Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liian raakaa pakkasnestettä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #31
    Originally posted by x-men View Post
    Olet oikeilla jäljillä. Puhtaalla vedellähän ei kannata ajaa sen takia, koska se aiheuttaa korroosiota vesikanavien seinämiin. Ikinä ei kannata pitää alle 30% vesi-pakkasneste seosta, koska muuten korroosiosuoja on jo liian heikko.
    Siis tuota tuota... Itse asiassa glykoli ruostuttaa vielä herkemmin kuin vesi, mutta pakkasnesteessä on sitten korroosiota ehkäiseviä aineita, jotta glykolin haittavaikutuksia saadaan pienennettyä. Eli korroosiota syntyy vesikanavien seinämiin myös pakkasnestettä käytettäessä.

    Moni ajaa Suomessakin kesäisin pelkät vedet jäähdytysjärjestelmässä ja vaihtaa sitten talveksi pakkasnesteet sisään. Kraanavettä käytettäessä tosin korroosiota jopa suurempi haitta on kattilakiven kertyminen vesiventtiileihin ym. Itse olen tästä syystä sekoittanut pakkasnesteen tislattuun veteen (akkuveteen).

    Comment

    • Guest's Avatar

      #32
      Originally posted by _Dexi View Post
      Hmm, onko noin? Joskus tuota miettiny, kilpaheput tykkää ajella usein pelkällä vedellä + mahdollisesti lämmönjohtokykyä lisääviä lisäaineita seassa, mutta toisaalta olen käsittäny että pieni määrä glykolia nostaa kiehumispistettä jne?
      </mutu>
      Radalla käytetään raakaa vettä letkuvaurioiden aiheuttamien radan rasvaamisten minimoimiseksi. Useimipen asfaltilla ajettavien kilpaluokkien säännöt kieltää glykolilla ajamisen em. syystä. Voit vaikka koittaa huviksesi kaataa glykolia asvaltille ja koita jarruttaa siinä vaikka polkupyörällä.

      Se glykoli kun ei oikeen tahdo edes peseytyä siitä pois. Veden kanssa taas riittää hetken odottelu.

      ///EDIT mäkin käytän tislattua vettä glykolin seassa. Sitä myydään myös tuotenimellä "WATER WETTER"
      Last edited by Guest; 06-03-2008, 08:21.

      Comment

      • x-men
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 162
        • .....

        #33
        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
        Siis tuota tuota... Itse asiassa glykoli ruostuttaa vielä herkemmin kuin vesi, mutta pakkasnesteessä on sitten korroosiota ehkäiseviä aineita, jotta glykolin haittavaikutuksia saadaan pienennettyä. Eli korroosiota syntyy vesikanavien seinämiin myös pakkasnestettä käytettäessä.

        Moni ajaa Suomessakin kesäisin pelkät vedet jäähdytysjärjestelmässä ja vaihtaa sitten talveksi pakkasnesteet sisään. Kraanavettä käytettäessä tosin korroosiota jopa suurempi haitta on kattilakiven kertyminen vesiventtiileihin ym. Itse olen tästä syystä sekoittanut pakkasnesteen tislattuun veteen (akkuveteen).
        joo tuota mä kans tarkoitin että juurikin pakkasnesteessä on näitä aineita, eikä itse glykolissa, puoli unessa tulee kirjoteltua mitä sattuu. Tosin en tiennytkään että itse glykoli aiheuttaisi korroosiota herkemmin kuin vesi:think Mä olen aina ajatellu vain niin, että pakkasnesteessä on noita korroosiolta suojaavia lisäaineita vain pelkän seoksessa olevan veden takia.
        Last edited by x-men; 06-03-2008, 09:48.
        E34 535 -91

        ex.
        E28 520 -84

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #34
          Originally posted by herrakani View Post
          </mutu>
          Radalla käytetään raakaa vettä letkuvaurioiden aiheuttamien radan rasvaamisten minimoimiseksi. Useimipen asfaltilla ajettavien kilpaluokkien säännöt kieltää glykolilla ajamisen em. syystä. Voit vaikka koittaa huviksesi kaataa glykolia asvaltille ja koita jarruttaa siinä vaikka polkupyörällä.

          Se glykoli kun ei oikeen tahdo edes peseytyä siitä pois. Veden kanssa taas riittää hetken odottelu.
          Tuo varmasti totta, ei tullutkaan mieleen

          ///EDIT mäkin käytän tislattua vettä glykolin seassa. Sitä myydään myös tuotenimellä "WATER WETTER"
          Öö?

          Jos tässä tätä tarkotettiin:


          Niin ei se kai ihan tislattua vettä sentään ole. Ei sillä umpipihit Saabikuskit muuten parantais lämppäreitään talvikäytössä jos ei jelppais.
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • Guest's Avatar

            #35
            Originally posted by _Dexi View Post




            Jos tässä tätä tarkotettiin:


            Niin ei se kai ihan tislattua vettä sentään ole. Ei sillä umpipihit Saabikuskit muuten parantais lämppäreitään talvikäytössä jos ei jelppais.
            En tarkoittanut varsinaisesti tuota tuotetta vaan sellaista mis on sininen etiketti ja eri näköinen pullo. Mut tuskin tuokaan sen kummempaa kamaa on. Toisaalta saattaahan just tuo tuote olla jotain muutakin, osta ja maista/haista/tutki. Onhan noita elintarvikeväreillä värjättyjä vesiä myyty milloin mihinkin vaivaan.

            Comment

            • _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

              #36
              Originally posted by herrakani View Post
              En tarkoittanut varsinaisesti tuota tuotetta vaan sellaista mis on sininen etiketti ja eri näköinen pullo. Mut tuskin tuokaan sen kummempaa kamaa on. Toisaalta saattaahan just tuo tuote olla jotain muutakin, osta ja maista/haista/tutki. Onhan noita elintarvikeväreillä värjättyjä vesiä myyty milloin mihinkin vaivaan.
              Jaa niitä on semmostakin :think

              Nojuu, täytyy sanoa että enhän mä itsekkään ole _tutkinut_ näitä, duunin puolesta vaan näkee että minkälainen sakki noita ostaa ja mitkä ei, juuri nuo saabistit yms. kun jossain mallissa kuulemma kehno lämppärinkenno - seivailee tilannetta tuolla, ja ratakuskit kertoo estävänsä sillä kiehumispisteitä tms.


              Anyways, nyt hukuttiin jo ihan topicista
              Last edited by _Dexi; 07-03-2008, 11:47.
              **********
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

              Comment

              • Miquela
                Newbiemmer
                • Sep 2010
                • 21
                • Viiala

                #37
                Kokemuksia tuon water wetterin sopivuudesta bemarin koneeseen?

                Ei kai siinnä pistäisi olla mitään miksi ei käyttää vaikka kesällä, jos meinaa lämmöt nousta esmes radalla?
                BMW E46 330i -01 => Crashed

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #38
                  Heh, tuli myös mieleen kun entisen työpaikan pomon muija laittoi pomon Volvoon Lasolia paisuntasäiliöön ja puhelimessa haukkui pomon kun pissapoika ei toimi vaikka lisäsi ainetta!! 30min päästä puhelin soi taas ja auto on nyt tienposkessa kun konepellin alta tulee vaahtoa...
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎