Announcement

Collapse
No announcement yet.

torx-pultit kannessa, jälkikiristys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    #31
    Oma kiristämiseni perustui oletukseen etten laittanut kantta ihan riittävän tiukalle(dieselissä kansi piti vetää tosi tiukkaan, ei meinannut avaimen varrella jaksaa vääntää, vaikka en ihan hentoinen kaveri olekaan), osittain siksikin itseltäni sitä kiristin. Ja muistelen että tossa dieselissä lämmityskäyttökin piti kuitenkin jossain vaiheessa tehdä.

    Venyvät pultit toki itsellänikin kyseessä(tietääkseni) ja uudet laitoin tietenkin.
    Mutta asiaan siis eli jos pinnat on kuitenkin suoria ja pultit venyviä, jolloin kaikkien siis pitäisi olla kiristämisen jälkeen yhtä tiukalla niin vois olettaa että mahdollinen alkava vuotaminen johtuu tiivisteen jonkinlaisesta sijautumisesta(onkohan tarvike/alkuperäisellä tiivisteellä eroa) ja siten pulttien kireyden hienoisesta alenemisesta. Eli tässä tapauksessa pienellä lisäkiristämisellä vois saada pulttien kiristysvoiman paremmaksi.
    Toki jos pultit ja siis kansi edelleen on oikeassa kireydessä, kuten pitäisi, niin toi lisäkiristäminen ei vaikuta mitään tai pahimmassa tapauksessa heikentää kiristystä.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • Racink
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 840
      • Jkl

      #32
      Onkohan näissä m20:ssä lohkon paluureijät pienemmät kuin kannessa/tiivisteessä jolloin tähän "rappuun" kertynyt öljy valuu helpommin ulos kuin öljypohjaan? Tai sitten tiivisteen reikä on pienempi kuin kannessa/lohkossa? Eipä tullut silloin tutkittua asiaa sen tarkemmin kun ei koskaan mitään kovinkaan suuria vuotoja ollut. Mutta luulisi ainakin raputtoman liitoksen pitävän hivenen paremmin öljyt sisällään vaikka paluukanava hieman kallellaan onkin...

      Comment

      • aliasJ
        Bimmer Rookie
        • Nov 2007
        • 108

        #33
        Voi jukolauta! No jospa tekisin niin, että käytän koneen vielä lämpimäksi, ja alkuperäisen kiristysjärjestyksen mukaisesti käyn kaikki pultit läpi ja varmistan että ovat tiukalla.

        En siis rupea enempää väkisin tiukentamaan, mutta mikäli joku on löystynyt muita enemmän, niin kirin hieman sitä.
        Olisko muuten heittää jotain momenttia, jolla läpikäyminen kannattaisi aloittaa? :think

        Millaista loctitea tms. tiivisteliimaa kannattaisi laittaa, mikäli tulee vielä joskus aukaistua? Ja eikö sitä pitäisi laittaa koko tiivisteen matkalle, kummallekin puolelle, eikä vain pakosarjan puolelle?

        En tiedä, on kyllä kettumainen homma tuo kannen tiiviiksi saaminen.
        Last edited by aliasJ; 07-04-2008, 13:12.
        _____________
        e28 520i -vm.84

        Comment

        • aliasJ
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 108

          #34
          Päätin niin, että viikonloppuna käyn pultit läpi, ja katson että kaikki ovat yhtä tiukalla, onhan pieni toivo olemassa että tuon vuotokohdan viereiset pultit olisivat löysemmällä kuin muut, ja pelkällä kiristyksellä selviäis.

          Mutta mikäli vuoto ei lopu, niin aion vielä sen kolmannen kerran ottaa kannen irti. Mutta silloin olis parempi kolmannen kerran toden sanoa!

          Eli miten sen vuodon saa kuriin, laitetaanko tuota Loctitea tms. tasotiiviste tahnaa siihen kansipahvin molemmille puolille, vai mitenkä tehdään?

          Rocla oli ilmeisesti saanut luotettavia tietoja että näin saadaan homma toimimaan?

          Ja muuten kai se on taas normaali kirijärjestys, ja sitten pitäisi ruveta pelittämään. Samalla voisin vaihtaa vesipumpun, kun ei ole tietoa paljonka sillä on ajettu
          _____________
          e28 520i -vm.84

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎