memebuy23buy

Lastuttaminen kannattaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Luntti
    2Wheel Driver
    • Jul 2003
    • 5021
    • Yka

    #46
    Lyön nyt niin tarkkaa tietoa kun vaan voin pöytään. Ketään puolustelematta. Eli laitoin vakiolastun paikoilleen ja kävin mittaamassa.
    Lähdin kiihdyttämään kolmos vaihteella 1000 kierroksesta ja vedin 6500 kierrokseen. Sitten virilastulla sama. Autoa en keventänyt, en poistanut ilmansuodatinta jne. Kuvasin kummatkin kiihdytykset digikameralla ja tarkastelin tietokoneella. Videoon lisäsin kellon ajan millä pystyin katsomaan tarkan ajan. Autona toimi 520i Touring -95 M50B20 koneella
    Tässä tulokset:
    RPM Vakio Viri
    2000 4.08 3.23
    3000 7.17 6.29
    4000 10.14 9.22
    5000 13.18 12.21
    6000 17.13 16.03
    6500 19.21 18.03

    Noista saa nyt sitten jokainen päätellä virilastun toimivuuden.
    Kiihdytyksistä löytyy video, mutta en tiedä mihin hostaisin sen. Koska tämä osoite ei enään toiminut http://u1.yousendit.com/
    Jos jollain on palvelintilaa, ottakoon privalla yhteyttä. Laitan mielellään videon jakoon. Niin sitten kukanenkin voi itse tarkistella pysäytyskuvilla.

    Comment

    • HJP
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1282
      • Helsinki

      #47
      luntti: tämmöistä tietoa kaipaisi useammalta, eli kunnon tuloksia kunnon mittaustavoilla. Kiitoksia... Eli käytännössä suurin ero tulee jo välillä 1000-3000rpm, sen jälkeen ei hirveästi eroa enää tule...

      Mikä lastu kyseessä, joltain foorumilaiselta hommattu?

      Comment

      • Luntti
        2Wheel Driver
        • Jul 2003
        • 5021
        • Yka

        #48
        Tmuukkonen.
        Silloin kun ostin ei ollut paljon vaihtoehtoja.
        Testi on vielä kesken siltä osin että Muukkonen teki mulle kolme eri lastua.
        Sanoi, että testaile niistä paras. Ja nyt sitten tänään keksein miten saan testattua mielestäni tarkasti. Eli kaksi lastua on vielä kokeilematta.

        Comment

        • energy
          BTCF Member
          • May 2003
          • 1698
          • Haukipudas, Oulu

          #49
          Originally posted by luntti
          Noista saa nyt sitten jokainen päätellä virilastun toimivuuden.
          Kiihdytyksistä löytyy video, mutta en tiedä mihin hostaisin sen.
          Täältä saa haettua kyseisen videon 8)
          :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
          :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
          :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

          Comment

          • BcB
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 220
            • Tampere

            #50
            Loistavaa toimintaa Luntti & Energy.. Taulukko ja video on sen verran yksiselitteisen informatiivinen, että eiköhän tällekin threadille saatu nyt kunnon piste loppuun. Video todistaa sen minkä perstuntuma on jo monille kertonut.. :wink:
            Näillä mennään...

            530d e60 sedan

            Ex:
            320 e30 Imola Red Coupe
            525i e34 Luxorbeige Sedan
            535i e34 Shadowline Sedan
            328i e36 Touring M-Sport
            535 e39 sedan V8- manual

            Comment

            • qizmo
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 234

              #51
              joo tonne 4000kiekan allehan sitä jenkua pitäski katuautossa saaha..harvemmin sitä rajottimelle huudattaa. itekki aattelin yks päivä et kamerallahan toi on hyvä kattoo.

              Comment

              • MikkoJII
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 1809
                • Lapua

                #52
                Kuinkas tollanen lastu sitte vaikuttaa e30 malleihin, autossa on m40p16 (saako tohon edes lastua?) :lol:
                E32 750i 11/89

                Comment

                • mukko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 5965
                  • Uleåborg

                  #53
                  ........
                  Last edited by mukko; 30-10-2007, 16:27.
                  -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                  Save the World, Fuck The Fuel Economy
                  Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                  Comment

                  • VNT
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1410
                    • Tuusula

                    #54
                    Originally posted by MikkoJII
                    m40p16 (saako tohon edes lastua?) :lol:
                    Kyllä saa. Pistä privaa jos kiinnostaa.
                    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      #55
                      Hienosti toteutettu käytännön koe. Olen kuullut ennenkin, että T Muukkonen tekee hyviä lastuja. Jos joku innostuisi tekemään saman kokeen vielä täällä foorumilla myytävillä lastuilla.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • ZoMbiE
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2003
                        • 2583
                        • Lohja, Virkkala

                        #56
                        Itsekkin tuli nyt sitten lastu hommattua, kyllähän se hiukan piristyi tuo auto, mutta ei todellakaan 15 hp tullut lisää :P Alavääntö tuntuisi parantuneen ja rajoitin nousi 7000:n. Meni pakokaasutestistäkin läpi 8) Ja saattaa olla että kulutus on hiukan pienentynyt. Ohituskiihtyvyyskin tuntuu hiukan parantuneen.. Ja lastu on siis tämän foorumin kautta tilattu.
                        Asennuskin oli helppo, aikaa kului noin 30 min (eniten meni aikaa niitten klipsujen vääntämiseen)
                        Eli kyllä se nyt jonkinverran auttoi, mutta en kyllä usko että +15 hp :roll:

                        Comment

                        • Vega_
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 887
                          • Kokkola

                          #57
                          saako tähän boxiin lastua? :shock:

                          Comment

                          • tihuovin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1422
                            • Oulu

                            #58
                            Kyseessä (0 261 200 163) on motronic 1.3, käytetty mm. 320i:ssä, joten luulisin siihen saavan. Monelaistakin.

                            Kannattaa varmistua että onko se virityslastu vai "virityslastu", niilä kun on vissi ero. Toiset on tehty ko. autoon ja ko. moottorille dynossa. Muokattu sekä polttoaine- että sytytyskarttoja.

                            "Virityslastut" ovat tehneet asiaa osaamattomat tahot, myöhäistämällä (esim.) sytytyskartan kaikkia arvoja 8 yksikköä, kaikilla kierrosluku- ja kuormitusarvoilla. Toki ne toimii, jollakin tietyllä alueella (kuormitus/kierrosluku), mutta muilla alueilla sitten aiheuttavat tehohäviöitä.

                            t: Timo

                            Comment

                            • Dr_ink
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 402
                              • Vantaa

                              #59
                              vielä ku kerrotte oletteko käyttäneet lastun vaihdon jälkeen ysikasia vai ysivitosta?
                              - Trying is the first step towards Failure -

                              Comment

                              • BMWPekka
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2004
                                • 58
                                • Helsinki/Hyvinkää

                                #60
                                Kannattaa käyttää 98 oktaanista lastuttamisen jälkeen, kun usein teholastut aikaistaa sytytystä -> nakuttaa herkemmin... Ja tietty saa täyden hyödyn siitä lastusta 98:lla.
                                E30E31 :-)

                                Comment

                                Working...
                                X