pitääpä vähän omiakin kokemuksia kirjoittaa, reilu pari vuotta kun on tullut ajettua pelkällä tps ohjauksella.
Aluksi puolisen vuotta vakiokoneella (S50B30 + Hestec) ja ohjaus tps:n perusteella (Vanoksen ohjaus kierrosluvun perusteella) ja käytös oli yllättävän hyvää, kelillä kuin kelillä ja kävi tyhjäkäyntiä heti kylmänä (toki inan "hiljempaa" kuin normaalilämpöisenä)
pari kesää on takana samalla koneella, hieman piristettynä (mm. 300-asteiset nokat) ja edelleen ohjaus pelkästään tps:n perusteella ja edelleen moottorin käytös yllättävän hyvää (jos ei huomioida vanoksen temppuilua), pystyy ajamaan täysin "normaalisti", ihan alhaalta vääntöjä ei löydy mutta se tuskin johtuu ohjaustavasta.
tietysti sitä nopeasti itse oppiikin oikeat kaasun asennot eri tilanteisiin, mutta itse ainakin olen ihan tyytyväinen moottorin käytökseen, kun ei edes yritä uskotella itselleen sen olevan myös polttoainetaloudellisin tapa...
ainoana todellisena miinuksena oli tyhjäkäynnin puute kylmänä (siis "piristetyssä" moottorissa), mutta sekin korjaantuu ensi kesäksi kun tyhjäkäyntiventtiili otetaan käyttöön uudelleen (tyhjäkäyntiventtiiliä pidetään eri asennoissa kylmällä ja lämpimällä moottorilla, esim. pulssisuhde 90% kylmällä ja 10% lämpimällä ja seos kompensoidaan ryyppykartastolla. Tyhjäkäyntikierrosluku pitää siis edelleenkin säätää kaasuläppien asennosta, mutta saadaan moottori käymään myös kylmänä)
tulipa taas sekavasti kirjoitettua...
Aluksi puolisen vuotta vakiokoneella (S50B30 + Hestec) ja ohjaus tps:n perusteella (Vanoksen ohjaus kierrosluvun perusteella) ja käytös oli yllättävän hyvää, kelillä kuin kelillä ja kävi tyhjäkäyntiä heti kylmänä (toki inan "hiljempaa" kuin normaalilämpöisenä)
pari kesää on takana samalla koneella, hieman piristettynä (mm. 300-asteiset nokat) ja edelleen ohjaus pelkästään tps:n perusteella ja edelleen moottorin käytös yllättävän hyvää (jos ei huomioida vanoksen temppuilua), pystyy ajamaan täysin "normaalisti", ihan alhaalta vääntöjä ei löydy mutta se tuskin johtuu ohjaustavasta.
tietysti sitä nopeasti itse oppiikin oikeat kaasun asennot eri tilanteisiin, mutta itse ainakin olen ihan tyytyväinen moottorin käytökseen, kun ei edes yritä uskotella itselleen sen olevan myös polttoainetaloudellisin tapa...
ainoana todellisena miinuksena oli tyhjäkäynnin puute kylmänä (siis "piristetyssä" moottorissa), mutta sekin korjaantuu ensi kesäksi kun tyhjäkäyntiventtiili otetaan käyttöön uudelleen (tyhjäkäyntiventtiiliä pidetään eri asennoissa kylmällä ja lämpimällä moottorilla, esim. pulssisuhde 90% kylmällä ja 10% lämpimällä ja seos kompensoidaan ryyppykartastolla. Tyhjäkäyntikierrosluku pitää siis edelleenkin säätää kaasuläppien asennosta, mutta saadaan moottori käymään myös kylmänä)
tulipa taas sekavasti kirjoitettua...
Comment