Announcement

Collapse
No announcement yet.

dieselin viritys/massa mittarin huijaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    #16
    Originally posted by sirkus View Post
    Onko tds koneissa, joissa on massamittari samat systeemit kuin volsuissa? Josko olisikin ollut kyse e39 tds eikä d mallista?
    En tiedä, minä olen mersumiehiä.

    Eikä sillä ole merkitystäkään.
    Mietippäs vähän.
    Jos moottori on kunnossa ja täyskaasulla MAF arvo nousee riittävästi, jotta max syötön taso ohjelmasta tavoitetaan.
    Niin mitä hyötyä siitä enää sitten olisi, vaikka anturi näkisi ilmamassan vieläkin suurempana ?
    Syöttöhän oli jo alunperinkin ohjelmasta "täysillä".
    Sitä ruiskutettavan polttoaineen määrää pitää sieltä ohjelmasta muuttaa suuremmaksi.


    Edelleenkin, painetieto määrää, miten paljon polttoainetta ruiskutetaan.
    Normaalilämpöisessä, kunnossa olevassa moottorissa kaasupolkimen pyyntiä pyritään toteuttamaan mahdollisimman tarkasti ahtopainetiedon ohjaamana.
    Siten, että kun max ahtopaine saavutetaan, niin vasta sitten tavoitetaan ruiskutuksessakin max taso.
    Tämä aiheuttaa käytännössä sellaisen tilanteen, että vääntökäyrän huippukohta on ~max ahtojen tavoittamiskohta = ~max syöttötason alkukohta.

    Edelleenkin, MAF anturi valvoo vaan EGR venttiilin toimintaa.
    Jos MAF ei pysy "alueella" -> vikatila.
    Kaikki toimet, mitkä aiheuttavat MAFfin toimintaan poikkeamaa, jota ei heti korjata ohjelmasta kohdilleen, aiheuttavat varmasti ja vääjäämättä vikatilan, tai vähän vanhemmissa sen häiriövalon.
    En suosittele sen anturin joutavaa rääkkäämistä, ei voi voittaa mitään, mutta hankaluuksia varmasti tulee.
    Koska MAFfin toimintaa ei varsinaisesti enää "valvo" mikään anturi, niin käy hyvin usein niin, kuin olette huomanneetkin, että jos anturi ei mene aivan totaalisesti sököksi, niin auto ei toimi, eikä vikakoodia tule.
    Anturi antaa vaan "väärää" tietoa, jonka perusteella ohjelma taas säätää toimintaa "kohdilleen", mutta totuus on että moottori käyttäjän mielestä ei toimi kunnolla.
    Eikä se toimikkaan.


    Bensamoottoreissa on toimintaperiaate pikkuisen toisenlainen.
    Siellähän seosta säädellään vähän eri periaattein.
    Siellä todellisella ilmamäärän lisäyksellä voi saadakkin lisää tehoa, kun järjestelmä säätää periaatteessa seosta kohdilleen, eikä pelkästään ruiskutettavan polttoaineen määrää, kuten dieseleissä.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎