Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaksoismassavauhtipyörä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    Kaksoismassavauhtipyörä?

    Eli tällänen tuli mieleen, monesti näkee tollasen hienon sanan, ja vois kuvitella että 2-osanen vauhtipyörä, mutta tarkemmin ku ajattelee niin ei ole mitään hajua. Eli, mikä se on, miten se on tehty ja mistä, mitä siitä on hyötyä, ja missä malleissa tollanen on?
    Last edited by Haukkis; 16-01-2008, 22:25.

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i
  • zeneg
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 1238
    • Oulu

    #2
    muakin kiinnostais tämä samainen asia :think

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9138
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Haukkis View Post
      vois kuvitella että 2-osanen vauhtipyörä
      Näinhän se on! Kaksiosainen vauhtipyörä, jossa puoliskojen välillä jouset vaimentamassa kiertovärähtelyjä. Jousien kuoleentuessa tai väärällä mitoituksella pohjaavat liian helposti ja mekaaninen yhteys puoliskojen välillä antaa oireita.

      Google: "dual mass flywheel"
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Haukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 1366
        • Valkeala

        #4
        Eli kiristääkö se noita jousia, kun painaa lämän lattiaan? Ja tulee ikäänkuin jälessä sitte toi toinen puolisko?

        Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

        Comment

        • Cee.Koo
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 354
          • Twilight zone

          #5
          Originally posted by Haukkis View Post
          Eli kiristääkö se noita jousia, kun painaa lämän lattiaan? Ja tulee ikäänkuin jälessä sitte toi toinen puolisko?
          Juuri näin ja myös moottorijarrutuksella on jouset vastassa. Kai noissa helvetin keksinnöissä on erojakin mutta esim. Land Roverissa limput kiertyy toisiinsa nähden maksimissaan 70 astetta. Kovassa käytössä on menny vaihtoon jo 100 tkm kohdalla.
          Ei vois paljon paskempaa keksintöä maa päällään kantaa.
          With jap crap, life sucks and then you die

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16420
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Cee.Koo View Post
            Juuri näin ja myös moottorijarrutuksella on jouset vastassa. Kai noissa helvetin keksinnöissä on erojakin mutta esim. Land Roverissa limput kiertyy toisiinsa nähden maksimissaan 70 astetta. Kovassa käytössä on menny vaihtoon jo 100 tkm kohdalla.
            Ei vois paljon paskempaa keksintöä maa päällään kantaa.
            70 astetta ??

            Comment

            • Osku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2005
              • 3324
              • Kouvola,Pilkanmaa

              #7
              Originally posted by Cee.Koo View Post
              Juuri näin ja myös moottorijarrutuksella on jouset vastassa. Kai noissa helvetin keksinnöissä on erojakin mutta esim. Land Roverissa limput kiertyy toisiinsa nähden maksimissaan 70 astetta. Kovassa käytössä on menny vaihtoon jo 100 tkm kohdalla.
              Ei vois paljon paskempaa keksintöä maa päällään kantaa.
              Tuleeko se jäljessä se toinen puolisko ?
              Eiks sen sitten pitäis nytkästä jos toinen on jälessä sillon ku "pito" on päällä :think
              Eli lähtee ja sitten toinen puolikas linkaisee lisämassalla vauhtia?
              Jos tietty on klappia noissa jousissa enempi..

              Jos täyskierros on 360 astetta niin silloin 70 astetta on vajaa neljännesosan..
              Jotenki tuntuis että jos noin paljon antaa myöten niin täyskaasulla kytkin ylös niin olis pam..hetki...pam ja sit mentiin niin ...tanasti

              Tarkotus ilmeisesti on helpottaa liikkeelle lähtöä..
              Last edited by Osku; 17-01-2008, 22:32.
              E30 24V 5D "Vakio"

              Originally posted by ///Make
              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Osku View Post
                Tuleeko se jäljessä se toinen puolisko ?
                Eiks sen sitten pitäis nytkästä jos toinen on jälessä sillon ku "pito" on päällä :think
                Eli lähtee ja sitten toinen puolikas linkaisee lisämassalla vauhtia?
                Jos tietty on klappia noissa jousissa enempi..

                Jos täyskierros on 360 astetta niin silloin 70 astetta on vajaa neljännesosan..
                Jotenki tuntuis että jos noin paljon antaa myöten niin täyskaasulla kytkin ylös niin olis pam..hetki...pam ja sit mentiin niin ...tanasti

                Tarkotus ilmeisesti on helpottaa liikkeelle lähtöä..
                Kytkimen puoleinen vauhtipyörän osa jää tietysti alkuvaiheessa jälkeen sen, mitä jouset antavat löysiä. Optimaalisena jouset olisivat niin jäykät, että jousivoima riittäisi estämään pohjauksen maksimivääntömomentillakin. Vaikka jouset pohjaisivat heti, viive on kuitenkin mitättömän lyhyt. Esim. tyhjäkäynniltä (750 RPM) tuo 70 astetta vastaa n. 15 ms.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • zeneg
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 1238
                  • Oulu

                  #9
                  kummasti valottaa asiaa

                  Comment

                  • DerAlte
                    Newbiemmer
                    • Oct 2006
                    • 20
                    • Forssa

                    #10
                    Eli tuo sisäkehä ja starttiratas on pultattu koneeseen ja ulkokehä (kytkinkehä) on laakeroitu sisäkehään ja siellä välissä on neljä jousta.
                    Noita kehiä voi käännellä käsin monta astetta, ei ne jouset niin jäykkiä ole.
                    Last edited by DerAlte; 19-04-2010, 06:51.

                    Comment

                    • Talakem
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2007
                      • 59
                      • Helsinki

                      #11
                      Joo, ja jos poistaa sen kytkintyösylinterin yhteydessä olevan lock valven (delay valve, joka hankaloittaa nopeaa vaihtamista) niin sitten on ennenpitkää vaikeuksia ton vauhtipyörän kanssa?

                      M 5 malleissahan tota ei oo...
                      - Ostetaan E39 sedanin toimivat harmaat takapenkin lukuspotti-/sisävalot (molemmat puolet)

                      Comment

                      • Tentse
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 248
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Talakem View Post
                        M 5 malleissahan tota ei oo...
                        e34 M5 3.8:ssa on kaksoismassavautipyörä ja e39 M5:ssa myös
                        (jos tota vauhtipyörä hommaa tarkoitit)
                        Last edited by Tentse; 19-01-2008, 10:44.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Löytyy 2min 7s pitkä ZF Sachsin video kaksoismassavauhtipyörän toiminnasta ja tarkoituksesta, jos joltain löytyy paikka hostata niin voin lähettää. 4,49MB kooltaan ja ei pitäisi jättää kysyttävää. Saattaa löytyä jostain ZF:n sivuiltakin, ei mitään muistikuvaa mistä joskus hakenut.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎