Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530ia -93. Outoa rahinaa jakopäästä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1985
    • Tampere

    #31
    Originally posted by WSE1 View Post
    En suosittele tuota V8 vietäväksi kuitenkan ihan mille tahansa nyrkkipajalle.
    mm. Nokka-akselien oikeaoppiseen ajoitukseen vaaditaan tiettyjä erikoistyökaluja joita ei satavarmasti löydy moneltakaan nyrkkipajalta, sillä jostain syystä tunnettujenkaan valmistajien bmw ajoitussarjat eivät kata kaikkia tuon moottorin työkaluja.
    Paikallinen snapon/klann edustaja kertoili myös jotta joissakin paikoissa aletaan kyselemään ajoitustyökalujen saatavuutta vasta siinä vaiheessa kun huomataan ettei konetta muuten saada kasaan...
    Se nokkien ajoitus 3 ja 4-litraisissa tosiaan vaatii erikoistyökalun, jotta saa lukittua nokka-akselit. Mutta itse tarkastus on helppoa, eli kun kone on TDC:ssä, niin akselien päädyissä on neliöt. Neliöiden tulee olla 90 asteen kulmassa kanteen nähden kun päällä lukee A 1-4 (pako) E 1-4 (imu) ja sama 5-8 sylintereille.


    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #32
      Originally posted by pheno View Post
      Se nokkien ajoitus 3 ja 4-litraisissa tosiaan vaatii erikoistyökalun, jotta saa lukittua nokka-akselit. Mutta itse tarkastus on helppoa, eli kun kone on TDC:ssä, niin akselien päädyissä on neliöt. Neliöiden tulee olla 90 asteen kulmassa kanteen nähden kun päällä lukee A 1-4 (pako) E 1-4 (imu) ja sama 5-8 sylintereille.
      Lisäksi, mikäli nokkien rattaat tai ketju/laahaimet uusitaan tulisi myös nokkarattaiden pultit avata ja säätää ketjun kireys oikeaksi (erikoistyökalu öljynpainekiristimen tilalle) ja kiristää sitten rattaiden pultit nokat + kampura lukittuina, kampiakselin lukitsemiseenkin oli erikoistyökalu mutta senhän nyt voi toki muutenkin lukita.
      Myös samanpuolen nokkien välisen ketjun öp kiristimen tilalle on oma erikoistyökalunsa jos näille tehdään toimenpiteitä.

      mikäli nokkaketjun kireys ei ole säädettäessä oikea ei myöskään ajoitus voi olla täsmällinen vaikka moottorin saa toki silti toimimaan.
      Toki jos rattaiden asento saadaan tarkoin nokkiin merkittyä / mitattua (vaikka poranterällä soikioreiän reunan ja pultin välistä, tämä ei ole sitten mikään oikeaoppinen säätötapa!) ja uudet täsmälleen samaan niin aika lähellä totuutta ollaan, eipä kai ne valmistustoleranssit niin paljoa heittele.
      Last edited by WSE1; 15-02-2008, 14:17.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎