Itselläkin oli tuo mallivalinta vähän aikaa sitten edessä. 500-sarjalainen E39 diesel Touring piti saksanmaalta hankkia. Itse kuitenkin päädyin vanhempaan TDS-moottoriin hankintahinnan johdosta.
Saksassahan nuo noin 170tkm ajetut vm. -98 TDSA:t on hintaluokassa n. 10,5-11,5k€ kun taas saman verran ajetun -00 525dA keskihinnaksi voisi sanoa 13-14k€ ja -99 530dA 14-15k€. Verotuksessa erot menee keskimäärin 9000€ vs. 11000€ ja 12000€.
Mielestäni ei kannata maksaa yli 4000€ tehokkaammasta moottorista. Uudemman moottorin kestävyydestä ei varmaan kukaan tarkalleen vielä tiedä mutta kyllähän tuo TDS-moottori oikein käytettynä aika lailla ikuinen peli on. Ja tuosta ZF:n uudemmasta automaatista 5HP--- ei vikoja taida olla raportoitu.
Tosin kyllähän noista 530d:n tehoista (varsinkin lastutettuna) märkiä unia näkee.
ps. (hinnat ovat n. puolessa tunnissa tehtyjä arvioita, mutta eivät varmaan suuria heitä)
Saksassahan nuo noin 170tkm ajetut vm. -98 TDSA:t on hintaluokassa n. 10,5-11,5k€ kun taas saman verran ajetun -00 525dA keskihinnaksi voisi sanoa 13-14k€ ja -99 530dA 14-15k€. Verotuksessa erot menee keskimäärin 9000€ vs. 11000€ ja 12000€.
Mielestäni ei kannata maksaa yli 4000€ tehokkaammasta moottorista. Uudemman moottorin kestävyydestä ei varmaan kukaan tarkalleen vielä tiedä mutta kyllähän tuo TDS-moottori oikein käytettynä aika lailla ikuinen peli on. Ja tuosta ZF:n uudemmasta automaatista 5HP--- ei vikoja taida olla raportoitu.
Tosin kyllähän noista 530d:n tehoista (varsinkin lastutettuna) märkiä unia näkee.
ps. (hinnat ovat n. puolessa tunnissa tehtyjä arvioita, mutta eivät varmaan suuria heitä)
Comment