Announcement

Collapse
No announcement yet.

MAP-anturi läppärunkojen kanssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toni78
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 285
    • Nousiainen

    #16
    pitääpä vähän omiakin kokemuksia kirjoittaa, reilu pari vuotta kun on tullut ajettua pelkällä tps ohjauksella.

    Aluksi puolisen vuotta vakiokoneella (S50B30 + Hestec) ja ohjaus tps:n perusteella (Vanoksen ohjaus kierrosluvun perusteella) ja käytös oli yllättävän hyvää, kelillä kuin kelillä ja kävi tyhjäkäyntiä heti kylmänä (toki inan "hiljempaa" kuin normaalilämpöisenä)

    pari kesää on takana samalla koneella, hieman piristettynä (mm. 300-asteiset nokat) ja edelleen ohjaus pelkästään tps:n perusteella ja edelleen moottorin käytös yllättävän hyvää (jos ei huomioida vanoksen temppuilua), pystyy ajamaan täysin "normaalisti", ihan alhaalta vääntöjä ei löydy mutta se tuskin johtuu ohjaustavasta.
    tietysti sitä nopeasti itse oppiikin oikeat kaasun asennot eri tilanteisiin, mutta itse ainakin olen ihan tyytyväinen moottorin käytökseen, kun ei edes yritä uskotella itselleen sen olevan myös polttoainetaloudellisin tapa...

    ainoana todellisena miinuksena oli tyhjäkäynnin puute kylmänä (siis "piristetyssä" moottorissa), mutta sekin korjaantuu ensi kesäksi kun tyhjäkäyntiventtiili otetaan käyttöön uudelleen (tyhjäkäyntiventtiiliä pidetään eri asennoissa kylmällä ja lämpimällä moottorilla, esim. pulssisuhde 90% kylmällä ja 10% lämpimällä ja seos kompensoidaan ryyppykartastolla. Tyhjäkäyntikierrosluku pitää siis edelleenkin säätää kaasuläppien asennosta, mutta saadaan moottori käymään myös kylmänä)

    tulipa taas sekavasti kirjoitettua...

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Mites muissa aftermarket-ruiskuissa, onko "ryyppykartastot" vain lämpötilan mukaan säädettävissä, vai voiko samalla lämpötilalle säätää eri rikastukset eri kierrosalueille?

      Ps. O-Peksi, toivottavasti nuo M5 läppikset eivät ole tulossa sinun autoosi...
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #18
        Originally posted by Cell View Post
        Mites muissa aftermarket-ruiskuissa, onko "ryyppykartastot" vain lämpötilan mukaan säädettävissä, vai voiko samalla lämpötilalle säätää eri rikastukset eri kierrosalueille?

        Ps. O-Peksi, toivottavasti nuo M5 läppikset eivät ole tulossa sinun autoosi...
        Alun suunnitelmien mukaan oli tulossa, mutta kyllä näillä näkymin tilailen eBaysta M3:seen sopivan paketin. Hinnat pyörii siinä 400e kulmilla, ja suomesta en vielä tuohon hintaan ole löytäny. Ja siitä ei ollu hajuakaan, millainen sovitelaippa olis M5 -läppiksiin pitänyt tehdä, mut ajattelin sen olevan tehtävissä kuitenkin. Onkos noissa jotain muuta huonoa, jonka takia ei kannattais niitä laittaa? Liian isot? Ja autossahan ei ole Vanosta.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          M5 sylinteriväli 100mm, pikkulohkoissa 91mm. Sovittaminen, hmm, haasteellista.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Jochen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1229
            • Valkeakoski & Trondheim

            #20
            Originally posted by Cell View Post
            M5 sylinteriväli 100mm, pikkulohkoissa 91mm. Sovittaminen, hmm, haasteellista.
            Heh, tuota itekkin kattelin. Tuon S38 ITB <-> M50 kansi vaatimasta sovittimesta tulee jo aika urakka. En tunne M50 kannen imupuolen pulttikuviota mutta uskoisin että S50 ITB on sovitettavissa paaaaaaljon helpommin ja niitä saa ebaysta noin 300€ hintaan.

            Itse parhaillaan rakentelen sovitinta S50 ITB <-> M42 kansi välille. Kanavat on tismalleen samankokoiset ja muotoiset ja ne osuu täydellisesti kohdalleen eli adapterilevyllä ei tarvitse sovittaa portteja toisiinsa eli suorat kanavat vaan levyn läpi. Pulttikuviot ei osu täysin kohdalleen mutta sitä vartenkan sitä adapteria sitten tehdään




            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #21
              Joo on tosiaan haasteellista, jos mitat eroaakin noin paljon... Hyvä että tuli tässä vaiheessa selville. Oliskohan kenelläkään kuvaa/mittoja valmiina tuohon M50-S50 muutoslaipan tekoon, niin vois kaverille antaa jo työn alle kun sillä ei koulussa ole tekemistä kuitenkaan? JOuMan on tainnut ainakin tuon laipan tehdä?
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #22
                Ei vielä mutta kohta on cad-kuvat, että jos kaverillas on kunnon vehkeet niin pyöräyttääkö samantien kaks? Materiaalit löytyy kyllä. Privaile vaikka ettei sotketa tätä enempää.

                M5x kansien kanssa tullee muitakin ongelmia S5x läpillä, mutta niistä sitten muualla.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Jochen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1229
                  • Valkeakoski & Trondheim

                  #23
                  Ei ole mittoja mutta käyt vaan tilaamassa uuden M50 imusarjan tiivistee(t/n) ja käytät niitä mallina kannen puolella imukanavien ja pulttien reikien sijainnille ja koolle. Läppärunkojen puolella taas pitäisi sitten olla sen puolen tiivisteet eli S50 tapauksessa pari keraamista lätkää. Tosin ei noita porausohjeita välttämättä tarvitse kuin toisella puolella.

                  Tuollai saat kuvan onko ne kanavat samankokoiset ja miten pulttikaaviot menee. Eikä tarvitse välttämättä purkaa autoa sovittimen tekemiseksi, tosin lopullisessa sovituksessa voi joutua käyttämään viilaa.

                  Itse merkkasin ensin kannen pulttien reiät levyyn ja porasin ne läpi, sitten pistin kannen ja imusarjan välisen tiivisteen kiinni pulteilla niistä rei'istä ja piirsin imukanavat. Sitten vaan ankaraa porailua jos ei ole parempia laitteita tarjolla. Seuraavaksi omassa projektissa pitää porata reiät läppärunkojen pulteille, kannen pultteista vain kaksi osuu niin että niitä voi käyttää läppärunkojen kiinnittämiseen, neljä uutta pulttia joutuu asentamaan.
                  Last edited by Jochen; 17-01-2008, 13:39.

                  No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                  Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                  Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                  Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                  Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                  Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                  Comment

                  • Kouris
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 685

                    #24
                    Originally posted by Jochen View Post
                    Ei ole mittoja mutta käyt vaan tilaamassa uuden M50 imusarjan tiivistee(t/n) ja käytät niitä mallina kannen puolella imukanavien ja pulttien reikien sijainnille ja koolle.
                    M50 moottorissa on 6 erillistä kumitiivistettä. Niistä ei tässä ole apua.

                    Comment

                    • Tzeimi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 2067
                      • Banshee - Jyväskylä

                      #25
                      Ollaanko täällä http://www.nieminenracing.org/
                      samoissa puuhissa?
                      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                      & 02 tulpo saniteetti dyno




                      Älä väkisin, ota isompi vasara.
                      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                      Comment

                      • Jochen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1229
                        • Valkeakoski & Trondheim

                        #26
                        Originally posted by Kouris View Post
                        M50 moottorissa on 6 erillistä kumitiivistettä. Niistä ei tässä ole apua.
                        Ai perhana, niinpäs onkin. M42:ssa jonka kassa olen lähinnä askarrellut on rehellinen "paperi" tiiviste, kun taas S50 ja M5? koneissa taitaa tosiaan olla O renkaat imusarjassa olevissa urissa.

                        Jep jep tuo nieminen racing on väsännyt just sellaisen adapterin ku keskustelun aloittaja tarvitsee, edellyttäen että M52 ja M50 kannen ja imusarjan pultit osuu samoille kohdille niinkuin oletan, ihmiset taitaa vaihdella vanhemmasta koneesta imusarjoja uudempaan ihan heittämällä?

                        En kehtaa linkittää kuvaa tähän kun ei ole oma saitti mutta moottoriprojektisivun toiseksi ylimmästä kuvasta näkee miten kanavien yläpuolisten läppärunkojen reiät ei mätsää kannessa oleviin imusarjan pultteihin ja siksi on tehtävä uudet reiät.

                        Hitto ku ois tuollaiset työstökoneet itelläkin käytössä!

                        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎