Originally posted by TeiniDX
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
torx-pultit kannessa, jälkikiristys?
Collapse
X
-
Originally posted by aliasJ View PostKirjoitin aikaisemmin, että ENSIN pari riviä keskeltä, ja sen jälkeen reunoilta keskustaa kohti. Siis keskellä olisi jo 2-4 pulttia tiukalle, ja sen jälkeen lähtisi vuorotellen kummaltakin reunalta keskustaa kohti.tuli laitettua volvo 850 2,5 T AWD
Comment
-
-
Jälkikiristystä tietysti tein varovasti itsekin. Ja mielestäni siis (siinä dieselissä) en kirinyt niitä pultteja momenttina varmaan sen tiukempaan mitä ohjeessakaan(arviointi hieman vaikeaa kun asteina se kiristys, mutta noin käsituntumalta). Siis osa pulteista oli noin 1000km matkalla selvästi löystynyt, joten kyllä siinä jotain sijoittumista on tapahtunut. Paria pulttia en kirinyt liion ollenkaan kun olivat niin tiukalla. Ja ihan kiristysjärjestyksen mukaan etenin.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Niin, jälkikiristyksen "suuruutta" on hiukka vaikea määrittää, kun 2 viimeistä vaihetta kiristetään asteina. Pitäiskö etsiä vaikka 1 pultin avulla ensimmäinen momentti, jolla rupeaa kiristymään, ja näin käydä kaikki pultit läpi kiristysjärjestyksen mukaisesti. Samalla selviää mikäli jokin pultti on löysemmällä kuin toiset.
Astekiristyksellä ei selviä, onko jokin pultti löysemmällä kuin toinen._____________
e28 520i -vm.84
Comment
-
-
Originally posted by aliasJ View PostAstekiristyksellä ei selviä, onko jokin pultti löysemmällä kuin toinen.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
tottahan toki pultit eivät ole enää samassa kireydessä jos niitä käsivaralta kiristää. Lepokitkakin voi olla niin iso että pultti tuntuu alussa olevan todella tiukassa, mutta kun sen saa hieman pyörähtämään niin se kirii kohtuu helposti. toki itsekin noita pultteja pyrin jälkikiristämään suunnilleen asteina saman verran, mutta jotku olivat siis yksinkertaisesti käsivaralta niin tiukkoja pyörimään ettei paljon uskaltanut kiriä.
Ja kiristin niitä maksimissaan ehkä noin 30 astetta, helpoiten pyöriviä siis.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Ei varsinaisesti ollut ulospäin mitään vuotoa, mutta meinas nestettä hävitä hiljalleen. En tiedä minne sitä meni, mutta nesteen väheneminen loppui kun kiristin hieman niitä pultteja(joku muukin oli foorumilla joskun jälkikiristelly dieselin pultteja kun oli meinannu tihkua ulospäin) ja vaihdoin samalla uuden termostaatin. Entisen toimivuus oli arvoitus, vaikka se keittämällä toimikin, koska tuntui ettei välillä kierrättänyt nestettä ollenkaan jäähdyttimessä. Mittarin mukaan lämmöt kyllä pysyi silloinkin kohdillaan.
Pultteja kiristin ohjeen mukaisessa järjestyksessä ja mielestäni jakopäätä lähellä olevat pultit olivat paljon löysemmässä kuin keskellä tai moottorin takapäässä. Tietysti tuon kiristysmomentin arviointi on näin mahdotonta, kuten jo aiemmin kommentoin, mutta kyllä nyt käsissäkin joku tunto on. Varsinkin jos pultinreiät on puhdistettu kunnolla, niin ei niissä kitkakertoimissa eri pulttien välillä kauheaa eroa pitäisi olla.
Aiemmin kirjoitin myös että kirin niitä max 30 astetta, mutta varmaan käytännössä 10-45 astetta, siten mitä hyvältä tuntui.
VAROVAISUUTTA kuitenkin ettei mene pultit poikki.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Mutta eikös se riittäisi jos kirin niitä kahta etureunan pulttia, mitkä ovat vuotokohdan lähellä?:think
Jos kirin kaikkia alkuperäisen järjestyksen mukaisesti, niin taas vuotokohdan viereinen pultti jää viimeiseksi, ja voi olla ettei sitä taaskaan saa yhtään tiukemmalle.
Kitkakertoimissa tuskin on isoja eroja, sillä öljysin kevyesti pulttien kierteet ja kannat, kuten koneistamo neuvoi. Lisäksi pultinreiät on puhdistettu huolella._____________
e28 520i -vm.84
Comment
-
-
No voit tietysti kokeilla kiriä vain niitä muutamaa, tuskin se mitään ihmeitä ainakaan aiheuttaa. Eli jos olet aiemmin sen kannen itse kirinyt ja kun nyt samalla avaimella kokeilet niin huomaat sitten varmaan onko ne löystyny. Ja lepokitkaa niissä on sen verran että lähtö pitää ottaa sellasella reilulla nykäsyllä. Paukahtaa siis varmaan aika lailla ja sitten kun tasasesti vääntää sen mitä hyvältä tuntuu ja antaa olla siinä.
Ja kun muistaa että 12.9 pulteilla on maksimimomentit M12 koossa noin 145Nm ja M14 jotain vähän reilu 200Nm. Eli ei ne ihan mahdottomia kestä.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Kiristys aina keskeltä reunaan päin, poikkeuksia ei ole. Juurikin syystä että jos reuna on kireällä ei ns. kaarelle jäänyt kansi enää pääse oikenemaan. Yli ei saa hyppiä, samasta syystä.
Kiertäen kiristys on hyvä (ns keskeltä alkava spiraali) varsinkaan jos alkuperäisestä tehtaan suosittelemasta kiristysjärjestyksestä ei ole hajuakaan (mobiilit), muuten kyllä kannattaa mennä aina tehtaan mukaan, toimiihan ne uutenakin.
Astekiristys on aina venyville pulteille. Pultit on myös aina uusittava.
Oikea momentti tulee tässä tapauksessa tarkemmin, esimomentin tarkkuus riippuu aina tietysti kierteiden kunnosta ja puhtaudesta (ja kovilla pulteilla myös loppumomentti), esimomenttiin vedon (joka on yleensä sekin 2 tai 3 vaiheinen) jälkeinen astekiristys on astemäärältään aina niin suuri että se venyttää pulttia ja tällöin saavutetaan oikentyyppisillä pulteilla juuri oikea momentti ihan joka pultille. Lisäkiristyksestä ei ole mitään hyötyä koska momentti ei tästä enää kasva vaan pultti venyy lisää kunnes katkeaa.
Jos on varma että ei ole kääntänyt asteita tarpeeksi tai esimomentti meni hieman pieleen voi toki kiriä hieman lisää (muistaen katkeamisriski).
Pitää yrittää muistaa katsella tarkka ohje tuolle koneelle kun olen korjaamolla taas. Useimmissahan oli tuo lämmitykäyttö, ja useampivaiheinen esikiristyskin.
Muutenkin tarkkuutta näihin kansihommiin niin alkavat pitämään, tiivistepintojen puhtaus on erittäin tärkeää, samoin tietysti reikien puhtaus, ja kovilla pulteilla niidenkin puhtaus ja kierteen kunto. Venyvät taas tulisi aina uusia... Pultinreikiin ei tule myöskään kaadella öljyä-vaan se tulee saada sieltä ennemminkin pois jos sitä siellä on. Pultit voi voidella ohuella öljyllä, asennussuosituksia kuitenkin noudattaen.
Itse kannet ovat oikeastaan aika harvoin kieroja, ja kaikkein halvimmatkin tiivisteet ovat osoittautuneet pitäväksi kunhan homma on tehty muuten huolella, siis vakiokoneessa. Viritettyjen kanssa omat kujeet ja osat tietysti.
Comment
-
-
Astekiristys on aina venyville pulteille. Pultit on myös aina uusittava.
mennään ns. plastiselle aluelle, eli syntyy pysyvä muodonmuutos pulttiin. Katkeaminen on siis mahdollinen..Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..
Comment
-
-
No mitä tuolle vuodolle sitten pitäisi tehdä? Vaikuttaa nyt siltä että ei kannata jälkikiriä, jos WSE1:en sanoihin on luottamista.
Esimomentti on varmasti oikein, ja samoin asteet tehty huolella joka pultissa.
Tiivistepinnat ovat puhtaat. Kuten sanoin, kyllä näitä pahveja on vaihdeltu ennenkin ongelmitta, mutta tämä 6-kansi rupeaa helposti temppuilemaan, enkä viestiketjusta päätellen ole ainoa.
Alkuperäinen kiristysjärjestys on varmaan hyvä, siis tuo keskeltä lähtevä spiraali mikä lähes kaikissa kansissa taitaa olla, mutta selvästi viimeistä pulttia on vaikea saada yhtä tiukalle kuin muita, ja siksi tämä koneen etunurkka pakosarjan vierestä rupeaa helposti vuotamaan.
Kohta vien tuon lintan jonnekki koneistamolle ja sanon että kansi kuntoon, eipä paljon jaksais kolmatta kertaa ruveta purkaamaan._____________
e28 520i -vm.84
Comment
-
-
Originally posted by goldenm View PostJa tämä uusiminen on sitten aikuisten oikeasti tärkeää. Pultit vedetään käytännössä myötörajan yli jolloin
mennään ns. plastiselle aluelle, eli syntyy pysyvä muodonmuutos pulttiin. Katkeaminen on siis mahdollinen..
EDIT:seuraavaan m20 kanteen vedän taso Loctiteä varovaisen kertuuksen molemminpuolin pahvia pakosarjan puoleiselle sivulle. Isojen poikien mukaan loppuu näin tihkuttelut. Ei omia kokeumuksia, mutta puoltavia lausuntoja luotettava pitämistäni lähteistä.Last edited by Rocla; 06-04-2008, 20:19.Olli.
Comment
-
Comment