Announcement

Collapse
No announcement yet.

..Apukoulu automaattivaihteista..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roadster
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 133

    ..Apukoulu automaattivaihteista..

    Itellä on automaattiloota, enkä sen tarkemmin ole lootan käyttötarkotuksiin perehtynyt, kun että tavallisimmin tulee käytettyä pelkästään D:tä ja R:ää. P kun laittaa käyntiin tai sammuttaa. N, jos pitkään seisoo käynnissä paikallaan.

    Miten 2, 3, ja 4 pykäliä kannattaa hyödyntää ajossa.. Kertokaa fiksummat.. Onko jossain tilanteessa esim. taloudellisempaa käyttää esim pykälää 3. :help:

    Numimerkillä: d:llä eteenpäin ja R:llä taakse.
    E36 320iA Coupe, vm.-92
  • Guest's Avatar

    #2
    Re: ..Apukoulu automaattivaihteista..

    Originally posted by roadster
    Itellä on automaattiloota, enkä sen tarkemmin ole lootan käyttötarkotuksiin perehtynyt, kun että tavallisimmin tulee käytettyä pelkästään D:tä ja R:ää. P kun laittaa käyntiin tai sammuttaa. N, jos pitkään seisoo käynnissä paikallaan.

    Miten 2, 3, ja 4 pykäliä kannattaa hyödyntää ajossa.. Kertokaa fiksummat.. Onko jossain tilanteessa esim. taloudellisempaa käyttää esim pykälää 3. :help:

    Numimerkillä: d:llä eteenpäin ja R:llä taakse.
    P= Park parkki
    D= Drive... normaali ajovaihde
    R= reverse... peruutusvaihde
    N= Neutral... vapaa
    3=käyttää vain vaihteita 1,2,3
    2=käyttää vain vaihteita 1,2
    1=käyttää vain vaihdetta 1

    Eli normaalisti noita ei tarvita... mutta jos haluat oikeen lujasti kiihdytellä niin kädellähän pystyt silloin päättämään milloin vaihdetaan isompaa kun lähde 1-> halutut kierrokse ->2 -> halutut kierrokset -> 3 -> halutut kierrokset... näin ei taida silti jokaisessa onnistua mutta ainakin osassa automaateista...

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #3
      Re: ..Apukoulu automaattivaihteista..

      Originally posted by Henski
      Originally posted by roadster
      Itellä on automaattiloota, enkä sen tarkemmin ole lootan käyttötarkotuksiin perehtynyt, kun että tavallisimmin tulee käytettyä pelkästään D:tä ja R:ää. P kun laittaa käyntiin tai sammuttaa. N, jos pitkään seisoo käynnissä paikallaan.

      Miten 2, 3, ja 4 pykäliä kannattaa hyödyntää ajossa.. Kertokaa fiksummat.. Onko jossain tilanteessa esim. taloudellisempaa käyttää esim pykälää 3. :help:

      Numimerkillä: d:llä eteenpäin ja R:llä taakse.
      P= Park parkki
      D= Drive... normaali ajovaihde
      R= reverse... peruutusvaihde
      N= Neutral... vapaa
      3=käyttää vain vaihteita 1,2,3
      2=käyttää vain vaihteita 1,2
      1=käyttää vain vaihdetta 1

      Eli normaalisti noita ei tarvita... mutta jos haluat oikeen lujasti kiihdytellä niin kädellähän pystyt silloin päättämään milloin vaihdetaan isompaa kun lähde 1-> halutut kierrokse ->2 -> halutut kierrokset -> 3 -> halutut kierrokset... näin ei taida silti jokaisessa onnistua mutta ainakin osassa automaateista...
      Saattaa tehdä herkkua laatikolle, jos korkeista kierroksista vetää 1-- 2:lle. Noilla saa aikaan moottorijarrutuksen, joka on tarpeen esim. Alpeilla, kun tule serpentiiniä alas. Jarrut meinaa kuumeta muutoin

      Comment

      • Laxa
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1363
        • Tampere

        #4
        Itse käytän isoilla teillä D:tä

        Pakittaessa tietenkin R:ää

        Keskustassa pudotan vaihteen usein 3:selle (pienentää kulutusta) sillä että laatikko ei vaihda turhaan kokoajan liian isolle vaihteelle.

        Motarilla jos joku haluaa ajaa kilpaa niin 4 silmässä lasketan menemään

        2 silmässä sitten ainoastaan jos tekee mieli pyöritellä autoa...

        Pienemmälle vaihteita ei sitten saakkaan pakotettua... :(

        Ps. huomasin joskus aikoinaan vasta pari viikkoa auton oston jälkeen että vaihteitahan on periaatteessa kuusi

        1
        2
        3
        4
        5
        +ylivaihde

        PPS. Ja mulla on samanlainen kampe paitsi Sedan...
        Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

        E30 325i Cabrio M-Tech II -91

        EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
        EX: E61 530xdAT -07
        EX: E60 520dA Sedan -08
        EX: F30 320dA xDrive Sport -13
        EX: E39 530dAT -02
        EX: E36 320iA -91
        EX: R1150RT -03

        Comment

        • Laxa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1363
          • Tampere

          #5
          Re: ..Apukoulu automaattivaihteista..

          Originally posted by Henski
          Eli normaalisti noita ei tarvita... mutta jos haluat oikeen lujasti kiihdytellä niin kädellähän pystyt silloin päättämään milloin vaihdetaan isompaa kun lähde 1-> halutut kierrokse ->2 -> halutut kierrokset -> 3 -> halutut kierrokset... näin ei taida silti jokaisessa onnistua mutta ainakin osassa automaateista...
          Paitsi että e36sissa ei automaattilootaa saa pakotettua 1selle...
          Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

          E30 325i Cabrio M-Tech II -91

          EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
          EX: E61 530xdAT -07
          EX: E60 520dA Sedan -08
          EX: F30 320dA xDrive Sport -13
          EX: E39 530dAT -02
          EX: E36 320iA -91
          EX: R1150RT -03

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Re: ..Apukoulu automaattivaihteista..

            Originally posted by Keimo
            Originally posted by Henski
            Originally posted by roadster
            Itellä on automaattiloota, enkä sen tarkemmin ole lootan käyttötarkotuksiin perehtynyt, kun että tavallisimmin tulee käytettyä pelkästään D:tä ja R:ää. P kun laittaa käyntiin tai sammuttaa. N, jos pitkään seisoo käynnissä paikallaan.

            Miten 2, 3, ja 4 pykäliä kannattaa hyödyntää ajossa.. Kertokaa fiksummat.. Onko jossain tilanteessa esim. taloudellisempaa käyttää esim pykälää 3. :help:

            Numimerkillä: d:llä eteenpäin ja R:llä taakse.
            P= Park parkki
            D= Drive... normaali ajovaihde
            R= reverse... peruutusvaihde
            N= Neutral... vapaa
            3=käyttää vain vaihteita 1,2,3
            2=käyttää vain vaihteita 1,2
            1=käyttää vain vaihdetta 1

            Eli normaalisti noita ei tarvita... mutta jos haluat oikeen lujasti kiihdytellä niin kädellähän pystyt silloin päättämään milloin vaihdetaan isompaa kun lähde 1-> halutut kierrokse ->2 -> halutut kierrokset -> 3 -> halutut kierrokset... näin ei taida silti jokaisessa onnistua mutta ainakin osassa automaateista...
            Saattaa tehdä herkkua laatikolle, jos korkeista kierroksista vetää 1-- 2:lle. Noilla saa aikaan moottorijarrutuksen, joka on tarpeen esim. Alpeilla, kun tule serpentiiniä alas. Jarrut meinaa kuumeta muutoin
            Aivan... jokaisella laatikolla tätä ei TODELLAKAAN kannata tehdä... mutta osalla autoista onnistuu...

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Sitä vartenhan automaatin hommaa että ei tartte hämmentää. Yleensä maintsemasi riittää: R, P, N ja D. Ja kuten joku ansiokkaasti totesi, kaupungissa joskus 3:n sisään, ja pitää sen siellä, ei jurnuta kone alta 1000 RPM:n.

              "Herkut" taitaa tulla kovastikin ulos laatikosta, jos esim. nykäisee kunnon vauhdeista 4:lta 1:lle. Toki uudemmat ovat sen verta älykkäämpiä ettei moista edes salli. Ja hyvä niin.

              99%:sti pykälät 1 ja 2 ovat täysin tarpeettomia.

              t: Timo

              Comment

              • Meisseli
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1003
                • Kotka

                #8
                Tarviiko N-asentoa johonkin? Sen mitä olen tomaateilla ajellut niin aina pysähtyessä (siis pidemmäksi aikaa kuin liikennevaloihin tai vastaavaan) laitan P-asentoon, eipähän lähde ainakaan valumaan mihinkään suuntaan.
                Eioo penaria alla enää.. :(

                Comment

                • jakusa
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 515
                  • Lempäälä

                  #9
                  ei niillä 3-2-1 tee yleensä mitään.. joissain malleissa saa vaihteen lukittua esim 2 vaihteelle, saattaa auttaa talvella liikkeellelähdössä.

                  taitaa laxa sekoittaa "6 vaihteen" momentinmuuntimen lukitukseen...

                  ja ainakin omassa vanhassa automaattilaatikossa (zf 4hp 22)on ohjekirjan mukaan jokin suoja joka estää vaihdot 2 ja 1 vaihteille liian suurella nopeudella
                  -after all is said and done more is said than done-


                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by jakusa
                    ei niillä 3-2-1 tee yleensä mitään.. joissain malleissa saa vaihteen lukittua esim 2 vaihteelle, saattaa auttaa talvella liikkeellelähdössä.

                    taitaa laxa sekoittaa "6 vaihteen" momentinmuuntimen lukitukseen...

                    ja ainakin omassa vanhassa automaattilaatikossa (zf 4hp 22)on ohjekirjan mukaan jokin suoja joka estää vaihdot 2 ja 1 vaihteille liian suurella nopeudella
                    Joo, yllättävän moni luulee turbiinilukkoa "ylivaihteeksi". Railakkaammassa ajossakin pakkovaihteista on hyötyä, lähinnä D:ltä kolmoselle vaihtaminen esim. ennen ohittamista. Omassa bemun ohjekirjassa oli lystikkäästi teksti tyyliin "yli 200 km/h nopeuksissa ei saa vaihtaa käsin 3:lle". Aina on muuten kiinnostanut mitä loota sanoo kun heittää satasen vauhdista P:n silmään, voisko joku kokeilla? :lol:
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • Meisseli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 1003
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by Kentsu
                      Aina on muuten kiinnostanut mitä loota sanoo kun heittää satasen vauhdista P:n silmään, voisko joku kokeilla? :lol:
                      Ei se mitään kovin pahaa sano. Menee vapaalle ja parkkilukko yrittää mennä päälle pitäen pientä rutinaa, ei kuitenkaan mene ennen auton pysähtymistä. Isäukko kertoi että ollessaan aikoinaan postissa töissä, oli suurimmasta osasta postin autoja jo kulunut tuo loppuun niin ettei lukko edes toiminut. Kaikilla kun oli tapana heittää aina loota P-asentoon auton vielä liikkuessa.
                      Eioo penaria alla enää.. :(

                      Comment

                      • jmp2002
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 5727
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Mutta eikö kaikissa tomateissa ole sitä säätöä että talvi/eco/sport eli onko toi cruise tai mikä lie onkin nimeltään.

                        mut kummiskin emännän tomaatti 525tds e34 kun nakkaa D päälle ja se vipu sportille niin se ei pykällä isompaa ennen kun kiekat on 5000rmp kun painaa lortan pohjaan. mulla ainakin tuo oli nopeampi kun ite pykältämällä..

                        ja taas ku oli eco päällä se pykälsi jo jossain 3-4000 välillä isompaa..
                        E30 325i Touring -89
                        E30 325i touring -88 m50tbo
                        G20 330e M-Sport -20

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          En ole vielä löytänyt käyttöä vanhan ZF4HP22:sen "manuaaliasennolle", mutta sportille löytyy käyttö juuri ennen ohitusta ja kärryä vetäessä. D:lla kiihdytys kickdownia käyttäen on yhtä nopeaa kuin sportillakin, mutta koska sportilla turbiini ei lukitu, saa kierrokset nopeammin tehoalueelle ja ikäänkuin pudotettua yhden vaihteen pienemmälle maantienopeudessakin.

                          Käytän 3,2 ja 1 asentoja silloin kun urheilututtaa ja pitää mutkaan tullessa saada vähän moottorijarrutusta ja kierrokset pysymään hyvällä tehoalueella. No, 1:sta kuitenkin olemattoman vähän..
                          ---

                          Comment

                          • Laxa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1363
                            • Tampere

                            #14
                            Joo enpä noista automaattilootista mitään tiedä ko olen ajellut sellaisella vasta ½ vuotta, mutta siltä se tuntuu että sen 5 vaihteen jälkeen olisi vielä yksivaihde ... Kertokaas viisaammat että mikä on tämä ns. ylivaihde sitten mistä olen kuullut puhuttavan... esim isäukon vanhassa volvossa, jossa oli 4 vaihteinen loota + ylivaihde(vippaviitonen).
                            Samalta tuo omassa tuntuu välillä että olis "vippakuutonen"
                            Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                            E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                            EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                            EX: E61 530xdAT -07
                            EX: E60 520dA Sedan -08
                            EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                            EX: E39 530dAT -02
                            EX: E36 320iA -91
                            EX: R1150RT -03

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Ylivaihde= vaihteiston välityssuhde alle 1. Siis kardaani pyörii kovempaa kuin kampura.
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎