämään missään asiassa. Antaa omasta projektista ja sen toteutuksestakin selkeästi paremman kuvan, kun osoittaa itse tietävänsä pykälistä jotain. Parasta on ehdottomasti aina painaa nenä tiiviisti Finlexiin ja AKE:n omiin sivuihin, ennen kuin vääntää ensimmäistäkään mutteria. Palkkio seuraa kyllä perässä, monen mutkan suoristuessa loppumetreillä.
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • tepi_
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2185
          • TKu

          #5
          Mitäs helvettiä,eli sitä kattia ei tarvii faceliftiin laittaa? Itellä on myöskin täysin sama Tv menossa leimaan,eli m40 1.8i>m20b20 vm.88.

          Mulle sanoi vaan,että tarvii leimalle tuon päästötodistuksen "uudesta" moottorista tai katin putken väliin,muuta ei kuulemma tarvii,koska heillä löytyy noita eroavaisuus lappuja ym. riittämiin. Että "tehdään" niistä oikeanlaiset...

          Tämä siis K1 Raisio,marraskuussa 2007. Eli tuon saman todistuksen luulisi löytyvän kyllä tuolta K1 arkistoista,kun löytyi sieltä Espoon konttoriltakin?

          Edit: "M40=>M20 vaihto vaati koneen+laatikon+kardaanin+etujarrujen+takajarrusyl intereiden vaihdon"

          Tuo takajarru sylintereiden vaihto oli kyllä uusi juttu itselle...
          Last edited by tepi_; 22-02-2008, 00:11.

          Comment

          • JD
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1195
            • Espoo

            #6
            Originally posted by tepi_ View Post
            Mitäs helvettiä,eli sitä kattia ei tarvii faceliftiin laittaa? Itellä on myöskin täysin sama Tv menossa leimaan,eli m40 1.8i>m20b20 vm.88.

            Edit: "M40=>M20 vaihto vaati koneen+laatikon+kardaanin+etujarrujen+takajarrusyl intereiden vaihdon"

            Tuo takajarru sylintereiden vaihto oli kyllä uusi juttu itselle...
            Ei tarvitse kattia eikä päästötodistuksia -83 uudemmista koneista jos ihan original kone apulaitteineen, näyttää vain koneen kyljestä lohkon valmistusvuoden. Näin toimittiin vaikka konttori ihan aluksi muuta ehdottelikin.

            Osaluettelosta näkee että takajarrusylinteri on isompi 320i:ssä, ei tätäkään kukaan konttorilla osaa kysellä, mutta syytä laittaa tuo isompi koska etujarrutkin on muutettu järeämmiksi.

            Jos ollaan ihan tarkkoja niin etupalkkikin on eri, samalla 318i koodilla se löytyy vain jostain vääränpuoleisella ohjauksella olevista 320i malleista, mikä lie ero?
            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

            Comment

            • mikko_83
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 110
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by JD View Post
              Jos ollaan ihan tarkkoja niin etupalkkikin on eri, samalla 318i koodilla se löytyy vain jostain vääränpuoleisella ohjauksella olevista 320i malleista, mikä lie ero?
              Nelisylinterisen etupalkissa on kiinnike moottorin heilahduksenvaimentimelle. Kuusipyttyisen palkista tuo kiinnike puuttuu.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎