Announcement

Collapse
No announcement yet.

separaattori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _koukku_
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 44

    separaattori

    muiden vahingoista viisastuneena viime viikonloppuna päätin puhdistaa omasta e39 523 autostani separaattorin,ainakin 20tkm on ajettu ilman puhdistusta. venakopasta separaattorille menevä putki oli aavistuksen möhnässä, itse separaattorin sisältä ei möhnää tullut lainkaan, vaikka lioittelin sen huolella ja osittain purinkin, onko normaalia, että ei paskainen..? vai oliko minulla kenties väärä taktiikka puhdistuksessa..? separaattorilta öljytikulle menevä putki oli taas sitten möhnäinen, ja kaipasi puhdistusta eniten. Mikä näistä yleensä menee tukkoon?

    Searchilla löyty vähä liikaa juttuja ni ajattelin aloittaa uuden keskustelun.
  • Wille83
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 98
    • Tampere

    #2
    Eikös se yleensä tuo öljytikulle menevä letku ole ollut tukossa. Kyllähän tuohon separaattoriin mönjää kertyy jos öljyjä ei vaihdeta kovin usein.

    En kyllä ole kuullut että joku olisi tuon separaattorin puhdistanut... no, eipähän mene tukkoon.

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #3
      Nyt näyttäisi pahasti siltä, että separaattori menee myös omasta e39 528 vm. -99:stä vaihtoon. Mitään muita oireita ei ole kuin vinkuminen tietyissä tilanteissa ja pienet aivastelut nopeasti kaasuttaessa paikallaan ja sammutettaessa. Aluksi epäilin moniurahihnan kiristäjää, mutta se ei ole äänen aiheuttaja ja ääni selvästi tulee imusarjan alta. Voisiko siis vikadiagnoosi olla oikea? Miten pikaista korjausta tuo kaipaa kun ei oikein aikaa taas olisi tähän remontiin ja onko yhtä ahdas vaihdettava M50B28TU moottoriin kuin vanhempaan malliin? Pitäisikö imusarja ottaa suosiolla edestä pois? Jos jollakin on linkkiä tuon vaihto-ohjeisiin niin olisi hyvä. Haynesin manuaali kun ei puhu tuon vaihdosta mitään.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Janza182
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4988
        • 013

        #4
        Ei tarvii ottaa imusarjaa pois. Itse tuossa talvella vaihdoin sinne uuden separaattorin ja letkut. Tarvii vaan notkeat kädet ja näppärät sormet ja hyvän valon .

        Comment

        • Tamzu
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 56
          • Tampere

          #5
          Originally posted by markok View Post
          Nyt näyttäisi pahasti siltä, että separaattori menee myös omasta e39 528 vm. -99:stä vaihtoon. Mitään muita oireita ei ole kuin vinkuminen tietyissä tilanteissa ja pienet aivastelut nopeasti kaasuttaessa paikallaan ja sammutettaessa. Aluksi epäilin moniurahihnan kiristäjää, mutta se ei ole äänen aiheuttaja ja ääni selvästi tulee imusarjan alta. Voisiko siis vikadiagnoosi olla oikea? Miten pikaista korjausta tuo kaipaa kun ei oikein aikaa taas olisi tähän remontiin ja onko yhtä ahdas vaihdettava M50B28TU moottoriin kuin vanhempaan malliin? Pitäisikö imusarja ottaa suosiolla edestä pois? Jos jollakin on linkkiä tuon vaihto-ohjeisiin niin olisi hyvä. Haynesin manuaali kun ei puhu tuon vaihdosta mitään.

          Minkälaisessa tilanteesa tuota vinkumista kuuluu. Itselläni kun kiihdyttää ja nostaa jalan kaasulta n.2700-3000 kierroksen kohdalla kuuluu sellaista vinkunaa. Pienemmillä kierroksilla sitä ei kuulu ja suuremmilla se varmaan hukkuu muuhun moottorin ääneen. Myös nuo aivastelu oireet ovat itellä samanlaiset. Voisiko tämä johtua separaattorista.
          BMW 730iA E32
          BMW 525iA E34

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by Tamzu View Post
            Minkälaisessa tilanteesa tuota vinkumista kuuluu. Itselläni kun kiihdyttää ja nostaa jalan kaasulta n.2700-3000 kierroksen kohdalla kuuluu sellaista vinkunaa. Pienemmillä kierroksilla sitä ei kuulu ja suuremmilla se varmaan hukkuu muuhun moottorin ääneen. Myös nuo aivastelu oireet ovat itellä samanlaiset. Voisiko tämä johtua separaattorista.
            Minulla vinkumista kuuluu selvimmin kun on kevyt veto päällä. reippaammassa kiihdytyksessä tai moottorijarrutuksessa ääntä ei kuulu. Selvimmin ääni kuuluu kun itse kurkkii konehuoneeseen ja toinen pumppaa kaasua. Onko kellään kunnon kuvaa tuosta laitteesta? Helpottaisi kovasti kun tietäisi edes mistä kohti pitää irrotella mitäkin. Aika hankala on nähdä tuonne imusarjan alle.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Matula
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1706

              #7
              Ohjeita:http://forums.bimmerforums.com/forum...d.php?t=923117

              Ja jos tämä foorumi toimii niin hae hakusanoilla "öljyt tuli mäkeen", topicissa on muistaakseni seikkaperäiset ohjeet separaattorin vaihtoon.

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Matula View Post
                Ohjeita:http://forums.bimmerforums.com/forum...d.php?t=923117

                Ja jos tämä foorumi toimii niin hae hakusanoilla "öljyt tuli mäkeen", topicissa on muistaakseni seikkaperäiset ohjeet separaattorin vaihtoon.
                Tuosta löytyikin hyvät ohjeet. Täytyy yrittää saada vaihdettua ilman imusarjan irroitusta. Vähän kuitenkin vielä arveluttaa, että onko vika edes tuossa separaattorissa. Mitä nyt muiden juttuja on lukenut niin käyntihäiriöitä on yleensä ollut, mutta minulla ei ole mitään muuta kuin vinkuminen ongelmana. Jos muita hyviä vaikkauksia niin otetaan mielellään vastaan.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by markok View Post
                  Tuosta löytyikin hyvät ohjeet. Täytyy yrittää saada vaihdettua ilman imusarjan irroitusta. Vähän kuitenkin vielä arveluttaa, että onko vika edes tuossa separaattorissa. Mitä nyt muiden juttuja on lukenut niin käyntihäiriöitä on yleensä ollut, mutta minulla ei ole mitään muuta kuin vinkuminen ongelmana. Jos muita hyviä vaikkauksia niin otetaan mielellään vastaan.
                  Eikös nuo jenkkipalstan ohjeet ollut vanhempaan malliin? Tällä palstalla kylläkin on ohjeita.

                  Oletko tarkistanut tuon haitarikumin ohuemman letkun? Se taitaa olla yleisin vinkuja:
                  E39 528iA

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Eikös nuo jenkkipalstan ohjeet ollut vanhempaan malliin? Tällä palstalla kylläkin on ohjeita.

                    Oletko tarkistanut tuon haitarikumin ohuemman letkun? Se taitaa olla yleisin vinkuja:
                    http://www.btcf.fi/forum/attachment....0&d=1129455477
                    Jenkki ohjeet on tosiaan vanhempaan malliin, mutta tuosta "öljyt tuli mäkeen" topicista löytyy aika hyvät ohjeet uudempaan malliin. Enpä ole haitariputken liitosta vielä tutkinut. Kiitos vinkistä. Tuo täytyy katsoa ensimmäisenä. Sellanen kysymys vielä, että aiheuttaako separaattori rikkoutuessaan imuvuotoja? Jos suihkin start pilottia imusarjan alle ja kierrokset nousee niin onko vika silloin jossain muualla kuin separaattorissa?
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by markok View Post
                      Jenkki ohjeet on tosiaan vanhempaan malliin, mutta tuosta "öljyt tuli mäkeen" topicista löytyy aika hyvät ohjeet uudempaan malliin. Enpä ole haitariputken liitosta vielä tutkinut. Kiitos vinkistä. Tuo täytyy katsoa ensimmäisenä. Sellanen kysymys vielä, että aiheuttaako separaattori rikkoutuessaan imuvuotoja? Jos suihkin start pilottia imusarjan alle ja kierrokset nousee niin onko vika silloin jossain muualla kuin separaattorissa?
                      Tuossa on myös juttua, vaikka tuo onkin Vanos-juttua niin taisin kirjoittaa enimmäkseen siihen (viestistä #145 alkaen) kun itselleni separaattorin ja putket vaihdoin: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=46934

                      Tuskin saat separaattorin putkia ehjinä vaan putketkin pitää vaihtaa, ja muutenkin ne kannattaisi samalla vaihtaa eristettyihin. Tarkista myös tuo imusarjan päällä menevä putki.

                      Separaattorista halkeaa sisällä oleva kalvo eli ei siitä pitäisi tulla imuvuotoja, tietty jos koko toosa on halki, niin sitten tulee imuvuotoa. Kokeilepa mitä tapahtuu kun otat öljyn täyttökorkin irti kun auto on käynnissä. Ei pitäisi tapahtua juuri mitään, ja kun laittaa käden täyttöaukon päälle, pitäisi tuntua imua, ei kuitenkaan kovin voimakasta.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Eikös nuo jenkkipalstan ohjeet ollut vanhempaan malliin? Tällä palstalla kylläkin on ohjeita.

                        Oletko tarkistanut tuon haitarikumin ohuemman letkun? Se taitaa olla yleisin vinkuja:
                        http://www.btcf.fi/forum/attachment....0&d=1129455477
                        Nyt TJJ:lle pisteet tästä veikkauksesta. Tuossa putkessa on minulla kahdessa kohdassa halkeamat. Toinen näkyi heti kun osasi katsoa oikeaan kohtaan ja toinen näkyi peilillä altapäin. Miten tuo on voinut käydä niin nättiä tyhjäkäyntiä ja muutenkin toiminut moitteettomasti tuollaisella imuvuodolla??? Uutta putkea ei tietenkään täältäpäin heti löydy vaan joutuu laittamaan tilaukseen. Eilen laitoin mällin sikaflexiä väliaikaiskorjaukseksi. Jos jollakin sattuu olemaan ylimääräisenä ko. putki niin sellaiselle olisi nopealla toimituksella tarvetta.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Tuossa on myös juttua, vaikka tuo onkin Vanos-juttua niin taisin kirjoittaa enimmäkseen siihen (viestistä #145 alkaen) kun itselleni separaattorin ja putket vaihdoin: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=46934

                          Tuskin saat separaattorin putkia ehjinä vaan putketkin pitää vaihtaa, ja muutenkin ne kannattaisi samalla vaihtaa eristettyihin. Tarkista myös tuo imusarjan päällä menevä putki.

                          Separaattorista halkeaa sisällä oleva kalvo eli ei siitä pitäisi tulla imuvuotoja, tietty jos koko toosa on halki, niin sitten tulee imuvuotoa. Kokeilepa mitä tapahtuu kun otat öljyn täyttökorkin irti kun auto on käynnissä. Ei pitäisi tapahtua juuri mitään, ja kun laittaa käden täyttöaukon päälle, pitäisi tuntua imua, ei kuitenkaan kovin voimakasta.
                          Vinkumiset loppui putken vaihdolla. Separaattorinkin ehdin hommata, mutta täytyy tuo vaihdella syksyllä paremmalla ajalla. TJJ jo sanoikin, että putket kannattaa vaihtaa samalla, mutta olisiko jollakin antaa osanumeroita eristetyille putkille? ETK ei mielestäni tuntenut kuin yhden malliset putket. Onko M52B28TU moottorin huohotusjärjestelmään mitään muita NorthCountry varusteita vai pitäisikö tuolla pärjätä?
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by markok View Post
                            Vinkumiset loppui putken vaihdolla. Separaattorinkin ehdin hommata, mutta täytyy tuo vaihdella syksyllä paremmalla ajalla. TJJ jo sanoikin, että putket kannattaa vaihtaa samalla, mutta olisiko jollakin antaa osanumeroita eristetyille putkille? ETK ei mielestäni tuntenut kuin yhden malliset putket. Onko M52B28TU moottorin huohotusjärjestelmään mitään muita NorthCountry varusteita vai pitäisikö tuolla pärjätä?
                            Putket löytyy E46:n osaluettelosta esim. 328i, jostain syystä niitä ei ole listattu E39:lle vaikka osat on samoja. Osanumerot löytyy kyllä tältä palstalta, asiaa on parissa viestiketjussa ja yhdessä on kuva noista putkista. Tosin siitä puuttuu vielä se yksi imusarjan päälle tuleva eristetty putki. Kai ostit eristetyn separaattorin?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Putket löytyy E46:n osaluettelosta esim. 328i, jostain syystä niitä ei ole listattu E39:lle vaikka osat on samoja. Osanumerot löytyy kyllä tältä palstalta, asiaa on parissa viestiketjussa ja yhdessä on kuva noista putkista. Tosin siitä puuttuu vielä se yksi imusarjan päälle tuleva eristetty putki. Kai ostit eristetyn separaattorin?
                              Tuolta sinun linkittämästä ketjusta löytyikin aika paljon juttua tuosta. Täytyypä tutkia ETK:ta e46:n puolelta. Eipä tuo uusi separaattori tietenkään ole eristetty, joten sekin taitaa mennä uusiksi. Homman hankaluutta lisää vielä se, että oma auto on valmistettu juuri 10/98. Osa putkista taitaa vaihtua tuossa vuosimallissa.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎