Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelmia kytkimen vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarkko H
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 158
    • Pirkanmaa

    Ongelmia kytkimen vaihdon jälkeen

    Moro,

    Eli autoon vaihdettiin UUC:n kova vauhtipyörä ja orgaaninen kytkin sekä e34 m5 paineasetelma. No, laatikko pitää kolinaa vaihde vapaalla, tämä oli jo tiedossa.

    Mutta kytkimen seudulta tulee helvetillinen kahina, ikäänkuin metalli metallia vasten tai kytkin luistaisi, kun vaihde on 3,4 tai 5 ja kierrokset on alueella 1500 - 2500. Isommilla kierroksilla se loppuu. Eli kun kuormitan hieman konetta, alkaa tämä kahina, mutta kytkin ei tunnu luistavan. Onko tietoa tai hyviä arvauksia kahinasta ? Kenties painelaakeri ei ole ihan paikallaan ? Olen myös kuullut UUC:n toimittaneen joskus vääriä kytkimiä.

    Toinen probleema:
    Kakkosvaihteella vaihdekeppi täristää huomattavasti, mutta vaihde menee silmään ja pysyy siellä. Tärinä viittaisi rättiniveleen, sillä muita ääniä ei kuulu ja tärinää jatkuu vaikka auto on liikkeessä ja kytkin painettuna, kunhan vaan kakkonen on kytkettynä. Muilla vaihteilla ei ongelmia. Kannattaako tuosta huolestua enemmänkin ?

    Kaikki stefat, neulalaakeri ja painelaakeri on uusittu.
    Ja auto oli e36/8 M-sarja>: s50b32 ja ZF 5spd.
    M Coupe '98
    E91 320d '06
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Laatikko kolisee vapaalla... argh!

    Tuo kohina voisi tulla vaihteiston laakereista kuitenkin kun kerran koliseekin.

    Myös tärinällä voisi olla jotain tekoa laakereiden kanssa.

    Comment

    • KoFFi
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 77
      • Raahe

      #3
      Originally posted by Jarkko H View Post
      Moro
      Mutta kytkimen seudulta tulee helvetillinen kahina, ikäänkuin metalli metallia vasten tai kytkin luistaisi, kun vaihde on 3,4 tai 5 ja kierrokset on alueella 1500 - 2500. Isommilla kierroksilla se loppuu. Eli kun kuormitan hieman konetta, alkaa tämä kahina, mutta kytkin ei tunnu luistavan. Onko tietoa tai hyviä arvauksia kahinasta ? Kenties painelaakeri ei ole ihan paikallaan ? Olen myös kuullut UUC:n toimittaneen joskus vääriä kytkimiä.
      painelaakerihan ottaa vasta kun painat kytkintä, joten tuskin siitä tuo kahina.
      E61 530da M-SPORT
      ex:E39 Touring shadowline

      Comment

      • Jarkko H
        Bimmer Rookie
        • Jun 2006
        • 158
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by KoFFi View Post
        painelaakerihan ottaa vasta kun painat kytkintä, joten tuskin siitä tuo kahina.
        Kävi vaan mielessä, että se ei olisi kunnolla haarukassa ja kanittais koko ajan painelevyä vasten. Ääntäis kyllä varmaan sit koko ajan..
        Mutta välistä pitää rajumpaa ääntä ja välistä taas ei niin hermoja repivää. Joissakin lähteissä väitettiin, että äänet ja tärinät kuulu asiaan ku konetta kuormitetaan kohtuu pienillä kierroksilla.

        Disadvantages: First, Active's flywheel did make some clattering noise while idling or under load at very low rpm, and especially if the A/C was turned on. Accelerate from 1500 rpm in fifth gear (something I do not recommend), and you'll really see what I mean by "clatter"! The single-mass lightweight flywheel cannot absorb torsional vibration from the crankshaft as effectively as the dual-mass stock unit (for this reason it is not recommended to use a flywheel and underdrive pulley upgrade together).
        Lähde
        Suuremmilla kierroksilla kohina/sorvausäänet häviää. Luulisin vaan että jousitetty kytkin antais vähän anteeksi verrattuna kova vp + kova kytkin settiin. Ja valmistajan mukaan pitäisi vain olla vain kolinaa vapaalla.

        Tarkoitin laatikon kolinaa vapaalla, sitä ääntä minkä kova vauhtipyörä aiheuttaa. "Rattling noise" on vaimennettavissa paksummilla öljyillä. Kaksoismassalla laatikko oli aivan hiljainen.

        Auto seisoo nyt tallissa siihen asti kunnes tää ongelma on selvitetty..Joten jos on hyviä ideoita niin vastatkaa kiitos !
        M Coupe '98
        E91 320d '06

        Comment

        • Noppe
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 535
          • Kuopio

          #5
          Itsellä joskus painelaakeri kahisi vaikka kytkintä ei painanut. Sitten kun painoi se alkoi ulista niin, että sai hävetä kylällä silmät päästään.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎