Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takapyörän laakeri jumissa!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flyingfinn_148
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 158
    • Nousiainen

    Takapyörän laakeri jumissa!!!

    Elikkäs ihmettelin jurinaa joka kuului taka oikealta.. no eipä muuta kuin auto pukille ja tutkimaan.. Eli otti renkaasta kiinni niin klappia ihan pirusti!

    Eipä kummenpia ku hakemaan tarpeellisia osia ja purkamaan.. myyjä sanoi vaihtaneensa juuri takapään laakerit ja ilmeisesti hiukan löysään jättänyt vetarin pään mutterin kun lähti suurinpiirtein käsin kiertämällä auki.. Kun sain navan irti niin tippui kuulat syliin, onneksi toinen sisäkehä oli vielä ehjä ettei koko laakeri murusina..

    Ongelma ilmeni kun yritin ottaa vanhaa laakeria pois! Se piru istuu siellä kuin hitsattuna! Monella vetimellä on yritetty irroittaa mutta ei liiku nanomilliäkään!
    On kuumennettu laakeripesän ympäristöä ja vedetty voiteita sun muita litkuja ja taikatemppuja on yritetty!! mutta se piru ei sieltä suostu ulos tulemaan!

    Ja auton malli on E36 325i -91 sedan..

    Eli jos joku on tapellut vastaavan urakan kanssa ja keksinyt jonkin näppärän konstin saada laakeri ulos niin olisin erittäin kiitollinen kaikista neuvoist ja ehdotuksista! Alkaa ketuttamaan kun on niin pal pirun piukassa!!

    Kävi mielessä ottaa koko tuki varsi systeemi kainaloon ja viedä koneistamolle jos siellä saisivat jotain aikaiseksi mutta ajattelin kysellä teiltä ennenkuin menen pilaamaan kaikki takapyörän kulmat! se vielä puuttuisikin

    Kiitoksia jo etukäteen!!
    Bemari sen olla pitää!

    e39 528ia touring -97

    Ex E36 325i -91
    Ex E36 325i -91
    Ex E30 316 -87
  • Gize
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 551
    • Tampere

    #2
    Saman vuotisen auton kanssa tapeltiin yksi ilta, on muuten perkele homma keksiä että millä se lähtee...

    Eli itse tyydyin sitten seuraavanlaiseen ratkaisuun.

    Etsi HELVETIN isot papukaijatongit, ns. putkimiestongit, kokoluokkaa siis 50cm -> enemmän
    Seuraavaks ota rälläkkä käteen, vedä siihen kunnolla lohmua että saat siitä kunnon otteen noilla, esim. tasasta päälle et saat kulman siihen tasasen ja pyöreän välille.

    Sit vaan säädöt tongeista tiukalle, niin et tyyliin et jaksa edes puristaa niitä yhteen. Sit viimesillä voimilla anna mennä, tongit kiinni ja pyöritä renkaan suuntaisesti ja hoplaa, auki on.

    HUOMIOI kumpaan suuntaan tonkien kitojen lovet on, ei aukee "väärinpäin".
    (jos leuoissa ,,,, niin pyöritä tietysti vasemmalle)
    Kulkineet:
    BMW 730dA -03
    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
    BMW 323i -95
    Honda CBR600Fighter
    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16464
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Gize View Post
      Saman vuotisen auton kanssa tapeltiin yksi ilta, on muuten perkele homma keksiä että millä se lähtee...

      Eli itse tyydyin sitten seuraavanlaiseen ratkaisuun.

      Etsi HELVETIN isot papukaijatongit, ns. putkimiestongit, kokoluokkaa siis 50cm -> enemmän
      Seuraavaks ota rälläkkä käteen, vedä siihen kunnolla lohmua että saat siitä kunnon otteen noilla, esim. tasasta päälle et saat kulman siihen tasasen ja pyöreän välille.

      Sit vaan säädöt tongeista tiukalle, niin et tyyliin et jaksa edes puristaa niitä yhteen. Sit viimesillä voimilla anna mennä, tongit kiinni ja pyöritä renkaan suuntaisesti ja hoplaa, auki on.

      HUOMIOI kumpaan suuntaan tonkien kitojen lovet on, ei aukee "väärinpäin".
      (jos leuoissa ,,,, niin pyöritä tietysti vasemmalle)
      Siis mitä tässä ollaan irrottamassa ?

      Comment

      • Scyber
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 686
        • Hyvinkää

        #4
        heittovasara kiinni laakerin sisäpuolelta kunnolla, lämpöä ympäristöön ja pamauttelemaan. tietenkin ensin ammuttu aseöljyä koko paska täyteen.

        Tietenkin otettu akseli pois sieltä reiästä.
        Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
        www.napalmi.com

        Comment

        • Gize
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 551
          • Tampere

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Siis mitä tässä ollaan irrottamassa ?
          En tiedä ymmärsinkö väärin mutta ainakin omalle kohdalle kävi laakerinvaihdossa niin, että kun vetästiin vanha laakeri sieltä niin sen ulommainen "holkki" jäi siihen akselin päälle ja istu muuten tiukassa....Täytyykin varmaan lukea eka postaus uusiksi jos ymmärsinkin väärin
          Kulkineet:
          BMW 730dA -03
          BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
          BMW 323i -95
          Honda CBR600Fighter
          EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

          3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16464
            • Asikkala

            #6
            Jos ulkokooli jää pesään niin lähtee kun hitsaa kierroksen ympäri siihen pintaan mitä vasten kuulat oli, ei pääse kuumentuessaan lämpölaajenemaan ja kutistuu jäähtyessään jonka jälkeen pitäis lähteä kun nätisti puhuu sille että tuleppa pois sieltä.

            Comment

            • Gize
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 551
              • Tampere

              #7
              Originally posted by jr66 View Post
              Jos ulkokooli jää pesään niin lähtee kun hitsaa kierroksen ympäri siihen pintaan mitä vasten kuulat oli, ei pääse kuumentuessaan lämpölaajenemaan ja kutistuu jäähtyessään jonka jälkeen pitäis lähteä kun nätisti puhuu sille että tuleppa pois sieltä.
              Kävi kyllä myös mielessä mutta olipa auto jo tunkin päällä vaihto kesken ja ei oltu pajalla vaan ihan pihassa kun piti vaan pikaisesti vaihtaa se -> eipä ollut hitsivehkeitäkään
              Kulkineet:
              BMW 730dA -03
              BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
              BMW 323i -95
              Honda CBR600Fighter
              EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

              3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

              Comment

              • _Pietu_
                BTCF Member
                • Oct 2005
                • 3660
                • Kuopio / Maaninka

                #8
                Ja ihan helpoimmallahan tuosta pääsee kun ottaa sen koko navan pois siitä ja painelee prässillä rojut irti ja paikoilleen. Vaikkakin joutuu kulmia suuntailemaan. ( itse en edes suunnannut vielä, laitoin vain merkkien mukaan samaan kohti kuin ennenkin. )
                Aiheesta taitaa löytyä juttua haulla..:think
                BMW F25 xDrive 20d
                ex BMW e91 320dA
                ex BMW e36 325i
                - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
                Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

                Comment

                • flyingfinn_148
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 158
                  • Nousiainen

                  #9
                  Eli laakeri on siellä kolossaan piukassa.. olis varmaa helpompi jos ois jääny sisäkehästään napaan kiinni.. ulos vetäjällä ei onnistu vaikka on kuinka paljon pikotettu ja kuumennettu... ilmeisesti täytyy vaan viedä johonkin pajalle työstettäväks... :/ perkele ku pitää olla hankala operaatio..


                  ps. yritin haulla mutta ei löytynyt mitään irrotus vinkkejä.. :/
                  Bemari sen olla pitää!

                  e39 528ia touring -97

                  Ex E36 325i -91
                  Ex E36 325i -91
                  Ex E30 316 -87

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 924
                    • Sotkamo--Oulu

                    #10
                    Siis ainakin E34:ssa se laakeri oli sellanen purkautuva, jotta sinne jäi vain se ulkokooli paikalleen. Kattelin hieman mielenkiinnosta kuvia RealOEM:n sivuilta, mutta ei nyt ihan selvinny onko samanlainen systeemi kyseessä.

                    Mutta jos on niin tosiaan se ulkokooli lähtee tosi helposti hitsauskonstilla pois. Ei lähteny E34:ssa millään ulosvetäjällä se kooli minnekään, mutta kun hitsas reilulla virralla pari kierrosta sinne koolin sisälle niin jäähdyttyään lähti käsillä vetämällä pois.
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • Zakarias
                      Newbiemmer
                      • Mar 2008
                      • 14

                      #11
                      jurinaa täälläkin

                      Jostakin etupäästä se kuuluu. Jurina alkaa 60-70 km/t. Jarrutuksella, vedolla eikä kierroksilla ole siihen ääneen mitään vaikutusta. Ääni vahvistuu nopeuden kasvaessa ja oikealle kaarrettaessa. Ajettu 270 tkm. Paljonkos noilla teidän? Eli, edellisten perusteella, lienee laakeri vika? Ajettu vian ilmaannuttua 1000 km, uskaltaako vielä heittää 500 km keikan. Mitä voisi pahimmillan sattua? Miten voisi tsekata, uskaltaako lähteä tuolle keikalle?

                      Comment

                      • Jonsku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 4647
                        • Tuusula

                        #12
                        Selkeä laakerivika. Eipä nuo ihan itsestään kiinni hirtä mutta periaatteessahan tuo olisi mahdollista :think
                        ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                        ex. Alpina D10 Touring #33/94
                        ... and many more

                        Comment

                        • Zakarias
                          Newbiemmer
                          • Mar 2008
                          • 14

                          #13
                          Onko mitään mieltä vaihtaa laakeria toiseltakin puolelta, meinaan että onko noilla laakereilla jokin elin ikä?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎