vähäpäästöisen muutoskatsastaminen ei vähäpäästöiseksi
eli mitä kaikkea tarvii että ton muutoksen saa että pääsis turbottaan??? ja autona e32 735 -89 kaikki tieto on tervetullutta ja mieluummin niin etä kaikki jotka tuon on tehnyt vastailis ettei mene offtopiciks
Lukemani perusteella kaikki alle -92 vuosimallin autot on helppoa (halpaa) turbottaa jälkikäteen, koska tuosta vuosiluvusta eteenpäin vaaditaan VTT:n päästötestit.
Kaikkiin vm. -88 uudempiin on jälkiturbotettaessa asennettava katalysaattori. Käytännössä pelkät katalysaattorin kuoretkin riittää kunhan menee vaan katsastuspäästömittauksesta läpi.
Eli ei ole käsittääkseni mitään järkeä yrittää saada pois tuota kattia otteesta kun joudut autoosi kuitenkin katin laittamaan että saat sen leimattua turbolle.
Lukemani perusteella kaikki alle -92 vuosimallin autot on helppoa (halpaa) turbottaa jälkikäteen, koska tuosta vuosiluvusta eteenpäin vaaditaan VTT:n päästötestit.
Kaikkiin vm. -88 uudempiin on jälkiturbotettaessa asennettava katalysaattori. Käytännössä pelkät katalysaattorin kuoretkin riittää kunhan menee vaan katsastuspäästömittauksesta läpi.
Eli ei ole käsittääkseni mitään järkeä yrittää saada pois tuota kattia otteesta kun joudut autoosi kuitenkin katin laittamaan että saat sen leimattua turbolle.
Niin ja jos rekisteriotteessa lukee tuo vähäpäästöinen niin taas tarvitaan VTT:n päästötestit.
Lisäksi vähäpäästöiseksi merkitty auto on saanut maahantuotaessa (olipa virallinen tai yksityinen maahantuoja) veroetua eli lisää veron maksuakin olisi tiedossa.
Tämmösen version oon kuullu että esim. Saksasta tuotu 88->91 auto joka on merkitty Suomessa vähäpäästöiseksi on mahdollista muuttaa ei-vähäpäästöiseksi jos pystyy todistamaan että se on Suomessa virheellisesti vähäpäästöiseksi merkitty. Eli Saksan rekisteriotteessa jos auto ei ole vähäpäästöinen niin homma on onnistunut.
Että tuskimpa homma ainakaan suomi-autoon onnistuu
Mä katsastin kerran e32 730ia -87:aa jossa on siis vähäpäästöisyysmerkintä rekisteriotteessa, niin katsastusäijä sanoi itse että ei tarvis olla sitä merkintää näin vanhassa, kysyin että saako sen pois, nii se tulosti uuden otteen mulle ilman sitä merkintää. Eikä mitää veroja oo tarvinu lisää maksaa.
Lisäksi vähäpäästöiseksi merkitty auto on saanut maahantuotaessa (olipa virallinen tai yksityinen maahantuoja) veroetua eli lisää veron maksuakin olisi tiedossa.
muggo sanoi näin eräässä toisessa topicissa. Näitäkin topicceja on useampi ku jaksaa söörtsillä etsiä.
Liput ja laput mukaan ja konttorille mars.
Eli printtaile ne lappuset ja käy mainitsemassa ko. epäkohdasta jolla sinua on siunattu. Muuttavat autosi merkinnän vähäpäästöisestä -> 'varustettu katalysaattorilla, käytettävä lyijytöntä bensaa' -merkintään.
Ja sitten KUN ja jos autosi on tuontiauto ja alkavat mussuttamaan jostain verovähennyksestä mikä ON MUKA saatu autoa verotettaessa niin kyseinen asia on täyttä BS:ää.
e36 325 coupe ///M-Technic
e46 330dA Touring "///M-Sport"
Koska kyseessä on suomiauto, niin ilmeisesti sulta ei rekisteriotteesta sillon löydy vähäpääästösyysmerkintää? Pelkkä katalysaattorien olemassa oleminen ei sitä vähäpäästöseks tee. Tuontiautoja(vm, 88-91) monesti merkataan vähäpäästöiseksi, varsinkin jos ed. kotimaassaan ovat olleet "vähäpäästöisiä".
Käytännössä, jos sulla ei "vähäpäästöinen" leimaa otteessa ole, niin pelkkä kattien lisääminen riittää, ja koska ne siellä jo on niin ei ongelmia.
E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti E30 316 4d '89 E36 M3 Coupe '93 F30 318d '13
muggo sanoi näin eräässä toisessa topicissa. Näitäkin topicceja on useampi ku jaksaa söörtsillä etsiä.
Muggo ei tiedä mistä kirjoittaa. Tässä suora lainaus autoverolain 16 pykälästä:
Vähäpäästöisen ottomoottorilla varustetun henkilöauton verotusarvosta vähennetään 760 euroa. Vähennys myönnetään myös ulkomailla ensimmäisen kerran rekisteriin merkitystä ottomoottorilla varustetusta henkilöautosta, joka täyttää vähäpäästöisyydelle asetettavat vaatimukset ja jonka laitteiston toimintakunnosta esitetään selvitys. Vähennystä ei myönnetä ajoneuvosta, jonka verotusarvo on määrätty 25 a §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa tai muutoin siten, että vähennys on jo otettu huomioon. Valtioneuvoston asetuksella säädetään, milloin ajoneuvoa on pidettävä vähäpäästöisenä.
Tämä tieto perustuu Suomen lakiin, Muggon tietolähdettä en tiedä.
Comment