Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden vaikutus sitkeysarvoihin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    Renkaiden vaikutus sitkeysarvoihin

    Testailin tässä sateisen kesälomapäiväni kunniaksi 528 -96:n kiihtyvyyksiä, tai lähinnä sitkeyksiä. Aluksi vertasin talvella mittaamiini, niin jäin melkein 1s 60-120kmh kolmosvaihteen vedätyksissä, silloin n. 7.5s, nyt 8.5s. Tankissa about saman verran gasoa, ainoa suurempi ero renkaat, talvella 195 kitkat kun nyt 235/45/17 halpis renkaat. Mittavirheeseen menee pari desiä. Voiko todella renkaat vaikuttaa noin paljon?

    Sitten vertasin TM ja TL 523 koeajoja. Hädin tuskin alitin TM:n 523:n sitkeysarvot, vaikka itselläni painoa vähän vähemmän. TL:n arvot alitin melko hyvin (esim nelosella 40-80kmh oma 8.8s, TL:n 523 9.9s). TL:n ilmoittaa koeajomassaksi 1460kg??? kun TM taas 1680kg. itsellä arviolta n. 1580kg.

    Onkohan 528:ssa konit tallella? Kyllä ne perstuntumalla on. Tosin tempeksellä en parilla yrityksellä saanut kuin 8.2s 0-100 mutta lähdöt oli nyykähtäviä ja vaihdot turhan helliä.
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7458
    • Oulu

    #2
    Originally posted by Alfredson View Post
    Aluksi vertasin talvella mittaamiini, niin jäin melkein 1s 60-120kmh kolmosvaihteen vedätyksissä, silloin n. 7.5s, nyt 8.5s. Tankissa about saman verran gasoa, ainoa suurempi ero renkaat, talvella 195 kitkat kun nyt 235/45/17 halpis renkaat. Mittavirheeseen menee pari desiä. Voiko todella renkaat vaikuttaa noin paljon?
    Jaa-a, arvailuksi ja mutuiluksi tämä ainakin multa heti menee. Jos molemmat rengassarjat on alkuperäistä kokoa niin ero halkaisijassa ei ole kai kovin suuri. Eroja halkaisijoissa kuitenkin on ja nekin vaikuttaa osaltaan, ei vain renkaiden ja vanteiden massa, jonka vaikutuksesta on ollut täällä paljonkin juttua.

    Jos nyt oikein muistan niin pyörivän massan vaikutus kiihtyvyyteen on tuplat sen mitä ei-pyörivän. Jos siis kesärenkaat painavine vanteineen painaisi vaikka (hatusta vetämällä) 5 kg/kpl enemmän kuin talvirenkaat, pitäisi vaikutus olla sama kuin 40 kg lisämassa auton kyydissä, joka varmasti jo näkyy jossain.

    Kannattaa silti yrittää miettiä muitakin vaikuttavia tekijöitä. Imuilman lämpötila ja kosteus vaikuttaa varmasti moottorin sitkeysarvoihin, ja tässä voi olla talvikeli parempi. Lisäksi pienikin ero tuulessa voi varmasti saada aikaan ajassa näkyvän eron.


    Originally posted by Alfredson View Post
    Sitten vertasin TM ja TL 523 koeajoja. Hädin tuskin alitin TM:n 523:n sitkeysarvot, vaikka itselläni painoa vähän vähemmän.
    Eipä ole tullut itsekään verrattua omaa autoa noihin, vaikka joskus Tempesillä jotain mittailinkin. TM:n mittauksissa on kai kyydissä kaksi henkilöä?

    Originally posted by Alfredson View Post
    TL:n arvot alitin melko hyvin (esim nelosella 40-80kmh oma 8.8s, TL:n 523 9.9s). TL:n ilmoittaa koeajomassaksi 1460kg??? kun TM taas 1680kg. itsellä arviolta n. 1580kg.
    Mun TM 5/1996 kyllä ilmoittaa 523i:n koeajomassaksi 1640 kg. Tuulilasin ilmoitus lienee omapaino, jonka TM ilmoittaa olevan 1470 kg.

    Originally posted by Alfredson View Post
    Onkohan 528:ssa konit tallella? Kyllä ne perstuntumalla on. Tosin tempeksellä en parilla yrityksellä saanut kuin 8.2s 0-100 mutta lähdöt oli nyykähtäviä ja vaihdot turhan helliä.
    Tuo 0-100 on varmasti hyvin herkkä oikealle lähdölle, tankin täyttöasteelle, pidolle mittauspaikalla sun muulle. Itse olen tehnyt muutaman yrityksen ja ekat kerrat sain juuri tuota 8.2 s luokkaa aikoja. Muutaman irtotavaran poistamisella autosta, tyhjemmällä tankilla ja parilla uusinotolla aika putosi kuitenkin 0.5 s.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Mun TM 5/1996 kyllä ilmoittaa 523i:n koeajomassaksi 1640 kg. Tuulilasin ilmoitus lienee omapaino, jonka TM ilmoittaa olevan 1470 kg.

      Tuo 0-100 on varmasti hyvin herkkä oikealle lähdölle, tankin täyttöasteelle, pidolle mittauspaikalla sun muulle. Itse olen tehnyt muutaman yrityksen ja ekat kerrat sain juuri tuota 8.2 s luokkaa aikoja. Muutaman irtotavaran poistamisella autosta, tyhjemmällä tankilla ja parilla uusinotolla aika putosi kuitenkin 0.5 s.
      Joo siis 1640kg. Tuulilasissa lukee näin: "Koeajomassa: 1460kg" ja sitten erikseen sanotaan omapaino, 1420kg. Ehkä sitä ajoi sitten 40kg sälli :-D

      Käsittääkseni kaikki viralliset mittaukset tehdään, tai tulisi tehdä 2 hengen kuormalla säiliöt täynnä... Itsellä yksin, ja ½ tankkia gasoa....

      Niin ja niistä renkaista, 195 ei taida ihan olla ensiasennus koko :-) Ja ne on halkasijaltaan pari senttiä pienemmät kuin noi 235:t.
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16520
        • Asikkala

        #4
        Luultavasti suurin ero sitkeydessä tuossa renkaan halk.

        Comment

        • Alfredson
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2007
          • 463
          • Uusimaa

          #5
          Mites muuten pakkaako näissä vanos koneissa vanhetessaan katoamaan vähän alavääntöä jne? Ja jos tehoa puuttuisikin (jota nyt omassa tapauksessa en epäile, ainakaan merkittävisä määrin) niin mitkä on yleensä syypäitä? Oma moottori vaikuttaa ainakin erittäin terveeltä, öljy on 17kkm jälkeen vielä hyvän väristä, ei ole tarvinut kertaakaan lisätä. Ei pölläyttele putkesta, kiertää nätisti etenkin nytkun vaihdoin ilmanputsarin (saattoi ennen tietyissä tilanteissa ykkösvaihteella vähän tukehtua kun löi kunnolla kaasua pienillä kierroksila).
          Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

          Comment

          • antsajtp
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 107
            • Lahti

            #6
            Offtopiccia, mutta missä tuulilasin numero(i)ssa on koeajettu (tai vaikka vertailtu muihin) 523i? Viitsisikö joku vaikka peräti ottaa kopion jutuista (TM/TL) ja lähettää minulle?
            Kiinnostaisi lukea vanhoja vertailuja, ehkä vielä ole kirppareilta onnistunut bongaamaan oikeita numeroita!
            Myynnissä E39/E36-osia
            ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Alfredson View Post
              Mites muuten pakkaako näissä vanos koneissa vanhetessaan katoamaan vähän alavääntöä jne?
              Kyllä. Vanoksen männänrenkaat (kumiset o-renkaat) kypsyy eikä Vanos toimi enää kunnolla. Tupla-Vanoksellisiin on jenkeissä myynnissä korjaussarja ja nyt sellainen on tulossa myös vanhempiin yhdellä Vanoksella varustettuihin. Se sitten on eri asia miten suuri todellinen vaikutus tuolla on. Vilkkaalla mielikuvituksella(?) varustetut kuskit ovat saaneet aikaan suuriakin eroja.

              Silti, vaikka olen nuo o-renkaat vaihtanut, niin minulla on yhä selvittämättä se todellinen syy miksi auto on joskus tehokas ja joskus ei... Minulla moottori on tupla-Vanoksella.

              Renkaat/vanteet vaikuttaa ainakin minulla selvästi tuollaiseen 60-120km/h kiihtyvyyteen. 15" talvirenkailla auto kiihtyy paremmin kuin 16" kesärenkailla, joten ero lienee aika suuri jos vertailisi 15" vs. 19" vanteita/renkaita.
              E39 528iA

              Comment

              • Alfredson
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2007
                • 463
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by antsajtp View Post
                Offtopiccia, mutta missä tuulilasin numero(i)ssa on koeajettu (tai vaikka vertailtu muihin) 523i? Viitsisikö joku vaikka peräti ottaa kopion jutuista (TM/TL) ja lähettää minulle?
                Kiinnostaisi lukea vanhoja vertailuja, ehkä vielä ole kirppareilta onnistunut bongaamaan oikeita numeroita!
                Tuulilasi ensiesitelmöi E39:n numerossa 12/95. Melkoista hehkutusta, ei hirveästi informaatioarvoa. Lähinnä pönkittää BMW miehen egoa.

                Tuulilasi koeajoi (laaja koeajo) 523 manuaalin numerossa 8/96.

                Tekniikan Maailman laaja koeajo 523 manuaalista on numerossa 5/96 jonka voi ostaa TMnetistä .pdf:nä todella kätevästi. Maksat esim netissä, saat linkin PDF:ään.
                Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7458
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Alfredson View Post
                  Tekniikan Maailman laaja koeajo 523 manuaalista on numerossa 5/96 jonka voi ostaa TMnetistä .pdf:nä todella kätevästi. Maksat esim netissä, saat linkin PDF:ään.
                  Kiitos vihjeestä, pitänee ostaa tuo kätevämmän säilytyksen vuoksi vaikka löytyykin jo värivalokopiona.

                  Originally posted by antsajtp View Post
                  Offtopiccia, mutta missä tuulilasin numero(i)ssa on koeajettu (tai vaikka vertailtu muihin) 523i? Viitsisikö joku vaikka peräti ottaa kopion jutuista (TM/TL) ja lähettää minulle?
                  TM 1/98 löytyy vertailu "Business Class", jossa mukana
                  - Audi A6 2,4 V6 30V Tiptronic
                  - BMW 523iA
                  - Chrysler Stratus 2,5 V6 A4 LX
                  - Nissan Maxima QX V6 24V 3,0 SE A
                  - Opel Omega 2,5i 24V CD A
                  - Saab 9-5 2,4t SE A
                  - Volvo S70 20V A
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 18-06-2008, 11:50.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1839
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Kiitos vihjeestä, pitänee ostaa tuo kätevämmän säilytyksen vuoksi vaikka löytyykin jo värivalokopiona.


                    TM 1/98 löytyy vertailu "Business Class", jossa mukana
                    - Audi A6 2,4 V6 30V Tiptronic
                    - BMW 523iA
                    - Chrysler Stratus 2,5 V6 A4 LX
                    - Nissan Maxima QX V6 24V 3,0 SE A
                    - Opel Omega 2,5i 24V CD A
                    - Saab 9-5 2,4t SE A
                    - Volvo S70 20V A
                    Ja lähes vastaava vertailu oli vain muutama vuosi aikaisemmin TM 1/96:ssa

                    - BMW 523iA (ei steptronic, kun tuossa -98 jutussa oli muistaakseni steptronic)
                    - Lancia Kappa 3,0 V6 LS
                    - MB E 230A
                    - Nissan Maxima QX 3,0 V6 SE

                    Lyhyt koeajoartikkeli löytyy myös seuraavista lehdistä:
                    Moottori 5/96
                    VM 8/96
                    (näissä oli jopa sama tummansininen yksilö kokeiltavana)

                    Outoa että VM mainitsi rengasmelusta, kun taas Moottori kehui hiljaisimmaksi mitä olivat koskaan ajaneet...


                    Ja vielä pieni juttu oli HS:n lauantain autoliitteessä 19.6.-04 nimellä "kuntokokeessa BMW 523iA -96"
                    Last edited by Havis; 18-06-2008, 18:26.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Alfredson
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2007
                      • 463
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by Havis View Post
                      Outoa että VM mainitsi rengasmelusta, kun taas Moottori kehui hiljaisimmaksi mitä olivat koskaan ajaneet...
                      Niin kehui TM:nki että hiljaisin auto koskaan. Nyt kehuttiin 2005 vuoden S500 mersun koeajossa, että hiljaisin koskaan mitattu auto. Kumma kyllä 406 pösöllä sama meluarvo by TM ja 523:lla 2db vähemmän itse en kyllä pidä noita melumittauksia kovinkaan luotettavina, ainoastaan silloin kun vertailun yhteydessä verrataan eri autojen meluja. Silloin olosuhteet jne on ainakin samat.
                      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                      Comment

                      • jamoc8
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 277
                        • Oulu

                        #12
                        Sama tuntu tehopäivistä täällä, nyt kaksi päivää auto kulkenut tosi hyvin. Liekkö ilman hapekkuudella tms. myös osansa tehon antoon..:think Sopivan kosteaa Oulussa.. Viime viikolla taas ei vääntöjä oikein löytynyt..

                        Mistähän singlevanos korjaussarjoja saapi sekä monenko tunnin homma vaihtaa?



                        Originally posted by TJJ View Post
                        Kyllä. Vanoksen männänrenkaat (kumiset o-renkaat) kypsyy eikä Vanos toimi enää kunnolla. Tupla-Vanoksellisiin on jenkeissä myynnissä korjaussarja ja nyt sellainen on tulossa myös vanhempiin yhdellä Vanoksella varustettuihin. Se sitten on eri asia miten suuri todellinen vaikutus tuolla on. Vilkkaalla mielikuvituksella(?) varustetut kuskit ovat saaneet aikaan suuriakin eroja.

                        Silti, vaikka olen nuo o-renkaat vaihtanut, niin minulla on yhä selvittämättä se todellinen syy miksi auto on joskus tehokas ja joskus ei... Minulla moottori on tupla-Vanoksella.

                        Renkaat/vanteet vaikuttaa ainakin minulla selvästi tuollaiseen 60-120km/h kiihtyvyyteen. 15" talvirenkailla auto kiihtyy paremmin kuin 16" kesärenkailla, joten ero lienee aika suuri jos vertailisi 15" vs. 19" vanteita/renkaita.
                        ---- Bee äm dapl juu ----

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7458
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Alfredson View Post
                          Niin kehui TM:nki että hiljaisin auto koskaan. Nyt kehuttiin 2005 vuoden S500 mersun koeajossa, että hiljaisin koskaan mitattu auto. Kumma kyllä 406 pösöllä sama meluarvo by TM ja 523:lla 2db vähemmän itse en kyllä pidä noita melumittauksia kovinkaan luotettavina, ainoastaan silloin kun vertailun yhteydessä verrataan eri autojen meluja. Silloin olosuhteet jne on ainakin samat.
                          Eihän nuo yksittäiset mittaukset ole varmaan mitenkään erityisen luotettavia, tai ainakin niihin vaikuttaa paljon renkaat ja ajoalusta, ehkä myös tuuli. Silti esimerkiksi E39:stä löytyy TM:stä niin monta erillistä mittausta että yhdessä niistä voi tehdä mielestäni luotettavan arvion sen meluisuudesta suhteessa moniin muihin autoihin, joista myös löytyy lukuisia mittauksia samasta korimallista.

                          Käytännössä E39 on TM:n mittaamien melumittausten listalla ihan kiinni kärjessä vaikka tuo TM 5/96 koeajon "haamutulos" jätettäisiin huomiotta. Voin illalla liittää tähän pätkän kokoamaani listaa noista mittauksista.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by jamoc8 View Post
                            Sama tuntu tehopäivistä täällä, nyt kaksi päivää auto kulkenut tosi hyvin. Liekkö ilman hapekkuudella tms. myös osansa tehon antoon..:think Sopivan kosteaa Oulussa.. Viime viikolla taas ei vääntöjä oikein löytynyt..

                            Mistähän singlevanos korjaussarjoja saapi sekä monenko tunnin homma vaihtaa?
                            Minullakin on tehopäiviä ja sitten on superteho-hetkiä, siis muutaman sata metriä on "hurjasti" vääntöä. Ilmamassamittari ja lambdat olisi mielenkiintoista vaihtaa, mutta ne maksaa alkuperäisinä niin paljon ettei niitä viitsisi huvin vuoksi kokeilla. Mitään vikakoodejahan autossa ei ole.

                            Tuolla on m52-sarjasta maininta:
                            Thanks for the note. I do get asked for references to mechanics that perform the repair. I will refer owners in the Berkshire area to you. Glad the product is working well for you. I've found the i6 single vanos (M50 & M52) to have the same piston seal O-ring failure. This unit utilizes one seal. I


                            Ja tuo palstahan on täynnä kokemuksia kuinka auto muuttui paremmaksi:
                            The Vanos Forum : BimmerBoard is an online community for BMW owners and enthusiasts. On BimmerBoard, you'll find technical how-to articles and information for all BMW models, expert advice for repairs, maintenance, modifcations and upgrades, including unique forums not found anywhere else. Our archives contains the answers and information you need, and our community will put you in touch with people you'll be glad to call friends.


                            Ja tuossa firma joka niitä myy m52tu-koneisiin ja kohta siis m52-koneisiinkin:
                            Automotive System SolutionsBeisan Systems provides class leading Vanos and systems solutions for BMW vehicles. We have been in


                            Asennusohjeet m52tu-koneeseen on tuossa:


                            M52-moottorissa homma on vaikeampi, en tiedä miten se siinä tullaan neuvomaan. Siis siinä käsittääkseni menee ajoitus pieleen ja pitää olla erikoistyökalu jotta sen saa takaisin kohdalleen.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Alfredson
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2007
                              • 463
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

                              Käytännössä E39 on TM:n mittaamien melumittausten listalla ihan kiinni kärjessä vaikka tuo TM 5/96 koeajon "haamutulos" jätettäisiin huomiotta. Voin illalla liittää tähän pätkän kokoamaani listaa noista mittauksista.
                              Melko lailla mene offtopiciksi jo mutta ei se kyllä itseäni haittaa :-)

                              Onhan E39 hiljainen auto modernillakin tasolla. Mutta niin on 2 kertaa halvempi 406 Peugeotkin yhtä hiljainen, ainakin jos renkaat ovat osuvat. Erot alkaa tulla kun työnnetään pösöön ja bemariin leveää läskiä alle. Tuntuu että bemarissa ei oikein saa tekemälläkään KOVAA rengasmelua.

                              Oma -96 aika hyvä esimerkki, 235 leveät sonarin halpakumit jotka jumputtaa oudosti hiljaisessa vauhdissa ja muutenkin aika luokattomat renkaat, niin 1.5db hiljaisempi kun kaverin 2005 vuoden Audi A4 aavistuksen fiksumalla rengaskoolla (ja paremmalla merkillä). Mitattu samalla mittarilla, samalla tieosuudella ja samana päivänä. Mittari ei äärimäisen tarkka (+-1db) mutta korvakuulo vahvistaa mittaukset...
                              Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎