Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kiertääkö jäähdytysneste moottorin sammuttamisen jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsl Bimmer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 358

    Kiertääkö jäähdytysneste moottorin sammuttamisen jälkeen

    E46:sen M43 moottorissa on sähköllä ohjattu termostaatti. Mikäli siihen ei annata ohjausvirtaa, niin se aukeaa 105 C ja toimii kuten tavallinenkin termostaatti. DME antaa tätä ohjausvirtaa, silloin kun moottoria kuormitetaan kovasti. Eli tosi harvoin ja yleensä moottori käy siis 105 C lämpötilassa.

    Tehojen lisäämiseksi laskin lämpötilaa mottorissa 92 C:een. Kytkin suoran virransyötön termostaatille etuvastuksen kautta. Kun moottorin sammuttaa, niin virransyöttö katkeaa termostaatilta ja se muuttuu 92C:sta 105C:een termostaatiksi.

    Nyt tuli mieleen seuraava seikka: Kuuman moottorin kun sammuttaa 92C:nen vesi ei pääse enää kiertämään, koska termostaatti muuttuu ja aukeaa nyt vasta 105 C:eessa. Onko tästä mitään haittaa? Kiertääkö vesi normaalistikkaan yhtään, kun moottorin on sammuttanut?
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3449
    • Janakkala

    #2
    Originally posted by dsl Bimmer View Post
    Tehojen lisäämiseksi laskin lämpötilaa mottorissa 92 C:een.
    -Kuulostaa mielenkiintoiselta -Paljonko tuli lisää?
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • dsl Bimmer
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 358

      #3
      Originally posted by Spetke View Post
      -Kuulostaa mielenkiintoiselta -Paljonko tuli lisää?
      Kyllä sitä vähän tuli, ainakin alavääntö parani. Olen myös ottanut imusarjan lämmityksen pois ja vähän modannut imuilman syöttöä, jotta moottori saisi viileämpää ilmaa. Ei toi miksikään raketiksi ole muuttunut, mutta vähän tuntuu paremmalta persdynossa kuin ennen.

      Comment

      • Masinol
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 988
        • "Turku"

        #4
        Originally posted by dsl Bimmer View Post
        Kyllä sitä vähän tuli, ainakin alavääntö parani. Olen myös ottanut imusarjan lämmityksen pois ja vähän modannut imuilman syöttöä, jotta moottori saisi viileämpää ilmaa. Ei toi miksikään raketiksi ole muuttunut, mutta vähän tuntuu paremmalta persdynossa kuin ennen.
        ....
        Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

        Comment

        • Tuiske
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1441
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by dsl Bimmer View Post
          Tehojen lisäämiseksi laskin lämpötilaa mottorissa 92 C:een.
          Jos nyt ruvetaan pilkkua viilaamaan niin tuo laskee tehoja ellei oteta imuilman mahdollista viilenemistä huolioon. Palotapahtumasta saadaan kampiakselille sitä enemmän tehoa mitä kuumempi on sylinterien seinämä, koska silloin siirtyy vähemmän energiaa lämpönä palokaasusta sylinterin seinämään, eli hyötysuhde on kuumalla koneella parempi.
          Corvette C4 LT4 TURBO
          Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

          Comment

          • okko
            BTCF Honorary Member
            • Apr 2005
            • 1763
            • Honkajoki

            #6
            vesi ei siellä kierrä sammuttamisen jälkeen
            When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

            Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

            Comment

            • dsl Bimmer
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 358

              #7
              Originally posted by Tuiske View Post
              Jos nyt ruvetaan pilkkua viilaamaan niin tuo laskee tehoja ellei oteta imuilman mahdollista viilenemistä huolioon. Palotapahtumasta saadaan kampiakselille sitä enemmän tehoa mitä kuumempi on sylinterien seinämä, koska silloin siirtyy vähemmän energiaa lämpönä palokaasusta sylinterin seinämään, eli hyötysuhde on kuumalla koneella parempi.
              Miksi DME laskee sitten moottorin lämpötilaa kuormituksella? Silloinhan sitä hyvää hyötysuhdetta tarvitaan. Ainakin DMEn livedatan perusteella sytytys ennakkoa tulee enempi kylmällä koneella. Ettei korkealämpötila vaan liittyisi vähäpäästöisyyteen.

              Comment

              • Tuiske
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1441
                • Lempäälä

                #8
                Nyt kyllä ihan arvailua mutta ehkä sen vuoksi että moottori kestäisi paremmin? Männät ja öljy pysyy viileämpänä??
                Corvette C4 LT4 TURBO
                Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                Comment

                • dsl Bimmer
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 358

                  #9
                  Originally posted by Tuiske View Post
                  Nyt kyllä ihan arvailua mutta ehkä sen vuoksi että moottori kestäisi paremmin? Männät ja öljy pysyy viileämpänä??
                  Taitaisi vaan moottori kestää paremmin, jos olisi aina tasainen lämpö. Lämpöväsymistä ainakin nopeat lämpötilavaihtelut aiheuttavat, mutta aika hyvin noi koneet yleensä kestää.

                  Comment

                  • Tuiske
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1441
                    • Lempäälä

                    #10
                    Lämpöväsymistä? Ei lämpötilan muutokset taida aiheuttaa muuta kuin jännityksiä, mikäli kappale ei ole tasaisen lämpöinen. Lämpötilalla ja kappaleen väsymisestä aiheutuvalla hajoamisella ei ole kyllä juurikaan tekemistä toistensa kanssa.
                    Corvette C4 LT4 TURBO
                    Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Kuumana parempi hyötysuhde mutta nakutusvaaran takia ei voi käyttää yhtä paljon ennakkoa. Patenteilla olet luultavasti saanut ainakin ECU:n sekaisin. Suomalaista puskaviritystä parhaimmillaan.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • dsl Bimmer
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 358

                        #12
                        Lämpötilan muutoksen vaikutusta on ollut helppo seurata, kun toisina päivinä on johto ollut kiinni ja toisina virranpakkosyöttö on puuttunut. Täytyy varmaan seuraavaksi kokeilla DME:n vedenlämpötila-anturin huijausta, siten että DME luulee jäähdytysnesteen olevan viileämpää vaikka se olisikin 105C.

                        MAF-anturissa on myös lämpötilan mittaus. Sillä mitataan imuilman lämpötilaa. Siihen laitoin sarjavastuksen, joka pudotti noin 10C DME:lle menevää lämpötilatietoa. Sillä ei ole ollut juurikaan vaikutusta, muttei se ainakaan huonontanut asiaa.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9995
                          • KVLA

                          #13
                          Ihan mielenkiinnosta kysäisen,että oletko mitannut/mittauttanut seoksien/päästöjen arvoja noiden elektronikka kikkailujesi välissä?Mikä on vaikutus pakokaasuarvoihin verrokkina tehtaan säädetyt "optimaalit"?Tehoahan on mahdollista hieman muutella elektronisesti (mm.lastut),mutta päästöarvot ei aina välttämättä kulje linjassa saavutettuun muutamaan hevosvoimaan.

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1985
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by dsl Bimmer View Post
                            MAF-anturissa on myös lämpötilan mittaus. Sillä mitataan imuilman lämpötilaa. Siihen laitoin sarjavastuksen, joka pudotti noin 10C DME:lle menevää lämpötilatietoa. Sillä ei ole ollut juurikaan vaikutusta, muttei se ainakaan huonontanut asiaa.
                            Itse olen ymmärtänyt, että MAF-anturissa on lämpötilan mittaus, jolla saadaan laskettua tarkasti imetty ilmamassa ja vain tätä varten. DME:n käyttämä imuilman lämpötila luetaan anturista joka on imusarjassa.

                            Comment

                            • dsl Bimmer
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2005
                              • 358

                              #15
                              Originally posted by pheno View Post
                              Itse olen ymmärtänyt, että MAF-anturissa on lämpötilan mittaus, jolla saadaan laskettua tarkasti imetty ilmamassa ja vain tätä varten. DME:n käyttämä imuilman lämpötila luetaan anturista joka on imusarjassa.
                              Ei tässä mallissa ole imusarjassa toista lämpötila-anturia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎