Tuli tuossa ajettua viikonloppuna mökiltä pois pimeän aikaan vaimon Pololla ja kyllä täytyy sanoa, että alkoi pikkuisen vituttamaan takana ajava sumuvalojen käyttäjä. Sumarit Citikassa oli suuntautuneet päin persettä, toinen osoitti itään ja toinen länteen ja tämä Xsara roikkui konttorissa kiinni. Taustapeilissä ei himmennyksen ansiosta ei haitannut, mutta sivupeileistä iski sellainen valo että päätä alkoi särkemään, jo pelkästä vitutuksesta. Oman auton edestä näki oman pään varjon kun valokeilat hohtivat takaraivoon. Vittu mikä nautinto oli ajaa 100 km/h vesisateessa, ah. Sitten kun laitoin itse takasumarin päälle niin jo alkoi citikalla sellainen keikkuminen ja valojen vilkuttelu show, että oksat pois. Koittakaapa ajaa täysin pimeällä tiellä pelkillä vakio sumuvaloilla niin ymmärrätte että niistä ei ole juurikaan apua normaalilla kelillä, sama hyöty kuin pitkistä valoista sumussa eli ei mitään. Sumuvalot on SUMUVALOT eikä SADEVALOT, saatana.
Edit: Sumun lisäksi: rankkasateessa ja lumisateessa ymmärrän sumuvalojen käytön, en muuten.
ihme vääntöä summareista. no sanotaan nyt kuitenkin oikein suunnatut summarit ok eikä taajamissa niistä nyt haittaa ole, kun kuitenkin yleensä jonkin näköistä katuvalaistusta muutenkin. maanteillä sitten ovatkin toinen juttu mutta silti en pidä niitä pahimpana ongelmana pahempia esim pitkätpäällä vastaan tulevat ja rekat..... kaikkine lisävaloineen ja sitten viellä takasumuvalot ovet jotain niiiiiin v**umaisia
no sanotaan nyt viellä sen verran että itse en ajale summarit päällä. oke kerran on tullut ajettua pori-tampere-helsinki väli mutta sillon oli oikeasti sumua näkyvyys oli 2m eteen päin muuten suunnistettiin tieheijastimien avulla
[avautuminen]
Taksia jonkun verran ajaneena ja enemmän ajaneiden juttuja kuunnelleena paljon tienpäällä ajavien mielestä sumuvalot häikäisevät normaaleja valoja enemmän ja väsyneenä yöllä ajaessa se käy jo ihan eri lailla silmiin. En vain ymmärrä miten jotkut voi olla niin huononäköisiä, että tarvitsevat sen pienen lisän päivisin ja iltaisin ja miten jotkut tuijottavat siihen keulan eteen mihin se valo niistä tulee. Osa jopa tarvitsee niitä valoja taajamassa, joten suomessa on paljon ihmisiä, jotka tarvitsisivat optikolla käynnin ja onneksi se onkin paikoin ilmaista. Asennevammaa ne ei kyllä optikolla korjaa. Omasta mielestäni ne on sumuvalot / huononsäänvalot ja ne ketkä niitä yleensä käyttävät ajavat usvassa koko ajan = kaihileikkaukseen.
Sekin on hauskaa katseltavaa, kun tarvitaan ne sumuvalot lisäksi, mutta unohdetaan ajovalot ja kruisaillaan parkit päällä. Monesti tuntuu, että kun keskellä kirkasta päivää tai hyvällä säällä illalla vastaantuleva ei näe sumun keskellä -> sumuvalot, niin minäkin tarvitsen lisävaloja ja käytän pitkiä. En vaan ole vielä raaskinut alkaa liikenteessä pelleilemään.
[/avautuminen]
Nyt
Köyhä
Ennen
E39 528i Sedan M-sport Orientblau Metallic -00 E46 325i Touring M-Sport II Imolarot -04
E39 528i Sedan Schwarz II -97
E36 318i Touring Farngruen Metallic -98
E34 525ia Touring Macaoblau Metallic -92
E36 325i Sedan Fjordgrau Metallic -94
E30 320i 2d Sedan Delphin Metallic -88
E32 730i Granitsilber -92
E36 316i Sedan Dunkelgrün -93
Oikeastaan Suomessa ei sellaista kunnon sumua koskaan ole tavattu kuten esim. keski-euroopassa...joten mielestäni sumuvalot tänne on aika turha varuste. Ehkä lähinnä auto-Showiin voisi kelvata:think
Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
SISUSTAT modaukset
Enkelithän periaatteessa vois mennä huomiovaloista jos niiden valovoima vain riittäisi, tosin pitäis ne huomiovaloiksi hyväksyttää ja erilliset parkit tarttis sitten myös.
Sumuvaloille olen yrittänyt etsiä jotain hyötykäyttöä ja olen todennut että ainakin oman E39:n sumuvalot ei paranna muuta kuin ojanäkyvyyttä erittäin hiljaisessa vauhdissa, siis vauhdissa jossa kerkeät vielä jotain tekemään jos tuohon lyhyeen valokeilaan joku putkahtaa. Tällöinkin pitää olla ainakin puolivalot apuna. Eli jossain hevon kuusessa metsätiellä jos tarvitsee väijyä pusikosta putkahtelevia jäniksiä, oravia, koiria, mörköjä, apinoita tai puliukkoja...
Joo...puhuin tosiaan täyttä paskaa kun väitin että parkit on huomiovalot HUPS!
Senkun ajatte vaan niillä pelkillä rinkuloilla.... tärkeintä on että näytte liikenteessä. EI KETÄÄN kiinnosta mitkä valot on päällä kunhan näytte siellä liikenteessä.
Jos joku ajaa pelkät enkelit päällä niin antaa ajaa... ei ole keltään pois. Turha omia mieltymyksiään on toisille tunkea.
Oikeastaan Suomessa ei sellaista kunnon sumua koskaan ole tavattu kuten esim. keski-euroopassa...joten mielestäni sumuvalot tänne on aika turha varuste. Ehkä lähinnä auto-Showiin voisi kelvata:think
Pitkälle totta mitä tuossa sanot. itsellä ollut kortti vasta puoli vuotta, mutta faijan kanssa ollaan ajeltu ympäriämpäri suomea eikä summareille ole oikeasti ollut käyttöä kun muutaman kerran ja sekin lumipyryn takia ja sitten tua oma sumu reissu jolloin sitä sumua oikeastikin oli. mutta joo pitkälti turhat ovat autoissa kuitenkin jos ajattelee että auton kyydissä tullut vietettyä kohta 20 vuotta jaja vain hmm.. varmaan 5 kertaa oikeasti summareille ollut käyttöä.
mutta ne jotka summarit päällä ajelee niin ajelkoot minua eivät häiritse
EI KETÄÄN kiinnosta mitkä valot on päällä kunhan näytte siellä liikenteessä.
Heh, tuosta tulikin mieleen että kyttäpoliisit taitaa olla erimieltä kanssasi, hyvin äkkiä tulevat perään ja pysäyttää vittuilakseen että "onko huono keli kun pitää ajella parkit+sumuvalot päällä???"
Oma kokemusta ei ole, legendaariselta Esson terassilta vaan kuullut kun pojjjaat kertoo.
Sumuvaloille olen yrittänyt etsiä jotain hyötykäyttöä ja olen todennut että ainakin oman E39:n sumuvalot ei paranna muuta kuin ojanäkyvyyttä
Niinpä. Ei kyllä munkaan mielestä auta paljon mitään. Työkaveri kuitenkin väitti että mun E39:n sumarit on paljon parempia kuin hänen Bravossa. Taitaa olla Bravossa tosi heikot sumarit sitten.. :think
VW Passat 1.4 TSI -12 Ex: VW Golf 2.0 FSi 4MOTION -05, Opel Zafira 1.8 -07, BMW E46 325xiA Touring -01, BMW E46 320i sedan -02, BMW E39 523i sedan -96, Seat Ibiza 1.4 -95
Sanoo sumarit aina päällä ajaja? ihme vääntöö, eikö niitä valoja voi vaan käyttää niinkun niitä kuuluu käyttää
Arvasin että joku tarttuu tähän
Sanotaan näin että sillon kun sattuu olemaan auto jossa on sumarit (viime autossa ei ollut) ajan sumarit päällä noin 10% kokonais ajoista.
Minua ei vaan häritse sumarit, ja ihmetyttää melkeinpä että miks häiritsis kun ne on suunattu huomattavasti lähemmäks kun ajovalot ja ne on lähellä tietä, eikä ne mielestäni ole yhtään kirkkaat, toisin kuin takasumuvalo häiritsee
Sanotaan näin että sillon kun sattuu olemaan auto jossa on sumarit (viime autossa ei ollut) ajan sumarit päällä noin 10% kokonais ajoista.
Minua ei vaan häritse sumarit, ja ihmetyttää melkeinpä että miks häiritsis kun ne on suunattu huomattavasti lähemmäks kun ajovalot ja ne on lähellä tietä, eikä ne mielestäni ole yhtään kirkkaat, toisin kuin takasumuvalo häiritsee
Mut joo tää topikki on mun osalta käsitelty
Meidän autokoulun opettaja sanoi että sumuvaloja ei tulisi periaatteessa käyttää yli 40 km/h tuntivauhdissa, muuten häikäisee.. Melko mutua oli koko opettaja
on käyty ihan riittävästi keskustelua aiemmin muissa topiceissa.
Tässä ei ole sanottu niihin mitään uutta.
Muutenkin tämä sumuvalokeskustelu on OT:Eiköhän modet laiteta tähän lukko !
Last edited by Laku; 21-01-2008, 19:08.
Reason: Sanamuotovirheitä korjattu
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Ihme lukihäiriöistä porukkaa.... Tämän topiikin pointti oli BMW:n uudet enkelit, joissa on tuo päiväkelin versio olemassa. Kyse ei siis ole parkkienkeleistä, vaan ihan kunnollisista ajovaloista, joissa on "yölle" ja "päivälle" eritehokkuus.
Ihme lukihäiriöistä porukkaa.... Tämän topiikin pointti oli BMW:n uudet enkelit, joissa on tuo päiväkelin versio olemassa. Kyse ei siis ole parkkienkeleistä, vaan ihan kunnollisista ajovaloista, joissa on "yölle" ja "päivälle" eritehokkuus.
En tiedä onko äidinkieli päässyt ruostumaan, mutta minä en ainakaan saanut käsitystä topicin aloittajalta saatika koko topicista, että tässä puhuttaisiin nimenomaan uusista enkelivaloista vaan ylipäätään kaikista bemarin enkelivaloista.
Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
Comment