Kannattaako suuntaus tehdä aina uusia vanteita/renkaita hankkiessa...?:think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nelipyöräsuuntauksesta?
Collapse
X
-
Eipä siitä haittaakaan ole, mutta mikäli renkaan ulkohalkaisija pysyy about samana, on suuntauksesta saatava hyöty hieman kyseenalainen.- E34 M5 Diamantschwarz restoration project-
ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
-
-
Originally posted by BavariaPower View PostKannattaako suuntaus tehdä aina uusia vanteita/renkaita hankkiessa...?:think
Comment
-
-
Säädätä ilman muuta...
Originally posted by Kouris View PostEi kannata koska vanteitten / renkaitten vaihto ei vaikuta millään lailla pyöränkulmiin. Tietysti jos vaihtaa esim huomattavasti leveämmät renkaat alle niin on ehkä järkevää kääntää camber kulmat siten että rengas on suht pystyssä.
Tuota, olen hieman eri mieltä... Varsinkin jos olet hommannut kalliit renkaat alle, niin pieni raha menee suuntaukseen kuin verrattuna siihen että uusi rengassatsi on loppuunajettu kuukaudessa tai parissa esim. epätasaisen kulumisen vuoksi...
Ja alustakulmat muuten säädetään eri arvoihin riippuen renkaiden koosta... Halkaisija, profiili ja leveyskin vaikuttavat vähän pirusti säätöarvoihin... Esim. Nimimerkki "Hemi" on jo vuosikausia tolkuttanut tästä aiheesta foorumilla... Ja myös itse olen täysin samaa mieltä, kun rupeaa olemaan rengashommien suhteen aika paljon omakohtaista kokemusta...
Eli varsinkin silloin kun vaihdetaan orkkiskokoiset renkaat ns. ylikokorenkaisiin niin on todellakin syytä säädättää alustakulmat kohdalleen... Ja omiin kokemuksiini vedoten haluan vielä tarkentaa että kannattaa yrittää löytää kertapieraisulla sellainen paja jossa homma todella osataan/ viitsitään tehdä kunnolla, Juuri alla olevalle rengastukselle ja että todellakin säädetään muutakin kuin pelkkää aurausta... On muuten aika paljon kokemusta "turamaakareistakin".
Nimittäin miettikääs, mistä tulee tämä surullisen kuuluisa "vanhankansan" valheellinen totuus että; leveän renkaan kuuluukin vedellä ja kulua todella nopeasti....???? (Toki täysin epäonnistuneella rengasvalinnalla auto on paska ajaa vaikka kuinka olisivat säädöt kohdallaan.)
Mutta jos et halua automaattisesti teetättää suuntausta, niin kokeile sitten ensin... Ja jos auto vetelee hullun tavalla ja arvaamattomasti, niin siinä vaiheessa on todella syytä suuntauttaa vehje. (Sillä jos odottelet ja tutkiskelet vain ja ainoastaan epätasaista kulumista, niin siinä vaiheessa kun sen huomaa jo paljaalla silmällä, alkaa peli olla pelattu niiden renkaiden osalta.)
Comment
-
-
Originally posted by BavariaPower View PostVakio alusta...ainaki vielä!Keulaa ajattelin madaltaa ehkä...30-40mm?...Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostNo, jos oot piakkoin vaihtamassa alustasarjaakin, tuskin kannattaa säädättää sitä ennen. Menee hukkaan käytännössä sekin 100 euroa. Joudut nimittäin säädättämään uudestaan, kun olet alustasarjan asentanut alle.
Toki juuri näin kuten "Laku" sanoi... Ensin se alustasatsi alle jos sellaista meinaat ja sitten suuntaus... Ja tuo tuleva rengastus on jo sellainen että se ei ole enää aivan kaikkein "anteeksiantavin"... Eli jos säädöt ovat pielessä niin varmasti tuolla rengastuksella joutuu kärsimään auton v- mäisestä käytöksestä... Eli karkea nyrkkisääntö olisi; auraukset säätötoleranssejen minimipäähän, samoin kuin camberit; pyörät niin pystyyn kuin mahdollista, kunhan toki säätölaitteen "viisarit" pysyvät vihreällä... Ja casterit pitäisi sitten olla tietenkin mahdollisimman tarkasti samoissa lukemissa oikealla ja vasemmalla puolella, jotta saamme ns. "junamaisen ajokäytöksen"...
Comment
-
Comment