Announcement

Collapse
No announcement yet.

vähäpäästöisen muutoskatsastaminen ei vähäpäästöiseksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jannuhuoleton
    Bimmer Rookie
    • Oct 2011
    • 72
    • Tre

    #76
    Originally posted by Juhis View Post
    Kaikista helpointa on saada auto ei-vähäpäästöiseksi siinä vaiheessa, kun auto on tuotu käytettynä maahan ja rekisteröintikatsastetaan ensimmäistä kertaa Suomen rekisteriin. Nimimerkillä sellaisia autoja ei-vähäpäästöisenä ja ilman katalysaattoria Suomen kilpiin saanut, joita ei varmaan kyseisinä malleina ole koskaan valmistettukaan.. ja ihan 1991 ensimmäiseen käyttöönottoajankohtaan saakka.

    Kaikista vähimmällä pääsette, kun teette autostanne juuri sellaisen kuin haluatte ja toivotte, ettei onnettomuutta satu tai asiaa huomata tien päällä tai vuosikatsastuksessa.


    Miten on, kun viron rekisteriotteessa lukee: Kat. Onko auto suomeen tuotaessa automaattisesti vähäpäästöinen vai onko jotain tehtävissä? Vai määräytyykö tuo jonkin muun tiedon mukaan? Auto alunperin saksasta, vuosimallia -89.
    Vai onko katsurista kiinni miten tuon laittaa??

    Comment

    • Jaks0
      Alueaktiivi
      • Feb 2010
      • 999
      • Oulu

      #77
      Vähäpäästöisyyden poisto

      Seachilla toki löytyi tästäkin muutapa topikki, mutta ne oli muutaman vuoden takaa niin vähän tuoreempaakin tietoa olisi kiva saada. :think

      Itse olen tätä asiaa hieman tutkinut ja pistettään nyt yhteenvetoa miten olen käsittänyt asian.

      12/88 ja siitä eteenpäin tuli vähäpäästösyys Suomeen ja autot merkittiin vähäpäästöiseksi jos täyttivät vähäpäästöisyyden vaatimukset, mutta 1/92 ja siitä eteenpäin kaikki autot ovat vähäpäästöisiä.

      12/88 - 1/92 väliin sijoittuvat autot on siis siinä "haamurajalla" että onko vähäpäästöisiä vai ei, riippunut ihan katsastusinssiin päätöksestä.

      Nyt onkin suuri kysymys kun oma autoni E34 535 on ensirekisteröity 6/91 (etk mukaan valmistettu 11/89) että miten onnistuu, vai onnistuuko mitenkään poistaa tuota kirottua merkitää?

      Autohan on tuontiauto, niin auton maahantuontikatsastaneelta konttorilta yritän kysyä kopiota alkuperäisestä otteesta. Tästä voi selvitellä onko auto ollut alkuperäismaassa ei vähäpäästöinen ja sillä nojalla saada poistettua merkitää.

      Tänään Trafille soitin asiasta eikä siellä osannut virkailija muuta kertoa kun että katsastusyritykset neuvovat näissä asioissa, eli siis soittorumba alkaa..
      E34 535i Sepang Bronze S38 turbiini projekti 804hv 892nm @ 1,35bar 98E
      E28 535i Bahamabeige
      F10 ///M5 -12 Montecarloblue with Eisenmann RACE
      E46 325i M-Sport Cabriolet

      Entisiä bemareita ollut todella monta korimalleista:

      E28 E30 E34 E36 E39 E46 E61 F10 F15

      Comment

      • atte.o
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2009
        • 894
        • haukipudas

        #78
        A-katsastuksella Haukiputaalla sanottiin ,että tuontiauto joka on rekisteröity jälkeen 10/88 tulee merkata vähäpäästöiseksi.
        E61 M-sport

        Comment

        • Osku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2005
          • 3324
          • Kouvola,Pilkanmaa

          #79
          Originally posted by Jaks0 View Post
          Seachilla toki löytyi tästäkin muutapa topikki, mutta ne oli muutaman vuoden takaa niin vähän tuoreempaakin tietoa olisi kiva saada. :think

          Itse olen tätä asiaa hieman tutkinut ja pistettään nyt yhteenvetoa miten olen käsittänyt asian.

          12/88 ja siitä eteenpäin tuli vähäpäästösyys Suomeen ja autot merkittiin vähäpäästöiseksi jos täyttivät vähäpäästöisyyden vaatimukset, mutta 1/92 ja siitä eteenpäin kaikki autot ovat vähäpäästöisiä.

          12/88 - 1/92 väliin sijoittuvat autot on siis siinä "haamurajalla" että onko vähäpäästöisiä vai ei, riippunut ihan katsastusinssiin päätöksestä.

          Nyt onkin suuri kysymys kun oma autoni E34 535 on ensirekisteröity 6/91 (etk mukaan valmistettu 11/89) että miten onnistuu, vai onnistuuko mitenkään poistaa tuota kirottua merkitää?

          Autohan on tuontiauto, niin auton maahantuontikatsastaneelta konttorilta yritän kysyä kopiota alkuperäisestä otteesta. Tästä voi selvitellä onko auto ollut alkuperäismaassa ei vähäpäästöinen ja sillä nojalla saada poistettua merkitää.

          Tänään Trafille soitin asiasta eikä siellä osannut virkailija muuta kertoa kun että katsastusyritykset neuvovat näissä asioissa, eli siis soittorumba alkaa..
          Ei onnistu 11/87 jälkeen valmistetuista jos on kerran merkitty.

          Mutta on niitä suomiautoja -91 asti mitkä ei oo vähäpäästösiä.

          Itse koitin omasta E30 saada pois tota merkintää mutta tuo on ensirekisteröity 12.12.1988 Saksassa.
          Tuotu suomeen 2007

          Eli kaikki 13 päivää liian myöhään rekisteröity saksassa että sen ois "saanu" siitä pois.

          Sanoin kyllä tuosta asetuksesta.
          Ja siinä paperissahan seisoo että...

          12/88 eteenpäin auto TULEE MERKITÄ vähäpäästöiseksi,1/92 TULEE täyttää vähäpäästöisen vaatimukset.

          Eli vaikka mulla tuliski katittoman päästöt niin pitäs mennä läpi jos ton tulkitsee oikein..
          ELI PERIAATTEESSA!

          Sitä katalysaattoria en sielt kyllä saa repiä pois mutta sen siellä pitäs olla sama sitten et vaikuttaako se mihkään.

          Kun eikös se niin mennyt että katsotaan täyttävän vähäpäästöisyyden kun on lambda ohjattu ruiskutus ja katalysaattori.

          Joku viisaampi voi kertoa enemmän.

          Ite luovutin kun ei inssi suostunut edes keskustelemaan konttorilla mun kanssa semmosesta aiheesta kun olisin tulossa leimaamaan turboahdinta omaan vehkeeseen vaikka se muuten olisi mahdollista ollutkin(tehorajat,ymsyms) mutta "kun se päästöhomma"...
          Last edited by Osku; 22-07-2013, 23:44.
          E30 24V 5D "Vakio"

          Originally posted by ///Make
          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            #80
            Originally posted by Jaks0 View Post
            Seachilla toki löytyi tästäkin muutapa topikki, mutta ne oli muutaman vuoden takaa niin vähän tuoreempaakin tietoa olisi kiva saada. :think

            Itse olen tätä asiaa hieman tutkinut ja pistettään nyt yhteenvetoa miten olen käsittänyt asian.

            12/88 ja siitä eteenpäin tuli vähäpäästösyys Suomeen ja autot merkittiin vähäpäästöiseksi jos täyttivät vähäpäästöisyyden vaatimukset, mutta 1/92 ja siitä eteenpäin kaikki autot ovat vähäpäästöisiä.

            12/88 - 1/92 väliin sijoittuvat autot on siis siinä "haamurajalla" että onko vähäpäästöisiä vai ei, riippunut ihan katsastusinssiin päätöksestä.

            Nyt onkin suuri kysymys kun oma autoni E34 535 on ensirekisteröity 6/91 (etk mukaan valmistettu 11/89) että miten onnistuu, vai onnistuuko mitenkään poistaa tuota kirottua merkitää?

            Autohan on tuontiauto, niin auton maahantuontikatsastaneelta konttorilta yritän kysyä kopiota alkuperäisestä otteesta. Tästä voi selvitellä onko auto ollut alkuperäismaassa ei vähäpäästöinen ja sillä nojalla saada poistettua merkitää.

            Tänään Trafille soitin asiasta eikä siellä osannut virkailija muuta kertoa kun että katsastusyritykset neuvovat näissä asioissa, eli siis soittorumba alkaa..
            Tähän haamurajaankin on ihan ohjeistus että jos se täyttää vähäpäästöisen vaatimukset niin sitten se on sellainen.
            Ei varsinaisesti ole inssin päätös.

            Eräässä tapauksessa inssi jätti merkitsemättä ja trafi korjasi perästä koska saksan otteessa oli kat merkintä.

            Sen merkinnän voi kait korjata otteesta jos se on väärin merkitty. Eli on tehty virhe
            Jos on alle 92 eikä ole täyttänyt vähäpäästöisen vaatimuksia rekisteröinti katsastuksessa mutta on silti merkitty.
            Eli alkuperämaan rek todistus ei vielä kerro mitään.

            Muut konttorit ei mielellään korjaa toisten virheitä vaan pyytää ottamaan yhteyttä rekisteröineeseen konttoriin, joka taas harvoin/koskaan myöntää tehneensä virhettä.

            Ainoaksi oljen korreksi jää että rek tehnyt konttori on konkassa ja saat jonkun toisen konttorin uskomaan tuon selityksen virheellisestä merkinnästä.
            Last edited by Tonton; 22-07-2013, 23:50.
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • Jaks0
              Alueaktiivi
              • Feb 2010
              • 999
              • Oulu

              #81
              Vähän näyttää siltä että pitää haudata se viimeinenkin toivon kipinä että tuota koskaan saisi ahdettua..

              Näissä vanhemmissa topikeissa missä samasta asiasta jauhetaan nimimerkki duuk taisi mainita että on muutamia autoja saanu muutettua ei vähäpäästöiseksi etelässä (E30 -89 & E34 -90) Mitenhän nämä on saanut sen tehtyä?
              Last edited by Jaks0; 24-07-2013, 17:45.
              E34 535i Sepang Bronze S38 turbiini projekti 804hv 892nm @ 1,35bar 98E
              E28 535i Bahamabeige
              F10 ///M5 -12 Montecarloblue with Eisenmann RACE
              E46 325i M-Sport Cabriolet

              Entisiä bemareita ollut todella monta korimalleista:

              E28 E30 E34 E36 E39 E46 E61 F10 F15

              Comment

              • Jaks0
                Alueaktiivi
                • Feb 2010
                • 999
                • Oulu

                #82
                Originally posted by Tonton View Post
                Tähän haamurajaankin on ihan ohjeistus että jos se täyttää vähäpäästöisen vaatimukset niin sitten se on sellainen.
                Ei varsinaisesti ole inssin päätös.

                Eräässä tapauksessa inssi jätti merkitsemättä ja trafi korjasi perästä koska saksan otteessa oli kat merkintä.

                Sen merkinnän voi kait korjata otteesta jos se on väärin merkitty. Eli on tehty virhe
                Jos on alle 92 eikä ole täyttänyt vähäpäästöisen vaatimuksia rekisteröinti katsastuksessa mutta on silti merkitty.
                Eli alkuperämaan rek todistus ei vielä kerro mitään.

                Muut konttorit ei mielellään korjaa toisten virheitä vaan pyytää ottamaan yhteyttä rekisteröineeseen konttoriin, joka taas harvoin/koskaan myöntää tehneensä virhettä.

                Ainoaksi oljen korreksi jää että rek tehnyt konttori on konkassa ja saat jonkun toisen konttorin uskomaan tuon selityksen virheellisestä merkinnästä.
                Tämähän menee jännäksi, katsastuksen tehnyt konttori todella on konkassa/myyty ja sen tilalla on nykyään K1. Sieltä ei annettu tietoja auton alkuperäisestä merkinnästä, jos edes olikaan :think Trafilta kyselin tietoja niin sieltä kuuluu huomenna lisätietoa mikä merkintä siellä on ollut alunperin.
                E34 535i Sepang Bronze S38 turbiini projekti 804hv 892nm @ 1,35bar 98E
                E28 535i Bahamabeige
                F10 ///M5 -12 Montecarloblue with Eisenmann RACE
                E46 325i M-Sport Cabriolet

                Entisiä bemareita ollut todella monta korimalleista:

                E28 E30 E34 E36 E39 E46 E61 F10 F15

                Comment

                • Slant 6
                  BTCF Member
                  • May 2013
                  • 71
                  • Satakunta

                  #83
                  12/88 ja siitä eteenpäin tuli vähäpäästösyys Suomeen ja autot merkittiin vähäpäästöiseksi jos täyttivät vähäpäästöisyyden vaatimukset, mutta 1/92 ja siitä eteenpäin kaikki autot ovat vähäpäästöisiä.
                  Pyydän anteeksi, kun lainaan vähän viestiketjua, mutta

                  ostin pari kuukautta sitten e34 525i:n M50 -koneella. Auto on valmistettu 5/92 ja rekisteröity 7/92 Saksaan. Auto on tuotu Suomeen vuoden 95 paikkeilla.

                  Auton papereissa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä ja kymmenen vuoden ajalta kaikki pakokaasumittaukset katsastuksessa on otettu "vanhalla normilla" eli ei-vähäp. -rajoin. Myöskään katsastusmies ei tietokoneeltaan löytänyt mainintaa vähäpäästöisyydestä.

                  Autossa on kaksi katalysaattoria ja lambda.

                  Ihmettelen suuresti, koska käsittääkseni juurikin 92-vuoden alusta lähtien kaikki ovat vähäpäästöisiä ja Saksassa ovat olleet varmaan jo aikaisemminkin. :think
                  e28 520i K-jet+4 gang Kastanienrot
                  e34 540iA Lazurblau
                  EX:
                  e34 525i Lazurblau
                  e34 535i Lazurblau
                  e36 316i Schwarz II

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6169
                    • Helsinki

                    #84
                    Originally posted by Slant 6 View Post
                    Pyydän anteeksi, kun lainaan vähän viestiketjua, mutta

                    ostin pari kuukautta sitten e34 525i:n M50 -koneella. Auto on valmistettu 5/92 ja rekisteröity 7/92 Saksaan. Auto on tuotu Suomeen vuoden 95 paikkeilla.

                    Auton papereissa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä ja kymmenen vuoden ajalta kaikki pakokaasumittaukset katsastuksessa on otettu "vanhalla normilla" eli ei-vähäp. -rajoin. Myöskään katsastusmies ei tietokoneeltaan löytänyt mainintaa vähäpäästöisyydestä.

                    Autossa on kaksi katalysaattoria ja lambda.

                    Ihmettelen suuresti, koska käsittääkseni juurikin 92-vuoden alusta lähtien kaikki ovat vähäpäästöisiä ja Saksassa ovat olleet varmaan jo aikaisemminkin. :think
                    Pitäisi olla vähä päästöinen, mutta ei ole kiinnittänyt huomiota.....
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • jomppali
                      Newbiemmer
                      • Nov 2012
                      • 19
                      • Hankasalmi

                      #85
                      Lainataan vanhaa.

                      Elikkä Itselläni on E34 vm90 auto joka on tuotu saksasta 97. Mistähän mahtaisin saada tietoa onko saksan rekisteriotteessa ollut tämä vähäpäästöisyyden merkintä? Pystyykö autoa saamaan mitenkään Ei-vähäpäästöiseksi rekisteröityä?
                      E34 535 E30 316.
                      Ex e39 525Tds, e36 325, e36 320.

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        #86
                        Mene käymään katsastusasemalla tai soita sinne ja pyydä tarkistamaan rekisteritunnuksella asia, jos auto on suomikilvissä.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8258
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #87
                          vähäpäästöisyyden ja ei vähäpäästöisyyden pystyy helposti päättelemään myös katsastulapun päästöosion raja-arvoista..
                          HC 100= vähäpäästöinen
                          HC 600= ei vähäpäästöinen.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6169
                            • Helsinki

                            #88
                            puutaheinää
                            Last edited by MikeDry; 12-01-2014, 09:51.
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8258
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #89
                              Originally posted by Sädde View Post
                              Niin jos ottaa sen katsastus-asemalla.....En ymmärrä miksi se on pitänyt poistaa sieltä. Mikä se syy oli
                              jaa.. mä en ole ikinä ottanut päästöjä kuin konttorilla.. ei ole ikinä tarvinnut kikkailla päästöjen kanssa
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8972
                                • Kellokoski

                                #90
                                Originally posted by peto2 View Post
                                vähäpäästöisyyden ja ei vähäpäästöisyyden pystyy helposti päättelemään myös katsastulapun päästöosion raja-arvoista..
                                HC 100= vähäpäästöinen
                                HC 600= ei vähäpäästöinen.
                                No en nyt sanois noinkaan. Jos Inssi luulee vuosimallin tai muiden speksien perusteella että on vähäpäästöinen vaikka ei ole niin voi joutua asiasta keskustelemaan

                                Toki kun katsoo sitten auton tiedot koneelta niin pakkohan se on umpiluisenkin myötyä..
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎