Kävin tuossa ihmettelemään -04 e46:n 320d:n kulutusta matka-ajossa. Huomasin keväällä kulutuksen pyörivän tuossa vähän yli 6:n l/100km vaikka ajelin kuinka hellästi. Käyttelen tuossa jo yli 90 km/h nopeuden 6-vaihdetta. Nyt ajelin maantiellä ja kokeilin mikä ero on noin satasen vauhdissa 5:s ja 6:s vaihteella ja kas kas 5:lla tuohan pyörii vähemmällä eteenpäin.
5. vaihteella kulutusmittari näytti tuommosta 4-5 litran välissä tasasella suoralla maantiellä ja 6:lla selvästi pyöri enemmän jo 6 litran molemmin puolin ja mäessä kulutus on selvästi suurempaa kuin 5. ajaessa. Sama oli vielä 120 nopeudessa (GPS) eli 5:lla pääsisi niukemmalla määrällä löpöä. Niin ja tuon siis selvästi huomaa eli kulutus on koko ajan hiukan suurempaa 6. vaihteella kuin 5.lla ajaessa, enkä vaan mene mutu tuntumalla.
Talvella pääsin tuolla 5.5 litralla ja allekkin sadalla kilometrillä ja syy taitaa olla juuri nopeus ja 5. vaihde. Onko tuo normaalia? Eihän tuosta vehkeestä nyt vielä 6:lla pitäisi alkaa hyytymään varsinkin tuossa 2000rpm/min kohdalla 110 km/h nopeudessa kun on parhaat väännötkin mukana koneessa. Tuossahan pitäisi olla joku 330 nm vääntöjä ja luulisi sen tuovan säästöjä matka-ajossa, jossa 6:lla pitäisi pystyä löpöä säästämään.
Onko tuo normaalia vai mikä voisi olla kyseessä että maantieajossa (100-120 km/h) 5. vaihde vie vähemmän kuin 6. vaihde? Ja mikä tuossa voisi olla syynä? Eikai tuon vehkeen ilmanvastus vielä kasva juuri tuossa niin kriittisesti että se vaikuttaa kovasti. Siis selvästi 5:lla ajaessa tuo vie vähemmän ja heti 6:lle vaihtaessa kulutus nousee vaikka ajaisi ihan tasaisesti ja pyrkii minimoimaan kulutusta.
5. vaihteella kulutusmittari näytti tuommosta 4-5 litran välissä tasasella suoralla maantiellä ja 6:lla selvästi pyöri enemmän jo 6 litran molemmin puolin ja mäessä kulutus on selvästi suurempaa kuin 5. ajaessa. Sama oli vielä 120 nopeudessa (GPS) eli 5:lla pääsisi niukemmalla määrällä löpöä. Niin ja tuon siis selvästi huomaa eli kulutus on koko ajan hiukan suurempaa 6. vaihteella kuin 5.lla ajaessa, enkä vaan mene mutu tuntumalla.
Talvella pääsin tuolla 5.5 litralla ja allekkin sadalla kilometrillä ja syy taitaa olla juuri nopeus ja 5. vaihde. Onko tuo normaalia? Eihän tuosta vehkeestä nyt vielä 6:lla pitäisi alkaa hyytymään varsinkin tuossa 2000rpm/min kohdalla 110 km/h nopeudessa kun on parhaat väännötkin mukana koneessa. Tuossahan pitäisi olla joku 330 nm vääntöjä ja luulisi sen tuovan säästöjä matka-ajossa, jossa 6:lla pitäisi pystyä löpöä säästämään.
Onko tuo normaalia vai mikä voisi olla kyseessä että maantieajossa (100-120 km/h) 5. vaihde vie vähemmän kuin 6. vaihde? Ja mikä tuossa voisi olla syynä? Eikai tuon vehkeen ilmanvastus vielä kasva juuri tuossa niin kriittisesti että se vaikuttaa kovasti. Siis selvästi 5:lla ajaessa tuo vie vähemmän ja heti 6:lle vaihtaessa kulutus nousee vaikka ajaisi ihan tasaisesti ja pyrkii minimoimaan kulutusta.
Comment