Announcement

Collapse
No announcement yet.

3.0 --> 4.4l + EWS?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomippa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 656
    • pk-seutu

    3.0 --> 4.4l + EWS?

    Olisi edessä mahdollinen tekniikan vaihdos työ tulossa ja autossa, josta moottori+ecu ja johtosarjat tulisi on EWS 4 control unit, omassani on EWS 2. Onko käytännössä ylipäätänsä mahdollista vaihtaa EWS 4 unitilla olevaa konetta?

    Varmaan kaikista helpoin olisi vaihtaa 4.0l M60 kone, jossa myös EWS 2?
    Vai voisiko 4.4L M62 toimia 3.0l M60 koneen control unit boksilla? :think
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #2
    Originally posted by tomippa View Post
    Olisi edessä mahdollinen tekniikan vaihdos työ tulossa ja autossa, josta moottori+ecu ja johtosarjat tulisi on EWS 4 control unit, omassani on EWS 2. Onko käytännössä ylipäätänsä mahdollista vaihtaa EWS 4 unitilla olevaa konetta?

    Varmaan kaikista helpoin olisi vaihtaa 4.0l M60 kone, jossa myös EWS 2?
    Vai voisiko 4.4L M62 toimia 3.0l M60 koneen control unit boksilla? :think
    M60:ssä on EWS1 (E34, E32, alku E38). M62:ssa taasen on EWS2 (E39, E38).

    EWS2 koneen mukana tarvitset virtalukon, avaimen ja moottorinohjausyksikön samaa sarjaa (ja vielä lisäksi toisen boksin, en ole varma).

    EWS4:sta en ole kuullutkaan, mutta jos ja kun tuollainen on M54:ssä, on se saatu ohitettua sujuvasti. www.e30tech.com ja www.bimmerforums.com - foorumeilla on juttua siitä (M54B30 to E30 tjsp otsikkona).
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • tomippa
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 656
      • pk-seutu

      #3
      Originally posted by Jonsku View Post
      M60:ssä on EWS1 (E34, E32, alku E38). M62:ssa taasen on EWS2 (E39, E38).

      EWS2 koneen mukana tarvitset virtalukon, avaimen ja moottorinohjausyksikön samaa sarjaa (ja vielä lisäksi toisen boksin, en ole varma).

      EWS4:sta en ole kuullutkaan, mutta jos ja kun tuollainen on M54:ssä, on se saatu ohitettua sujuvasti. www.e30tech.com ja www.bimmerforums.com - foorumeilla on juttua siitä (M54B30 to E30 tjsp otsikkona).
      Laakkoselle soittelin ja sieltä auton runkonumerolla sanottiin, että on EWS 4
      Teoriassahan koneen pitäisi toimia myös 3.0l M60 boksilla, jolloin voisi välttää nämä kaikkien tilpehöörien vaihdon? :think Kun tähän saisi jotakin faktaa, niin sekin helpottaisi asiaa kummasti.. Kova houkutus olisi 4.4l keulille, kun kaikki muutostyöt autoon on tehty isompaa teholuokkaa varten jo valmiiksi.

      Henkilö, jolta olisin konetta ostamassa, niin hänellä ei ole enää virtalukkoa kyseiseen autoon.

      Comment

      • jmp2002
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 5727
        • Rovaniemi

        #4
        en usko että toimii 3.0 boksilla... siinä on kumminkin erit säädöt... vai meenasikko käydä säädättämässä koneen uudelleen??? mutta kuka säätää??

        kawerille tehtiin m50b20 tilalle nakattiin m50b25 ja se oli lukenut täältä että boksi on sama, niin eipäs ollut b20 boksilla se hyytyi aina ylä kieroksilla, mutta boksin muutoksella sai kuntoon..
        E30 325i Touring -89
        E30 325i touring -88 m50tbo
        G20 330e M-Sport -20

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4645
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by tomippa View Post
          Laakkoselle soittelin ja sieltä auton runkonumerolla sanottiin, että on EWS 4
          Teoriassahan koneen pitäisi toimia myös 3.0l M60 boksilla, jolloin voisi välttää nämä kaikkien tilpehöörien vaihdon? :think Kun tähän saisi jotakin faktaa, niin sekin helpottaisi asiaa kummasti.. Kova houkutus olisi 4.4l keulille, kun kaikki muutostyöt autoon on tehty isompaa teholuokkaa varten jo valmiiksi.

          Henkilö, jolta olisin konetta ostamassa, niin hänellä ei ole enää virtalukkoa kyseiseen autoon.
          Eli oletko siis vaihtamassa M60 tilalle M62:sta?

          Vaikka nyt turha ehkä alkaa saivartelemaan, niin eikö olisi fiksuinta vaihtaa M60B40 tuon kolmilitraisen tilalle? Tai sitten hankkia kolariauto tjms josta purkailee kaiken tarvittavan irti?

          Yksi vaihtoehtohan olisi tietysti Autronic / Motec / vastaava. Kustannukset toki pompsahtavat mutta niin pompsahtaa tehokin
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • tomippa
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 656
            • pk-seutu

            #6
            Originally posted by Jonsku View Post
            Eli oletko siis vaihtamassa M60 tilalle M62:sta?

            Vaikka nyt turha ehkä alkaa saivartelemaan, niin eikö olisi fiksuinta vaihtaa M60B40 tuon kolmilitraisen tilalle? Tai sitten hankkia kolariauto tjms josta purkailee kaiken tarvittavan irti?

            Yksi vaihtoehtohan olisi tietysti Autronic / Motec / vastaava. Kustannukset toki pompsahtavat mutta niin pompsahtaa tehokin
            Kyllä, M60:stä M62:een olisi päivitys.. M60B40 koneita ei tunnu paljoa olevan tarjolla järkihintoihin. Erich:ltä olen myös konetta kysellyt ja hänellä olisi muistaakseni M60B40 kone, josta kauppaa ollaan myös väännetty ja pääsisi myös mahdollisesti lisää vääntämään, kun hän saapuisi työmatkoiltaan.

            Mikäli jättäisi 3.0l boksin paikalleen, niin tarkoitus olisi kyllä mennä säädättämään. Tarkoitus olisi kyllä myös tämän vuoden puolella vaihtaa moottorinohjaus yksikkö Tatech / Motec / Autronic tai johonkin vastaavaan.

            Tietenkin kaikista helpoin vaihtotyö olisi tuo M60B40, joka menisi ilman mitään tuskan hikiä paikalleen ja pitäisi saada toimimaan ilman mitään ongelmia.

            Comment

            • kake
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2002
              • 590
              • Kerava

              #7
              Originally posted by jmp2002 View Post
              en usko että toimii 3.0 boksilla... siinä on kumminkin erit säädöt... vai meenasikko käydä säädättämässä koneen uudelleen??? mutta kuka säätää??

              kawerille tehtiin m50b20 tilalle nakattiin m50b25 ja se oli lukenut täältä että boksi on sama, niin eipäs ollut b20 boksilla se hyytyi aina ylä kieroksilla, mutta boksin muutoksella sai kuntoon..
              OT! Saatan muistaa väärinkin mutta minulla oli samat boxit b20 ja b25 moottoreissa? :think Toki auton "ei vähäpäästöisyys" saattaa sotkea pakkaa?
              Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

              Comment

              • tomippa
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 656
                • pk-seutu

                #8
                Nostetaas taas topiccia ylöspäin..

                Eli auto, jossa on EWS 4, niin mitkä kaikki osat tarvitsen koneen vaihtoon, avaimesta sirun, EWS-boksin ja DME:n samasta autosta, kenties jotakin muuta vielä? Tarvitseeko esim. olla samasta autosta vielä mittaristo tms.?

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #9
                  Originally posted by tomippa View Post
                  Nostetaas taas topiccia ylöspäin..

                  Eli auto, jossa on EWS 4, niin mitkä kaikki osat tarvitsen koneen vaihtoon, avaimesta sirun, EWS-boksin ja DME:n samasta autosta, kenties jotakin muuta vielä? Tarvitseeko esim. olla samasta autosta vielä mittaristo tms.?
                  Tuolta KLIK ja lue ajatuksella läpi. Epäilen vähän tuota EWS nelosta... Tuo dokkari on kuitenkin päivätty 2001.

                  Laita ensin tilalle B44 rauta nykyisellä ohjauspuolella, pääset alkuun. Ei kannata alkaa kikkailemaan B40 ja B44 orkkisruiskujen kanssa, jos kuitenkin laitat sinne sen ohjelmoitavan. Tai sitten ostat sen B44 talliin ja niputat suoraan ohjelmoitavan johtosarjalla. Joku party ei saa määrätä moottorin tekemisen aikataulua. Dediksiä pitää olla, mutta tuollaiset välivaiheet käyvät kukkaron päälle. Just my five cents...

                  Originally posted by tomippa
                  Henkilö, jolta olisin konetta ostamassa, niin hänellä ei ole enää virtalukkoa kyseiseen autoon.
                  Tämähän ei haittaa, tunnistinrengas ei ole autokohtainen. Vai menikö kaikki avaimet mukana? Periaatteessa yksi avain ja boksit riittää.
                  Last edited by Erich; 08-06-2008, 16:28.
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • M57D
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 46

                    #10
                    Originally posted by Erich View Post

                    Laita ensin tilalle B44 rauta nykyisellä ohjauspuolella, pääset alkuun. Ei kannata alkaa kikkailemaan B40 ja B44 orkkisruiskujen kanssa,

                    Joku party ei saa määrätä moottorin tekemisen aikataulua. Dediksiä pitää olla, mutta tuollaiset välivaiheet käyvät kukkaron päälle. Just my five cents...
                    Paha laittaa, M60 koneet on Motronic (DME) 3.3 ruiskulla varustettu ja M62 koneet Motornic (DME) 5.2 tai 7.2 riippuen mistä vuosimallista/autosta otettu.

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      #11
                      EWS 3 on viimeisin versio...
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #12
                        Originally posted by M57D View Post
                        Paha laittaa, M60 koneet on Motronic (DME) 3.3 ruiskulla varustettu ja M62 koneet Motornic (DME) 5.2 tai 7.2 riippuen mistä vuosimallista/autosta otettu.
                        Niin, missä se ongelma piilee? Vanoksen ohjaustako meinaat?
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • M57D
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 46

                          #13
                          Originally posted by Erich View Post
                          Niin, missä se ongelma piilee? Vanoksen ohjaustako meinaat?
                          Meinaan sitä että kyseiset boxit ovat toiminnaltaa, liitoksiltaa, softaltaan, ym. täysin erilaisia. Ne ovat täysin eri DME sukupolvea. Kone ja moottorinohjainlaite pitää olla AINA toimiva pari (samasta autosta/moottorista). Tietysti poissulkien Tatech, Haltec, Motec, jne ... tyypiset ratkaisut.

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #14
                            Originally posted by M57D View Post
                            Meinaan sitä että kyseiset boxit ovat toiminnaltaa, liitoksiltaa, softaltaan, ym. täysin erilaisia. Ne ovat täysin eri DME sukupolvea.
                            Niin, mitä sitten? Ei se tyhmä rauta sitä tiedä, mikä sitä ohjaa. Kantava ajatus oli siis käyttää nykyinen ohjauspuoli kaikin soveltuvin osin, eikä yrittää tehdä mitään ristisiitosta. Työtä moottorinvaihto mallista toiseen teettää aina, kyse on vain siitä, mihin se kohdistetaan.

                            Originally posted by M57D View Post
                            Kone ja moottorinohjainlaite pitää olla AINA toimiva pari (samasta autosta/moottorista).
                            Ei tarvitse. Voihan sinne laittaa vaikka kaasuttimet ja virranjakajan, jos siltä tuntuu, nekin saa toimivaan aivan riittävällä tasolla yhteen. Onhan ne toki näissä vehkeissä jo tehtaalta sovitettu moottori-/vaihteisto-/autokohtisesti, siinä olet oikeassa. Tässä vaan taitaa olla kyseessä virittäminen ja lisätehon hakeminen, jolloin moottorinohjauksen hienostuneisuudella on yleensä tapana jäädä toisarvoiseksi seikaksi. Harvoin niitä ohjelmoitaviakaan nykyautoissa säädetään kaikkien auton orkkisjärjestelmien kanssa yhteensopiviksi. Siis jos niitä enää on edes jäljellä.
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • M57D
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 46

                              #15
                              Originally posted by Erich View Post
                              Niin, mitä sitten? Ei se tyhmä rauta sitä tiedä, mikä sitä ohjaa. Kantava ajatus oli siis käyttää nykyinen ohjauspuoli kaikin soveltuvin osin, eikä yrittää tehdä mitään ristisiitosta. Työtä moottorinvaihto mallista toiseen teettää aina, kyse on vain siitä, mihin se kohdistetaan..
                              Kyllä sitä tyhmää rautaa alkaa siinä vaiheessa kiinnostamaan kuka sitä ohjaa jos toiminnan edellytyksiä ei ole. Sinun mielipiteen mukaan ei ole väliä mistä autosta ohjainboksi otetaan. Mitenkäs esim. CLK430 Mese ? bensa kasi ja suunilleen sama konekoko ja -teho ?

                              Jokaisella konetyypillä on oma boksi koska se on softaltaan kalibroitu kyseiselle moottorille, sen suutinkoolle, ilmamassamittarille, antureille sekä sopivuus eri apulaitteille (mm. väylät apulaitteiden linkitykseen, ABS, ASC. mittaristo, jne.)

                              Kuten sanoin, DME 3.3 ja DME 5.X-> edustavat kokonaan eri sukupolvea.
                              DME5.2 on esitelty juuri uusia M62 koneita varten. M62:ssa on merkittäviä eroja vanhempaan M60:seen verrattuna. Erilaiset puolat ja niiden ohjaus DME:ltä, DME:n ohjaama termostaattitoiminto, CAN BUS myös ASC/ABS toiminnoille, jne ...

                              Erilaiset johtosarjat, osa liittimistä, ym...
                              Last edited by M57D; 10-06-2008, 21:27.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎