E46:sen M43 moottorissa on sähköllä ohjattu termostaatti. Mikäli siihen ei annata ohjausvirtaa, niin se aukeaa 105 C ja toimii kuten tavallinenkin termostaatti. DME antaa tätä ohjausvirtaa, silloin kun moottoria kuormitetaan kovasti. Eli tosi harvoin ja yleensä moottori käy siis 105 C lämpötilassa.
Tehojen lisäämiseksi laskin lämpötilaa mottorissa 92 C:een. Kytkin suoran virransyötön termostaatille etuvastuksen kautta. Kun moottorin sammuttaa, niin virransyöttö katkeaa termostaatilta ja se muuttuu 92C:sta 105C:een termostaatiksi.
Nyt tuli mieleen seuraava seikka: Kuuman moottorin kun sammuttaa 92C:nen vesi ei pääse enää kiertämään, koska termostaatti muuttuu ja aukeaa nyt vasta 105 C:eessa. Onko tästä mitään haittaa? Kiertääkö vesi normaalistikkaan yhtään, kun moottorin on sammuttanut?
Tehojen lisäämiseksi laskin lämpötilaa mottorissa 92 C:een. Kytkin suoran virransyötön termostaatille etuvastuksen kautta. Kun moottorin sammuttaa, niin virransyöttö katkeaa termostaatilta ja se muuttuu 92C:sta 105C:een termostaatiksi.
Nyt tuli mieleen seuraava seikka: Kuuman moottorin kun sammuttaa 92C:nen vesi ei pääse enää kiertämään, koska termostaatti muuttuu ja aukeaa nyt vasta 105 C:eessa. Onko tästä mitään haittaa? Kiertääkö vesi normaalistikkaan yhtään, kun moottorin on sammuttanut?
Comment