Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tarvikeanturit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    Tarvikeanturit

    Jumppasinpa tuossa vähän turhaan. Muista ongelmista johtuen ja varmuuden varalta vaihdoin toimivan alkuperäisen kampiakselin asentotunnistimen Motonetista hankittuun tunnistimeen. Vaihto meni aivan plug-and-play -tyyliin mutta autopa ei sitten yrittänytkään käyntiin (ensimmäinen kerta tällä autolla). Kiroilua, tupakointia, kytkentöjen tarkistusta ja starttiyrityksiä jotka ei johtaneet mihinkään. Eipä siinä, vanha anturi takaisin samaan tyyliin ja tadaa, laakista käyntiin.
    Huomenna reklamoimaan ja silleen. Sanoivat Motonetista että koskaan ei ole heille näitä tunnistimia tuotu viallisina takaisin. Onko mulla kohtalotovereita vai onko autoni vain kranttu tai wtf?
    Mulla on siis varsinainen ongelma ollut nokan tunnistimen kanssa ja täytyypä siinäkin kokeilla alkuperäisosaa...
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #2
    Originally posted by Kentsu View Post
    Mulla on siis varsinainen ongelma ollut nokan tunnistimen kanssa ja täytyypä siinäkin kokeilla alkuperäisosaa...
    Noniin. Monta viikkoa olen tapellut tuon nokan tunnistimen kanssa. Mulla on nyt 2 kpl uusia nokan asentotunnistimia sekä 1 kpl uusi kampuran tunnistin jotka eivät vaan minun autossa toimi. Ainut vika on siinä että osat ei ole "Original Teile". Alkuperäisosa selvitti tämän nokka-anturin mysteerin. Suosittelen siis suhtautumaan varauksella näihin tarviketunnistimiin.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • EM^
      Bimmer Rookie
      • May 2005
      • 65
      • Oulu

      #3
      Voi voi voi, itellä ois tuossa just M52B25:seen motonetin nokka- ja kampiakselin asentotunnistimet oottamassa asennusta... Toivottavasti toimivat :think Outoa kyllä että auto voi olla niin "ranttu" antureitten suhteen?
      E36 323i -98

      Comment

      • djd1mm
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 123
        • Salo

        #4
        Itsellä ainakin ihan jees kokemus

        Niin, eli omassa e34 535i:ssä on nyt paikallaan sellanen halvin 4-piuhainen motonetin lambda.. tais kustantaa ~29€ kun originaalia täysin vastaava bosch 'tarvike' olis maksanu ~90€ ja orggis reilusti lisää.

        Lambda tuntuu toimivan koska kone ei enään herjaile lamba häröjään. Pakokaasuarvot tosin heittää vähän miten sattuu. Se taas varmaan johtuu siitä että tuli heitettyä ~500km ilman lambdaa ja katti on varmaan vähän tukkeessa tms. Enkä usko että positiivisesti vaikuttaa 2.5" läpivirtaava putki katilta taakse.. Olisin ostanut Original Teilen mutta 100EUR vs. 1100EUR e jotenkin innostanut
        Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by djd1mm View Post
          Niin, eli omassa e34 535i:ssä on nyt paikallaan sellanen halvin 4-piuhainen motonetin lambda.. tais kustantaa ~29€ kun originaalia täysin vastaava bosch 'tarvike' olis maksanu ~90€ ja orggis reilusti lisää.

          Lambda tuntuu toimivan koska kone ei enään herjaile lamba häröjään. Pakokaasuarvot tosin heittää vähän miten sattuu. Se taas varmaan johtuu siitä että tuli heitettyä ~500km ilman lambdaa ja katti on varmaan vähän tukkeessa tms. Enkä usko että positiivisesti vaikuttaa 2.5" läpivirtaava putki katilta taakse.. Olisin ostanut Original Teilen mutta 100EUR vs. 1100EUR e jotenkin innostanut
          Ei taida tuo cat-back putki vaikuttaa asiaan ?

          Comment

          • Axum
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 4416
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            Ei taida tuo cat-back putki vaikuttaa asiaan ?
            Eipä ehjä ja vuotamaton putki lambdan jälkeen vaikuta päästöihin.

            omat kokemukset tuosta motonetin halpis tarvike lambdasta ovat negatiivisiä, kesti jopa 6 kk
            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
            - E39 528ia
            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

            Puretaan 520ia -97
            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              mikähän siitä lambdastakin oikein voi hajota. Kannattaa ensin tarkistaa ne johtojen liitännät, varmaan satoja lambdoja on vaihdettu turhaan vaikka vika oikeasti on liitoksissa (niin tuleehan ne uusittua kun uuden lambdan laittaa).
              Lambda anturi sinällänsä on varsin kestävä. Noissa ei arvot voi juuri metsään mennä halvimmalla tarvikkeellakaan, jos se yleensäkin toimii ja on sopiva ko. autoon (titaani vs zirkoni ja erilaiset lämmityksen ohjaukset).
              Tuo asentotunnistin juttu on mielenkiintoinen, jotain eroahan niissä täytyy olla. Asian olisi selventänyt pulssikuvien katsominen oskilloskoopilla molemmista versioista, kun ne kerran resistiivisesti olivat kuitenkin kaikki ehjiä ja samalla alueella?

              Tähdentäisin tähänkin vielä ettei tarvikeosista voida puhua mitenkään yleisesti, niitä kun on niin monen tasoisia kuin on valmistajaakin;
              bosch taitaa olla bmw:lle myös original teile toimittaja aika usein, tai valeo, näitä saa myös mm. tarvikeketjujen kautta.
              Kyllä nykyajan valmistusteknologia ja laadunvalvonta lienee kuitenkin niin kehittynyt ettei sutta pitäisi päästä markkinoille halvimmiltakaan, kaikki varmasti testataan.
              Ongelma lienee se että tarvikeosilla yritetään kattaa laajempi malliskaala kuin orkkisosilla, tarvikeosia suunnitteleva tiimi ei ehkä ota huomioon että joissakin tapauksissa sillä näennäisesti pienellä erolla voikin olla merkitystä.
              toisinsanoen, 2-3 hieman eri tyyppistä orkkisosaa yritetään korvata yhdellä yleismallisella tarvikeosalla. Joskus homma toimii joskus ei.

              Comment

              • goldenm
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 544

                #8
                varmaan satoja lambdoja on vaihdettu turhaan vaikka vika oikeasti on liitoksissa (niin tuleehan ne uusittua kun uuden lambdan laittaa).
                Tämän minäkin allekirjoitan. Ja kytkemisessä ei saa käyttää tinaa..
                Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Tähän vielä esimerkki, ei kylläkään bmw vaan sierra; map-anturi (79€) lambda (29€) ja katalysaattori (80€) sieltä mistä halvimmalla saatiin , pakokaasuarvot parin vuoden katsastuksissa erinomaiset, eli hyvin toimii.
                  Alkuperäinen Map anturi hajosi muuten vain, labda ja katalysaattori kärsivät "lieviä" vaurioita ajettaessa edelläolevasta kuorma-autosta tippuneen kuormalavan yli... ei niitä muuten olisi tarvinnut vaihtaa.
                  alkuperäisosana map olisi maksanut 230€, lambda ja kat ties mitä...

                  Comment

                  • djd1mm
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2006
                    • 123
                    • Salo

                    #10
                    Eli mikäs siinä kolvauksessa kusee kun ei sais käytellä, muutamalle tutulle on kolvattu se lambda ja hyvin on toiminut kuulemma. En sitten tiedä missä nyrkkipajalla mutta kumminkin. Eikös se tinaliitos pitäis olla ainakin fyysisesti varmin?

                    Omassa on nyt Puristetut abikot jotka on kutistesukassa ja vielä nitto-tape päällä, pitäis kestää hetken aikaa.
                    Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

                    Comment

                    • K.S.
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 649
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by djd1mm View Post
                      Eli mikäs siinä kolvauksessa kusee kun ei sais käytellä, muutamalle tutulle on kolvattu se lambda ja hyvin on toiminut kuulemma. En sitten tiedä missä nyrkkipajalla mutta kumminkin. Eikös se tinaliitos pitäis olla ainakin fyysisesti varmin?

                      Omassa on nyt Puristetut abikot jotka on kutistesukassa ja vielä nitto-tape päällä, pitäis kestää hetken aikaa.
                      Jotkin lanta anturit ottavat vertailuhappea johtimen ja suojakuoren välistä, mikä taasen ei onnistu jos eriste on sulanut johtimen päälle kolvatessa.

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        ...
                        Tuo asentotunnistin juttu on mielenkiintoinen, jotain eroahan niissä täytyy olla. Asian olisi selventänyt pulssikuvien katsominen oskilloskoopilla molemmista versioista, kun ne kerran resistiivisesti olivat kuitenkin kaikki ehjiä ja samalla alueella?
                        ...
                        Joo, olisihan tuon saanut selvitettyä sopivilla laitteilla mutta käytössä oli vain yleismittari joka tosiaan antoi resistiivisesti "samalle alueelle" arvot, mutta tästäkään en kaivanut tietoa paljonko nuo lukemat voi heittää jne.. Muuten, taas eräs pk-seudun merkkihuollon mekaanikko (tai mistä tiedän vaikka oli ihan insinööri) totesi että noiden anturoiden toimivuutta ei voi mitata koska "ei meillä ole mitään arvoja minkälaista käppyrää sieltä pitäisi tulla". Noh, noita käppyröitä on tarjottu mm. tällä saitilla... Mutta siis ei sinänsä innostanut kaiken lisäksi selvittää vielä osan myyjälle missä noissa on vikaa, itsellä oli kyllä aika kova luotto näihin tunnistimiin ja juuri periaatteella "eihän näitä voi vituralleen tehdä", ja siksipä vikaa etsittiin pitkään muualta.

                        Ihmettelen kyllä edelleen jos joku muu ei ole tapellut näiden kanssa koska tosiaan itse kävin 3 kertaa yhteensä 3 anturia ja mikään noista ei toiminut, todennäköisyyksien mukaan kun nuo 3 ei todellakaan ole ainoat sudet siellä liikkeen hyllyssä. En taas voi tietää onko joku erä vedetty jo markkinoilta pois. Todetaan vielä tännekin että noiden susien palautus ei kuitenkaan tuottanut mitään ongelmaa / vääntöä johon olin oikeastaan varautunut.
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • djd1mm
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2006
                          • 123
                          • Salo

                          #13
                          Juu, siksihän noissa kalliissa korjaamo diagnostiikkavekottimissa on nykyään se oskilloskooppikin kun on nuo anturit nykyään mitä on, ilmeisesti.
                          Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by Kentsu View Post
                            Muuten, taas eräs pk-seudun merkkihuollon mekaanikko (tai mistä tiedän vaikka oli ihan insinööri) totesi että noiden anturoiden toimivuutta ei voi mitata koska "ei meillä ole mitään arvoja minkälaista käppyrää sieltä pitäisi tulla".
                            Jaa ilmeisesti bmw ei ole katsonut noita tarpeelliseksi omaan tietokantaansa , vai miten on tis:ia selanneet?
                            aftermarket tietokannoista ja manuaaleistahan nuo kyllä löytyy.

                            Se oskilloskooppi on yhdistetty diagnostiikkalaitteisiin siksi että OSAAVA mekaanikko voi sen avulla tutkia onko vika siinä komponentissa mistä vikakoodi tulee tai jossain muualla (liitokset yms toisen vian vaikutus), erittäin, erittäin hyvä apuväline vianrajoituksessa (sille joka sitä osaa oikein hyödyntää).
                            onhan noita skooppeja ollut erilaisissa testerikokoonpanoissa kautta aikojen, voi käyttää mm sytytysjärjestelmän mittauksiin, mikä olikin aikaisemmin eräs pääkäyttökohde, nykyään on sitten anturit ja muut ohjaussignaalit.

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #15
                              Joissan lambdoissa on johto sellaista materiaalia, ettei yksinkertaisesti voi edes tinata, ei vaan tartu, vaikka kuinka pohjustat.

                              En tiedä sitten johtuuko tuosta että joutuu tekemään tuon jälkiliitoksen vai mistä, mutta viikoittain törmään asiakkaaseen, joka kertoo autoon vaihdetun tarvike lambdat hieman aikaa sitten ja taas sama ongelma ja käytännössä aina auto korjaantuu vaihtamalla orkkisosaa tilalle.

                              Aika mitätönhän tuo lambdan jännite on, eli ei siellä iso häverikkiä tarvitse, nii on jo pielessä.
                              Olli.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎